StoryEditor
Rynek i trendy
23.05.2024 10:27

Polska przodowała w sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej w 2023 r. — powodem bogatsi Ukraińcy

Luksusowe kosmetyki przyciągnęły wielu konsumentów. / Valeria Boltneva via Pexels
Polska osiągnęła pozycję lidera w sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej, odpowiadając za prawie jedną trzecią wartości rynku. Według najnowszego raportu KPMG, "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu", wzrost tego segmentu wyniósł 12,2 proc. rocznie, przewyższając inflację.

W 2023 roku Polska stała się kluczowym graczem na mapie europejskiego rynku dóbr luksusowych, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Raport firmy KPMG ujawnia, że Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią całkowitej wartości sprzedaży tych dóbr w regionie. To wynik, który pokazuje nie tylko rosnącą zamożność Polaków, ale również skuteczność strategii marketingowych i dostępność międzynarodowych marek luksusowych w kraju. Zauważalny wzrost o 12,2 proc. rok do roku wyraźnie przekracza poziom inflacji, co świadczy o silnej pozycji segmentu luksusowego nawet w trudnych warunkach ekonomicznych.

Analiza poszczególnych segmentów rynku luksusowego w Polsce pokazuje, że największą dynamikę wzrostu, równą 23,8 proc., zanotowały luksusowe obiekty hotelowe i SPA. Segment kosmetyków i perfum osiągnął 17,5 proc. wzrostu rok do roku. To świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków ekskluzywnymi markami i usługami, które oferują nie tylko prestiż, ale również wyższą jakość i komfort użytkowania.

Szczególnie interesującym zjawiskiem, które miało wpływ na polski rynek dóbr luksusowych, było zwiększone zainteresowanie wśród zamożnych uchodźców z Ukrainy. Wpłynęło to pozytywnie na popyt, zwłaszcza w kontekście negatywnych skutków wysokiej inflacji. Dodatkowo, zauważono znaczący wzrost zainteresowania samochodami z napędem elektrycznym w segmencie luksusowym, co może sygnalizować przesunięcie trendów konsumenckich w kierunku bardziej zrównoważonych i ekologicznych opcji. Pomimo globalnych wyzwań, polski rynek dóbr luksusowych pokazuje, że nawet w trudnych czasach można znaleźć przestrzeń dla wzrostu i innowacji.

Prognozuje się, że wkrótce 25 proc. sprzedaży dóbr luksusowych przeniesie się do internetu, pomimo że tradycyjnie luksus jest związany z bezbłędną obsługą klienta w ekskluzywnych butikach. Segment dóbr luksusowych będzie się rozwijał nie tylko w kierunku zrównoważonego wzrostu znanych marek, ale również w obszarze rynku wtórnego oraz trendów takich jak no logo. Dodatkowo, do roku 2030 pokolenie Z, które obejmuje osoby urodzone po 1995 roku, będzie odpowiedzialne za około 30 proc. zakupów w segmencie luksusowym.

Czytaj także: Przyszłość sektora dóbr luksusowych to ekologia i inkluzywność

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.09.2025 14:33
UCE Research: Młodzi Polacy coraz częściej kupują w promocjach
Młodzi polują na promocję m.in. w drogeriach.Grupa Rossmann - błędy cenowe, tajemnicze promocje 99gr

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV”, aż 32,5 proc. osób w wieku 18–25 lat deklaruje, że od 20 proc. do 40 proc. ich codziennych zakupów stanowią produkty kupione w promocjach. Najczęściej są to konsumenci z dochodami w przedziale 3000–4999 zł, ze średnim wykształceniem i mieszkający w mniejszych miejscowościach liczących od 5 do 19 tys. mieszkańców. Badani wskazują, że promocje pomagają im racjonalnie gospodarować budżetem, choć nie są jedynym wyznacznikiem decyzji zakupowych.

Drugą najliczniejszą grupą są młodzi konsumenci, którzy deklarują, że 40–60 proc. ich podstawowych zakupów odbywa się w promocjach – taką odpowiedź wskazało 26,5 proc. ankietowanych. Eksperci zwracają uwagę, że dla tej części młodych promocje nie są już dodatkiem, lecz naturalnym elementem codziennego koszyka. Często są to osoby na początku kariery zawodowej lub studenci, którzy dysponują ograniczonymi środkami i dzięki rabatom mogą kupować więcej lub produkty lepszej jakości.

