StoryEditor

Rossmann nie ustaje w cyfrowym rozwoju i zbiera za to nagrody

Rossmann zdobył nagrodę Digital Excellence Awards 2022 w kategorii: Digital Capabilities, czyli za wykorzystanie możliwości cyfrowych. Rossmann jest siecią, która na imponującą skalę implementuje nowe technologie do rozwoju swojego biznesu.

Jak podaje Rossmann w komunikacie, jury konkursu organizowanego przez Digital Excellence i CIONET Polska doceniło ogrom wykonanej pracy w zakresie użycia nowych technologii, ale także wykorzystanie potencjału w zakresie komunikacji wewnętrznej skierowanej do pracowników oraz możliwości  wykorzystania wdrożonego rozwiązania w działaniach marketingowych.

– W Rossmannie zbudowaliśmy kompleksowy system komunikacji, dzięki któremu możemy efektywnie dotrzeć do kilkunastu tysięcy pracowników oraz wielu milionów klientów odwiedzających drogerie. Składa się na niego między innymi 5000 monitorów w drogeriach do komunikacji z klientami, a także 1600 ekranów dotykowych umieszczonych na zapleczach socjalnych. Workplace jest jednym z elementów tego systemu – mówi Piotr Kiszkiel – dyrektor Centrum Informatycznego Rossmann w komunikacje opublikowanym w mediach społecznościowych sieci.

Projekt adaptacji ekranów w witrynach sklepowych oraz stworzenie sieci monitorów dotykowych na zapleczach to efekt pracy wielu działów.

– Bardzo istotne, że połączyliśmy tutaj siły, wiedzę i doświadczenie humanistów z Działu Komunikacji i ekspertów z Centrum Informatycznego Rossmann. Dzięki różnym spojrzeniom stworzyliśmy coś co świetnie działa i rzeczywiście pomaga w pracy. Trzeba też podkreślić rolę sporej grupy pracowników drogerii, którzy brali udział w badaniach focusowych przygotowujących do projektu. Na tym jednak ich rola się zakończyła – zarówno na etapie wdrażania jaki i obecnie, przekazują nam wiele cennych wskazówek na temat funkcjonowania systemu – komentuje Tomasz Cieślak, kierownik Działu Komunikacji Wewnętrznej.

Rossmann wyznacza trendy w wielu obszarach i od dawna testuje nowoczesne technologie i cyfrowe rozwiązania, które pozwolą mu się definiować jako drogeria przyszłości. To samoobsługowe kasy, aplikacja Rossmann PL i funkcja Rossmann GO, która pozwala płacić za zakupy smartfonem bez podchodzenia do kasy. To także platforma szkoleniowa Nawigator Rozwoju, na której pracownicy mogą zdobywać nowe kompetencje i szereg innych udogodnień usprawniających komunikację wewnątrz i na zewnątrz firmy.

W 2019 r. Rossmann zaczął wdrażać system komunikacji zaprojektowany wspólnie z pracownikami sklepów. W drogeriach zostały zainstalowane dotykowe monitory, które dają pracownikom dostęp do kalendarza zadań, szkoleń, procedur, grafiku dyżurów czy bieżących informacji. Monitory pomagają zorganizować pracę załodze, wyznaczyć zadania dla każdego pracownika czy przeprowadzić zespołową wideokonferencję.

Czytaj więcej: Rossmann wprowadził monitory dotykowe w drogeriach, by mieć lepszy kontakt z pracownikami

Natomiast ekrany do komunikacji marketingowej Rossmann zainstalował w witrynach i na salach sprzedaży swoich drogerii. Współpracował w tym zakresie z firmą Samsung i było to największe wdrożenie tego typu w Polsce. Wówczas Bogdan Maksymiec, dyrektor marketingu sieci Rossmann, podkreślał, że na reklamach emitowanych na ekranach klienci utrzymują uwagę dłużej niż na reklamach w mediach społecznościowych.

Czytaj więcej: Rossmann ma już 6 tys. ekranów w 1,5 tys. drogerii w całej Polsce  

Rossmann to największa sieć drogeryjna działająca na polskim rynku. Posiada niemal jedną trzecią rynku w Polsce, a swój pierwszy sklep otworzyła w maju 1993 roku w Łodzi. Obecnie prowadzi ok. 1600 sklepów w ponad 600 miejscowościach. W 2015 roku Rossmann uruchomił drogerię internetową, a dwa lata później ruszył Klub Rossmann i aplikacja Rossmann PL (zarejestrowanych ok. 7 mln użytkowników). Kolejnym etapem rozwoju aplikacji było uruchomienie funkcji Rossmann GO (zakupy smartfonem bez konieczności podchodzenia do kasy). W 2021 r. Rossmann Polska osiągnął przychody na poziomie 9,6 mld zł. Firma zatrudnia ok. 15 tys. pracowników. W samej centrali firmy w Łodzi pracuje 1200 osób.

Więcej o wykorzystywaniu przez sieć Rossmann cyfrowych narzędzi przeczytaj w artykule: Rossmann inwestuje w technologie i realizuje projekt drogerii przyszłości

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Klarna i Google Cloud łączą siły: sztuczna inteligencja w służbie personalizacji zakupów
Klarna to globalna sieć płatności i asystent zakupowy oparty na sztucznej inteligencji.Axel Öberg

Klarna oraz Google Cloud ogłosiły strategiczne partnerstwo oparte na sztucznej inteligencji, które ma na celu przyspieszenie innowacji, rozwój kreatywności i dostarczanie nowych produktów dla ponad 114 mln klientów fintechu na całym świecie. Współpraca ma wzmocnić możliwości technologiczne Klarny w zakresie personalizacji doświadczeń zakupowych, tworzenia treści wizualnych oraz bezpieczeństwa transakcji.

