StoryEditor
Rynek i trendy
22.08.2024 14:44

Polaris Market Research: Do 2032 r. globalny rynek kosmetyków halal urośnie do ok. 113 miliardów dolarów

Kosmetyki halal to produkt, który odpowiada potrzebom rosnącej grupy konsumentów i konsumentek. / Canva

Rynek kosmetyków halal, którego wartość wynosiła 40,51 miliarda dolarów w 2023 roku, ma osiągnąć 113,05 miliarda dolarów do 2032 roku. Przewidywany wzrost CAGR wynosi 12,1 proc. w latach 2024-2032. Dynamiczny rozwój rynku jest napędzany rosnącym zapotrzebowaniem na produkty spełniające wymogi prawa islamskiego oraz zwiększoną świadomością konsumentów na temat etycznych i cruelty-free produktów.

Kosmetyki halal to produkty wytwarzane zgodnie z zasadami prawa islamskiego, które zabrania stosowania składników pochodzenia zwierzęcego oraz alkoholu. W produkcji, pakowaniu i dystrybucji tych produktów nie mogą być używane tłuszcze, krew ani tkanki zwierzęce. Firmy kosmetyczne chcące oferować produkty halal muszą przejść szczegółowy proces certyfikacji, który obejmuje ocenę całego łańcucha dostaw, od pozyskiwania surowców po finalną dystrybucję. Mimo ograniczonej dostępności certyfikowanych kosmetyków halal, wzrastające zainteresowanie tymi produktami wśród kobiet muzułmańskich skłania coraz więcej firm do wprowadzania na rynek takich rozwiązań.

Jak wynika z raportu Polaris Market Research, globalny rynek kosmetyków halal w 2023 roku osiągnął wartość 40,51 miliarda dolarów. Prognozy wskazują, że do 2024 roku wartość ta wzrośnie do 45,33 miliarda dolarów, aby ostatecznie osiągnąć 113,05 miliarda dolarów do 2032 roku. Wzrost rynku o 12,1 proc. rocznie wynika z kilku kluczowych czynników, takich jak rosnąca świadomość konsumentów na temat produktów halal, wzrost dochodów klasy średniej oraz zwiększone zapotrzebowanie na produkty cruelty-free i ekologiczne.

Azja i region Pacyfiku odnotowały w 2023 roku znaczący wzrost na rynku kosmetyków halal. Wpływ na to miała rozbudowa infrastruktury przemysłu kosmetycznego, duża populacja muzułmańska oraz rosnąca świadomość konsumentów na temat produktów zgodnych z zasadami islamu. Z kolei w Ameryce Północnej, gdzie rynek ten również zyskuje na znaczeniu, konsumenci coraz częściej poszukują produktów spełniających zarówno ich etyczne, jak i religijne preferencje. Tamtejsze surowe regulacje i standardy ochrony konsumenta sprzyjają rozwojowi tego segmentu.

Rosnące dochody grupy docelowej oraz zwiększone zainteresowanie produktami etycznymi i ekologicznymi sprawiają, że rynek kosmetyków halal dynamicznie się rozwija. Jednocześnie, brak jednolitych standardów certyfikacji halal może stanowić barierę dla dalszego wzrostu. Mimo to, globalne marki kosmetyczne coraz częściej wprowadzają specjalne linie produktów halal, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na certyfikowane produkty. To zjawisko napędza rozwój rynku, ale jednocześnie rodzi wyzwania związane z zachowaniem spójności i wiarygodności certyfikacji.

Czytaj także: GlobalData: zwrot w etykietowaniu kosmetyków dla wyznawców islamu — zamiast etykiet halal etykiety haram?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. listopad 2025 22:53