StoryEditor
Rynek i trendy
12.03.2025 20:45

Pokolenie Z i kosmetyki: nawyki pielęgnacyjne oraz zakupowe [BADANIE]

81 proc. badanych ”Zetek” decyduje się na produkty do pielęgnacji skóry nie zawierające substancji zapachowych, a 33 proc. preferuje składy bez parabenów / Vasyl - stock.adobe.com

“Zetki” stają się jedną z najbardziej wpływowych grup demograficznych, dlatego poznanie preferencji zakupowych tego pokolenia jest niełatwym, ale istotnym celem dla marek kosmetycznych i sprzedawców. Jakie zatem czynniki wpływają na decyzje zakupowe pokolenia Z, czyli osób urodzonych w latach 1995-2012?

Pokolenie Z, mocno zorientowane na technologie cyfrowe, odpowiada za 35 proc. całkowitego ruchu w internecie i generuje tam 85 proc. zaangażowania. Cechuje się ponadto o 40 proc. wyższym wskaźniku zakupów i dodawania do koszyka, niż inne grupy demograficzne – wynika z raportu Revive, badającego nawyki i preferencje zakupowe pokolenia Z.

Social commerce, czyli handel społecznościowy

Rodząc się i dorastając w świecie dominacji cyfrowych technologii, konsumenci pokolenia Z siłą rzeczy są bardzo otwarci i zorientowani na treści wizualne i interaktywne.

Media społecznościowe odgrywają ważną rolę w odkrywaniu produktów do pielęgnacji skóry, przy czym 58 proc. kupuje bezpośrednio z TikToka i Instagrama, preferując rekomendacje influencerów nad tradycyjne formy reklamy. Blisko połowa populacji “Zetek” dokonuje zakupów produktów do pielęgnacji skóry na podstawie trendów poznanych w mediach społecznościowych.

Czytaj też: Marta Wojciechowska: Od silversów do generacji alfa. Czego klienci oczekują od marek kosmetycznych? [ANALIZA]

Doświadczenie opiera się na technologii  

Pokolenie Z jest również zaangażowane w cyfrowe doświadczenia oparte na selfie w 58 procentach (o 13 proc. bardziej, niż inne grupy demograficzne). Dzieje się tak, ponieważ aktywności oparte na AR i AI nadal przyciągają uwagę konsumentów, a marki zgłaszają nawet o 30 proc. wyższe wskaźniki zaangażowania użytkowników dzięki korzystaniu z tych platform.

Revieve przyznaje, że marki powinny wykorzystywać AI i AR (w szerokim zakresie: od analizy pielęgnacji skóry po “przymierzanie” makijażu), aby w ten sposób oferować klientom spersonalizowane i wyjątkowe doświadczenie zakupowe.

Generacja Z wyznacza nowe standardy branżowe. Oczekuje, że marki będą mówić ich językiem, integrować doświadczenia oparte na technologii i dostosowywać się do ich wartości zrównoważonego rozwoju oraz inkluzywności – podkreśla Sampo Parkkinen, CEO w Revieve.

Piękno: czyste i transparentne

Badania pokazują, że generacja Z napędza branżę w kierunku czystych produktów kosmetycznych, aż 81 proc. twierdzi, że przejrzystość składników ma wpływ na ich decyzje zakupowe. 

Ponadto 81 proc. badanych z tej grupy demograficznej decyduje się na produkty do pielęgnacji skóry nie zawierające substancji zapachowych, a 33 proc. preferuje składy bez parabenów, co jest wyraźnym potwierdzeniem rosnących obaw, związanych z podrażnieniami i wrażliwą skórą.

Kosmetyki wielofunkcyjne 

Generacja Z ceni sobie również uproszczone rutyny pielęgnacyjne, związane z produktami o działaniu przeciwtrądzikowym, nawilżającym i pielęgnującymi pory. Z badania wynika, że aż 72 proc. konsumentów rezygnuje ze zbyt skomplikowanych rutyn pielęgnacyjnych na rzecz pielęgnacji kosmetykami wielozadaniowymi, o działaniu potwierdzonym naukowo.

