StoryEditor
Opakowania
03.11.2023 15:37

Europejscy producenci kosmetyków stoją w obliczu kryzysu z powodu niedoboru ukraińskich zasobów

Europejscy producenci perfum i kosmetyków borykają się z niedoborami papieru, szkła oraz niektórych kluczowych olejków i alkoholi, ponieważ rosyjska inwazja na Ukrainę powoduje dalsze zakłócenia w łańcuchach dostaw produktów kosmetycznych, powodując wzrost cen w obliczu dużego popytu.

Podobnie jak przemysł spożywczy, warty 500 miliardów dolarów światowy sektor kosmetyczny boryka się ze skutkami wojny, ponieważ producenci używają alkoholu pochodzącego ze zbóż i organicznych buraków do produkcji perfum oraz olejów z nasion słonecznika do produkcji kosmetyków – a są to kluczowe rośliny uprawiane na Ukrainie. Jednocześnie kryzys energetyczny wywołany wojną gwałtownie podniósł ceny szkła i papieru, a blokady związane z pandemią Covid-19 w Chinach uniemożliwiły firmom pozyskiwanie komponentów opakowań.

Firma doradcza Bain & Company obliczyła, że wyższe ceny opakowań, energii i surowców spowodowały wzrost kosztów produkcji w przemyśle kosmetycznym średnio o 25–30 proc., co stanowi wyzwanie dla masowych producentów kosmetyków, choć popyt na produkty higieny osobistej pozostaje duży, według partnerki i liderki praktyk luksusowych w regionie EMEA, Federiki Levato. Włoski producent perfum ICR spodziewa się, że sprzedaż w tym roku przekroczy poziom sprzed pandemii, ale rodzinny producent perfum Bulgari i Salvatore Ferragamo zmaga się z rocznym wzrostem cen alkoholu o 30 proc., oprócz 10 proc. wzrostu ceny alkoholu kosztów szkła i papieru, powiedziała wiceprezydentka ICR, Ambra Martone.

Jak wynika z raportu McKinsey, sprzedaż produktów kosmetycznych na całym świecie przekroczyła w tym roku poziom 538 miliardów dolarów w 2019 r., w porównaniu z 518 miliardów dolarów w 2021 r. i 458 miliardów dolarów w 2020 r. To wciąż ułamek innych branż, które zostały zakłócone przez wojnę, w tym światowy przemysł żywności pakowanej, którego wartość w tym roku szacuje się na ponad 2 biliony dolarów, według najnowszych szacunków Euromonitor. Włoski producent szkła Bormioli Luigi, produkujący butelki do napojów spirytusowych, perfum i kosmetyków, osiągający roczne przychody w wysokości 480 mln euro, spodziewa się w tym roku dodatkowych kosztów energii o wartości 80 mln euro, z czego połowę pokryje dział kosmetyczny, którego klientami są francuskie marki Chanel i Dior, jak szefowa działu zapachów, Simone Baratta, powiedziała Reutersowi. Producenci szkła we Francji, gdzie większe firmy kosmetyczne zaczęły składać zamówienia kilka miesięcy wcześniej niż w przeszłości, również prawdopodobnie wkrótce odczują ból kryzysu energetycznego.

Czytaj także: Rynek kosmetyczny w Rosji powoli dźwiga się z kolan

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.10.2025 16:12
Nowa fabryka zrównoważonych opakowań w Żyrardowie. Fillsy i Meadow zainwestują 14 mln euro do 2030 roku
Edyta Kresińska, pełnomocniczka zarządu Fillsy.TGperspective

Polska spółka co-packingowa Fillsy oraz szwedzki producent technologii opakowaniowych Meadow ogłosiły otwarcie nowoczesnej fabryki w Żyrardowie. Zakład ma wzmocnić europejskie dostawy w pełni nadających się do recyklingu aluminiowych opakowań i osiągnąć docelową zdolność produkcyjną na poziomie 100 mln puszek rocznie do końca 2027 roku. Obecnie moce produkcyjne sięgają 10 mln jednostek rocznie.

W nowym zakładzie powstawać będzie Meadow Kapsul – innowacyjne aluminiowe rozwiązanie pre-fill, które może być przetwarzane nieskończoną liczbę razy bez utraty jakości materiału. Inwestycja jest finansowana przez Fillsy, które do końca 2027 roku przeznaczy na ten cel 4 mln euro, a następnie planuje zainwestować dodatkowe 10 mln euro do 2030 roku w rozwój linii produkcyjnych i rozbudowę fabryki.

Projekt wpisuje się w realizację unijnych celów zawartych w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjętym w lutym 2025 roku. Nowe regulacje nakładają na firmy obowiązek osiągania wiążących poziomów recyklingu i ograniczania zużycia materiałów. Fabryka w Żyrardowie ma odegrać kluczową rolę w zwiększeniu zdolności produkcyjnych Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonych opakowań, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie sektora FMCG na rozwiązania przyjazne środowisku i zgodne z przepisami.

Polska, dzięki centralnemu położeniu i dostępowi do głównych szlaków logistycznych, staje się strategiczną lokalizacją dla inwestycji w obszarze opakowań i produkcji kosmetyków oraz produktów spożywczych. W ostatnich latach w kraju powstały centra napełniania i pakowania m.in. firm Unilever i L’Oréal. Żyrardowski zakład Fillsy i Meadow będzie wyposażony w zaawansowane linie przemysłowe oraz showroom technologiczny, w którym partnerzy i potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z zastosowaniami Meadow Kapsul w kategoriach żywności, pielęgnacji osobistej i chemii gospodarczej.

Dzięki nowej fabryce Fillsy stanie się pierwszym europejskim producentem, który zindustrializuje technologię Meadow Kapsul na dużą skalę. Spółka dołączy tym samym do grona globalnych partnerów Meadow, wśród których znajdują się Ball Corporation – największy producent aluminium w USA, DRT Holdings – światowy lider w zakresie systemów easy-open end, oraz Novelis – największy recykler aluminium na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 04:11