StoryEditor
Rynek i trendy
16.02.2023 00:00

Promocje nie są sposobem na przyciągniecie klienta, który ubożeje [Raport Barometr e-Commerce]

Polacy zaczynają oszczędzać na zakupach także w internecie. Ci, którzy deklarują, że są w złej sytuacji finansowej wcale jednak nie gonią za promocjami czy okazjami zakupowymi. Aż 80 proc. zastanawia się, czy w ogóle dany produkt jest im potrzebny – wynika z raportu Barometr e-Commerce, który właśnie opublikował OpninionWay.

92 proc. Polaków przyznaje, że odczuwa wzrost cen w swoich budżetach domowych. Mimo wszystko dość duży odsetek nadal radzi sobie z codziennymi potrzebami, choć 53 proc. przyznaje, że na żadne większe zakupy ich nie stać, a 16 proc. wielu rzeczy już sobie odmawia – wynika z badania Barometr e-Commerce.

64 proc. Polaków twierdzi, że pod wpływem czynników ekonomicznych nie zmieniło swoich zachowań zakupowych w internecie. 36 proc. przyznało, że ma różne sposoby na to, by poradzić sobie z chudnącym portfelem i spontanicznie je wymieniali. 18 proc. z tej grupy stwierdziło, że kupuje mniej lub rzadziej. 9 proc. szuka okazji cenowych i promocji, 7 proc. kupuje tańsze zamienniki, 5 proc. porównuje ceny. 5 proc. zastanawia się, czy naprawdę muszą kupić dany produkt, 3 proc. oszczędza wydając mniej, a tylko 1 proc. wymienia inne strategie, np. szuka sklepu z darmową dostawą, albo czeka aż dany produkt będzie dostępny w promocji, czy kupuje hurtowe opakowania.

Kiedy jednak badacze zaczęli drążyć temat i zadawali konkretne pytania, wskazania wyraźnie się zmieniły. Aż 73 proc. respondentów stwierdziło, że zaczęli podchodzić do zakupów z większą rozwagą i zastanawiają się czy na pewno ten produkt jest im potrzebny. 76 proc. przyznało, że szczegółowo planują zakupy w internecie. 70 proc. szuka sklepu z darmową dostawą, porównuje ceny w np. w Ceneo.

Nieco inaczej rozkładają się odpowiedzi w zależności od tego, w jakiej kondycji znajdują się gospodarstwa domowe. Ci, którzy uważają, że ich sytuacja finansowa jest zła określają z góry budżet na zakupy (76 proc.), większy odsetek zastanawia się nad zasadnością zakupu (80 proc.) a aż 75 proc. rezygnuje z zakupu, bo produkt był za drogi.

Autorzy badania zwracają uwagę, że ci którzy najmocniej odczuwają wzrost cen wcale nie są grupą polującą na promocje i okazje cenowe, tylko przede wszystkim dwa razy zastanawiają się, czy kupić dany produkt.

– Interesujące jest to, że widzimy, że promocje i okazje w sklepach online nie są sposobem na przyciągnięcia konsumenta, który ubożeje. Ci eShopperzy, którzy źle oceniają swoją sytuację lub też w dużym stopniu odczuwają skutki inflacji, wcale nie poszukują promocji i okazji istotnie częściej niż ogół polskich kupujących w internecie – czytamy we wnioskach z badania.

W ich przypadku, strategiami dawania sobie rady z inflacją jest nie polowanie na okazje cenowe, ale raczej robienie przemyślanych zakupów (+5 p.p. względem ogółu Polaków), czy ograniczanie swojej konsumpcji (+6 p.p.). Nasze badanie każe raczej sądzić, że kupowanie na promocjach w eCommerce to raczej styl zakupowy, niż antyinflacyjna strategia . Ci, którzy przyznają się, że polują na promocję de facto kupują więcej różnych kategorii produktów (średnio 4,7 kategorii FMCG vs ogółem 3,8 oraz 3,6 kategorii dóbr trwałych vs 2,8 ogółem) – podkreślają autorzy raportu.

