StoryEditor
Salony beauty
19.09.2023 13:20

Kosmetolodzy wychodzą w proteście na ulicę

Czy kosmetolodzy będą mogli wykonywać zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego lub botoksu? Stanowisko Ministerstwa Zdrowia wskazuje na to, że nie / Shutterstock
Właściciele gabinetów kosmetycznych i osoby pracujące w zawodzie zbierają się dziś na proteście w Bielsku-Białej, w obronie zawodu kosmetologa oraz by domagać się niższego podatku VAT. To dalszy ciąg zmagań przedsiębiorców o racjonalne podejście do planowanych zmian w regulacjach rynku usług medycyny estetycznej oraz sprawiedliwego opodatkowania.

Grupa Beauty Razem zrzeszająca przedsiębiorców pracujących w usługach beauty – gabinetach fryzjerskich, kosmetycznych, manicure – organizuje dziś protest na ulicach Bielska-Białej, w obronie zawodu kosmetologa. Protestujący będą się także domagać się obniżenia stawki VAT na usługi kosmetyczne.

Protestujący mają spotkać się 19 września 2023 o godz. 15.30 przed Bielskim Centrum Kultury przy ul. Słowackiego.

Na zamkniętym spotkaniu tuż przed wiecem będą ważyć się losy całej branży beauty

 – napisał Michał Łenczyński, lider Grupy Beauty Razem, wzywając przedstawicieli zawodu na protest.

image
Zawiadomienie o proteście w sprawie obrony zawodu kosmetologa, które otrzymali właściciele gabinetów kosmetycznych od Beauty Razem
Według niego, za trzy miesiące może dojść do przełomowych decyzji w sprawie wykonywania zawodu kosmetologa. Przypomnijmy, że chodzi o regulacje dotyczące wykonywania popularnych zabiegów estetycznych, np. z wykorzystaniem wypełniaczy (botoks, kwas hialuronowy) – jak powiększanie ust, czy wolumetria twarzy, które dotychczas były powszechnie wykonywane w gabinetach kosmetycznych, a obecnie mają być dozwolone wyłącznie w ramach praktyki lekarskiej.

Ministerstwo Zdrowia dąży do uregulowania rynku ze względu na brak wytycznych, które chroniłyby pacjentów przed praktykami osób niemających żadnego przygotowania do wykonywania zabiegów estetycznych. Kosmetolodzy domagają się jednak, by osoby po studiach kosmetologicznych z odpowiednim wykształceniem (kształcenie odbywa się na uczelniach medycznych) również mogły nadal wykonywać tego rodzaju zabiegi samodzielnie, lub w razie konieczności we współpracy z lekarzem.

– Kosmetolog to osoba po studiach wyższych, które często odbywają na uczelniach medycznych. Kosmetyczka to osoba po studium lub kursach. Nazwy są podobne, ale to inne zawody. Jeśli projekty, za którymi w naszym przekonaniu opowiada się tylko wąskie lobby lekarskie wejdą w życie, kosmetologom po studiach zostaną tylko “makijaże i maseczki”, czyli rynek nasycony przez kosmetyczki. Zabraknie dla nich miejsca na rynku pracy – tlumaczy Michał Łenczyński.

Branża beauty zgodna jest natomiast, że takich praktyk nie powinny prowadzić osoby po kilkudniowych kursach, w nieodpowiednich warunkach i bez nadzoru sanitarnego. Kosmetolodzy nie zgadzają się także ze stwierdzeniem, że każdy lekarz, nawet internista, może wykonywać zabiegi estetyczne. Ich zdaniem specjalizacja w tym zakresie powinna obowiązywać także lekarzy.