Widocznym trendem pielęgnacyjnym jest zainteresowanie kondycją mikrobiomu skóry, czego efektem jest wzrost popytu na probiotyki i pielęgnację skóry, wspierającą barierę ochronną. Dlatego Revieve zachęca marki i sprzedawców do inwestowania w rozwój formuł wielozadaniowych, a także podkreślanie ich skuteczności w przekazach medialnych.

Kluczowe wnioski z badania:

  • istotnie jest oferowanie budżetowej, niedrogiej pielęgnacji kosmetyków pielęgnacyjnych, przy jednoczesnym pozycjonowaniu oferty premium
  • ekskluzywne, limitowane edycje produktów oraz współprace odpowiadają pragnieniu wyjątkowości generacji Z
  • lokalizowane kampanie lepiej trafiają do odbiorców z pokolenia Z z różnych regionów
  • obsługa klienta oparta na sztucznej inteligencji jest powszechnie akceptowana przez konsumentów z pokolenia Z, jednak w przypadku złożonych problemów wielu wciąż preferuje interakcję z człowiekiem - sugeruje to potrzebę zrównoważonego podejścia do obsługi klienta.

Czytaj też: PMR Market Experts: Gen Z i Millennialsi kształtują rynek kosmetyczny — a co ze ‘starszakami‘?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.03.2025 15:02
Cosmoprof 2025: polskie kosmetyki podbijają Włochy!
Polskie Stoisko Narodowe na targach Cosmoprof 2025 znajdziemy w sektorach G20-H21, hala 16Cosmoprof mat.pras.

Bogata i różnorodna oferta, naturalne składniki i wysoka jakość przy zachowaniu konkurencyjnych cen – to cechy, za które konsumenci na całym świecie cenią wyjątkowy charakter kosmetyków „Made in Poland”. Z bogatą ofertą polskich producentów będzie można zapoznać się m.in. podczas targów Cosmoprof w Bolonii na Polskim Stoisku Narodowym – podkreśla Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

Historia polskiego przemysłu kosmetycznego sięga lat 20. ubiegłego stulecia. W krótkim czasie powstały wówczas rodzinne biznesy oraz duże przedsiębiorstwa, kładąc fundamenty pod przyszły sukces branży. Część z nich funkcjonuje do dziś, łącząc nowoczesne rozwiązania ze stuletnią tradycją i doświadczeniem. 

Otwartość polskich producentów na potrzeby rynku, dopasowanie oferty do oczekiwań klienta, a także pomysłowość i innowacyjne podejście pozwoliły Polsce w kolejnych dekadach stać się liderem branży kosmetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej, a z czasem także jednym z wiodących producentów kosmetyków na Starym Kontynencie.

Polska, zarówno z perspektywy producentów, jak i konsumentów, wyróżnia się na tle innych rynków. Cechuje nas wysoka jakość wytwarzanych produktów oraz konkurencja kosztowo-cenowa. Z roku na rok zyskujemy coraz większy udział na rynkach zagranicznych, m.in. dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu i rozwiniętej infrastrukturze transportowej. Dynamiczny rozwój sektora kosmetycznego w Polsce wspierany jest przez inwestycje w badania i rozwój i nowoczesne technologie, co przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności polskich produktów. To wszystko sprzyja eksportowi kosmetyków z Polski do różnych części świata – komentuje dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Czytaj też: Nasza misja: zabezpieczanie interesów przedsiębiorców sektora kosmetycznego

Polska branża kosmetyczna w liczbach

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego (PZPK), w 2023 roku polski rynek kosmetyczny był wart ponad 25 mld zł, a do 2028 roku może osiągnąć wartość bliską 30 mld zł. Eksperci patrzą z optymizmem w przyszłość, przewidując dalszy wzrost na poziomie 0,8 mld zł rocznie.

Według danych PZPK, Polska odpowiada za 5,5 proc. wartości dodanej brutto rynku kosmetycznego Unii Europejskiej. Stawia nas to w ścisłej czołówce – obok takich państw jak Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania. Pod względem udziału w eksporcie jesteśmy na piątym miejscu w UE (8 proc.) i dziewiątym miejscu na świecie (3,8 proc.). 

