StoryEditor
Prawo
09.11.2021 00:00

Nowe kryteria oznakowania ekologicznego UE to ważny krok w walce z greenwashingiem [KOMENTARZ SAFETY ASSESSORA]

22 października Komisja Europejska wydała decyzję, która ustanawia nowe kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt. To kolejny ważny krok w walce z powszechnym dziś greenwashingiem – ocenia dr inż. Iwona Białas, safety assessor, właściciel CosmetoSAFE Consulting..

Oznakowanie to może być teraz stosowane do wszystkich kategorii kosmetyków, w tym do pielęgnacji skóry i makijażu. Wcześniej wymagania dotyczące kosmetyków, które miały otrzymać oznakowanie ekologiczne UE, obejmowały ograniczoną gamę tak zwanych produktów do spłukiwania, takich jak żele do mycia ciała, szampony czy spłukiwalne odżywki do włosów. Zaktualizowane przepisy obejmują kosmetyki „bez spłukiwania”, takie jak kremy, olejki, balsamy do pielęgnacji skóry, dezodoranty i antyperspiranty, filtry przeciwsłoneczne, a także produkty do stylizacji włosów i makijażu.

Celem oznakowania ekologicznego UE jest pomoc w zmniejszeniu wpływu produktów na środowisko naturalne, glebę i różnorodność biologiczną, przyczyniając się do „czystej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz środowiska wolnego od toksyn”.

Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 produkt musi spełniać kryteria określone w załączniku I do decyzji. Kryteria dotyczą głównych czynników wpływu na środowisko związanych z właściwościami oraz cyklem życia tych produktów i kładą nacisk na aspekty gospodarki o obiegu zamkniętym i są następujące:

  • toksyczność dla organizmów wodnych: krytyczna objętość rozcieńczenia (CDV) produktów spłukiwanych;
  • biodegradowalność produktów spłukiwanych;
  • toksyczność w stosunku do organizmów wodnych i biodegradowalność produktów niespłukiwanych;
  • substancje objęte włączeniami i ograniczeniami;
  • opakowanie;
  • zrównoważone pozyskiwanie oleju palmowego, oleju z ziaren palmowych i pochodnych tych olejów;
  • zdatność do użycia;
  • informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE.


– Rozszerzenie portfolio produktów i doprecyzowanie kryteriów tak, aby uwzględniały założenia środowiskowej polityki UE to kolejny ważny krok w walce z powszechnym dziś greenwashingiem – podkreśla dr inż. Iwona Białas, safety assessor, właściciel CosmetoSAFE Consulting.

Konsumenci, coraz bardziej świadomi problemów środowiskowych generowanych przez różne gałęzie przemysłu, chcą mieć namacalne dowody na to czy produkt, którego używają jest przyjazny środowisku czy nie.

Dziś nie do końca możemy mieć pewność, że zielone deklaracje marketingowe na etykiecie zawsze znajdują odzwierciedlenie w produkcie. Wybierając produkty z oznakowaniem ekologicznym UE konsumenci mogą mieć pewność, że za danym piktogramem stoją konkretne wymagania i kryteria kwalifikacji oraz dowody na to, że dany produkt jest przyjazny środowisku – podsumowuje dr inż. Iwona Białas.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.10.2024 14:25
RetailTech: Krajowy System e-Faktur opóźniony, ale wciąż priorytetem dla firm – i hamulcem inwestycji
Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony, przedsiębiorcy liczą straty.

Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony do 2026 roku, co wprowadziło zamieszanie wśród przedsiębiorców i zahamowało inwestycje. Mimo to większość firm deklaruje gotowość do wdrożenia systemu, chociaż niepewność prawna wpływa na ich plany inwestycyjne.

Ministerstwo Finansów ogłosiło przesunięcie obowiązku wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok, co spowodowało duże zamieszanie wśród polskich przedsiębiorców. Zgodnie z nowym harmonogramem, firmy o rocznej sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku, podczas gdy pozostałe podmioty będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku. Ta zmiana wywołała niepewność w środowisku biznesowym i zahamowała wiele inwestycji.

