StoryEditor
Rynek i trendy
29.07.2022 00:00

Sprzedaż kosmetyków premium do opalania wzrosła o 63 proc.

Sprzedaż wysokiej klasy produktów do opalania wzrosła we Francji o 63 proc. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 r. – wynika z raportu The NPD Group. Skok jest ogromny w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Taki wzrost pokazuje, że produkty przeciwsłoneczne zajmują coraz ważniejsze miejsce na rynku kosmetyków selektywnych.

Sprzedaż wysokiej jakości produktów przeciwsłonecznych wzrosła we Francji o 63 proc. od stycznia do końca maja 2022 r. – wynika z danych The NPD Group.

Skok jest ogromny w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Taki wzrost pokazuje, że produkty przeciwsłoneczne zajmują coraz ważniejsze miejsce na rynku kosmetyków selektywnych i chociaż stanowią niewielki podsegment rynku wysokiej jakości produktów do pielęgnacji skóry (8,2 mln EUR od początku roku do maja 2022 r. i 4 proc. całkowitej sprzedaży), znacznie przewyższyły wyniki całego rynku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku rok, przy 23 proc. wzroście sprzedaży.

Przeczytaj również: Polscy naukowcy odkryli naturalny filtr przeciwsłoneczny, który może zrewolucjonizować branżę kosmetyczną

Wszystkie podsegmenty produktów do opalania również radzą sobie bardzo dobrze. Sprzedaż produktów po opalaniu podwoiła się w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W kategorii ochrony przeciwsłonecznej produkty do ciała wzrosły o 91 proc., a produkty do twarzy o 58 proc. Jednocześnie sprzedaż samoopalaczy wzrosła o 49 proc. między styczniem a końcem maja w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku.

Krem z filtrem to podstawa
Motorem wzrostu były produkty o wysokim wskaźniku SPF, to odzwierciedla trend, który wskazuje, że konsumenci są coraz bardziej świadomi potrzeby ochrony skóry przed skutkami starzenia się skóry spowodowanym ekspozycja na słońce.

Sprzedaż produktów do ciała z SPF 50 wzrosła o 117 proc. w pierwszych pięciu miesiącach roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wzrost udziału w rynku wynosi 5 punktów: ich całkowita sprzedaż wzrosła z 33 proc. między styczniem a majem 2021 r. do 38 proc. dla całkowitej ochrony ciała w tym samym okresie tego roku.

W kategorii ochrony przeciwsłonecznej twarzy sprzedaż produktów z filtrem SPF 50 wzrosła o 69 proc. w pierwszych pięciu miesiącach roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, co stanowi wzrost udziału w rynku o 3 punkty.

Rynek wysokiej klasy produktów przeciwsłonecznych odnotował bardzo duży wzrost w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, co pokazuje, że konsumenci chcą inwestować w produkty wysokiej jakości, aby chronić się przed szkodliwe działanie słońca. Ze swojej strony marki wykazały swoje zaangażowanie, wprowadzając na rynek formuły przyjazne dla środowiska i w dużej mierze faworyzując naturalne składniki. Poprawiły również wydajność i komfort użytkowania produktów z filtrem SPF, czyniąc je bardziej luksusowymi, zapewniając doskonałe właściwości nawilżające i najwyższy poziom ochrony przeciwsłonecznej – wyjaśnia Mathilde Lion, europejski ekspert ds. urody w The NPD Group.

Przeczytaj również: Letnia pielęgnacja powinna koncentrować się na nawilżaniu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2025 02:41