StoryEditor
Opakowania
19.07.2022 00:00

Rossmann poszerza listę produktów oznaczonych jako przyjazne dla klimatu

Rossmann, oznaczając produkty na półkach znaczkiem „Czujesz klimat?”, do tej pory koncentrował się na artykułach z certyfikatem naturalności i w opakowaniach przyjaznych środowisku. W 2022 roku oznaczenie otrzymują nie tylko certyfikowane kosmetyki i akcesoria, ale po prostu wyróżniające się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

W drogeriach Rossmann od 2021 roku wybór ekologicznych produktów ułatwiają klientom oznaczenia z napisem „Czujesz Klimat?”. Dzięki nim klienci sieci mogą mieć pewność, że oprócz jakości i funkcjonalności, wybrane kosmetyki i akcesoria oferują też dodatkową wartość – mają przyjaźniejsze środowisku opakowanie, skład, proces produkcji.

– Produkty bardziej eko są dostępne w drogeriach Rossmann od kilku lat. Staramy się by było ich coraz więcej. Dostrzegamy, że coraz częściej producenci podzielają nasze podejście i sami, nie czekając na krajowe prawo i unijne dyrektywy starają się, by ich produkty były bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej firm pakuje kremy, szampony czy balsamy w plastik z recyklingu. Z takiego plastiku powstają też akcesoria np. jednorazowe maszynki do golenia – wyjaśnia Agata Nowakowska, rzeczniczka Rossmanna.

Korzystanie z plastiku, który już kiedyś został wyprodukowany i wykorzystany to jedno z możliwych rozwiązań, drugim jest poszukiwanie surowców, które mogą plastik zastąpić, ale są biodegradowalne, czyli ulegną w naturalnych warunkach rozkładowi. Stąd w Rossmannie coraz więcej produktów z bambusa czy włókien kukurydzy.

Wśród producentów coraz mocniej przebija się też postawa less waste (mniej odpadów).

Zamiast lądować w koszu, dotychczasowe odpady są wykorzystywane w nowatorski, czasami zaskakujący, sposób np. fusy od kawy – dzięki specjalnemu procesowi – stają się materiałem na trzonki do pędzli. Takie naturalne surowce często nawet wyglądem przypominają plastik, ale są biodegradowalne: jeśli wrzucimy je do kompostu, po jakimś czasie nie zostanie po nich ślad – tłumaczy Agata Nowakowska.

Do proekologicznych rozwiązań dodaje też opakowania i etykiety z papieru makulaturowego lub papieru kamiennego (wymagającego znacznie mniej wody w procesie produkcji) oraz z przyjaznej środowisku biofolii.

– Od kilku lat zmieniają się też same fabryki. Producenci szukają rozwiązań pozwalających emitować do atmosfery mniej dwutlenku węgla, czy zużywać mniej wody. Korzystają z odnawialnych źródeł energii, zmniejszają wielkość opakowań by zmieściło się więcej produktów w jednym transporcie, czy zmieniają formuły swoich produktów na kostki (bez wody lub z minimalnym udziałem wody), stosują składniki pozyskiwane w produkcji organicznej (m.in. bez nawozów sztucznych) czy nie bielą chlorem bawełny z której powstają np. podpaski – dodaje rzeczniczka Rossmanna.

Wyjaśnia też, że takie produkty od 2022 roku otrzymują oznaczenie „Czujesz Klimat?”, bez względy na to czy są opatrzone certyfikatem (np. ECO CERT, Natrue, FSC). Sieć postanowiła bowiem wyróżnić wszystkie kosmetyki i akcesoria, które wyróżniają się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

Oby otrzymać oznaczenie muszą jednak być przyjazne środowisku np. ze względu na skład, czyli mieć wysoki udział składników pochodzenia naturalnego, nie zawierać mikroplastiku, być w bardzo wysokim stopniu biodegradowalne. To też oznaczenie dla produktów waterless, czyli ograniczających zużycie wody (np. szampony w kostce) lub less waste, czyli nie generujących odpadów (np.: kubeczki menstruacyjne, płatki kosmetyczne wielokrotnego użytku, wielorazowe pieluchy dla dzieci).