W krótkim podsumowaniu można podać, że branża beauty opowiada się za następującym podziałem rynku usług eststycznych:

  • kosmetyka, fryzjerstwo - dostępne dla wszystkich pracujących w zawodzie
  • medycyna estetyczna (iniekcja) - dla kosmetologów po studiach i lekarzy
  • chirurgia plastyczna (skalpel) - tylko dla lekarzy 

Protestujący dziś w Bielsku-Białej będą się także domagać się obniżenia stawki VAT na usługi kosmetyczne z 23 proc. do 8 proc. Od 2006 r. VAT na fryzjerstwo został obniżony do 8 proc., a “pozostałe usługi kosmetyczne” pozostały na stawce 23 proc. Beauty Razem domaga się, aby całość usług Beauty (PKD 96.02.Z) była opodatkowana stawką 8 proc.. Blokuje to unijna dyrektywa 2006/112/WE, która od 2006 r. wskazała możliwość obniżenia VAT przez państwa członkowskie na wybrane kategorie usług i wyszczególniła wśród nich fryzjerstwo. 

Ostatnio obniżenie podatku obiecał na przedwyborczych spotkaniach Donald Tusk, lider Koalicji Obywatelskiej, który stwierdził:

Jesteśmy po konsultacji z wysokimi urzędnikami europejskimi, którzy zajmują się tego typu problemami i nie ma istotnych problemów do pokonania. Trzeba zmienić przede wszystkim polskie przepisy, w polskim systemie prawnym i to umożliwi obniżenie VAT-u do 8 proc. w salonach kosmetycznych". 

Czytaj więcej: Tusk obiecuje niższy VAT salonom kosmetycznym i powrót do zryczałtowanej składki zdrowotnej

Beauty Razem szacuje, że w zawodzie kosmetologa pracuje około 50 tys. kobiet.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
19.08.2025 12:31
Już 14,4 proc. wniosków o założenie JDG składają obcokrajowcy — co nam to mówi?
Coraz więcej uchodźczyń z Ukrainy prowadzi w Polsce działalność usługową w branży beauty.PeopleImages.com - Yuri A

W pierwszej połowie 2025 roku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To nieco mniej niż rok wcześniej, kiedy zarejestrowano 150,7 tys. takich zgłoszeń. Zdecydowaną większość stanowiły osoby posiadające wyłącznie polskie obywatelstwo – 127,6 tys. wobec 128,9 tys. w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku.

Znaczącą część wniosków – 21,5 tys., czyli 14,4 proc. ogółu – złożyły osoby mające obywatelstwo innego państwa. Rok wcześniej było to 21,8 tys. takich zgłoszeń. W tej grupie znajdują się zarówno cudzoziemcy, jak i osoby posiadające podwójne obywatelstwo, np. polskie i ukraińskie czy polskie i niemieckie.

Najwięcej rejestracji pochodziło od obywateli Ukrainy – blisko 17 tys. To zdecydowana większość wszystkich zagranicznych zgłoszeń. Kolejne miejsce zajęli Białorusini z przeszło tysiącem wniosków, a trzecie osoby posiadające jednocześnie obywatelstwo polskie i ukraińskie – 225 zgłoszeń. Warto zaznaczyć, że wraz z rozpoczęciem się masowej imigracji typu uchodźczego do Polski gwałtownie zwiększyła się liczba salonów kosmetycznych prowadzonych przez Ukrainki lub zatrudniających głównie ukraińską kadrę.

Resort rozwoju i technologii podkreśla, że niemal co siódma nowa firma w Polsce zakładana jest przez osobę spoza grona wyłącznie polskich obywateli. Zjawisko to oznacza dla gospodarki dodatkowe korzyści – od większej różnorodności na rynku, przez rozwój lokalnych usług, po integrację społeczno-gospodarczą. Dodatkowo działalność cudzoziemców zwiększa wpływy podatkowe i składkowe, co wspiera finansowanie usług publicznych i stabilność systemu fiskalnego.

Redakcja zwróciła się do Ministerstwa Rozwoju i Technologii o konkretniejsze dane dotyczące działalności gospodarczych w ramach branży beauty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
18.08.2025 12:24
Dlaczego kosmetyki MLM to biznesowy strzał w stopę dla salonu?
Kosmetyki MLM w salonie? Zastanów się dwa razy.fot. Shutterstock

Oferowanie kosmetyków sprzedawanych w formule MLM (multi-level marketing) w salonie, który świadczy profesjonalne usługi, zwykle podcina gałąź, na której siedzi właściciel. Salon żyje z eksperckiego doradztwa i przewidywalnej jakości zabiegów, a jego przewagą jest niezależność rekomendacji i transparentny model cenowy.