Zdecydowanie mniej respondentów wskazuje skrajne wartości. Zakupy w promocjach w zakresie 60–80 proc. deklaruje 10,7 proc. badanych, a aż 80–100 proc. jedynie 4,1 proc. uczestników sondażu. Z kolei 12,6 proc. młodych konsumentów kupuje w promocji mniej niż 20 proc. produktów. 13,6 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić, jaki odsetek ich codziennych zakupów stanowią przeceny.

Eksperci podkreślają, że wyniki odzwierciedlają specyfikę polskiego rynku, gdzie znacząca część asortymentu – m.in. żywność, kosmetyki i środki czystości – regularnie trafia na promocje. Młodzi konsumenci, choć wyczuleni na ceny i ostrożni w wydatkach, nie zawsze mogą pozwolić sobie na czekanie na rabaty. Dlatego dominują umiarkowane wskazania w przedziale 20–40 proc., które pokazują racjonalne podejście do zakupów i oszczędzania w grupie osób o średnich dochodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 12:54
„Tired Girl” – nowy trend makijażowy pokolenia Z
Od lewej; Gabbriette, Jenna Ortega, Hypnotique.Getty Images/Netflix/instagram.com/hypnotique

Przez dekady wizerunek zmęczenia był w kulturze piękna czymś, czego należało unikać. Korektory, kremy pod oczy czy rozświetlacze miały niwelować cienie i sprawiać, by twarz wyglądała świeżo oraz promiennie. Trend „Tired Girl”, który wywodzi się z TikToka, odwraca tę logikę – zamiast maskowania oznak braku snu, celebruje on ich widoczność. Cienie pod oczami, blada cera i nieco „niedokończony” makijaż stają się estetycznym wyborem, a nie defektem do ukrycia.

Wizerunkową twarzą nurtu jest Wednesday Addams, bohaterka serialu Tima Burtona na Netfliksie, grana przez Jennę Ortegę. Na czerwonym dywanie aktorka odtwarza makijaż z wyraźnymi cieniami pod oczami, co stanowi kontrast wobec dotychczasowych standardów. Podobne inspiracje można odnaleźć w popkulturze – od Angeliny Jolie w filmie Przerwana lekcja muzyki po Natalie Portman w Leonie Zawodowcu. Wśród współczesnych ambasadorek stylu wymienia się Lily Rose-Depp czy influencerkę Emmę Chamberlain.

Popularność „Tired Girl” w dużej mierze napędza TikTok. Od lipca 2025 r. trend funkcjonuje tam jako osobna kategoria, a instruktaże pokazujące, jak uzyskać efekt niewyspania, osiągają ponad 300 tys. wyświetleń każdy. Influencerka Lara Violetta określa tę estetykę mianem „moldy makeup” i podkreśla, że „worki pod oczami są chic, bo trzeba sobie na nie zapracować”. Makijażyści opisują ten styl jako niedbały, zadziorny i autentyczny – alternatywę dla perfekcyjnych wizerunków z Instagrama.

image

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Eksperci trendów wskazują jednak, że „Tired Girl” nie ma tak głębokiego zakorzenienia jak subkultury lat 90. Grunge był powiązany z ruchem antysystemowym i wspólnotą, podczas gdy „Tired Girl” należy do tzw. zjawisk „core”, czyli internetowych mikroestetyk takich jak „cottagecore” czy „Barbiecore”. Są one szybkim sposobem komunikowania nastroju lub tożsamości, lecz charakteryzuje je ulotność i podatność na zastąpienie kolejnym wiralowym trendem.

Fenomen „Tired Girl” można również odczytywać jako odpowiedź na presję, z jaką mierzy się pokolenie Z. Badacze wskazują, że młodzi dorośli funkcjonują w realiach niepewnego rynku pracy, zadłużenia studenckiego czy odpowiedzialności ekologicznej, przy jednoczesnej potrzebie realizacji własnych ambicji. Publiczne eksponowanie zmęczenia i autoironiczny humor stają się strategią radzenia sobie z tym ciężarem – manifestem: „jestem wyczerpany, ale żartuję z tego i nie udaję perfekcji”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. wrzesień 2025 07:11