StoryEditor
Opakowania
19.07.2022 00:00

Rossmann poszerza listę produktów oznaczonych jako przyjazne dla klimatu

Rossmann, oznaczając produkty na półkach znaczkiem „Czujesz klimat?”, do tej pory koncentrował się na artykułach z certyfikatem naturalności i w opakowaniach przyjaznych środowisku. W 2022 roku oznaczenie otrzymują nie tylko certyfikowane kosmetyki i akcesoria, ale po prostu wyróżniające się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

W drogeriach Rossmann od 2021 roku wybór ekologicznych produktów ułatwiają klientom oznaczenia z napisem „Czujesz Klimat?”. Dzięki nim klienci sieci mogą mieć pewność, że oprócz jakości i funkcjonalności, wybrane kosmetyki i akcesoria oferują też dodatkową wartość – mają przyjaźniejsze środowisku opakowanie, skład, proces produkcji.

– Produkty bardziej eko są dostępne w drogeriach Rossmann od kilku lat. Staramy się by było ich coraz więcej. Dostrzegamy, że coraz częściej producenci podzielają nasze podejście i sami, nie czekając na krajowe prawo i unijne dyrektywy starają się, by ich produkty były bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej firm pakuje kremy, szampony czy balsamy w plastik z recyklingu. Z takiego plastiku powstają też akcesoria np. jednorazowe maszynki do golenia – wyjaśnia Agata Nowakowska, rzeczniczka Rossmanna.

Korzystanie z plastiku, który już kiedyś został wyprodukowany i wykorzystany to jedno z możliwych rozwiązań, drugim jest poszukiwanie surowców, które mogą plastik zastąpić, ale są biodegradowalne, czyli ulegną w naturalnych warunkach rozkładowi. Stąd w Rossmannie coraz więcej produktów z bambusa czy włókien kukurydzy.

Wśród producentów coraz mocniej przebija się też postawa less waste (mniej odpadów).

Zamiast lądować w koszu, dotychczasowe odpady są wykorzystywane w nowatorski, czasami zaskakujący, sposób np. fusy od kawy – dzięki specjalnemu procesowi – stają się materiałem na trzonki do pędzli. Takie naturalne surowce często nawet wyglądem przypominają plastik, ale są biodegradowalne: jeśli wrzucimy je do kompostu, po jakimś czasie nie zostanie po nich ślad – tłumaczy Agata Nowakowska.

Do proekologicznych rozwiązań dodaje też opakowania i etykiety z papieru makulaturowego lub papieru kamiennego (wymagającego znacznie mniej wody w procesie produkcji) oraz z przyjaznej środowisku biofolii.

– Od kilku lat zmieniają się też same fabryki. Producenci szukają rozwiązań pozwalających emitować do atmosfery mniej dwutlenku węgla, czy zużywać mniej wody. Korzystają z odnawialnych źródeł energii, zmniejszają wielkość opakowań by zmieściło się więcej produktów w jednym transporcie, czy zmieniają formuły swoich produktów na kostki (bez wody lub z minimalnym udziałem wody), stosują składniki pozyskiwane w produkcji organicznej (m.in. bez nawozów sztucznych) czy nie bielą chlorem bawełny z której powstają np. podpaski – dodaje rzeczniczka Rossmanna.

Wyjaśnia też, że takie produkty od 2022 roku otrzymują oznaczenie „Czujesz Klimat?”, bez względy na to czy są opatrzone certyfikatem (np. ECO CERT, Natrue, FSC). Sieć postanowiła bowiem wyróżnić wszystkie kosmetyki i akcesoria, które wyróżniają się na tle pozostałych ze względu na skład, opakowanie i proces produkcji.

Oby otrzymać oznaczenie muszą jednak być przyjazne środowisku np. ze względu na skład, czyli mieć wysoki udział składników pochodzenia naturalnego, nie zawierać mikroplastiku, być w bardzo wysokim stopniu biodegradowalne. To też oznaczenie dla produktów waterless, czyli ograniczających zużycie wody (np. szampony w kostce) lub less waste, czyli nie generujących odpadów (np.: kubeczki menstruacyjne, płatki kosmetyczne wielokrotnego użytku, wielorazowe pieluchy dla dzieci).

