StoryEditor
Rynek i trendy
07.09.2021 00:00

Światowe trendy kosmetyczne według ekspertów [MINTEL]

W kategorii urody segment kosmetyków kolorowych został najbardziej dotknięty pandemią COVID-19, która doprowadziła do nowych nawyków. Praca i nauka w domu stały się dla wielu nową normą, konsumenci rzadziej używali makijażu, a jednocześnie więcej inwestowali w produkty do pielęgnacji skóry. Według badań firmy Mintel dotyczących kosmetyków kolorowych, połowa Brazylijczyków używa mniej makijażu na rzecz produktów do pielęgnacji skóry twarzy. Konsumenci zamierzają utrzymać ten nawyk po zakończeniu epidemii. Z kolei Japończycy postawili na ochronę przeciwsłoneczną.

W tym scenariuszu, w którym makijaż rozmywa się z kategorią pielęgnacji skóry twarzy, konsumenci mogą być zainteresowani zobaczeniem składników pielęgnacyjnych w kosmetykach kolorowych. 

Jednym z przykładów takiego podejścia jest produkt brazylijskiej firmy, która opracowała pierwszy na świecie podkład do twarzy, który zawiera w swojej formule ekskluzywny podwójny retinol. Kosmetyk łączy retinol na bazie roślinnej pozyskiwany z błękitnych alg Klamath Lake z wektorowym kwasem hialuronowym, aby zmniejszyć zmarszczki i drobne linie oraz poprawić teksturę i jędrność skóry poprzez stymulację syntezy kolagenu. Dodatkowo podkład działa jak tarcza antyoksydacyjna, chroniąc skórę przed promieniami UV i niebieskim światłem – wyjaśnia Amanda Caridad, Senior Analyst Mintel.

Według badań firmy Mintel dotyczących ochrony skóry, jeden na pięciu Brazylijczyków uważa, że niebieskie światło może być tak samo szkodliwe dla skóry jak promienie UV. Ponadto jedna trzecia Brazylijczyków stosuje makijaż podczas wideokonferencji, podczas pracy w domu, co może zwiększyć poszukiwania produktów chroniących ich skórę przed niebieskim światłem.

Produkt brazylijskiej firmy może zainspirować więcej marek do pójścia za ich przykładem. Warto oferować rozwiązania, które zaspokajają oczekiwania klientów takich jak makijaż hybrydowy.

Z makijażu nie zrezygnowały również Japonki, a według nowych badań Mintel tylko 13 proc. japońskich konsumentów twierdzi, że używa mniej produktów do makijażu. To dobra wiadomość dla branży kosmetycznej, która mocno ucierpiała przez COVID-19 pod względem sprzedaży i z powodu decyzji biznesowych takich jak odkładanie premiery nowych produktów.

Mintel przewiduje eksplozję kategorii makijażu w Japonii w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Będzie on zabawny, wyrazisty z odważnymi kolorami na oczach, kolorowym tuszem do rzęs i kredką do oczu. Nowy trendem jest również stosowanie przyciemniających kremów przeciwsłonecznych, korektorów i pudru utrwalającego. 

Konsumenci zwrócili się w tym kierunku podczas COVID-19, ponieważ zmieniły się ich priorytety. Pandemia dała konsumentom okazję do ponownego przemyślenia swojego naturalnego piękna, inwestując w dobrą pielęgnację skóry i poszukiwania alternatywnych sposobów na poczucie pewności – mówi Reiko Hasegawa, Senior Analyst for Beauty and Personal Care Mintel.

Konsumenci uważają, że lżejszy podkład może zmniejszyć skutki stresu na skórze, ponieważ wielu z nich nadal boryka się z nieoczekiwanymi problemami pielęgnacyjnymi, takimi jak trądzik lub podrażnienie twarzy spowodowane długotrwałym stosowaniem maseczek.

W rzeczywistości było to najbardziej widoczne w pielęgnacji przeciwsłonecznej. Badania firmy Mintel pokazują, że 41 proc. japońskich konsumentów stosuje profilaktyczne kremy z filtrem. Ochrona przeciwsłoneczna staje się bardzo ważna i widać, że te produkty zyskują na popularności.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:38