StoryEditor
Rynek i trendy
05.02.2021 00:00

Nielsen: dyskonty gonią drogerie, tradycyjne sklepy obroniły się w pandemii

Drogerie mają niezmiennie największy udział w sprzedaży kosmetyków. COVID spowodował jednak, że na znaczeniu jako kanał sprzedaży trwale zyskały dyskonty, które coraz bardziej doganiają kanał drogeryjny w wartościowej sprzedaży koszyka kosmetyczno-chemicznego. Obroniły się tzw. tradycyjne sklepy, których największą zaletą okazało się to, że są blisko domu – wynika z danych Nielsena.

Firma Nielsen podała dane sprzedażowe na rynku FMCG, w tym w kategoriach kosmetyczno-chemicznych na rynku FMCG. Przeanalizowała również znaczenie i udziały kanałów sprzedaży w wartościowej sprzedaży kosmetyków.

Jak pokazują analizy, COVID miał wpływ na pozycjonowanie kanałów sprzedaży. Niezmiennie największe udziały w  sprzedaży kosmetyków mają drogerie. Jednak ich pozycja lekko osłabła. Wartościowo było to 39,8 proc. w 2020 r. w porównaniu do 41,4 proc. w 2019 r.  

Natomiast trend, który zarysował się w pierwszej fali pandemii, czyli znaczne zwyżki wartości sprzedaży produktów z koszyka kosmetyczno-chemicznego w dyskontach, utrzymał się. Na koniec roku 2020 udział dyskontów w wartościowej sprzedaży wynosił 31,7 proc., na początku 2019 r. było to 29,1 proc. – Można powiedzieć, że nastąpiło stałe przeniesienie pewnej części sprzedaży do dyskontów – stwierdził Michał Rudecki, Client Director, Beauty & Home Care.

Dyskonty szybko zbliżają się więc do pozycji, jaką zajmują drogerie. Wartościowy udział drogerii w sprzedaży kategorii kosmetyczno-chemicznych na koniec 2020 r. wynosił 39,8 proc., a dyskontów 31,7 proc. Na początku  2019 r. było to odpowiednio 41,4 proc. oraz 29,1 proc.

Wpłynęło na to przesunięcie wydatków konsumenckich na podstawowe artykuły do higieny ciała oraz do sprzątania domu, chęć do robienia zakupów w jednym miejscu oraz kolejne lockdowny i ograniczenia w działaniu galerii handlowych.

Źródło: Nielsen Consumer 2021

Jak podkreślił Michał Rudecki, ciekawym zjawiskiem jest to, że w pandemii obronił się mały format sklepów.  

–  Patrząc historycznie udziały małych sklepów zawsze spadały wartościowo, jak i liczebnie. Natomiast teraz widzimy, że jeśli chodzi o wartość sprzedaży i udział w całości uniwersum, to ten format się obronił. Jest to związane z tym, że w okresie pandemii chętniej chodziliśmy do sklepów, które są mniejsze, w których mamy mniej okazji do spotkania większej liczby ludzi i potencjalnego zarażenia się. Zdecydowanie chodzi też o to, że są to sklepy, do których mamy blisko z domu, jeśli czegoś nam zabraknie – skomentował Michał Rudecki.

Mówimy tu nawet o symbolicznym wzroście udziałów w wartościowej sprzedaży koszyka kosmetyczno-chemicznego z 8,1 proc. w 2019 r. do 8,2 proc.

W nomenklaturze firmy Nielsen pod hasłem Small Format w koszyku kosmetyczno-chemicznym kryją się następujące kanały: sklepy spożywcze do 300 mkw., stacje benzynowe i kioski. Wszystkie drogerie, tzw. nowoczesne i tzw. tradycyjne, zaliczane są do kanału Drugstores. Dokładnie definicja tego kanału w firmie Nielsen jest następująca: "Sklepy w których minimum 50 proc. powierzchni półkowej ocenianej wizualnie stanowią artykuły kosmetyczno-drogeryjne. Sklepy należące do zamkniętej listy sieci współpracujących z Nielsenem (Rossmann, Drogeria Natura,Superpharm, Hebe, Jawa), jak również wszystkie pozostałe sklepy drogeryjne i kosmetyczne, zarówno niezależne placówki handlu małoformatowego, jak i sieci niewspółpracujące z Nielsenem".

Warto jednak wspomnieć, że choć w analizie Nielsena nie zostało to uwzględnione, z informacji "Wiadomości Kosmetycznych" pozyskanych bezpośrednio z handlu wynika, że również lokalne, osiedlowe, położone blisko domu sklepy kosmetyczne w pandemii poradziły sobie dobrze. Zachodził tu podobny mechanizm, jak w przypadku sklepów spożywczych, szczególnie w okresach lockdownu i ograniczeń w pracy galerii handlowych.  