Otrzymają go również akcesoria kosmetyczne z materiałów naturalnych np. posiadające bambusowe trzonki szczoteczki do zębów, akcesoria z fusów po kawie, gąbki naturalne np. konjak, wyroby z włókna czy włosia naturalnego, a także produkty wykonane w całości z tworzywa z recyklingu np. kosmetyczki lub ozdoby do włosów.

Oznaczenie „Czujesz Klimat?” otrzymają też produkty, których opakowania zawierają plastik z recyklingu lub szkło ze stłuczki albo wytworzone są z makulatury lub biomasy np. z trzciny z cukrowej (często wyróżnione również certyfikatem I’m green).

Wyróżnienie na półce mają również refille, czyli opakowania uzupełniające, przy których produkcji wykorzystuje się do 85-90 proc. mniej plastiku, opakowania biodegradowalne oraz ze zmniejszoną zawartością plastiku w porównaniu do standardowego opakowania.

Po trzecie Rossmann wyróżni też produkty ze względy na produkcję. Za zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i bardziej przyjazne środowisku sieć uznała artykuły, których produkcja odbywa się przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych, w zamkniętym obiegu wody lub ze znacząco mniejszym zużyciem wody, w procesie pozwalającym na zmniejszoną emisję CO2 oraz przy pełnej kontroli produkowanych odpadów, które są w 100 proc. segregowane i nie trafiają na wysypiska.

Na etykietach produktów wyróżnionych znaczkiem „Czujesz Klimat?” znajdą się piktogramy, które podpowiedzą czym wyróżnił się dany produkt. Czasem będzie to jedna cecha, a niekiedy nawet trzy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
27.10.2025 13:02
Gerresheimer pod lupą niemieckiego nadzoru finansowego: śledztwo w toku
Producent opakowań trafił pod lupę niemieckiego urzędu.Gerresheimer

Gerresheimer AG, niemiecki producent opakowań dla branży farmaceutycznej i kosmetycznej, poinformował, że zewnętrzne śledztwo wykazało dowody na prawdopodobne nieprawidłowości księgowe dotyczące roku 2024. Dochodzenie, prowadzone przez niezależną kancelarię prawną na zlecenie spółki, wciąż trwa. Wstępne ustalenia sugerują, że część przychodów mogła zostać niewłaściwie rozpoznana w sprawozdaniu finansowym za ubiegły rok, co potwierdza wcześniejsze zarzuty niemieckiego nadzoru finansowego BaFin.

Pierwsza faza audytu koncentrowała się na kontrakcie o wartości około 3 mln euro (3,5 mln dolarów), który został zaksięgowany w 2024 roku. Teraz śledztwo obejmie kolejne przychody rzędu 25 mln euro z podobnych umów. Całkowita wartość przychodów z tzw. kontraktów typu „bill-and-hold” — w których towary są fakturowane przed ich faktyczną dostawą — wyniosła w 2024 roku około 28 mln euro, co stanowi niewielką część z 2,04 mld euro rocznych przychodów firmy. Gerresheimer przyznaje jednak, że istnieją podstawy, by uznać, iż część tych transakcji została rozliczona niezgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości.

BaFin wszczął kontrolę ksiąg spółki po tym, jak w 2024 roku pojawiły się „konkretne przesłanki” wskazujące na możliwe błędy w raportowaniu sprzedaży. Według regulatora, Gerresheimer mógł rozpoznać przychody z umów z klientami, mimo że faktyczna sprzedaż nie została jeszcze zrealizowana. Dochodzenie ma potrwać do 30 listopada 2025 roku i ma na celu ustalenie, czy część przychodów powinna była zostać wykazana w roku finansowym 2024, czy dopiero 2025.

Informacja o kontroli i możliwych nieprawidłowościach wywołała znaczące reakcje na rynku. W dniu 24 września 2025 roku akcje spółki z siedzibą w Düsseldorfie spadły o 38 proc., a w skali ostatnich dwunastu miesięcy ich wartość obniżyła się łącznie o około 65 proc. Oprócz samego dochodzenia, na kondycję rynkową Gerresheimer wpływają także cięcia prognoz finansowych i ograniczenia wypłat dywidendy.

