StoryEditor
Biznes
06.12.2024 00:36

Przemysł kosmetyczny w Niemczech odnotował rekordową sprzedaż, mimo spadku eksportu

Do końca 2024 roku konsumenci w Niemczech i poza granicami przeznaczą łącznie 34,6 mld euro na kosmetyki wyprodukowane made in Germany / Prostock-studio - Fotolia

Niemiecki przemysł kosmetyczny osiągnął w 2024 roku rekordową sprzedaż na poziomie 34,6 mld euro i spodziewa się dalszych wzrostów w nadchodzącym roku – i to mimo osłabienia eksportu.

Z danych branżowego stowarzyszenia IKW, zrzeszającego producentów środków higieny osobistej i detergentów wynika, że tempo wzrostu było jednak znacznie niższe, niż w latach wcześniejszych. 

Do końca 2024 roku konsumenci w kraju i za granicą przeznaczą łącznie 34,6 mld euro na produkty takie jak szampony, dezodoranty, detergenty i domowe środki czyszczące „made in Germany”. Wg IKW stanowi to wzrost o 3,6 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Czytaj też: British Beauty Council: Brytyjski rynek kosmetyczny rośnie szybciej niż cała gospodarka. Polska nadal ważnym partnerem w eksporcie

Jednocześnie wskazano, że słabnące tempo wzrostu jest spowodowane zwiększonymi kosztami energii i surowców, a także rosnącą biurokracją. W czasie, gdy biznes krajowy rósł, eksport zmniejszył się w kończącym się roku o 3,3 proc. Zdaniem szefa IKW Georga Helda ten spadek eksportu można uznać za „korektę następującą po kilku wyjątkowo dobrych latach”. 

IKW przewiduje w nadchodzącym roku dalszy rozwój sektora środków higieny osobistej oraz detergentów. Z prognoz stowarzyszenia wynika, że sprzedaż w kraju wzrośnie w 2025 roku o 2,3 proc. - do ok. 23,4 mld euro. 

IKW zrzesza ponad 440 przedsiębiorstw, zatrudniających blisko 50 tys. pracowników – to ok. 95 proc. niemieckiego rynku kosmetyków.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
25.10.2025 17:18
Zmarł Maciej Adamkiewicz: lekarz, innowator i lider polskiego przemysłu farmaceutycznego
Maciej Adamkiewicz zmarł 23.10.2025 r.Adamed Pharma

Zmarł Maciej Adamkiewicz – lekarz, przedsiębiorca i współtwórca potęgi Adamed Pharma. Miał 59 lat. Przez ponad dwie dekady kierował firmą, która z rodzinnego przedsiębiorstwa przekształciła się w globalnego gracza obecnego w ponad 40 krajach. Jego wizja innowacyjnego rozwoju i zaangażowanie w naukę na trwałe zmieniły oblicze polskiego przemysłu farmaceutycznego.

W wieku 59 lat zmarł Maciej Adamkiewicz – współwłaściciel i wieloletni lider firmy Adamed Pharma, uznawany za jednego z najbardziej wpływowych przedsiębiorców w polskim sektorze farmaceutycznym. Jego odejście to znacząca strata dla środowiska medycznego, naukowego i biznesowego. Adamkiewicz przez ponad dwie dekady kierował rozwojem Adamedu, przekształcając rodzinne przedsiębiorstwo w międzynarodową grupę obecnie działającą w ponad 40 krajach. Pod jego przewodnictwem spółka z producenta leków generycznych stała się jednym z filarów polskiej gospodarki, łącząc działalność produkcyjną z intensywnymi inwestycjami w badania i rozwój.

Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, specjalista chirurgii, Maciej Adamkiewicz rozpoczął karierę zawodową w Szpitalu Bielańskim. W 2000 roku, po śmierci ojca – założyciela firmy Mariana Adamkiewicza – przejął stery Adamedu. W kolejnych latach postawił na innowacje, rozwój naukowy i ekspansję międzynarodową. Pod jego kierownictwem powstały trzy nowoczesne zakłady produkcyjne – dwa w Polsce oraz jeden w Wietnamie. Kluczowym momentem dla firmy było przejęcie Polfy Pabianice, co pozwoliło zwiększyć moce wytwórcze i rozszerzyć portfolio leków, które dziś obejmuje ponad 250 produktów stosowanych m.in. w kardiologii, psychiatrii i onkologii.

 

 

W latach 2010–2020 Adamed konsekwentnie zwiększał nakłady na działalność badawczo-rozwojową (B+R). W 2010 roku wyniosły one 44 mln zł, a w kolejnych latach planowano ich podwojenie. Spółka inwestowała w opracowanie własnych cząsteczek biotechnologicznych, realizując projekty we współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi. Dzięki temu Adamed zyskał opinię lidera innowacji w polskiej farmacji, a jego działania w obszarze badań i rozwoju stały się punktem odniesienia dla innych przedsiębiorstw w regionie. W 2025 roku majątek rodziny Adamkiewiczów, obejmujący udziały w firmie, wyceniano na 2,86 mld zł, co uplasowało ich na 24. miejscu listy „Forbesa” najbogatszych Polaków.

