StoryEditor
Opakowania
19.07.2022 00:00

Rossmann poszerza listę produktów oznaczonych jako przyjazne dla klimatu

Rossmann, oznaczając produkty na półkach znaczkiem „Czujesz klimat?”, do tej pory koncentrował się na artykułach z certyfikatem naturalności i w opakowaniach przyjaznych środowisku. W 2022 roku oznaczenie otrzymują nie tylko certyfikowane kosmetyki i akcesoria, ale po prostu wyróżniające się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

W drogeriach Rossmann od 2021 roku wybór ekologicznych produktów ułatwiają klientom oznaczenia z napisem „Czujesz Klimat?”. Dzięki nim klienci sieci mogą mieć pewność, że oprócz jakości i funkcjonalności, wybrane kosmetyki i akcesoria oferują też dodatkową wartość – mają przyjaźniejsze środowisku opakowanie, skład, proces produkcji.

– Produkty bardziej eko są dostępne w drogeriach Rossmann od kilku lat. Staramy się by było ich coraz więcej. Dostrzegamy, że coraz częściej producenci podzielają nasze podejście i sami, nie czekając na krajowe prawo i unijne dyrektywy starają się, by ich produkty były bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej firm pakuje kremy, szampony czy balsamy w plastik z recyklingu. Z takiego plastiku powstają też akcesoria np. jednorazowe maszynki do golenia – wyjaśnia Agata Nowakowska, rzeczniczka Rossmanna.

Korzystanie z plastiku, który już kiedyś został wyprodukowany i wykorzystany to jedno z możliwych rozwiązań, drugim jest poszukiwanie surowców, które mogą plastik zastąpić, ale są biodegradowalne, czyli ulegną w naturalnych warunkach rozkładowi. Stąd w Rossmannie coraz więcej produktów z bambusa czy włókien kukurydzy.

Wśród producentów coraz mocniej przebija się też postawa less waste (mniej odpadów).

Zamiast lądować w koszu, dotychczasowe odpady są wykorzystywane w nowatorski, czasami zaskakujący, sposób np. fusy od kawy – dzięki specjalnemu procesowi – stają się materiałem na trzonki do pędzli. Takie naturalne surowce często nawet wyglądem przypominają plastik, ale są biodegradowalne: jeśli wrzucimy je do kompostu, po jakimś czasie nie zostanie po nich ślad – tłumaczy Agata Nowakowska.

Do proekologicznych rozwiązań dodaje też opakowania i etykiety z papieru makulaturowego lub papieru kamiennego (wymagającego znacznie mniej wody w procesie produkcji) oraz z przyjaznej środowisku biofolii.

– Od kilku lat zmieniają się też same fabryki. Producenci szukają rozwiązań pozwalających emitować do atmosfery mniej dwutlenku węgla, czy zużywać mniej wody. Korzystają z odnawialnych źródeł energii, zmniejszają wielkość opakowań by zmieściło się więcej produktów w jednym transporcie, czy zmieniają formuły swoich produktów na kostki (bez wody lub z minimalnym udziałem wody), stosują składniki pozyskiwane w produkcji organicznej (m.in. bez nawozów sztucznych) czy nie bielą chlorem bawełny z której powstają np. podpaski – dodaje rzeczniczka Rossmanna.

Wyjaśnia też, że takie produkty od 2022 roku otrzymują oznaczenie „Czujesz Klimat?”, bez względy na to czy są opatrzone certyfikatem (np. ECO CERT, Natrue, FSC). Sieć postanowiła bowiem wyróżnić wszystkie kosmetyki i akcesoria, które wyróżniają się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

Oby otrzymać oznaczenie muszą jednak być przyjazne środowisku np. ze względu na skład, czyli mieć wysoki udział składników pochodzenia naturalnego, nie zawierać mikroplastiku, być w bardzo wysokim stopniu biodegradowalne. To też oznaczenie dla produktów waterless, czyli ograniczających zużycie wody (np. szampony w kostce) lub less waste, czyli nie generujących odpadów (np.: kubeczki menstruacyjne, płatki kosmetyczne wielokrotnego użytku, wielorazowe pieluchy dla dzieci).

Otrzymają go również akcesoria kosmetyczne z materiałów naturalnych np. posiadające bambusowe trzonki szczoteczki do zębów, akcesoria z fusów po kawie, gąbki naturalne np. konjak, wyroby z włókna czy włosia naturalnego, a także produkty wykonane w całości z tworzywa z recyklingu np. kosmetyczki lub ozdoby do włosów.

Oznaczenie „Czujesz Klimat?” otrzymają też produkty, których opakowania zawierają plastik z recyklingu lub szkło ze stłuczki albo wytworzone są z makulatury lub biomasy np. z trzciny z cukrowej (często wyróżnione również certyfikatem I’m green).

Wyróżnienie na półce mają również refille, czyli opakowania uzupełniające, przy których produkcji wykorzystuje się do 85-90 proc. mniej plastiku, opakowania biodegradowalne oraz ze zmniejszoną zawartością plastiku w porównaniu do standardowego opakowania.

Po trzecie Rossmann wyróżni też produkty ze względy na produkcję. Za zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i bardziej przyjazne środowisku sieć uznała artykuły, których produkcja odbywa się przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych, w zamkniętym obiegu wody lub ze znacząco mniejszym zużyciem wody, w procesie pozwalającym na zmniejszoną emisję CO2 oraz przy pełnej kontroli produkowanych odpadów, które są w 100 proc. segregowane i nie trafiają na wysypiska.

Na etykietach produktów wyróżnionych znaczkiem „Czujesz Klimat?” znajdą się piktogramy, które podpowiedzą czym wyróżnił się dany produkt. Czasem będzie to jedna cecha, a niekiedy nawet trzy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. czerwiec 2025 01:57