StoryEditor
Rynek i trendy
04.01.2021 00:00

Twórczyni sieci DP inwestuje w galerie handlowe

Teresa Jonas, prezes sieci DP Drogerie Polskie i firmy Błysk, stanęła na czele spółki Wiślanka, która w grudniu uruchomiła w Żorach galerię handlową Wiślanka. To kolejna inwestycja rodziny Jonasów związana ze Śląskiem. 

Galeria Wiślanka została otwarta 22 października w Żorach. Jest pierwszym tego rodzaju centrum handlowym w Żorach i jednym z większych w regionie. Lokalizacja obiektu nie była przypadkowa.

Żory dotychczas były białym punktem na mapie rynku centrów handlowych. To dlatego zdecydowaliśmy się na otwarcie właśnie tam pierwszego centrum handlowo-rozrywkowego, które ponadto nie posiada żadnej bezpośredniej konkurencji – powiedziała Teresa Jonas, prezes zarządu Wiślanka SA, dla portalu retailnet.pl. Powołała się na ranking „fDi’s Polish Cities of the Future 2019/20” opublikowany przez brytyjski dziennik „Financial Times”, w którym Żory znalazły się wśród miast mających największe szanse na największy rozwój. Miasto zostało sklasyfikowane jako szóste najlepsze w Polsce pod względem efektywności ekonomicznej – to najwyższa lokata spośród wszystkich miejscowości województwa śląskiego.

Teresa Jonas podkreśliła, że biznesowo od lat jest związana ze Śląskiem. – Jesteśmy spółką, która od wielu lat związana jest ze śląskim biznesem, gdzie prowadzimy firmę dystrybucyjną Błysk oraz sieć Drogerie Polskie, która obecnie jest najszybciej rozwijającą się franczyzową siecią drogeryjną w kraju, posiadającą łącznie ponad 200 placówek handlowych. Znamy rynek Górnego Śląska oraz potrzeby i oczekiwania jego mieszkańców – zaznaczyła.

Jak informuje Teresa Jonas, pomimo pandemii, udało się skomercjalizować Galerię Wiślanka niemal w 100 procentach, a kluczowy był tu zróżnicowany mix najemców. W galerii działa m.in. modelowy sklep Drogerii Polskich, czyli franczyzowej sieci drogeryjnej zarządzanej przez rodzinę Jonasów i zaopatrywanej przez hurtownię Błysk. Czytaj: Tak wygląda modelowy sklep Drogerii Polskich

Ważne okazało się też to, że wiele marek nie było dotąd obecnych w Żorach. Wśród debiutujących w mieście znalazły się salony otwarte w najnowszych konceptach: Sizeer, Ryłko, Wojas, Apart, Yes, Smyk, Monnari, Solar, Tatuum, Home&You, Vistula, Wólczanka, Bytom, Kubenz, Vision Express, KS Sport czy 4F. A już niebawem do tego grona dołączą New Yorker oraz Douglas.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 22:09