Maciej Adamkiewicz był nie tylko menedżerem, ale również filantropem i społecznikiem. Zasiadał w Międzynarodowym Towarzystwie Uroginekologicznym oraz Polskim Towarzystwie Meno- i Andropauzy. Za zasługi dla rozwoju polskiej gospodarki i medycyny został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi w 2013 roku oraz Medalem 100-lecia Odzyskania Niepodległości w 2019 roku. W 2016 roku, wspólnie z żoną Małgorzatą Adamkiewicz, otrzymał tytuł „Dynamicznych Przedsiębiorców Roku”. Jego działalność obejmowała również wspieranie młodych naukowców, współpracę z uczelniami oraz programy rozwojowe dla studentów kierunków medycznych i farmaceutycznych.

image
Adamed Pharma

W komunikacie wydanym po jego śmierci spółka Adamed podkreśliła, że Maciej Adamkiewicz pozostawił po sobie trwałe dziedzictwo – zarówno w strukturach firmy, jak i w świadomości tysięcy jej pracowników. Grupa Adamed, zatrudniająca dziś kilka tysięcy osób, regularnie zajmuje czołowe miejsca w rankingach najlepszych pracodawców w branży farmaceutycznej. Hasło „Tu polska innowacja ma swój początek” stało się symbolem jego podejścia do zarządzania i wizji rozwoju polskiej nauki. Odszedł człowiek, który z pasją łączył wiedzę medyczną, intuicję biznesową i misję społeczną, czyniąc z Adamedu jeden z najważniejszych filarów współczesnej gospodarki opartej na wiedzy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
24.10.2025 17:01
Polskie kosmetyki na targach Beautyworld Middle East
Messefrankfurt.com

Polscy producenci kosmetyków od ponad stu lat łączą tradycję z nowoczesnością, korzystając z naturalnych składników i technologicznych innowacji. Dzięki temu zdobywają uznanie i wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów – także tych z Bliskiego Wschodu.

Wyjątkowa oferta znad Wisły

Polska wyróżnia się na tle europejskich krajów w sektorze kosmetycznym różnorodnością oferty. Polskie firmy dostarczają kosmetyki niemal każdej kategorii. Preparaty do pielęgnacji włosów, stóp i dłoni, perfumy, dezodoranty i produkty myjące, ale też produkty specjalnego przeznaczenia i dermokosmetyki trafiają do odbiorców na całym świecie.

Taka wszechstronność wymaga doskonałego zrozumienia lokalnej charakterystyki i potrzeb klientów. To właśnie z myślą o nabywcach z Bliskiego Wschodu polskie laboratoria opracowują np. produkty wybielające skórę, oddychające lakiery do paznokci i inne produkty spełniające standardy halal. Polska oferta jest elastyczna, tak by spełniała wszystkie potrzeby najbardziej wymagającego odbiorcy na danym rynku, na który trafia produkt.

image
Messefrankfurt.com

Rosnąca popularność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Gdy patrzymy, jak aktywni na Bliskim Wschodzie stali się w ostatnich latach producenci kosmetyków z Polski, odczuwamy dumę. Dubaj i inne arabskie miasta to rynki wymagające przemyślanej strategii sprzedaży, dobrego researchu, zaufanych lokalnych współpracowników. Producenci z Polski znaleźli sposób na to, by przekonać konsumentów z regionu do swoich kosmetyków. Kluczową rolę odegrała w tym procesie elastyczność produkcji i otwartość na odmienne potrzeby lokalnych konsumentów. Nie bez znaczenia są też najwyższe standardy jakości i skuteczność promocji, które pomogły zbudować zaufanie do kosmetyków „made in Poland”. Śmiało możemy więc stwierdzić, że eksportujemy kosmetyki zaadaptowane do potrzeb i oczekiwań arabskich konsumentów – mówi dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Międzynarodowe uznanie

Światowy sukces polskiej branży kosmetycznej to efekt połączenia lat tradycji i doświadczenia oraz nieustannego rozwoju. Polscy producenci łączą zasoby natury z nowoczesnymi technologiami, tworząc unikalne formuły. Dzięki pasji, doświadczeniu i profesjonalnemu podejściu tworzą światowej klasy produkty zgodnie z najbardziej rygorystycznymi europejskimi normami.

To sprawia, że polskie kosmetyki trafiają na półki w dziesiątkach krajów – i zdobywają uznanie wymagających konsumentów.

Polskie kosmetyki na Beautyworld Middle East 2025

W międzynarodowej ekspansji polskie firmy mogą liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która promuje pozytywny wizerunek polskiego sektora kosmetycznego na świecie. Jednym z działań PAIH jest organizacja polskiego stoiska narodowego podczas targów Beautyworld Middle East 2025 – kluczowego i prestiżowego wydarzenia branżowego, przyciągającego tysiące potencjalnych partnerów biznesowych. Na stoisku PAIH pojawią się przedstawiciele z około 30. polskich firm kosmetycznych.

Targi Beautyworld Middle East będą okazją do zapoznania się z szeroką gamą polskich produktów kosmetycznych. Na naszym stoisku zaprezentują się przede wszystkim producenci kosmetyków pielęgnacyjnych i makijażowych. Cieszymy się, że jako PAIH mamy udział w promocji polskiego sektora kosmetycznego i umacniamy jego rozpoznawalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i całym regionie – mówi Dorota Szczytowicz z Departamentu Projektów Europejskich PAIH, koordynatorka działań promocyjnych dla sektora kosmetycznego w ramach projektu Brand HUB.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu organizuje polskie stoiska narodowe w ramach projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” (program „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 -2027”).

Celem projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” jest wzrost eksportu oraz wykorzystanie i zwiększenie potencjału rozwojowego polskich MŚP. Projekt wspiera rozpoznawalność wskazanych sektorów gospodarczych na rynkach zagranicznych pod hasłem „Poland. Business Forward”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. październik 2025 21:40