StoryEditor
Rynek i trendy
04.04.2019 00:00

Poprawa samopoczucia, ale nie kosztem zdrowia - Polacy o wybielaniu zębów

Aż 92 proc. Polaków chciałoby rozjaśnić kolor zębów – tak wynika z badania „Polacy a wybielanie zębów”. Które metody domowego wybielania zębów preferujemy, jaki budżet jesteśmy w stanie na taki zabieg przeznaczyć i czy zwracamy uwagę na jego ewentualne skutki uboczne? 

W styczniu 2019 roku marka Rapid White przeprowadziła badanie „Polacy a wybielanie zębów” mające na celu poznanie opinii respondentów na temat wybielania zębów oraz higieny jamy ustnej. Ankietowani odpowiedzieli także na pytania dotyczące tego, co robią na co dzień, aby utrzymać zęby w zdrowiu, jak często korzystają z przeglądów stomatologicznych oraz których produktów spożywczych celowo unikają, żeby zapobiec  przebarwieniom. 

Wybielanie zębów przez Polaków

Jak się okazuje, Polacy bardzo chętnie poprawiliby swój wygląd poprzez rozjaśnienie koloru zębów – tak deklaruje 92 proc. badanych. Dla 1/5 respondentów motywacją do skorzystania z tego zabiegu jest możliwość nabrania pewności siebie, zaś dla 9 proc. – chęć zrobienia dobrego wrażenia na innych.

Która metoda wybielania zębów w domu cieszy się największą popularnością? Okazuje się, że zdecydowana większość ankietowanych stosuje pasty wybielające (72 proc.), 23 proc. Polaków sięga po wybielające płyny do zębów oraz, co ciekawe, gumy wybielające.

Na dalszym miejscu znalazły się żele wybielające (19 proc.), specjalistyczne szczoteczki (14 proc.), pędzelki wybielające (8 proc.) oraz szynowe systemy wybielające (8 proc.). 60-100 zł – taki budżet 28 proc. respondentów jest skłonnych przeznaczyć na zakup produktu rozjaśniającego kolor zębów, natomiast 1/4 badanych wydałaby na taki preparat od 30 do 60 złotych.

Skutki uboczne wybielania zębów

Ponad połowa Polaków (55 proc.) deklaruje, że zwraca uwagę na możliwe wystąpienie skutków ubocznych wynikających ze stosowania produktów wybielających zęby. Respondenci najbardziej obawiają się zniszczenia szkliwa (58 proc.), nadwrażliwości (17 proc.), jak i szkodliwości substancji toksycznych (4 proc.). Wskazują także na podrażnienie dziąseł (3 proc.), ból (2 proc.) oraz krwawienie (2 proc.).

Higiena jamy ustnej na co dzień

71 proc. Polaków przyznaje się do regularnego mycia zębów szczoteczką dla zachowania zdrowego i białego uśmiechu. Z badania wynika również, że płyn do płukania jamy ustnej stanowi element codziennej higieny 47 proc. ankietowanych. 43 proc. z nich usuwa również kamień nazębny, zaś 31 proc. sięga po nić dentystyczną.

W celu zapobiegania przebarwieniom aż 70 proc. badanych ogranicza spożywanie słodkich napojów, 67 proc. unika produktów o wysokiej zawartości cukru, 66 proc. nie pali papierów, a 44 proc. unika picia kawy. Tylko 26 proc. badanych raz na pół roku odwiedza dentystę, 19 proc. robi to jeden raz w roku, natomiast 20 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie korzysta z przeglądów u stomatologa.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 09:12
Kolejne marki kosmetyczne biorą na celownik dzieci, eksperci protestują
Dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latachIrina Mikhailichenko

Coraz więcej nowych firm kosmetycznych kieruje swoją ofertę do dzieci oraz najmłodszych pokoleń konsumentów, którzy wiedzę o pielęgnacji skóry i makijażu czerpią przede wszystkim z social mediów i trendów na TikToku. Dermatolodzy protestują, ale marki proponują kremy i maseczki do twarzy nawet przedszkolakom.

Opinia ekspertów przegrywa póki co z marketingiem i viralowymi produktami. Kiedyś najmłodsi (Sephora kids) wykupywali kosmetyki pielęgnacyjne Drunk Elephant. Teraz najnowszym hitem wśród najmłodszej grupy konsumentów są produkty marki Rini, która kieruje swoje produkty do dzieci już od 3 roku życia. Jak podaje portal fashionnetwork, zestaw pięciu maseczek nawilżających dla dzieci, polecanych przez producenta do codziennego użycia (o uroczych nazwach typu Puppy, Panda i Unicorn) można nabyć na stronie internetowej producenta za  ok. 30 euro.

Inna młoda amerykańska marka, Evereden, sprzedaje kosmetyki dla dzieci w wieku przedszkolnym (m.in. mgiełki do twarzy, toniki, kremy nawilżające), osiągając roczne obroty powyżej 100 mln dolarów. W październiku zadebiutowała marka Sincerely Yours, której twarzą jest 15-letnia influencerka Salish Matter. Event w centrum handlowym z okazji premiery przyciągnął tysiące osób. 

– Skóra dziecka nie potrzebuje kosmetyków, poza codziennymi produktami higienicznymi takimi jak pasta do zębów, żel pod prysznic czy krem z filtrem przeciwsłonecznym – podkreśla Laurence Coiffard, naukowiec z francuskiego Uniwersytetu w Nantes, współautor strony internetowej Cosmetics Watch.