65 proc. kosmetyków eksportowanych z Polski trafia na rynek Unii Europejskiej, a pozostałe 35 proc. poza jej obszar.

Polskie kosmetyki – unikalne w świecie

Polski sektor kosmetyczny zyskał światowe uznanie dzięki wszechstronnemu podejściu i bogatej gamie produktów, obejmującej wysokiej jakości kosmetyki oraz wszystkie kategorie produktów białych i kolorowych. Sukces ten to także zasługa mariażu tradycji z nauką. Obok stuletniego doświadczenia, przemysł czerpie z aktualnych prac badawczo-rozwojowych. Za kształcenie kadr zgodnie z nowoczesnymi trendami odpowiadają liczne placówki naukowe, mające w programach kierunki z obszaru kosmetologii i chemii kosmetycznej.

Dzięki temu, polska branża kosmetyczna to dziś przeszło 1300 producentów – od dużych przedsiębiorstw po mikroprzedsiębiorców. Tworzą oni ok. 65 tys. miejsc pracy w całym łańcuchu wartości, co stanowi ponad 10 proc. wszystkich zatrudnionych w unijnym przemyśle kosmetycznym.

Jesteśmy nie tylko znaczącym producentem, ale także zaufanym partnerem na globalnym rynku kosmetycznym. Tak silna pozycja Polski w branży kosmetycznej to efekt wielu lat inwestycji w jakość, innowacje i rozwój eksportu. Polskie firmy z powodzeniem konkurują na rynkach zagranicznych, łącząc nowoczesne technologie z tradycją i naturalnymi składnikami. To dowód na to, że nasza branża nie tylko nadąża za światowymi trendami, ale także je kreuje – dodaje dr Anna Oborska, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Czytaj też: Anna Oborska, PSPKD: Dynamiczne zmiany legislacyjne stawiają przed firmami kosmetycznymi nowe wyzwania

W międzynarodowej ekspansji polska branża kosmetyczna może liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. PAIH zapewnia przedsiębiorcom pomoc merytoryczną oraz realizuje liczne inicjatywy o charakterze promocyjnym, wzmacniające pozytywny wizerunek rodzimego sektora kosmetycznego na całym świecie.

Z szerokim wachlarzem produktów i usług, oferowanych przez polskie firmy, będzie można zapoznać się podczas targów Cosmoprof we włoskiej Bolonii (od 20 marca br.), m.in. na stoiskach polskich wystawców oraz na Polskim Stoisku Narodowym, zorganizowanym przez PAIH w ramach projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” (G20-H21, hala 16).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.03.2025 14:01
Branża beauty w Polsce: jak zmiany rynkowe wpływają na rekrutację?
Magdalena Balicka, Antal Polandmat.pras.

Branża beauty w Polsce nie zwalnia tempa, coraz więcej rodzimych marek zdobywa uznanie na rynkach międzynarodowych, a jednocześnie pojawia się wiele mniejszych firm, które próbują swoich sił na rynku krajowym. Na co dzień obserwuję dynamiczny rozwój zarówno sprzedaży zagranicznej, jak i krajowego sektora kosmetycznego – pisze Magdalena Balicka, Headhunter, Sector Leader, Expert Beauty, Cosmetics&Wellness w Antal Poland.

Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom tego rynku, w Antal stworzyliśmy sektor dedykowany branży Beauty, Cosmetics & Wellness, za który odpowiadam. Nasuwa się pytanie: jak ewolucja rynku wpływa na procesy rekrutacyjne i jakie kompetencje są obecnie najbardziej pożądane?

Poszukiwani specjaliści od ekspansji międzynarodowej

Polskie marki coraz śmielej wychodzą poza granice kraju, a Azja i Bliski Wschód to jedne z najatrakcyjniejszych kierunków eksportowych.

Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów znających lokalne regulacje, strategie eksportowe oraz mechanizmy sprzedaży B2B na nowych rynkach. Kandydaci z doświadczeniem w sprzedaży międzynarodowej, negocjacjach handlowych czy budowaniu sieci dystrybucji w Azji i na Bliskim Wschodzie stają się niezwykle cennymi pracownikami.

Czytaj też: Bożena Wróblewska, Krajowa Izba Gospodarcza: Polskie firmy kosmetyczne coraz bardziej interesują się rynkami azjatyckimi

Boom na e-commerce i digital marketing

Wzrost znaczenia e-commerce sprawia, że firmy poszukują specjalistów od digital marketingu, performance marketingu i content marketingu. Kluczową rolę odgrywa umiejętność tworzenia angażujących kampanii, zarządzania mediami społecznościowymi oraz współpracy z influencerami, którzy przejęli znaczną część budżetów reklamowych od celebrytów.

Czytaj też: Influencer marketing – inwestycją na granicy ryzyka? [RAPORT]

Marki beauty szukają kreatywnych osób, które rozumieją trendy w social mediach i potrafią angażować odbiorców (specjaliści od TikToka i Instagrama). Przydatne okazują się również umiejętności analizy kampanii reklamowych oraz optymalizacji budżetów na Meta Ads i Google Ads.

Dlaczego warto inwestować w ekspertów od brandingu i NPD?

Obecnie firmy prześcigają się w wprowadzaniu innowacyjnych, unikalnych produktów, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć lojalnych klientów. Kluczowe staje się zatrudnianie ekspertów, takich jak Brand Manager czy Specjalista ds. Marketingu Produktowego (NPD – New Product Development).

Marki kosmetyczne, zarówno premium, jak i masowe coraz częściej poszukują specjalistów, którzy łączą kreatywność, analityczne myślenie i znajomość trendów rynkowych. W dobie ogromnej konkurencji to właśnie oni napędzają innowacje, dbają o wizerunek marki i zapewniają skuteczne wprowadzanie produktów na rynek, co finalnie przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów.

Sprzedaż detaliczna - kluczowa rola personelu w perfumeriach i drogeriach

Mimo dynamicznego rozwoju e-commerce tradycyjna sprzedaż w perfumeriach i drogeriach nadal pozostaje niezwykle istotna. Klienci cenią sobie możliwość przetestowania produktów oraz skorzystania z profesjonalnego doradztwa. W rezultacie kompetentny personel w sklepach stacjonarnych odgrywa kluczową rolę w budowaniu doświadczeń zakupowych i lojalności klientów.

Czytaj więcej: Santander Consumer Bank: 41 proc. Polaków częściej wybierało w 2024 r. zakupy stacjonarne niż internetowe

Firmy kosmetyczne intensyfikują inwestycje w badania i rozwój

Inwestycje w R&D mają kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności i oferowania nowoczesnych, skutecznych produktów, co zwiększa zapotrzebowanie na ekspertów ds. badań i rozwoju. Poszukiwani są chemicy, biotechnolodzy, specjaliści od formulacji kosmetycznych oraz eksperci ds. compliance i regulacji prawnych w branży.

Podsumowując, rekrutacja w branży beauty w 2025 roku to wyzwanie wymagające znajomości trendów rynkowych i dopasowania strategii poszukiwań do nowych potrzeb firm. Poszukiwani są specjaliści od ekspansji międzynarodowej, digital marketingu, e-commerce, brandingu, NPD oraz eksperci ds. badań i regulacji.

Dynamiczne zmiany legislacyjne oraz potrzeba wyróżnienia się na tle konkurencji sprawiają, że rynek pracy w sektorze beauty będzie jeszcze bardziej wymagający, ale i pełen możliwości. Firmy kosmetyczne muszą nie tylko przyciągać talenty, ale także dbać o retencję pracowników w sektorze, gdzie konkurencja o najlepszych kandydatów jest coraz większa.

autorka: 

Magdalena Balicka, Headhunter, Sector Leader, Expert Beauty,Cosmetics&Wellness – Antal Poland

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. marzec 2025 14:00