StoryEditor
Rynek i trendy
29.03.2019 00:00

Wyniki finansowe aptek w lutym 2019 lepsze niż rok temu

Obrót statystycznej apteki  w lutym 2019 wyniósł 210,5 tys. zł, był to wzrost o 12,9 proc. względem analogicznego okresu 2018 roku - wynika z raportu miesięcznego PEX PharmaSequence. 

Rynek apteczny w lutym 2019 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3 052 mln zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2018 roku wzrosła o ponad 235 mln zł (+8.4 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się  o prawie 255 mln zł (-7.7 proc.) 

W porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku wartość monitorowanych segmentów wrosła. Sprzedaż leków z recept pełnopłatnych wyniosła 658 mln zł  i była większa  o  53,9 mln zł (+8.9 proc.), sprzedaż  w ramach recept refundowanych wyniosła prawie 1 018 mln zł  i wzrosła  o 85,4 mln zł (+9.2 proc.),  a wartość sprzedaży odręcznej wyniosła ponad 1 356 mln zł  i wzrosła  o 92,5 mln zł (+7.3 proc.) 

W porównaniu do stycznia 2019 roku wartość sprzedaży spadła dla wszystkich segmentów. Wartość sprzedaży odręcznej zwiększyła się o 139,2 mln zł (-9.3 proc.). Wartość segmentu recept refundowanych była mniejsza o 61,9 mln zł (-5.7 proc.), a wartość sprzedaży recept pełnopłatnych spadła o 46,2 mln zł (-6.6 proc.).   

Średnia cena detaliczna leku w lutym wyniosła 21 zł  i była minimalnie wyższa niż  w poprzednim miesiącu (+0.6 proc.),  a względem średniej ceny  z lutego 2018 roku wzrosła o 4 proc. 

Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 28,3 zł (wzrost o 1,7 proc. vs luty 2018), średnia cena produktów  z recept pełnopłatnych to 26 zł (wzrost o 5,3 proc. vs luty 2018), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 16,1 zł (wzrost  o 3,8 proc. vs luty 2018).  

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków  w lutym br. wyniosła 24,9 proc.  i była  o 0,6 pp. mniejsza  od marży  w analogicznym okresie 2018 roku.  Z kolei względem stycznia 2019 roku, średnia marża  w aptece minimalnie wzrosła  o 0,1 pp.  

W lutym refundacja leków osiągnęła wartość 755 mln zł, tj. o 12,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku.  Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w lutym 24,7 proc. i był na podobnym poziomie jak w poprzednim miesiącu (+0,6 pp.) i roku (+0.9 pp.) 

Według prognoz sprzedaż na koniec 2019 roku całego rynku aptecznego wyniesie ponad 36 mld zł,  o 4,2 proc. więcej niż  w roku 2018. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,3 mld zł (+4,2 proc. w stosunku do 2018 roku).
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 21:42