Gerresheimer zadeklarował pełną współpracę z organami nadzoru i kontynuację audytu wewnętrznego. Sprawa toczy się w kontekście zaostrzenia działań kontrolnych BaFin po głośnym skandalu z 2020 roku, kiedy to upadek spółki Wirecard AG ujawnił poważne luki w niemieckim systemie nadzoru finansowego. Od tego czasu regulator wzmocnił swoje uprawnienia i zwiększył presję na przejrzystość sprawozdań finansowych spółek notowanych na giełdzie. Wobec Gerresheimer, które od miesięcy znajduje się także w centrum spekulacji dotyczących potencjalnego przejęcia lub podziału działalności, dochodzenie to może mieć kluczowe znaczenie dla dalszej oceny wiarygodności i stabilności firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.10.2025 09:12
Braille: zawieszenie prac nad wymagania dla oznakowania opakowań kosmetyków w Hiszpanii
Przykład wdrożenia opakowań z alfabetem Braille‘a we FrancjiShutterstock

20 czerwca 2025 roku Hiszpania dokonało notyfikacji Komisji Europejskiej projekt dekretu królewskiego dotyczący oznakowania produktów konsumenckich, w tym również produktów kosmetycznych m. in. w zakresie zastosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Rozszerzenie wymogów dotyczących oznakowania produktów kosmetycznych

W czerwcu Królestwo Hiszpanii zgłosił projekt dekretu do Komisji Europejskiej, za pośrednictwem systemu TRIS (ang. Technical Regulation Information System). Proponowane przepisy obejmują produkty kosmetyczne i skupiają się na zapewnieniu dostępności informacji poprzez zastosowanie alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Zgodnie z projektem, nowe wymogi w zakresie oznakowania opakowań miałyby obejmować obowiązek jednoczesnego stosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim, wytłoczonego znaku dotykowego otaczającego kod QR oraz kodu QR zawierającego szczegółowe dane produktu.

Alfabet Braille’a wraz z kodem QR miałyby być obowiązkowo umieszczane na wszystkich produktach objętych zakresem dekretu, w tym także na produktach kosmetycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektu, produkty, których największa powierzchnia wynosi co najmniej 10 × 1 cm, powinny zawierać na opakowaniu następujące informacje:

  • nazwę produktu zapisaną w alfabecie Braille’a,
  • specjalne, wyczuwalne dotykiem oznakowanie dla niebezpiecznych substancji i mieszanin, dla których nie jest wymagane ostrzeżenie dotykowe zgodne z rozporządzeniem CLP,
  • kod QR (lub inny nośnik) z oznakowaniem wyczuwalnym dotykiem, pod którym znajdowałyby się pozostałe informacje wymagane w ramach art. 3 ust. 1, jeśli nie zostały one umieszczone w alfabecie Braille’a.

Planowane wejście w życie dekretu miałoby nastąpić w dniu następującym po jego publikacji. Dokument przewiduje maksymalnie dwuletniego okresu przejściowego umożliwiającego dostosowanie produktów obecnych już na rynku do nowych wymagań.

Zgłoszoną notyfikację oznaczoną numerem 2025/0311/ES oraz szczegółowe informacje dostępne są stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Obecnie w ramach organizacji branżowych prowadzone są działania mające na celu zachęcenie przedstawicieli państw członkowskich do zgłoszenia uwag w toku procedury TRIS. Zgłaszane zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim niewykonalności proponowanych rozwiązań z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, w szczególności dla sektora kosmetycznego.

Zastrzeżenia Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Handlu

Komisja Europejska odniosła się do notyfikowanego przez Królestwo Hiszpanii projektu dekretu i uznała część proponowanych obowiązków za nieproporcjonalne oraz potencjalnie prowadzące do fragmentacji rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W ocenie Komisji, niektóre z planowanych rozwiązań mogą być sprzeczne z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych, które reguluje kwestie oznakowania i informacji przekazywanych konsumentom.

W związku z powyższym Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o przegląd projektu dekretu oraz przedstawienie sprawozdania z wyników analiz i ewentualnych aktualizacji do dnia 23 grudnia 2025 r. Do czasu przedstawienia niniejszego sprawozdania obowiązuje zawieszenie dalszych prac nad projektem.

Ponadto, projekt dekretu został również zgłoszony do Światowej Organizacji Handlu (WTO – World Trade Organization), gdzie przedstawiciele innych państw członkowskich wyrazili podobne obawy dotyczące wpływu planowanych regulacji na globalny rynek.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2025 23:07