StoryEditor
Rynek i trendy
05.10.2023 15:41

Niveę kupuje chętnie większość Polaków i Polek, Neonail preferują koneserzy, a Tołpę - ekoświadomi [Raport Kantar x Blix]

Cykliczne badanie rynku produktów szybkozbywalnych – Raport FMCG Brands We Shop, jest przygotowywana przez BLIX i Kantar od 2019 roku. Po raz kolejny respondenci zostali zapytani o to, które marki są przez nich najchętniej kupowane podczas codziennych zakupów w sklepach stacjonarnych. W ten sposób, na podstawie 620 000 opinii, autorzy raportu kreślą obecnie istotne trendy konsumenckie na rynku FMCG — w tym wybory kosmetyczne konsumentów i konsumentek.

Od 7 lat Blix i Kantar publikują wyniki swojego cyklicznego badania rynku produktów szybkozbywalnych pod nazwą "Raport FMCG Brands We Shop". Na podstawie 620 000 zgromadzonych opinii, autorzy raportu aktualnie ukazują znaczące trendy konsumenckie na rynku FMCG, w tym także wybory kosmetyczne konsumentów i konsumentek. W badaniu brało udział 2306 kupujących, a dane pozyskano przy wykorzystaniu metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview).

Nivea jest wielkim wygranym w rankingu, ponieważ zajmuje miejsce na podium w aż 4 kategoriach;Produkty do golenia i depilacji - 2. miejsce z 22 proc., Antyperspiranty i dezodoranty - 1. miejsce z 29 proc., Kosmetyki do pielęgnacji twarzy - 2 miejsce z 19 proc., oraz Mydła i żele pod prysznic - 1. miejsce z 30 proc..

Isana, marka własna sieci Rossmann, zdobyła dwa miejsca na podium — z czego jedno ex aqueo z Palmolive (3. miejsce w kategorii Mydła i żele pod prysznic, wynik 27 proc.), oraz 3. miejsce z 22 proc. w kategorii Szampony i odżywki do włosów. Dwa miejsca na pudle zajmuje także Wibo (miejsce 3. w kategorii Produkty do makijażu, wynik 30 proc., oraz również 3. miejsce w kategorii Lakiery do paznokci z wynikiem 23 proc.). Dwa miejsca zaliczyło także Colgate; 1. miejsce z wynikiem 51 proc. w kategorii Pasty do zębów, oraz drugie (13 proc.) w kategorii Płyny do płukania jamy ustnej. Nivea, Colgate, Isana i Wibo to jedyne marki, które zdobyły więcej niż jedno miejsce na podium.

Ciekawe są jednak dodatkowe wnioski płynące z raportu. W kategorii mydeł i żeli pod prysznic preferowanych przez kobiety, na czołowych miejscach znalazłyby się marki Isana, Dove i Palmolive. Wśród konsumentów wybierających produkty do pielęgnacji twarzy Nivea, 20 proc. z nich regularnie przegląda gazetki promocyjne dla przyjemności. Pośród badanych klientów, którzy sięgają po produkty do makijażu Astor, aż połowa z nich również decyduje się na zakup lakierów do paznokci NeoNail. Jeśli chodzi o zakupy produktów do golenia i depilacji marki Wilkinson, to 42 proc. z tych konsumentów decyduje się na produkty Gillette, podczas gdy 35 proc. z nich sięga również po produkty Nivea.

