StoryEditor
Rynek i trendy
10.01.2024 13:41

Rynek mydeł organicznych wart miliony dolarów [RAPORT]

Rozwój rynku mydeł organicznych napędzany jest dostępnością produktów nasyconych naturalnymi składnikami i olejkami eterycznymi / Shutterstock
Rośnie rynek organicznych kosmetyków do pielęgnacji skóry, a szczególnie wzrost ten napędzają mydła organiczne – wynika z najnowszego raportu Global Organic Soap Market 2023-2027 opublikowanego przez Technavio.

Rynek mydła organicznego wzrośnie o 145,15 mln dolarów w latach 2022–2027. Ponadto dynamika wzrostu rynku będzie w tym okresie następować w tempie CAGR wynoszącym 7,18 proc. – prognozuje firma badawcza Technavio. Z raportu Organic Soap Market 2023-2027, który opublikowała, wynika, że za popularnością mydeł organicznych stoi ich skład oparty na naturalnych ekstraktach, bez kontrowersyjnych składników, które budzą obawy konsumentów. Natomiast rozwój rynku może hamować fakt, że są to produkty o krótszym okresie do użycia niż mydła syntetyczne.

Autorzy raportu dzielą rynek na segmenty według kanału dystrybucji (online, supermarkety i hipermarkety oraz sklepy wielobranżowe), produktu (organiczne mydło w kostce i organiczne mydło w płynie) oraz położenia geograficznego (Ameryka Północna, Europa, APAC, Ameryka Południowa oraz Bliski Wschód i Afryka).

 

E-commerce napędza sprzedaż organicznych mydeł

 

Według analityków, segment online będzie miał znaczący udział we wzroście rynku w okresie prognozy. Jednym z głównych powodów jest rozległe portfolio marek i produktów przeznaczonych dla szerokiej grupy konsumentów. Rozwój tego segmentu napędzany jest przede wszystkim takimi czynnikami, jak platformy e-commerce oferujące klientom wygodę w porównywaniu informacji o produktach, rosnąca liczba internetowych portali zakupowych oraz powszechność smartfonów. Ponadto wielu sprzedawców mydeł organicznych kieruje się w stronę platform internetowych ze względu na ich przystępność cenową i łatwość użycia. Dodatkowo, ponieważ platformy te nie wymagają infrastruktury fizycznej, obniżają koszty ponoszone przez klientów.

 

Co wspiera popyt na mydła organiczne?

 

Rozwój rynku mydeł organicznych napędzany jest dostępnością produktów nasyconych naturalnymi składnikami i olejkami eterycznymi oraz mydeł robionych ręcznie, przetwarzanych na zimno. Jak piszą autorzy raportu, ponadto zrównoważone opakowania, opakowania przyjazne dla środowiska oraz wegańskie formuły cruelty free odpowiadają na potrzeby konsumentów dbających o środowisko i wpływają na rosnący popyt. 

 

Marki własne wchodzą w rynek mydeł organicznych 

 

Wyłaniającym się trendem na rynku mydeł organicznych jest wzrost liczby marek własnych. Oczekuje się, że znacząco wpłyną na krajobraz rynku. Marki te kładą nacisk na formuły niezawierające GMO, wolne od parabenów, wolne od siarczanów, ftalanów, zgodne z zasadami sprawiedliwego handlu i ulegające biodegradacji. Dzięki dodatkom takim jak rumianek, olejek z drzewa herbacianego i mięta pieprzowa, eukaliptus marki te zaspokajają wymagania konsumentów poszukujących produktów do naturalnej i zdrowej pielęgnacji skóry. – Tendencja ta ukazuje rozwijający się rynek, na którym jakość, zrównoważony rozwój i zróżnicowana oferta kształtują wybory konsumentów – czytamy w raporcie.

image

Raport Global Organic Soap Market 2023-2027, Technavio

Technavio

 

Wyzwaniem okres trwałości organicznych produktów

 

Istotnym wyzwaniem stojącym przed światowym rynkiem mydeł organicznych w okresie objętym prognozą jest stosunkowo krótszy okres trwałości mydeł organicznych w porównaniu z ich syntetycznymi odpowiednikami. Jak zauważają autorzy raportu, wyzwanie to pojawia się pomimo innych korzystnych aspektów, takich jak opakowania nadające się do recyklingu, przejrzyste etykietowanie i produkcja w małych partiach. Choć mydła organiczne zawierają znakomite składniki odżywcze, takie jak masło shea, olej kokosowy, oliwa z oliwek i aloes i są wśród nich bardzo popularne odmiany, takie jak mydło kastylijskie, lawenda czy mydło z koziego mleka, to   ograniczony okres przydatności do spożycia stanowi przeszkodę w utrzymaniu popytu na rynku.

 

Popyt na organiczne mydła – analiza geograficzna

 

Według raportu, region Azji i Pacyfiku (APAC) w okresie prognozy przyczyni się do 34 proc. wzrostu rynku światowego mydeł organicznych. Kolejnym perspektywicznym regionem jest Ameryka Północna, gdzie czynnikami przyczyniającymi się do wzrostu jest rosnąca siła nabywcza konsumentów i większy nacisk na pielęgnację skóry. – Rynek mydeł organicznych w tym regionie znacząco rośnie również na skutek większej wiedzy konsumentów na temat korzyści ze stosowania produktów naturalnych i organicznych oraz świadomości na temat szkodliwych substancji chemicznych zawartych w mydłach syntetycznych – czytamy w raporcie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. listopad 2025 00:58