Wprowadzenie do przestrzeni usługowej produktu z sieci sprzedaży rekrutacyjnej miesza role: stylistka czy kosmetolożka z autorytetu staje się sprzedawcą powiązanym z prowizją i strukturą, co klientka natychmiast wyczuwa. Z punktu widzenia strategii marki jest to dysonans w pozycjonowaniu – „profesjonalny gabinet” zaczyna przypominać pokaz handlowy, a nie zaufaną placówkę beauty. Efekt? Spadek postrzeganej bezstronności, rozmycie marki własnej salonu i niższa skłonność do płacenia premii za usługi.

Ryzyko ekonomiczne jest równie realne. Produkty MLM często obiecują wysokie marże jednostkowe, ale generują ukryte koszty: czas zespołu poświęcony na sprzedaż i follow-up, konflikty o prowizje, presję na „domykanie” transakcji i kanibalizację usług (klientka zamiast umówić się na serię zabiegów „oszczędza” kupując kurację do domu). Dodatkowo struktura cenowa w MLM bywa zmienna – rabaty i progi awansu psują lokalną politykę cenową salonu i rozmywają sens programów lojalnościowych. Pojawia się też efekt „przeniesienia zakupów” do internetu lub do innej konsultantki w strukturze, więc salon wykonuje pracę handlową, ale nie inkasuje pełnej wartości koszyka. Mniejszy CLV (Customer Lifetime Value, czyli wartość życiowa klienta, łączna kwota, jaką klient zostawi w firmie przez cały okres swojej relacji z marką – od pierwszego zakupu aż do momentu, kiedy przestanie korzystać z usług lub produktów) klientki, większa rotacja i trudniejsze prognozowanie cash flow – to typowe konsekwencje.

image

Czym jest CLV w branży beauty i dlaczego powinien interesować właścicieli salonów kosmetycznych

Zagrożenia prawne i compliance są nieintuicyjne, ale dotkliwe. Po pierwsze, praktyki sprzedażowe w przestrzeni usługowej muszą spełniać wymogi ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – nadmierna presja sprzedażowa, mylące oświadczenia o skuteczności czy zatajanie powiązań prowizyjnych mogą zostać uznane za wprowadzające w błąd. Po drugie, komunikacja właściwości produktów podlega rozporządzeniu 1223/2009 (UE) w sprawie produktów kosmetycznych oraz wytycznym dot. claimów – obietnice „lecznicze” czy terapeutyczne są ryzykowne, zwłaszcza gdy padają w gabinecie kojarzonym ze zdrowiem skóry. Po trzecie, jeśli salon przekazuje dane klientek w głąb struktury MLM (np. do zamówień, webinarów), wchodzi w reżim RODO jako administrator/współadministrator. Wreszcie, w Polsce wielopoziomowe programy wynagradzania bywają oceniane przez UOKiK pod kątem cech systemu promocyjnego typu piramida; współpraca z marką, wobec której toczy się postępowanie, to realne ryzyko reputacyjne i kontraktowe. To nie jest porada prawna – to katalog typowych pól minowych, które warto omówić z prawnikiem.

Do tego dochodzi reputacja i etyka. Klientki przychodzą po fachową, neutralną rekomendację. Gdy słyszą, że najlepsze będzie to, co akurat salon sprzedaje w ramach struktur, zaufanie kruszeje. W sieci rośnie wrażliwość na „ukrytą afiliację” – recenzje i komentarze łatwo obrócą się przeciw salonowi, jeśli ktoś poczuje się „wciągany” do biznesu zamiast obsłużony. Z perspektywy HR to także ryzyko: część personelu nie chce sprzedawać MLM, co rodzi napięcia, a najlepsi specjaliści odchodzą do miejsc, gdzie nie muszą łączyć terapii skóry z celami rekrutacyjnymi. Reputacyjny koszt jednej głośnej skargi może przewyższyć roczne prowizje.