Typy kupujących preferują według wyników raportu różne marki w różnym stopniu:

image
Kantar x Blix
  • Świadomi Koneserzy (bardzo świadomi w procesie zakupów, ich planowanie i robienie sprawia im przyjemność) stanęli murem za OnlyBio, Isaną, Ziają, Elmexem, Listerine, Eludrilem, Neonail
  • Shopperowi Domatorzy (zorganizowani, szukają często promocji i wiedzą, jakie marki chcą kupić, mają ulubione sklepy) wybierali najczęściej Head & Shoulders, Niveę, Colgate, Oral-B, Semilac oraz Gilette Venus
  • Cenoholicy (stawiający za najważniejszy czynnik cenę) wskazywali Niveę, Palmolive, Colgate, Eveline, Gilette i  Gilette Venus
  • Zakupowi Entuzjaści (lubią zakupy i wszystko, co z nimi związane) cenią sobie Niveę, Dove, Adidasa, Gilette Venus
  • Ekocentryczni (osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne, wybierają marki działające etycznie) stawiają na Tołpę i Elmexa
  • Shopperzy z Przymusu (nie lubią zakupów i nie chcą o nich myśleć ani planować ich) preferują Niveę, Rexonę, Blend-a-med, Wibo, Naturellę i Always
  • Rozważni i Pragmatyczni (osoby, które lubią kupować znane marki, ale nie stronią od nowości) wybierają Maybelline, Wibo, Always, OB i Feminę

Jak widać Niveę doceniają aż 4 grupy konsumenckie, a Gilette 3 grupy.

 

Główne wyniki z raportu:

 

  • Szampony i odżywki do włosów
    • 1. miejsce OnlyBio (26 proc.),
    • 2. miejsce Head & Shoulders (23 proc.),
    • 3. miejsce Isana (22 proc.)
  • Mydła i żele pod prysznic
    • 1. miejsce Nivea (30 proc.),
    • 2. miejsce Dove (28 proc.),
    • 3. miejsce Palmolive ex aqueo z Isaną (27 proc.)
  • Kosmetyki do pielęgnacji twarzy
    • 1. miejsce Ziaja (23 proc.),
    • 2. miejsce Nivea (19 proc.),
    • 3. miejsce Tołpa (17 proc.)
  • Antyperspiranty i dezodoranty
    • 1. miejsce Nivea (29 proc.),
    • 2. miejsce Rexona (24 proc.),
    • 3. miejsce Adidas (23 proc.)
  • Pasty do zębów
    • 1. miejsce Colgate (51 proc.),
    • 2. miejsce (34 proc.),
    • 3. miejsce Elmex (32 proc.)
  • Płyny do płukania jamy ustnej
    • 1. miejsce Listerine (39 proc.),
    • 2. miejsce Colgate (13 proc.),
    • 3. miejsce Oral-B ex aqueo z Eludrilem (8 proc.)
  • Produkty do makijażu
    • 1. miejsce Eveline (47 proc.),
    • 2. miejsce Maybelline (32 proc.),
    • 3. miejsce Wibo (30 proc.)
  • Lakiery do paznokci
    • 1. miejsce Semilac (38 proc.),
    • 2. miejsce Neonail (34 proc.),
    • 3. miejsce Wibo (23 proc.)
  • Środki higieniczne dla kobiet
    • 1. miejsce Naturella (45 proc.),
    • 2. miejsce OB ex aqueo z Feminą (37 proc.),
    • 3. miejsce Always (28 proc.)
  • Produkty do golenia i depilacji
    • 1. miejsce Gilette (28 proc.),
    • 2. miejsce Nivea (22 proc.),
    • 3. miejsce Gilette Venus (18 proc.)

Czytaj także: Kantar: W czasie recesji konsumenci cenią marki innowacyjne w swojej kategorii

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2025 14:50
Inquiry: coraz więcej Polek stawia na naturalność, co dziesiąta z nich nie robi makijażu [RAPORT]
Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godzinyHebe mat.pras.

Nowy raport Inquiry pokazuje, że dla współczesnych Polek uroda to coś więcej niż makijaż. Stawiamy na zdrowie, równowagę i świadomą pielęgnację, choć po kosmetyki nadal sięgamy chętnie i regularnie. Aż 87 proc. Polek wykonuje makijaż przynajmniej sporadycznie, a połowa robi to kilka razy w tygodniu – wynika z najnowszego raportu agencji Inquiry.