Produkty kosmetyczne, kierowane do dzieci, stały się elementem szerszego społecznego trendu. Wiele dziewczynek z pokolenia alfa (dzieci urodzone między 2010 a 2024) stosuje bowiem zabiegi pielęgnacyjne skóry, makijaż, a nawet fryzury typowe dla starszych nastolatek lub ich matek, naśladując popularne influencerki z TikToka lub YouTube‘a. 

Coiffard powołuje się na badania, z których wynika, że dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latach. Są też bardziej narażone na działanie substancji zaburzających gospodarkę hormonalną i fitoestrogenów, które mogą zaburzać rozwój hormonów.

image

Pokolenie Z i kosmetyki: nawyki pielęgnacyjne oraz zakupowe [BADANIE]

Amerykańska dermatolog Molly Hales, która przez kilka miesięcy obserwowała trendy kosmetyczne wśród dzieci i nastolatek na TikToku, wskazuje, że młode użytkowniczki używają zbyt wielu produktów (niektóre nawet po kilkanaście), lub stosują kremy przeciwzmarszczkowe dla dorosłych.

Z jej obserwacji wynika, że kilka marek, takich jak Glow, Drunk Elephant czy The Ordinary, było wyjątkowo często obecnych w treściach młodych użytkowniczek TikToka. 25 najpopularniejszych filmów analizowanych przez Hales zawierało produkty zawierające średnio od 11 do nawet 21 składników aktywnych, potencjalnie mogących wpływać na podrażnienia skóry dzieci.

Nowe marki dla dzieci, takie jak Rini, Evereden czy Saint Crewe, przekonują, że ich kosmetyki są bardziej odpowiednie dla skór młodych osób. W opinii Hales trend ten niej jest potrzebny, utrwala on bowiem pewien standard piękna lub oczekiwania dotyczące tego, jak należy dbać o zdrowie i urodę skóry, stosując przy tym bardzo kosztowną i czasochłonną codzienną rutynę. Zdaniem badaczki, dziewczęta mogą w lepszy sposób wykorzystywać czas i pieniądze.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.11.2025 13:27
Chińskie platformy nie osłabiają polskiego e-commerce. Nowe dane z 22,5 tys. zamówień pokazują odwrotny trend
Czy chińskie platformy podkradają polskim klientelę?Karolina Grabowska Kaboompics

Najnowsze dane z 22,5 tys. rzeczywistych zamówień pokazują, że rozwój chińskich platform nie tylko nie osłabia pozycji polskich sprzedawców internetowych, ale może wręcz wzmacniać ich wyniki. Analiza zamówień dokonanych przez użytkowników aplikacji When U Buy wskazuje, że klienci Temu, Shein czy Aliexpress kupują również więcej na Allegro, Zalando oraz w polskich sklepach internetowych. Zjawisko to przeczy obawom o odpływ ruchu i wydatków z lokalnych marketplace’ów – aktywni kupujący z platform chińskich okazują się także jednymi z najaktywniejszych klientów krajowych e-commerce.

Między wrześniem 2024 a sierpniem 2025 roku użytkownicy When U Buy zrealizowali 22,5 tys. zamówień obejmujących ponad 47 tys. produktów. Średni użytkownik wydał w tym czasie 4156 zł, zrealizował 27 zakupów, a przeciętna wartość koszyka wyniosła 153 zł. To twarde dane oparte na realnych transakcjach, które stały się podstawą raportu „Kupione 2025”, publikowanego w ramach portfela badawczego Polak Inwestor. Autorzy podkreślają, że analiza paragonów, a nie deklaracji, pozwala uchwycić faktyczne zachowania, skalę wydatków oraz zmieniające się nawyki polskich konsumentów.

image
When U Buy

Raport przygląda się różnicom zakupowym wynikającym z płci, wieku i indywidualnych przyzwyczajeń, ale szczególną uwagę poświęca wpływowi platform Temu, Shein i Aliexpress na polski rynek. Z zebranych danych wyłania się obraz konsumenta coraz bardziej świadomego, szybszego w płatnościach i bardziej wymagającego wobec dostaw, a jednocześnie skoncentrowanego na cenie i dostępności produktów. Dane unaoczniają rosnące znaczenie wygody oraz elastyczności w podejmowaniu decyzji zakupowych, co przekłada się na częstsze transakcje i dywersyfikację wyborów.

image
When U Buy

Jednym z kluczowych wniosków raportu jest to, że osoby kupujące na platformach z Chin częściej korzystają również z ofert europejskich i polskich sprzedawców. Ich koszyki bywają większe niż u użytkowników, którzy unikają takich platform. Oznacza to, że klient Temu czy Shein nie jest „stracony” dla polskiego handlu – wręcz przeciwnie, należy do grupy najbardziej aktywnych konsumentów, którzy jednocześnie kupują w wielu kanałach, zwiększając ogólną wartość rynku.

image
When U Buy

Jak podkreśla Ewa Kraińska, właścicielka When U Buy, celem raportu jest popularyzacja wiedzy o faktycznych zachowaniach zakupowych Polek i Polaków. Dokument ma pomóc branży e-commerce lepiej zrozumieć oczekiwania klientów wobec metod dostawy, płatności i jakości obsługi, a samym konsumentom – zwiększyć świadomość swoich decyzji zakupowych. „To narzędzie, które może wspierać zarówno biznes, jak i budowanie bardziej odpowiedzialnych nawyków zakupowych oraz lepszego zarządzania domowym budżetem” – podkreśla.

image
When U Buy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. grudzień 2025 10:17