StoryEditor
Rynek i trendy
05.03.2019 00:00

Piękno w owocach - rośnie ilość składników owocowych w kosmetykach

Według producentów rośnie zapotrzebowanie na składniki owocowe w kosmetykach. Wykorzystanie ich w nowych produktach do higieny osobistej wzrosło aż o 10,7 proc.

Konsumenci stają się coraz bardziej skoncentrowani na zdrowiu, które ich zdaniem w największym stopniu decyduje o urodzie. Dlatego przewiduje się, że składniki żywnościowe w kosmetykach staną się coraz bardziej dominującym trendem. 

Wśród nich szczególną rolę pełnią składniki owocowe stosowane w produktach do pielęgnacji ciała. Według danych producenta chemicznego Cornelius, ich udział wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat, zwiększając się z 5 proc. w 2013 roku do 10,7 proc. w 2017 roku.

Kelly Shenton, business care business manager w firmie Cornelius, powiedziała, że marki szukają produktów, które są atrakcyjne dla konsumentów skupionych na zdrowiu.

Dlatego jej zdaniem pielęgnacja i jedzenie będą ze sobą coraz silniej powiązane. To sprawia, że ​​jest to nowy i ważny trend, który producenci powinni wziąć pod uwagę.

Firmy szybko za nim podążają wprowadzając na rynek wiele nowych owocowych produktów w ostatnich latach, w tym takie, które wykorzystują odpady owocowe np. skórkę z granatów, pestki dyni i skórę jabłka.

Ten trend używania odpadów spożywczych do tworzenia produktów do pielęgnacji wpisuje się idealnie w filozofię dążenia do zero waste marek z sektora beauty.

Są też inne metody wykorzystania owoców w kosmetyce - 100% Pure, marka kosmetyków naturalnych i organicznych z amerykańskiej Doliny Krzemowej, używa barwników owocowych do barwienia produktów do makijażu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.06.2025 16:00
Zadłużenie młodych Polaków rośnie. Kosmetyki i social media wśród głównych powodów
Młodzi konsumenci i konsumentki zadłużają się — między innymi na kosmetyki.Miljan Zivkovic

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że zadłużenie młodych Polaków w wieku 18–20 lat rośnie w zastraszającym tempie. W ciągu zaledwie roku łączna kwota ich zobowiązań wzrosła niemal czterokrotnie – z 10,4 mln zł do 38,8 mln zł. Jednocześnie liczba dłużników w tej grupie wiekowej zwiększyła się z 8,8 tys. do 19,1 tys. osób. Coraz częściej źródłem problemu nie są duże kredyty, lecz drobne zakupy: smartfony na raty, ubrania i kosmetyki promowane w mediach społecznościowych. Gdy zaległości narastają i pojawia się pierwszy kontakt z firmą windykacyjną, dla wielu młodych jest to szokujące i zupełnie nowe doświadczenie.

Według badania przeprowadzonego przez Uniwersytet SWPS, agencję They.pl i studentów School of Ideas, aż 77 proc. przedstawicieli pokolenia Z wydaje swoje pieniądze głównie na rozrywkę – w tym na kosmetyki, ubrania i imprezy. To właśnie kosmetyki, często promowane jako „must-have” na Instagramie lub TikToku, zajmują istotne miejsce w wydatkach młodych osób. Choć pojedyncze produkty nie są z reguły kosztowne, ich systematyczne kupowanie – zwłaszcza bez planowania budżetu – szybko prowadzi do poważnych problemów finansowych.

Ogromny wpływ na decyzje zakupowe młodych Polaków mają influencerzy i reklamy w mediach społecznościowych. Z raportu TERRITORY Influence wynika, że aż 91 proc. przedstawicieli Gen Z wyszukuje informacji o marce lub produkcie po zobaczeniu jej na profilu influencera. Co więcej, 70 proc. badanych zadeklarowało, że są skłonni kupić produkt po obejrzeniu go na TikToku. Kosmetyki, szczególnie te „viralowe”, często stają się impulsem do zakupu – nawet jeśli oznacza to chwilowe przesunięcie środków z podstawowych zobowiązań, jak rachunki czy raty.

Eksperci zwracają uwagę, że alarmujące nie są tylko liczby, ale też brak świadomości finansowej wśród młodych. Dla wielu kontakt z firmą windykacyjną to pierwszy moment, w którym zdają sobie sprawę z konsekwencji swoich decyzji konsumenckich. Nierzadko nie rozumieją, jak niewielkie zadłużenie może przeobrazić się w poważny problem. Za chęcią zakupu często stoi potrzeba przynależności i pokazania się wśród rówieśników – co sprzyja ryzykownym zachowaniom finansowym. Tymczasem brak edukacji kredytowej i impulsywne zakupy, zwłaszcza w kategoriach takich jak kosmetyki, mogą okazać się kosztowną lekcją dorosłości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. czerwiec 2025 09:42