StoryEditor
Rynek i trendy
04.09.2018 00:00

Paweł Woch, drogerie Laboo: Coraz więcej właścicieli drogerii nie ma środków na inwestycje w swoje sklepy

Indywidualne drogerie przetrwają, ale ich właściciele muszą inwestować w swoje sklepy. Niestety chętnych do wydawania pieniędzy jest coraz mniej.

Właścicielom sklepów brakuje kapitału na rozwój swoich biznesów. Wielu przyjęło taktykę „na przeczekanie” – nie inwestują w modernizacje, w marketing. Paweł Woch, dyrektor zarządzający sieci drogerii Laboo przyznaje, że coraz trudniej jest zmobilizować detalistów chociażby do zrobienia sieciowej wizualizacji.

– Kiedy powstawały sieci zrzeszające tradycyjne drogerie, wszyscy wierzyliśmy, że proces budowania jednolitego wizerunku pójdzie szybciej i będzie na większą skalę – mówi. – To co udało się zrobić jest bardzo cenne, jest sporo sklepów, które zostały przekształcone w nowoczesne drogerie i w takim duchu też działają. Jednak mam wrażenie, że proces transformacji się zatrzymał. Coraz trudniej jest namówić właścicieli drogerii chociażby do tego, żeby zainwestowali w wygląd swoich sklepów. Są obojętni na tego typu działania. Nie chcą przyjmować standardów sieci, bo nie chcą się uzależniać od jednego podmiotu, ale też nie chcą nawet odnowić swoich placówek. Wielu nie ma po prostu kapitału na inwestycje i jeśli chcemy, żeby przetrwały na rynku musimy brać na siebie koszt takich remontów – przyznaje Paweł Woch.

Nadal jednak indywidualne sklepy kosmetyczne działają. Są wśród nich takie, które radzą sobie świetnie pomimo agresywnej konkurencji zagranicznych sieci, nie tylko drogeryjnych, ale też dyskontów czy hipermarketów. – Są wśród właścicieli drogerii tacy, którzy w porę rozwinęli swój biznes, prowadzą po kilka sklepów, rozszerzają działalność, utrzymują swoje rodziny i wielu ludziom dają pracę. Są też pojedyncze drogerie, na prowincji, w małych miasteczkach i wsiach, i te też utrzymują się w swoich lokalnych społecznościach, choć wydawać by się mogło, że nie ma to ekonomicznego uzasadnienia. Radzą sobie właśnie dzięki temu, że miejscowi klienci wspierają „swoich” – tłumaczy Paweł Woch.

Jego zdaniem rynek tradycyjny przetrwa, choć będzie nadal ewoluował. Stopniowo będą z niego znikały placówki o najsłabszej finansowej kondycji i te, których właściciele chcą tylko dotrwać do emerytury. Zaszkodzić tradycyjnemu handlowi mogą też niesprzyjające przepisy. – Trudności w prowadzeniu prostych biznesów mnożą się. To ludzi zniechęca nie tylko do zakładania, ale i kontynuowania działalności – podsumowuje Paweł Woch. Aby drogeria była konkurencyjna musi mieć też interesujący asortyment, inny niż masowy, który można kupić w markecie czy w dyskoncie. To jednak również wiąże się z koniecznością posiadania środków na inwestycje w nowości i ich promocję.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 18:56