Otrzymają go również akcesoria kosmetyczne z materiałów naturalnych np. posiadające bambusowe trzonki szczoteczki do zębów, akcesoria z fusów po kawie, gąbki naturalne np. konjak, wyroby z włókna czy włosia naturalnego, a także produkty wykonane w całości z tworzywa z recyklingu np. kosmetyczki lub ozdoby do włosów.

Oznaczenie „Czujesz Klimat?” otrzymają też produkty, których opakowania zawierają plastik z recyklingu lub szkło ze stłuczki albo wytworzone są z makulatury lub biomasy np. z trzciny z cukrowej (często wyróżnione również certyfikatem I’m green).

Wyróżnienie na półce mają również refille, czyli opakowania uzupełniające, przy których produkcji wykorzystuje się do 85-90 proc. mniej plastiku, opakowania biodegradowalne oraz ze zmniejszoną zawartością plastiku w porównaniu do standardowego opakowania.

Po trzecie Rossmann wyróżni też produkty ze względy na produkcję. Za zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i bardziej przyjazne środowisku sieć uznała artykuły, których produkcja odbywa się przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych, w zamkniętym obiegu wody lub ze znacząco mniejszym zużyciem wody, w procesie pozwalającym na zmniejszoną emisję CO2 oraz przy pełnej kontroli produkowanych odpadów, które są w 100 proc. segregowane i nie trafiają na wysypiska.

Na etykietach produktów wyróżnionych znaczkiem „Czujesz Klimat?” znajdą się piktogramy, które podpowiedzą czym wyróżnił się dany produkt. Czasem będzie to jedna cecha, a niekiedy nawet trzy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
29.04.2024 12:39
Cosmetics Europe zawiedzione zapisami w tekście rozporządzenia PPWR przyjętym przez Parlament Europejski. Polskie firmy: jest wiele pytań i niewiadomych
Parlament Europejski przyjął ostatecznie tekst rozporządzania w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych PPWR. Do niektórych zapisów rozporządzenia już krytycznie odniosło się Cosmetics Europe – europejskie stowarzyszenie reprezentujące kilka tysięcy firm i narodowych stowarzyszeń działających w branży kosmetycznej.

24 kwietnia 2024 Parlament Europejski przyjął ostatecznie tekst rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych PPWR, które będzie miało istotny wpływ na biznes firm działających w sektorze kosmetycznym.

Rozporządzenie PPWR, którego celem jest rozwiązanie problemu stale rosnącej ilości odpadów, harmonizacja przepisów rynku wewnętrznego i pobudzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, zostało przyjęte 476 głosami za, przy 129 głosach przeciw i 24 wstrzymujących się – czytamy w komunikacie PE.

Zasady, które zostały wstępnie uzgodnione z Radą Europejską, obejmują cele w zakresie redukcji opakowań (5 proc. do 2030 r., 10 proc. do 2035 r. i 15 proc. do 2040 r.) i nakładają na kraje UE obowiązek ograniczenia w szczególności ilości odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych.

Aby ograniczyć niepotrzebne opakowania, w przypadku opakowań zbiorczych, transportowych i handlu elektronicznego ustalono maksymalny współczynnik pustej przestrzeni na poziomie 50 proc. Producenci i importerzy będą również musieli zadbać o zminimalizowanie masy i objętości opakowań.

Od 1 stycznia 2030 r. zostaną zakazane niektóre rodzaje opakowań plastikowych jednorazowego użytku. Są to m.in. opakowania na nieprzetworzone świeże owoce i warzywa, opakowania na żywność i napoje rozlewane i spożywane w kawiarniach i restauracjach, opakowania na pojedyncze porcje (np. na przyprawy, sosy, śmietanki, cukier), miniaturowe opakowania hotelowe na artykuły toaletowe i bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy (poniżej 15 mikronów).

