StoryEditor
Rynek i trendy
24.06.2024 15:07

Polacy zaczęli ciąć wydatki na zakupy w internecie. To wina galopujących cen

Firma Samoseo zbadała zwyczaje zakupowe Polaków kupujących w internecie pytając o nie 1010 respondentów w pierwszym kwartale br. Z zebranych danych wynika, że na to w sposób robimy e-zakupy, duży wpływ miała inflacja. Wzrost cen i spadek wartości pieniądza przełożyły się na koszyki zakupowe.

Z badania Samoseo – agencji specjalizującej się w SEO i współpracującej m.in. z firmami z sektora kosmetycznego – wynika, że już 75,8 proc. Polaków  kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu.

41,7 proc. Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej. Nieco ponad 3/4 Polaków wydało jednorazowo na jeden produkt 1500 zł lub więcej (76,3 proc.).Grupą, która najczęściej kupuje w Internecie (co najmniej kilka razy w tygodniu), są osoby w wieku od 30 do 39 lat (40,3 proc.).

Mężczyźni częściej kupują droższe rzeczy w Internecie. Według autorów raportu może to wynikać m.in. z tego, że mężczyźni nadal zarabiają więcej niż kobiety.  Według raportu GUS opublikowanego w marcu 2022 r., przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mężczyzn było wyższe o 14,7 proc. od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto kobiet.

Szybki wzrost cen wpłynął jednak na nawyki zakupowe Polaków. Aż 86 proc. uczestników badania  przyznało, że inflacja uderzyła ich po kieszeni i zmieniła ich podejście do zakupów.

image
Na co Polacy zwracają największą uwagę podczas zakupów internetowych. Raport 2024 Semseo: Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?  
Semseo
Dla połowy Polaków kupujących w Internecie cena jest głównym czynnikiem w procesie decyzyjnym (53 proc.). Z raportu wynika, że największe znaczenie cena ma dla osób w wieku 18-29 lat (61,3 proc.).  Z wiekiem Polacy coraz mniej zwracają uwagę na cenę. Jest to istotny czynnik dla 51,9 proc. osób w wieku 30-39 lat, 47,8 proc. osób w wieku 40-49 lat i 42,4 proc. osób w wieku 50-59 lat.  Zmiana tego trendu następuje po 60. roku życia (47,5 proc.), gdy po przejściu na emeryturę dochody konsumentów zaczynają spadać.  

39,2 proc. Polaków ze względu na wzrost cen stara się kupować mniej. 31,3 proc. szuka tańszych zamienników i częściej porównuje ceny. 15,5 proc. ankietowanych częściej  korzysta z promocji i programów lojalnościowych. Odkładają  zakupy do chwili, gdy w sklepie pojawią się sezonowe obniżki lub darmowa dostawa.

Ranking pokazuje, w których regionach kraju wzrost cen w największym stopniu przełożył się na koszyki i zwyczaje zakupowe. Na pierwszym miejscu znaleźli się mieszkańcy Poznania. 93,1 proc. stwierdziło, że pod wpływem inflacji zmienili swoje nawyki zakupowe. Na drugim miejscu znaleźli się mieszkańcy Białegostoku (90,3 proc.), a na trzecim – Łodzi (89,3 proc). W mniejszym stopniu odczuli to mieszkańcy Warszawy 82,2 proc. i Gdańska (78,8 proc.).

image
Jak inflacja wpłynęła na zwyczaje zakupowe Polaków? Raport 2024 Semseo: Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?  
Semseo
Wśród osób kupujących w internecie inflację najbardziej odczuli Millenialsi. 91,3 proc. ankietowanych w wieku od 30 do 39 lat musiało zmienić dotychczasowe nawyki zakupowe. To osoby, które najmocniej odczuły m.in. wzrost rat kredytów, dlatego to właśnie ta grupa wiekowa musiała najbardziej szukać oszczędności.

Inflacja stała się odczuwalna także dla najmłodszej badanej grupy Polaków. Przyznało to 86,1 proc. osób w wieku 18-29 lat. Blisko połowa z nich stara się ograniczać liczbę kupowanych produktów.