Trwały trend spadkowy sprzedaży kategorii kosmetyczno-chemicznych utrzymuje się w hipermarketach – 10,7 proc. na początku 2019 r. w porównaniu do 9,4 proc. na początku 2020 r.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.10.2024 16:35
Grand View Research: Rynek mydeł organicznych rośnie dynamicznie
Mydła organiczne przemawiają do coraz szerszego grona odbiorców i odbiorczyń.Shutterstock

Według najnowszego badania Grand View Research, rynek mydeł organicznych ma rosnąć w tempie 8,6 proc. rocznie do 2030 roku. Obecnie jego wartość wynosi 385,1 miliona dolarów amerykańskich, a rozwój ten napędzają rosnąca świadomość ekologiczna i zapotrzebowanie na naturalne produkty pielęgnacyjne.

Rynek mydeł organicznych odnotowuje dynamiczny wzrost, co jest wynikiem rosnącego zainteresowania konsumentów produktami pozbawionymi chemikaliów oraz przyjaznymi dla środowiska. Mydła naturalne i organiczne, które nie zawierają szkodliwych substancji chemicznych, zyskują na popularności ze względu na ich korzystny wpływ na zdrowie. Problemy skórne, takie jak wysypki, alergie i przesuszenie skóry, znajdują naturalne rozwiązanie w tego typu produktach, zawierających wyciągi roślinne i oleje, które nie podrażniają skóry.

W 2023 roku mydła w kostce zdominowały rynek mydeł organicznych, stanowiąc 73 proc. sprzedaży. Wynika to z ich opłacalności, przyjaznego dla środowiska opakowania oraz długiej trwałości. Mimo to, segment mydeł płynnych również zyskuje na znaczeniu – prognozuje się, że do 2030 roku będzie on rósł w tempie 8,9 proc. rocznie. Warto zauważyć, że rynek północnoamerykański stanowił 32,9 proc. globalnych przychodów z mydeł organicznych w 2023 roku, a europejscy konsumenci, szczególnie w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, coraz częściej sięgają po naturalne produkty w trosce o zdrowie i środowisko.

Naturalne zapachy, takie jak cytrusy, lawenda, rozmaryn i mięta, odgrywają kluczową rolę w napędzaniu popytu na mydła organiczne. W 2023 roku ponad 80 proc. mydeł w kostce było kupowanych stacjonarnie, co pokazuje, że fizyczny kontakt z produktem i bezpośrednie doświadczenie zakupowe wciąż mają znaczenie dla konsumentów. Jednakże, zgodnie z danych z badania, segment sprzedaży online również będzie silnie rósł, wspierany przez trend zrównoważonego rozwoju.

Czytaj także: Powrót do korzeni: tradycyjne mydła znów w modzie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogeria roku
04.10.2024 12:39
Nagrody Drogeria Roku 2024 oraz badanie rynku kosmetycznego Mobile Institute i Wiadomości Kosmetycznych. Wyniki na Forum Branży Kosmetycznej 2024
Rozdanie nagród w rankingu Drogeria Roku 2023. Na zdjęciu Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute i odbierający statuetkę Drogeria Roku Wojciech Dyja, Dyrektor Operacyjny, Hebe, Jeronimo Martins Drogerie i Farmacjafot. Shootit

Drogeria Roku 2024 i badanie rynku kosmetycznego oraz kanałów sprzedaży kosmetyków w Polsce – ich wyniki poznamy już na Forum Branży Kosmetycznej 2024 października. Oba badania konsumenckie, na zlecenie i we współpracy z redakcją Wiadomości Kosmetycznych, prowadzi firma badawcza Mobile Institute.

Drogeria Roku – to wyjątkowy ranking wskazujący najlepsze sieci drogeryjne i perfumeryjne oraz e-drogerie działające na polskim rynku. Redakcja Wiadomości Kosmetycznych prowadzi go od kilkunastu lat, a statuetką Drogerii Roku mogą pochwalić się czołowi retailerzy działający w biznesie kosmetycznym.

Od ubiegłego roku formuła rankingu została zmieniona. Oddaliśmy głos konsumentom i to oni, a nie jak wcześniej – producenci kosmetyków – wybierają swoje ulubione drogerie i perfumerie oraz sklepy internetowe kupujące kosmetyki. Prowadząc projekt podjęliśmy współpracę z firmą badawczą Mobile Institute, która korzystając ze swojej bazy badawczej i narzędzi, przeprowadza badanie na nasze zlecenie na reprezentatywnej próbie respondentów (internautów).