Czytaj także: Korea Południowa usuwa z hoteli minikosmetyki  który rynek będzie kolejny?

Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie opakowania (z wyjątkiem lekkiego drewna, korka, tekstyliów, gumy, ceramiki, porcelany i wosku) będą musiały nadawać się do recyklingu po spełnieniu rygorystycznych kryteriów.

Rozporządzenie musi zostać formalnie zatwierdzone przez Radę Europejską, zanim wejdzie w życie.

– Spodziewamy się, że nastąpi to już po wakacjach, a korekta prawna i publikacja tekstu najprawdopodobniej będzie miała miejsce do końca 2024 r., raczej w czwartym niż w trzecim kwartale. Analizujemy już punkt po punkcie PPWR pod kątem branży kosmetycznej. Jest wiele pytań i niewiadomych – napisała w mediach społecznościowych dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Czytaj także: Rozporządzenie opakowaniowe PPWR – obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów kosmetyków oraz dostawców opakowań

Do przyjętego rozporządzenia odniosło się stowarzyszenie Cosmetics Europe w imieniu działających w Europie firm kosmetycznych i stowarzyszeń branżowych.  

"Europejski przemysł kosmetyczny w pełni popiera cele rewizji PPWR mające na celu harmonizację przepisów jednolitego rynku w zakresie opakowań i przejście w kierunku bardziej zrównoważonych opakowań, jednakże Cosmetics Europe pozostaje zaniepokojone niektórymi elementami umowy" – czytamy w oświadczeniu.

Cosmetics Europe popiera przepisy zobowiązujące producentów do minimalizacji opakowań i docenia, że pozwalają one na elastyczność w projektowaniu i kształcie opakowania. Jak podkreśla organizacja, cieszy też fakt, że informacje na temat opakowań produktów (np. dotyczące składu materiału opakowaniowego, możliwości ponownego użycia opakowania lub minimalnej zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu) będą mogły być podawane cyfrowo a nie na opakowaniach. "Jest to ważne w przypadku małych produktów kosmetycznych i pomoże zminimalizować opakowania i przyczyni się do osiągnięcia celów w zakresie redukcji odpadów" – potwierdza CE.

Zarazem Cosmetics Europe uważa, że przepisy rozporządzenia nie zapewniają pełnej harmonizacji dotyczącej opakowań na wszystkich rynkach państw członkowskich (mogą być na nich utrzymane i stosowane szczególne przepisy krajowe), co może ograniczać swobodny obrót opakowaniami w UE.

Cosmetics Europe podkreśla także, że zdaje sobie sprawę, iż organy normalizacyjne UE będą musiały opracować zharmonizowaną metodologię pomiaru zgodności z wymogami dotyczącymi minimalizacji opakowań. „Jesteśmy jednak bardzo rozczarowani, że przepisy te umożliwiają również unijnym organom normalizacyjnym ustanawianie nowych obowiązków w zakresie opakowań (standaryzowane maksymalne limity wagi i objętości) dla „najpopularniejszych typów i formatów opakowań”. Obowiązki te ograniczyłyby swobodę twórczą przedsiębiorstw przy projektowaniu opakowań, a ostatecznie ich zdolność do wyróżnienia opakowania swojego produktu na tle konkurencji” – zaznacza europejskie stowarzyszenie.

Cosmetics Europe jest również zawiedzione faktem, że ostateczny tekst PPWR zakazuje wszelkich jednorazowych opakowań hotelowych produktów kosmetycznych, niezależnie od ich objętości. „Ten rodzaj opakowania jest najczęściej stosowany w hotelach ze względów higienicznych, aby zapobiec dzieleniu się produktami przez wielu gości. Te nowe środki mogą powstrzymać gości od używania niektórych kosmetyków, np. pasty do zębów, ze względów higienicznych” – uzasadnia organizacja.