Osoby w wieku 40-49 lat częściej szukają tańszych zamienników i częściej porównują ceny (39,6 proc.), a internauci w wieku 50-59 lat starają się przede wszystkim oszczędzać, kupując mniej (36,4 proc.).

Inflacja najmniej przełożyła się na zwyczaje zakupowe internautów z pokolenia Silversów.  26,7 proc. osób w wieku 60+ kupujących w internecie nie zmieniło swoich przyzwyczajeń. Pozostali starają się ograniczać liczbę kupowanych produktów (31,7 proc.), szukają tańszych zamienników, częściej porównują ceny (25,8 proc.) oraz częściej korzystają z promocji i programów lojalnościowych (15,8 proc.). Według autorów raportu może to być spowodowane tym, że osoby z tego pokolenia już przed wzrostem cen zaczęły oszczędzać w internecie.   

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.07.2024 10:39
Bloomberg: Menadżerowie finansowi odpierają spanikowane telefony od najbogatszych Francuzów i Francuzek — powodem ostatnie wybory.
Francja, dom jednych z najbogatszych ludzi na świecie, takich jak Bernard Arnault i Françoise Bettencourt Meyers, stoi przed wyzwaniem wzrastającej niepewności wśród swojej elity finansowej.Getty Images Pro
Dyskusje na temat tworzenia nowego rządu wstrzymują decyzje inwestycyjne, zatrudnieniowe i nieruchomościowe, a możliwość wprowadzenia wyższych podatków wywołuje obawy o masową emigrację kapitału. Eksperci ostrzegają, że ekstremalnie surowa legislacja może skłonić najbogatszych do opuszczenia kraju w poszukiwaniu bezpieczniejszych przystani.

Według indeksu miliarderów Bloomberg Billionaires Index, we Francji mieszkają jedne z najbogatszych osób na świecie, w tym potentat rynku luksusowego i szef LVMH, Bernard Arnault, i spadkobierczyni kosmetycznego imperium L‘Oréal SA, Françoise Bettencourt Meyers. Z raportu UBS Global Wealth Report 2024 opublikowanego w środę wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat liczba dolarowych milionerów w kraju wzrośnie o 16 proc. Jednak ta grupa demograficzna jest obecnie zaniepokojona. W miarę jak rozmowy między liderami politycznymi na temat utworzenia rządu nabierają tempa, decyzje dotyczące inwestycji, zatrudniania i transakcji nieruchomościowych są wstrzymywane, a pozyskiwanie funduszy w ramach kapitału wysokiego ryzyka zostało przerwane.

Menedżerowie ds. zarządzania majątkiem ostrzegają, że niektórzy mogą zdecydować się na opuszczenie Francji. Podczas gdy główne partie polityczne starają się zdobyć kontrolę nad Zgromadzeniem Narodowym, możliwość wprowadzenia wyższych podatków, zapowiadanych w kampanii, budzi niepokój wśród najbogatszych obywateli. Emmanuel Angelier, prezes i współzałożyciel firmy zarządzającej majątkiem La Financiere d’Orion, zauważa w rozmowie z Bloombergiem, że osoby zamożne mogą opuścić kraj, jeśli zostaną wprowadzone ekstremalne polityki. Podkreśla, że Francja przestanie być atrakcyjna dla cudzoziemców, a bogaci mieszkańcy będą szukać bezpieczniejszych przystani. Podczas kampanii wyborczej i dwóch tur głosowania, Angelier i inni doradcy odnotowali wzrost liczby telefonów od spanikowanych klientów, którzy przenoszą kapitał za granicę i rozważają możliwości emigracji.

Wynik wyborów, choć nieco uspokajający, ponieważ skrajne, faszyzujące partie nie zdobyły pełnej władzy, był sygnałem ostrzegawczym przed możliwą niestabilnością w nadchodzących latach. Xenia Legendre z firmy prawniczej Hogan Lovells zauważa, że nowi klienci, w tym najwyżsi menedżerowie, pytają o sposoby ochrony swojego majątku. Po Brexicie wielu bankierów przeniosło się do Francji, ale teraz mogą oni opuścić kraj, jeśli podatki wzrosną.