Analiza SWOT

Siły (Strengths) takiego rozwiązania są ograniczone i raczej taktyczne niż strategiczne. MLM może wyglądać jak szybkie źródło dodatkowego przychodu detalicznego bez progu zakupowego i bez klasycznych warunków dystrybucyjnych; dostawca dostarcza gotowe materiały, szkolenia sprzedażowe i „społeczność”, a salon nie musi budować własnego sklepu e-commerce. Dla części klientek łatwy zakup do domu tuż po zabiegu bywa wygodny, a dla junior personelu to okazja do nauki rozmów sprzedażowych. Przy bardzo małych gabinetach, bez siły negocjacyjnej u dystrybutorów pro, MLM bywa sposobem na start z niskim kapitałem obrotowym i minimalnym ryzykiem zalegania towaru, bo zamówienia składa się „pod klientkę”.

image

Kącik kawowy w salonie kosmetycznym – przyjemny dodatek czy ryzyko biznesowe?

Słabości (Weaknesses) są jednak fundamentalne. MLM w salonie obniża wiarygodność rekomendacji i kłóci się z profesjonalnym pozycjonowaniem; komplikuje politykę cenową, utrudnia kontrolę nad jakością i ciągłością dostaw, a także przerzuca część ryzyk prawnych na placówkę (claimy, informowanie o powiązaniach, ochrona danych). Strukturalnie uzależnia sprzedaż od schematów premiowych i celów sponsorskich, co rozjeżdża się z celami terapeutycznymi. Dodatkowo wiele marek pro ma w umowach zakaz łączenia z „systemami sprzedaży bezpośredniej”, więc salon ryzykuje utratę dostępu do profesjonalnych protokołów i szkoleń. Do tego dochodzi chaos operacyjny: rozliczanie prowizji, zwroty, reklamacje, dokumentacja claimów i skarg – wszystko to „zjada” czas, który powinien iść na zabiegi.

Szanse (Opportunities) pojawiają się, jeśli odrzucimy MLM i zbudujemy własny, przejrzysty filar retail. Salon może wynegocjować dystrybucję marek profesjonalnych lub dermokosmetyków z aptecznej półki na zasadach selektywnych, uruchomić mikro-e-commerce z odbiorem w salonie, wprowadzić abonamenty pielęgnacyjne łączące wizyty z zestawami domowymi, a także program lojalnościowy oparty na danych i wynikach skóry, a nie na rekrutacji. Rozsądną alternatywą jest white-label (małe serie własnej marki na bazie gotowych receptur) albo afiliacja transparentna: jeśli salon poleca produkt, robi to jawnie, z oznaczeniem i polityką „najpierw terapia, potem produkt”. To wzmacnia markę, poszerza koszyk i podnosi LTV bez psucia wizerunku.

image
Ruch anty-MLM rośnie w siłę; co to oznacza dla marek?

Zagrożenia (Threats) przy utrzymaniu MLM są liczne: możliwe kontrole dot. praktyk rynkowych i claimów, roszczenia konsumentek o wprowadzanie w błąd, utrata kontraktów z markami profesjonalnymi, odpływ kluczowych specjalistów, spadek ratingów w Google/Booking i fala negatywnych opinii w social media. Konkurencja wykorzysta dysonans w komunikacji („u nas zero sprzedaży łańcuszkowej, tylko protokoły pro i neutralne rekomendacje”) i odbierze segment premium. Zmiana regulacyjna lub głośna sprawa dotycząca konkretnej sieci MLM może w ciągu jednego dnia zdewaluować półkę detaliczną w gabinecie. Wreszcie – w horyzoncie 12–24 miesięcy inflacja atencji i rosnąca dojrzałość klientek wobec modeli sprzedażowych powodują, że „efekt nowości” MLM gaśnie szybciej niż trwa szkoda reputacyjna.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. sierpień 2025 01:29