Czytaj także: Nie wszystkie kategorie kosmetyczne rosną w e-commerce. Chemia bardzo zyskuje [RAPORT Barometr e-Commerce]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2024 08:00
Perły Rynku Kosmetycznego 2024 - ostatnie chwile na zgłoszenie do badania nowości kosmetycznych!
Nowa statuetka Perły Rynku, która miała swój debiut w 2023 rokufot. Przemyslaw Blechman
Jeszcze tylko do 30 kwietnia przyjmujemy zgłoszenia do badania Perły Rynku Kosmetycznego i Perły Rynku FMCG, w którym menedżerowie odpowiadający za wprowadzanie produktów do sieci sprzedaży oceniają rynkowe nowości i ich potencjał sprzedażowy. Zgłoś swoje produkty do badania i przekonaj się, jak widzą je Twoi partnerzy handlowi oraz które kanały sprzedaży są najlepsze dla Twojej marki.

Badanie Perły Rynku Kosmetycznego i Perły Rynku FMCG zdobyło swoją renomę dzięki kilkunastoletniej obecności na rynku, a przez te lata w ręce jurorów trafiły setki produktów, które później znalazły swoje miejsce na półkach w sklepach różnych kategorii oraz w e-commerce.

Ubiegły rok przyniósł nową odsłonę badania. Produkty poddawane są pogłębionej analizie a ocena składa się na raport, który pokazuje ich potencjał rynkowy, największe atuty i obszary do poprawienia, a także kierunki budowania dystrybucji – optymalne dla danego produktu lub marki miejsca i kanały sprzedaży.

Osią badania jest ocena wystawiana przez profesjonalnych jurorów. Dokonują jej menedżerowie z sieci handlowych spożywczych i przemysłowych, drogeryjnych i aptecznych, a także reprezentujący e-commerce, platformy sprzedażowe i e-sklepy. Każdy juror osobiście testuje produkty, najczęściej wraz z całym zespołem zakupowym, z którym współpracuje w ramach swojej firmy.

Ocenie menedżerów i kupców poddawanych jest szereg aspektów związanych z produktem – od jego opakowania przez kompozycję składników, innowacyjność, po działania marketingowe wspierające produkt. Wszystko to składa się na potencjał rynkowy produktu, a nie ma większych autorytetów w tej dziedzinie niż osoby, które odpowiadają za politykę asortymentową w firmie handlowej.

W tym roku jurorzy oceniający produkty zgłoszone do badania Perły Rynku Kosmetycznego reprezentują następujące firmy handlowe:

Allegro

Amazon

Cosmedica

Douglas Polska

Dr.Max Polska

Drogerie Jasmin, PGD Polska

Drogerie Jawa, Komplex-Torus

Drogerie Koliber, Ambra, Grupa Eurocash

Drogerie Laboo

Drogerie Natura

Drogerie Noel

Drogerie Polskie, Grupa Błysk

Drogerie Sekret Urody, Sonia

E.Leclerc

eZebra

Frisco.pl

Gemini Polska

Hebe, Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja

Jeronimo Martins Polska

Kontigo, Grupa Eurocash

Legardere Travel Retail Polska

Minti Shop

Notino

Perfumesco.pl

Pigment

Polska Sieć Drogerie Vica

Polskie Sklepy Franczyzowe Blue Stop

Primavera Parfum

Stowarzyszenie Sklepów Nowa, Grupa Nowa

Superpharm

Ziko Dermo

 

Poznaj jurorów badania Perły Rynku Kosmetycznego i Perły Rynku FMCG: ZOBACZ  

 

Biorąc udział w badaniu zyskujesz obiektywną ocenę swojego produktu zebraną w podsumowujący raport, który możesz przeanalizować i wykorzystać w planowaniu strategii asortymentowej, cenowej, marketingowej oraz w budowaniu dystrybucji swojej marki.

image
Laureaci badania Perły Rynku Kosmetycznego i Perły Rynku FMCG 2023
fot. Przemyslaw Blechman

Zwieńczeniem badania jest uroczyste rozdanie nagród, podczas którego jego uczestnicy i jurorzy mają okazję spotkać się w miłej atmosferze, wymienić doświadczeniami, spostrzeżeniami i kontaktami. Oto FOTORELACJA  z rozdania nagród w edycji 2023.