Cosmetics Europe ma także wątpliwości co do wykonalności wdrożenia przepisów dotyczących minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pokonsumenckiego (PCR) w opakowaniach produktów. Ilość PCR zostanie obliczona „przez zakład produkcyjny”. Jednakże wiele małych zakładów produkcyjnych koncentruje się na produkcji niektórych rodzajów opakowań z tworzyw sztucznych, w których ze względów higienicznych, bezpieczeństwa i funkcjonalnych nie można umieścić wymaganej minimalnej zawartości PCR. Ci producenci mogą nie być w stanie przestrzegać przepisów. Dzieje się tak w przypadku producentów produkujących pompki do butelek zapachowych.

„Z niecierpliwością czekamy na zatwierdzenie przez Radę UE tymczasowego porozumienia jesienią i kontynuację naszego dialogu na temat wdrażania PPWR z ustawodawcami UE. Z niecierpliwością czekamy również na wskazówki od Komisji Europejskiej dotyczące aspektów tekstu, które wymagają dalszego wyjaśnienia, aby zapewnić sprawne wdrożenie rozporządzenia” – napisano w oświadczeniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 13:11
Mintel: tradycja idzie w parze z nowoczesnością, jeśli chodzi o opakowania produktowe
Trendy dotyczące produkcji i recyklingu opakowań to temat, któremu branża przygląda się coraz częściej.pmv chamara
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej, branża kosmetyczna (BPC) przyjmuje innowacyjne podejście do projektowania opakowań, które jest równocześnie proste, eleganckie i funkcjonalne. Mintel przewiduje, które trendy będą dyktowały kolejne działania w przemyśle opakowaniowym.

Sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie w optymalizacji procesów produkcyjnych w branży opakowań kosmetycznych, wspierając klientów w maksymalnym wykorzystaniu swoich produktów. Antycypuje się, że synergia sztucznej inteligencji i zrównoważonego rozwoju zainicjuje trend "cichej zrównoważoności", w którym standardem staje się wiarygodność środowiskowa, a nie jedynie dodatkowy lub dominujący aspekt produktu. Dane z 2023 roku wskazują, że 41 proc. nowych zapachów zawierało twierdzenia etyczne i środowiskowe, co oznacza wzrost z 18 proc. w 2019 roku. „Cicha” strona tego trendu wyraża się w oporze konsumentów przed wpływem zrównoważonego rozwoju na estetykę luksusowych produktów, co zmusza producentów opakowań do subtelnego wdrażania zrównoważonych praktyk bez kompromisów estetycznych.

Równolegle, branża kosmetyczna (BPC) ceni czyste, proste i wyrafinowane opakowania, gdzie skupienie konsumentów na funkcjonalności i efektywności jest kluczowe. Przykładem są produkty Malin + Goetz, marki kosmetycznej nietestowanej na zwierzętach, której misją jest uproszczenie codziennej pielęgnacji. Ich minimalistyczne opakowania, będąc zarazem innowacyjne, eliminują zbędne materiały, zachowując elegancki i nowoczesny design, co sprzyja decyzjom zakupowym opartym na rzeczywistych korzyściach produktu. Dodatkowo, zyskują popularność inicjatywy recyklingowe, jak te wprowadzone przez Charlotte Tilbury, które umożliwiają łatwy zwrot opakowań przez dedykowaną platformę online i oferują zachęty, takie jak 20 proc. zniżki na kolejny zakup. Tymczasem wielu konkurentów nadal nie zaimplementowało efektywnych programów recyklingu z wystarczającymi bodźcami dla konsumentów. Tego typu rozwiązania z sukcesem od lat oferuje np. Lush.

Ostatni zauważony przez Mintel trend to powrót do nostalgicznych wzorców opakowań, inspirowanych dziedzictwem, zwłaszcza w perfumerii. Współistnieje on z zapotrzebowaniem na minimalistyczne i proste opakowania kosmetyczne, zwracając się ku wzorom, które, choć mogą być zbyt odległe dla młodszych konsumentów, są symbolem dekadencji i przepychu.

Czytaj także: Mintel: Trendy, które zmieniają branżę kosmetyczną

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. maj 2024 06:07