Polityczny impas we Francji i wybory rządu pracy w Wielkiej Brytanii zwiększyły perspektywę wyższych podatków dla najbogatszych w obu krajach. Premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer obiecał zlikwidować pewne ulgi podatkowe od spadków, podczas gdy we Francji partie skrajnej prawicy i lewicy skierowały swoje ataki na miliarderów. W takiej sytuacji bogaci Francuzi muszą podjąć decyzje dotyczące inwestycji, zatrudnienia i transakcji nieruchomościowych, które teraz są wstrzymywane z powodu niepewności politycznej.

Czytaj także: Burdy pod siedzibą LVMH blisko Champs-Élysées w związku z protestami przeciwko podniesieniem wieku emerytalnego

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.07.2024 09:33
Financial Times: Working from hairdressers — nowy trend na pracę zdalną powoduje zmiany w salonach fryzjerskich
Spotkanie z szefową w trakcie mycia głowy? O ile wszyscy się słyszą — w czym problem.@lucindybean/Max Vakhtbovycn
Współczesne salony fryzjerskie stają się miejscem nie tylko dla zabiegów kosmetycznych, ale także przestrzenią do pracy zdalnej. Jak donosi Financial Times, trend WFH (working from the hairdressers) zyskuje na popularności, a salony dostosowują się do nowych potrzeb swoich klientów.

Salony fryzjerskie dodają do swojej infrastruktury narzędzia i meble biurowe, aby przyciągnąć klientów, szczególnie po pandemii, która dotkliwie uderzyła w branżę z powodu lockdownów i rosnących kosztów energii. Wzrost pracy zdalnej przynosi znaczące zmiany dla salonów, zwłaszcza tych w centrach miast, które często polegały na stałych klientach z biur.

Millie Kendall z British Beauty Council zauważa, że salony na przedmieściach radzą sobie lepiej, ponieważ ludzie łączą pracę z domu z wizytami u fryzjera, zazwyczaj po niższych cenach. Jednakże, wzrost kosztów życia i zmiany w podejściu do starzenia się wpływają na liczbę klientów odwiedzających salony, co zmusza branżę do ciągłego dostosowywania się do nowych realiów.W salonie Neila Moodiego w Spitalfields, na obrzeżach City of London, coraz częściej odbiera się telefony od klientów, którzy dzwonią, aby upewnić się, że w lokalu jest dostępne WiFi. 

Wszyscy przynoszą swoje laptopy i pracują, zwłaszcza podczas koloryzacji włosów. Mieliśmy nawet kilka osób, które prowadziły spotkania na Zoomie z kamerą włączoną [...] To oznacza, że nasz internet musi być perfekcyjny, co nie zawsze jest możliwe i jest to koszmar

powiedział portalowi Financial Times Moodie.

Niektóre salony w Wielkiej Brytanii, takie jak ten prowadzony przez Brooke Evans w Ironbridge, Shropshire, poszły o krok dalej, aby sprostać oczekiwaniom klientów pracujących zdalnie.

Znaczna liczba naszych klientów pracuje podczas koloryzacji. Dlatego od samego początku zainstalowaliśmy porty USB i dodatkowe gniazdka przy każdej stacji

wyjaśnia Evans. Dodatkowo, salon oferuje strefy ciszy, bar kawowy oraz dodatkowe miejsca siedzące, co pozwala klientom na komfortową pracę w trakcie zabiegów.

@lucindybean This isnt exactly what i meant by “flexible working arrangements” available but go off queen @Lulu Davidson ♬ just a girl - autumnaudios

Trend WFH stał się viralowy na TikToku po tym, jak amerykańska specjalistka PR opublikowała rozmowę na FaceTime ze swoją asystentką, która miała myte włosy w trakcie rozmowy. Młoda pracownica powiedziała Newsweekowi: “Dopóki wykonujesz swoją pracę, nie widzę problemu [w pracy z salonu fryzjerskiego].” Jej menedżerka zgodziła się, dodając, że miejsce pracy nie ma znaczenia, o ile zadania są wykonywane na czas i poprawnie.

Czytaj także: Yell: „Zaprzyjaźnieni klienci” to prawie 80 funtów straty za wizytę

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. lipiec 2024 22:55