Mimo tych trudności, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 deklaruje przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. firm już uwzględniło wydatki na ten cel w budżecie na przyszły rok. Co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową. Jednakże, liczba przedsiębiorstw, które wskazują KSeF jako kluczowy priorytet, spadła z 66 proc. w ubiegłym roku do 44 proc. obecnie, co świadczy o rosnącej niepewności związanej z tym projektem.

Spośród firm, które są gotowe na wdrożenie systemu, 38 proc. deklaruje pełną gotowość, a 44 proc. określa swoje przygotowania jako „częściowe”. Duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób, w większości są w pełni przygotowane, podczas gdy średnie firmy (50-249 pracowników) dopiero zaczynają swoje działania w tym zakresie. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia KSeF, co może stanowić wyzwanie dla skutecznego wprowadzenia systemu na rynku.

W raporcie RetailTech 2024 wskazano, że ponad 25 proc. firm już wydało pełny budżet na wdrożenie KSeF, podczas gdy ponad połowa firm przeznaczyła na ten cel część środków, planując resztę wydatków na lata 2024-2025. Niemniej jednak około 10 proc. przedsiębiorstw dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji.

Czytaj także: Nowe prawo ułatwia grupowe dochodzenie roszczeń przez konsumentów — UOKiK na tropie przedsiębiorców-oszustów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
27.09.2024 15:00
TrustMate.io: Blisko 2 tysiące sklepów internetowych w Polsce regularnie kupuje fałszywe opinie
Fałszywe opinie to problem, który toczy e-commerce niemal od początku jego istnienia.Lemonsoup14

W dobie rozwijającego się rynku e-commerce, firmy internetowe coraz częściej sięgają po nieuczciwe praktyki, takie jak kupowanie fałszywych opinii. Pomimo kar sięgających do 10 proc. obrotu, blisko 2 tysiące polskich e-sklepów angażuje się w ten proceder. Jakie są konsekwencje tego zjawiska i jak można mu zapobiegać?

W raporcie przygotowanym przez TrustMate.io dowiadujemy się, że aż 95 proc. konsumentów przed dokonaniem zakupu sprawdza recenzje produktów. Firmy zdają sobie sprawę z tego, że opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe, dlatego niektóre e-sklepy decydują się na kupowanie fałszywych recenzji. Pomimo licznych regulacji i kar nałożonych przez UOKiK, proceder ten nadal jest obecny na polskim rynku. Na koniec czerwca 2024 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła już 689 tysięcy, a dynamika wzrostu e-commerce wyniosła 47 proc. Prognozy na przyszłość są optymistyczne – w 2028 roku rynek ma osiągnąć wartość 192 miliardów złotych.

Choć według danych TrustMate.io liczba firm korzystających z fałszywych opinii spada, nadal blisko 2 tysiące e-sklepów angażuje się w nieuczciwe praktyki. Jeszcze kilka lat temu odsetek takich firm wynosił 5 proc., a obecnie spadł do poniżej 3 proc. UOKiK intensyfikuje swoje działania, nakładając kary na przedsiębiorstwa publikujące fikcyjne recenzje. W lipcu 2024 roku prezes UOKiK nałożył kary w wysokości 100 tysięcy złotych na dwie firmy, które wprowadzały konsumentów w błąd, oferując fałszywe opinie. Praktyki te nadwątliły zaufanie do platform e-commerce i osłabiły konkurencyjność rzetelnych firm.

W związku z nowymi regulacjami, takimi jak unijna dyrektywa Omnibus, każdy sprzedawca zobowiązany jest do wykazania, że opinie na jego stronie są autentyczne. Obecnie, jedynie 3 proc. klientów dodaje opinie samodzielnie, co sprawia, że e-sklepy coraz częściej współpracują z profesjonalnymi platformami, które pomagają zbierać rzetelne recenzje. W Polsce około 25 proc. firm e-commerce korzysta z takich usług, a w Europie Zachodniej ten wskaźnik sięga już 50 proc.

Czytaj także: Prezes UOKiK ukarał firmy SeoSem24 oraz Best-Review za publikowanie fałszywych opinii w internecie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2024 17:48