Choć chętnie sięgamy po kosmetyki, coraz częściej jesteśmy świadomi, że prawdziwe piękno zaczyna się od zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniej diety i ruchu. Współczesne Polki dbają o siebie kompleksowo, łącząc pielęgnację z troską o samopoczucie, kondycję i równowagę. Coraz częściej postrzegamy urodę nie tylko jako efekt makijażu czy kosmetyków, ale jako odzwierciedlenie naszego stylu życia, energii i pewności siebie.

Świadomi i pragmatyczni konsumenci

Polacy podchodzą do kosmetyków z rozsądkiem. Najważniejsze są dla nas skuteczność i funkcjonalność produktu (75 proc.), a także jakość ponad ilość (71 proc.). Co ciekawe, aż 63 proc. badanych uważa, że dieta i ruch mają większy wpływ na urodę niż kosmetyki czy zabiegi pielęgnacyjne.

Z wiekiem rośnie nasze przywiązanie do prostoty. Starsi konsumenci wybierają wprawdzie mniej produktów, ale zwracają większą uwagę na ich skuteczność. Młodsi natomiast częściej eksperymentują i zmieniają kosmetyki, podążając za trendami.

Dorośli Polacy pozostają jednak ostrożni wobec kosmetyków dla dzieci. Wśród objętych badaniem respondentów, 6 na 10 osób nie akceptuje stosowania przez najmłodszych makijażu czy pielęgnacji z użyciem aktywnych składników

Makijaż – rytuał, sposób na pewność siebie i relaks

Makijaż to codzienność dla większości Polek. Co czwarta kobieta maluje się każdego dnia, najczęściej w wieku 35-44 lata. Dla dojrzałych pokoleń makijaż to sposób na poprawę wyglądu i samopoczucia. Dla młodszych jest to wyraz emocji i narzędzie budowania pewności siebie.

Osoby w wieku 18-24 lata traktują go także jako formę relaksu i ekspresji. Coraz więcej kobiet stawia też na naturalność, co dziesiąta Polka w ogóle nie wykonuje makijażu, uważając, że naturalny wygląd jest piękniejszy. 

Najczęściej wybieramy lekki, dzienny makijaż (54 proc.), a połowa malujących się Polek poświęca mu więcej czasu i dba o jego staranność. Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godziny. 

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Co ciekawe, co piąty mężczyzna w Polsce przyznaje, że również się maluje – choć sporadycznie.

Najpopularniejsze produkty wśród Polaków to:

  • tusz do rzęs (68 proc.),
  • szminka lub pomadka (52 proc.),
  • podkład (51 proc.),
  • puder (46 proc.),
  • cień do powiek (44 proc.).

Młodsi częściej sięgają po błyszczyk, korektor, rozświetlacz czy bronzer, natomiast starsi decydują się na klasyczne kosmetyki jak tusz, cień czy kredka. Wśród ulubionych marek dominują L’Oréal, Eveline i Avon.

Skąd czerpiemy wiedzę o kosmetykach?

Najczęściej z doświadczeń własnych, opinii znajomych oraz internetu. Blisko 20 proc. badany szuka informacji o makijażu i pielęgnacji w mediach społecznościowych, a wśród najmłodszych kobiet to główne źródło inspiracji. 

Również influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze wybory. Jak pokazują wyniki raportu, wiedzę od nich czerpie co piąty respondent, a najbardziej rozpoznawalną twórczynią w tej kategorii pozostaje Red Lipstick Monster.

Świat kosmetyków to nie tylko produkty, ale codzienne rytuały, emocje i sposób wyrażania siebie. Warto przyglądać się temu, jak zmieniają się nasze nawyki, bo pokazują one, co naprawdę liczy się dla Polaków w pielęgnacji i urodzie – podsumowuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Inquiry jest polską agencją badawczą specjalizującą się w analizie rynku, konsumentów i marek. Firma dostarcza wiedzę, która pomaga biznesowi podejmować trafne decyzje i skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów

Badanie zostało zrealizowane w 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1202 dorosłych Polaków metodą CAWI. Partnerem raportu jest Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 15:17