Zgłoszenia do badania Perły Rynku 2024 przyjmujemy jeszcze tylko do 30 kwietnia 2024 r. 

Zgłoś się: TUTAJ

Wszystkie informacje o projekcie i harmonogram działań znajdziesz: TUTAJ

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.04.2024 14:05
Rozpoczyna się sprzątanie po zawaleniu się mostu w Baltimore, a z nim pojawia się strach przed skażeniem środowiska... przez kosmetyki
Sławny wypadek statku, w wyniku którego zawalił się most Francis Scott Key Bridge może mieć wymierne konsekwencje dla środowiska naturalnego.NTSBgov, Public domain, via Wikimedia Commons
Władze sprzątają wrak pozostawiony po wtorkowym śmiertelnym zawaleniu się mostu Francis Scott Key Bridge w Baltimore i szukają również oznak potencjalnego skażenia środowiska. Służby ratownicze obecnie nie stwierdziły „żadnego bezpośredniego zagrożenia dla środowiska”. Jednak eksperci ds. ochrony środowiska nadal budzą obawy związane z zawartością ładunku na statku, w tym produktów kosmetycznych.

Ogromny kontenerowiec, który uderzył w most w drodze z portu w Baltimore, przewoził co najmniej 56 kontenerów z materiałami niebezpiecznymi, zawierającymi łącznie 764 tony substancji żrących, łatwopalnych i innych substancji zanieczyszczających – podała w czwartek Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Urzędnicy twierdzą, że czternaście z tych kontenerów zostało zniszczonych podczas katastrofy, ale nie stwierdzili żadnych bezpośrednich powodów do niepokoju – przynajmniej na razie.

Jak dotąd wydaje się, że Baltimore mogło zapobiec wielu najgorszym scenariuszom, stwierdził w rozmowie z Guardianiem Gary Belan, starszy dyrektor krajowej organizacji zajmującej się ochroną przyrody American Rivers. Po pierwsze, 14 zniszczonych pojemników było pełnych głównie olejków eterycznych, mydeł i perfum. Mogą one być szkodliwe, ale w „wystarczająco małych” ilościach nie są jawnie szkodliwe. „Zwykle [po zbadaniu] w miejskich rzekach stwierdza się pewien poziom mydła lub perfum” – powiedział Belan, zauważając, że materiały te mogą przedostawać się do dróg wodnych przez przelewy ścieków lub spływ wód burzowych podczas ulewnych deszczy.

Dlaczego jest to problem?

Kosmetyki są niezbędne dla codziennej higieny i estetyki, ale mogą szkodzić środowisku wodnemu. Po użyciu, ich resztki często przedostają się do wód powierzchniowych przez kanalizację. Oleje, silikony i parafiny w składzie kosmetyków, jeśli trafią w ogromnej ilości do środowiska, tworzą tłustą warstwę na wodzie, blokując dostęp tlenu, niezbędnego dla życia wodnych organizmów. Brak tlenu zakłóca procesy biologiczne, co może prowadzić do śmierci ryb i innych stworzeń wodnych, jak również utrudnia fotosyntezę, kluczową dla roślin wodnych i fitoplanktonu. Ponadto, chemiczne składniki kosmetyków mogą działać jako dysruptory endokrynne, zakłócając funkcjonowanie układu hormonalnego zwierząt wodnych.

Czytaj także: Orientana wprowadza dział Outlet by zmniejszyć skalę sztucznego tworzenia odpadów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. kwiecień 2024 20:29