StoryEditor
Opakowania
05.10.2022 00:00

Jakub Tyczkowski, Rekopol: Opakowania z tworzyw sztucznych mogą być ekologiczne. Nawet bardziej niż szkło lub kartoniki

Biorąc pod uwagę emisję CO2, zużycie wody podczas produkcji czy paliwa podczas transportu okazuje się, że najbardziej ekologiczne opakowania to te plastikowe. Mimo to, już na etapie projektowania warto zadbać, by koszty środowiskowe ich wprowadzenia do obiegu był jak najmniejsze – mówił Jakub Tyczkowski, prezes Rekopolu Organizacji Odzysku Opakowań podczas konferencji zorganizowanej z okazji 30-lecia Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. 

Z niektórych opakowań, które nie są ekologiczne na razie nie da się zrezygnować. Ich stosowania wymagają produkty, dla których opakowanie jest ochroną i w jego produkcji trzeba zastosować takie, a nie inne materiały. Jednak i tu pojawiają się innowacyjne propozycje. Natomiast to, co producenci już teraz mogą i powinni robić, to z pewnością „odchudzanie” opakowań, zmniejszanie liczby warstw, rezygnowanie np. z plastikowych owijek na kartoniki.

– Warto podjąć takie działania ze względów ekologicznych, ale też sprzedażowych – bogate opakowani przestają wywoływać pozytywne emocje u konsumentów – mówił Jakub Tyczkowski, prezes Rekopolu Organizacji Odzysku Opakowań podczas konferencji zorganizowanej z okazji 30-lecia Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. 

Zaznaczył też, że nie ma łatwiej odpowiedzi co jest lepsze – szkło czy plastik.

– Oba rodzaje opakowań w różnych sytuacjach się bronią. I nie zawsze plastik jest na straconej pozycji. Jeśli bierzemy pod uwagę dystrybucję, to mniej energochłonny jest przewóz produktów w lekkich, plastikowych opakowaniach niż w cięższych szklanych butelkach. Warto jednak w tym przypadku zadbać, aby tego plastiku było jak najmniej i aby duża jego część pochodziła z recyklingu – podpowiadał Jakub Tyczkowski.

W tej chwili niestety większość plastikowych opakowań jest wyprodukowana z tworzyw pierwotnych.

Prezes Rekopolu odniósł się też do opakowań z makulatury. Według niego jest to najmniej ekologiczny surowiec, ponieważ jego produkcja związana jest ze znaczącymi emisjami CO2 i dużym zużyciem wody.

Jeśli weźmiemy wszystkie czynniki pod uwagę to okazuje się, że opakowania z plastiku są bardziej ekologiczne niż szkło czy kartonik z makulatury. Muszą jednak być tak projektowane, by nadawały się do recyklingu – podsumował prezes Rekopolu.

Czytaj także: Zielony Ład wpłynie na biznes każdej firmy kosmetycznej i detergentowej [30-lecie PSPKD]

Wiadomości Kosmetyczne były patronem medialnym konferencji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. czerwiec 2025 01:05