Czytaj więcej: Drogeria Roku 2023. Tak wybrali konsumenci!

– W tym roku po raz drugi mamy przyjemność realizować badanie konsumenckie, na podstawie którego wyłaniane są najlepsze drogerie i e-drogerie na rynku. Opinie, insighty i oceny zebraliśmy w tej edycji konkursu od ponad 1600 internautów – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. 

– Badani oceniali znane im drogerie i e-drogerie w kilkunastu kategoriach, między innymi pod kątem asortymentu, jakości obsługi, podążania za trendami, oferowania nowoczesnych rozwiązań zakupowych, ale i – coraz ważniejszej – społecznej odpowiedzialności biznesu. I zarówno w przypadku drogerii, jak i e-drogerii mamy w tym roku wyraźnego lidera. Dodatkowo wskazali też miejsca zakupowe, gdzie najchętniej kupują produkty z kategorii Beauty i – nie zdradzając szczegółów, są to nie tylko drogerie – dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód. 

Statuetki Drogeria Roku 2024 rozdamy natomiast w kategoriach Najlepsze sieci drogeryjne i perfumeryjne oraz Najlepsze e-drogerie. Wskażemy również zwycięzcę całego rankingu, który otrzyma statuetkę Best of The Best.

Wyniki tegorocznego rankingu zaskoczyły nas tym, jak bardzo silni liderzy - w porównaniu do ubiegłego roku - wyłonili się w ocenach respondentów i jak małe różnice są między tymi, którzy staną na podium. Wskazuje to wyraźnie, że walka o klienta staje się coraz bardziej zaciekła, zarówno wśród drogerii stacjonarnych jaki w przestrzeni e-commerce. 

Dodatkowo Mobile Institute przeprowadza badanie rynku kosmetycznego oraz kanałów sprzedaży w Polsce, w którym Wiadomości Kosmetyczne są partnerem. Pierwsza edycja badania odbyła się w ubiegłym roku. Wyniki okazały się tak intersujące, że w tym roku projekt znalazł swoją kontynuację. Wyniki badania, podobnie, jak wyniki rankingu Drogeria Roku, poznają uczestnicy Forum Branży Kosmetycznej 2024. Zaprezentujemy je podczas uroczystego rozdania nagród Drogeria Roku 2024 w wieczornej części wydarzenia.

Tak o badaniu opowiada Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute:

–  Konkursowi „Drogeria Roku” towarzyszy już drugi rok z rzędu obszerne badanie rynku kosmetycznego realizowane na internautach. W tym roku ta grupa to ponad 1600 osób.

Jego wyniki – udostępniane co roku uczestnikom Forum Branży Kosmetycznej, gdzie ogłaszane są wyniki rankingu – pozwalają menedżerom w branży śledzić najważniejsze wskaźniki zakupowe i zmiany na rynku beauty, a w szczególności dynamicznym e-beauty, gdzie produkty urodowe kupuje już 83 proc. badanych internautów.

W tym roku wzbogaciliśmy badanie m.in. o persony, strategie zakupowe związane z inflacją, rosnące kategorie produktowe oraz zakupy odpowiedzialne (green commerce) i patriotyzm konsumencki, a także ocenę polskich marek.

Badanie przyniosło wiele ogromnie ciekawych insightów, które właśnie analizujemy, aby zaprezentować je uczestnikom podczas Forum. Jednym z nich jest inny stosunek do zakupów beauty niż pozostałych kategorii, zarówno jeśli chodzi o styl zakupowy (dominuje przyjemnościowy), jak i strategie zakupowe wdrażane przez konsumentów w obliczu wzrostu cen.

Pojawiła dwie też dynamicznie rosnąca kategoria produktów – kosmetyki dla pupili. Kupuje je online już 13 proc. konsumentów. Po dalsze ciekawe wyniki zapraszam serdecznie Państwa na Forum.

12. edycja Forum Branży Kosmetycznej odbędzie się 24 października 2024 r. w hotelu Arche Krakowska. Wydarzenie ma charakter biznesowy. Łączy część konferencyjną – wykłady i debaty – z przestrzenią wystawienniczą i networkingową.

Czytaj więcej: Pokolenie Alfa, zagrożenia i szanse AI, zielona rewolucja w beauty – wyzwania i cele. Forum Branży Kosmetycznej 2024 już 24 października! 

Zobacz: galerię zdjęć z edycji 2023

Uczestnikami FBK są menedżerowie z sektora przemysłu, handlu i usług. Dla reprezentantów handlu –  sklepów, e-sklepów i sieci handlowych –  wstęp na Forum Branży Kosmetycznej jest bezpłatny.

Zarejestruj się: TUTAJ

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. październik 2024 15:23