Nowa inicjatywa pozwoli Klarna w pełni wykorzystać ekosystem Google Cloud AI – od infrastruktury i platformy po najnowsze modele językowe i wizualne. Jak podkreśla David Sandström, dyrektor ds. marketingu w Klarnie, połączenie wiedzy konsumenckiej z mocą modeli Google już przynosi zauważalne efekty. Wczesne testy rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji zwiększyły czas spędzany przez użytkowników w aplikacji o 15 proc., a liczbę zamówień o 50 proc. – To dowód na to, że kreatywność wspierana przez AI może całkowicie odmienić sposób, w jaki ludzie robią zakupy – zaznaczył Sandström.

Pierwszym etapem partnerstwa będzie rozwój funkcji w aplikacji Klarna, które mają zwiększyć atrakcyjność zakupów online. W ramach filaru „kreatywnej szybkości” fintech wykorzysta najnowsze generatywne modele mediów Google, takie jak Veo 2 i Gemini 2.5 Flash Image (Nano Banana). Pozwolą one tworzyć interaktywne cyfrowe lookbooki, które użytkownicy będą mogli przeglądać bezpośrednio w aplikacji. Równocześnie systemy te umożliwią opracowywanie hiperspersonalizowanych kampanii marketingowych, opartych na preferencjach i historii zakupowej użytkowników.

Drugim obszarem współpracy jest jakość i personalizacja treści. Klarna planuje rozbudowę swojej biblioteki zawierającej ponad 200 mln obrazów, wykorzystując modele sztucznej inteligencji do generowania i ulepszania grafik produktowych. Dzięki temu konsumenci mają otrzymać dostęp do bardziej angażujących, realistycznych i lepiej dopasowanych wizualnie rekomendacji produktów, co – według firmy – przełoży się na wyższe wskaźniki konwersji.

Wspólne działania obejmują także zwiększenie poziomu bezpieczeństwa transakcji. Klarna wykorzysta sprzęt i rozwiązania Google Cloud do szkolenia grafowych sieci neuronowych, które pomogą w walce z oszustwami i praniem pieniędzy. Systemy te będą analizować zależności między użytkownikami, transakcjami i urządzeniami, umożliwiając precyzyjniejsze wykrywanie anomalii i podejrzanych schematów zachowań.

Jak podkreślają partnerzy, projekt ma charakter długofalowy i stanowi element strategii Klarny polegającej na łączeniu zakupów, finansów i rozrywki w jeden spójny, inteligentny ekosystem. Dzięki integracji z Google Cloud fintech chce nie tylko zwiększyć efektywność operacyjną, lecz także zaoferować konsumentom bardziej intuicyjne, bezpieczne i inspirujące środowisko zakupowe oparte na danych i sztucznej inteligencji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
OpenAI wprowadza „handel agentowy” z funkcją Instant Checkout
Czy sztuczna inteligencja ułoży nam listę zakupów?DALL-E

OpenAI ogłosiło wprowadzenie nowej funkcji „Instant Checkout” oraz towarzyszącego jej „Agentic Commerce Protocol”, które mają zapoczątkować erę tzw. handlu agentowego. Nowe rozwiązanie pozwala użytkownikom ChatGPT nie tylko wyszukiwać produkty, lecz także dokonywać ich zakupu bezpośrednio w oknie czatu. Na razie system obsługuje zakupy pojedynczych przedmiotów, jednak w planach jest rozszerzenie możliwości o koszyki wieloprzedmiotowe oraz dostępność dla kolejnych sprzedawców i regionów.

Według komunikatu prasowego OpenAI, usługa ma ułatwić zakupy ponad 700 milionom osób korzystających z ChatGPT tygodniowo. Funkcja, rozwijana we współpracy ze Stripe, na początek dostępna jest dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych w wersjach Plus, Pro i Free. Zakupy można obecnie realizować u sprzedawców Etsy, a wkrótce dołączą także sklepy działające na Shopify, w tym takie marki jak Glossier, SKIMS czy Spanx.

Proces zakupowy został zaprojektowany tak, by był maksymalnie płynny. Użytkownik, który pyta np. o „najlepsze cienie do powiek poniżej 100 zł”, otrzyma organiczne, niesponsorowane wyniki z sieci. Jeśli dany produkt wspiera Instant Checkout, może wybrać opcję „Kup”, potwierdzić dane zamówienia, płatności i wysyłki (np. z użyciem zapisanej karty), a następnie sfinalizować transakcję w kilku kliknięciach – bez opuszczania konwersacji.

Model biznesowy opiera się na tym, że ChatGPT działa wyłącznie jako agent AI użytkownika, przekazując informacje pomiędzy kupującym a sprzedawcą. Realizacja zamówień i obsługa płatności pozostają po stronie handlowców. Dla nich to nowa droga dotarcia do milionów potencjalnych klientów przy zachowaniu kontroli nad systemami i relacjami. Usługa jest bezpłatna dla użytkowników końcowych i nie zmienia organicznych wyników wyszukiwania. Sprzedawcy płacą jedynie niewielką opłatę od transakcji, a ranking produktów zależy od takich czynników jak cena, jakość, dostępność, status dostawcy czy obsługa Instant Checkout.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 22:33