StoryEditor
Rynek i trendy
13.07.2017 00:00

Węgiel aktywny kosmetycznym hitem

Kosmetyki z aktywnym węglem to jeden z największych tegorocznych hitów w kategorii pielęgnacji skóry. Ten naturalny składnik trafia do kolejnych produktów, już nie tylko przeznaczonych do pielęgnacji twarzy, z którymi był do tej pory kojarzony.

– W tym roku niewiele było trendów, które cieszyły się takim powodzeniem u konsumentów. To pokazuje, jaki potencjał tkwi w tej części rynku, w której stawia się na niestandardowe formuły czy ciekawe formy kosmetyków – mówi o preparatach z aktywnym węglem Katarzyna Butrymowicz-Knap, dyrektor marketingu w firmie Bielenda Kosmetyki Naturalne. Wykorzystując dobry moment, marka Bielenda rozszerzyła swoją węglową serię Carbo Detox o kolejne preparaty i mocno ją promuje, ciągnąc całą kategorię „czarnych” kosmetyków w górę. Wśród nowości znalazły się już nie tylko kolejne kosmetyki do twarzy, takie jak węglowy płyn micelarny, maska węglowa peel-off czy krem micelarny do demakijażu, ale również produkty  do kąpieli – olejek pod prysznic i peeling solny do ciała, a także kosmetyki do pielęgnacji włosów – szampon, odżywka i maska węglowa.Całą serię produktów z aktywnym węglem ma także w ofercie firma Marion.

Przebój internetu

Zaczęło się od czarnych mydeł. I to wcale nie teraz. Już 6 lat temu internautki na popularnym portalu wizaz.pl zachwycały się ich właściwościami. Ale wtedy jeszcze nie było mowy o blogosferze w dzisiejszym wymiarze. Dziś internet ma wielką siłę rażenia i w nim kosmetyki z węglem zostały wypromowane. Chociażby takie jak maseczka oczyszczająca Pilaten z węglem bambusowym. YouTube pełen jest filmów i recenzji z testowania tego produktu, który ściąga się z twarzy jak gumę, a wraz z nią usuwane są wszelkie zanieczyszczenia. – Sprzedaż gwałtownie rośnie. Choć wprowadziliśmy maskę Pilaten do oferty zaledwie kilka miesięcy temu, jesteśmy bardzo zadowoleni z dystrybucji numerycznej i ważonej – mówi Marta Wolak, dyrektor marketingu w firmie Eurus.

Co ciekawe firma nie sprzedaje przez internet, tylko w stacjonarnych drogeriach. W tegorocznym konkursie Perły Rynku Kosmetycznego, organizowanym przez naszą redakcję, to właśnie maska Pilaten została okrzyknięta przez jurorów z sieci drogeryjnych najbardziej perspektywicznym debiutem rynkowym. Niewątpliwie do sukcesu w sprzedaży przyczyniła się moda na kosmetyki azjatyckie. Pilaten sprowadzany jest z Chin i promowany właśnie jako produkt, bez którego Azjatki, słynne ze stosowania rozbudowanych rytuałów pielęgnacyjnych, nie mogą się obejść.

Nie tylko do trądzikowej cery

Kosmetyki z węglem aktywnym wykorzystują jego wyjątkowe właściwości, przede wszystkim antybakteryjne i detoksykujące, ale nie tylko. –  Składnik ten znany jest nauce jako produkt wyjątkowo chłonny, absorbujący z powierzchni skóry zanieczyszczenia i sebum – mówi Sylwia Brzuska, właścicielka firmy Stara Mydlarnia. Węgiel aktywny kojarzony jest przede wszystkim z oczyszczaniem cery tłustej  i trądzikowej, ale może być stosowany także do innych typów skóry. –  Aktywny węgiel drzewny zapewnia ukojenie także skórze wrażliwej, skłonnej do podrażnień, ponieważ jego działanie oczyszczające jest zarazem skuteczne i łagodne, i sprzyja regulacji gospodarki wodnej cery – dodaje. Stara Mydlarnia w tej kategorii proponuje mydło węglowe vege, które może być stosowane do pielęgnacji skóry twarzy, ciała i włosów.

Czarny węgiel znajduje zastosowanie w coraz większej grupie produktów. Nie dziwi już jego obecność nawet w pastach do zębów. Tutaj działa wybielająco. Usuwa kamień oraz wszelkie naloty z nikotyny,

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:35