StoryEditor
Apteki
18.02.2022 00:00

Apteka Dr. Max robi testy na COVID-19

Sieć Dr. Max poinformowała, że w jedna z jej aptek franczyzowych wykonuje już testy na COVID-19

Od 27 stycznia 2022 roku apteki mają możliwość testowania pacjentów przeciwko COVID-19.  W tym jednak celu muszą zgłosić się do rządowego programu i dostosować warunki do wytycznych Ministerstwa Zdrowia. Wśród nich jest wymóg niezakłóconego i bezpiecznego wykonywania czynności w innych pomieszczeniach apteki, a także odpowiednie wyposażenie pomieszczenia, w którym pobierany jest materiał do testów.

Okazało się, że to nie takie proste. Dlatego,  choć premier Mateusz Morawicki zapowiadał, że testować będą wszystkie apteki, w dniu uruchomienia programu, minister zdrowia Adam Niedzielski przyznał, że w programie są 64 apteki z całego kraju, a kolejne 19 przesłało już dokumenty zgłoszeniowe (przypomnijmy, że wszystkich aptek w Polsce jest ponad 13 tys.). Dzień później lista aptek świadczących tę usługę obejmowała 105 placówek. Obecnie jest ich 441, a jeną z nich jest apteka Dr.Max z ulicy Zamenhoffa w Świdnicy. 

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, na stronie pacjent.gov.pl pojawiła się informacja, że „nie każda apteka bierze udział w programie”, a także lista placówek, które przystąpiły do programu.

Jedną z sieci aptecznych, która przygotowuje się do wykonywania usługi testowania na COVID-19 jest dr. Max. W jednej z jej aptek franczyzowych w miniony poniedziałek rozpoczęło się testowanie pacjentów. Testy wykonywane są bezpłatne, a ich wynik farmaceuta umieszcza w Internetowym Koncie Pacjenta.

Na testy mogą się zgłaszać osoby, które miały styczność z osobą zakażoną koronawirusem lub kontaktują się z dużą liczbą osób. Aby poddać się testowi nie trzeba mieć żadnego skierowania. Natomiast po pobraniu wymazu z nosogardzieli, farmaceuta umieszcza wynik testu w systemie. Następnie jest on dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.

Negatywny wynik testu jest podstawą do otrzymania Unijnego Certyfikatu COVID, ważnego przez 48 godzin. Natomiast pozytywny – do nałożenia przez sanepid izolacji.

Apteki testujące na COVID otrzymują finansowanie. Stawka uzależniona jest od tego, czy używają testów własnych, czy dostarczonych z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. W pierwszym przypadku apteka otrzyma 35,83 zł (niezależnie od ceny i rodzaju zastosowanego testu). Natomiast jeśli do badań wykorzystuje testy z RARS – NFZ zapłaci jej 23,24 zł.

Sieć Dr. Max przypomina, że osoba, która zgłasza się na testy minimum 2 godziny przed badaniem nie powinna spożywać posiłków, pić, żuć gumy, płukać jamy ustnej i nosa, myć zębów, przyjmować leków oraz palić papierosów



 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. grudzień 2025 11:29