StoryEditor
Apteki
11.02.2019 00:00

Rosja: Magnit buduje potężną sieć aptek

Jeden z największych światowych detalistów planuje otworzyć 2 tys. aptek. Decyzja o rozwoju biznesu aptecznego zapadła po udanych testach rozpoczętych w 2017 roku.

Magnit należy do czołówki firm rozwijających sieci detaliczne w Rosji. Pomimo planów otwarcia kolejnych sklepów i rozwoju nowego projektu - sieci aptek, w tym roku spółka chce zmodernizować około 2 tys. już działających sklepów.

Przypomnijmy, że apteczny biznes to nowy projekt firmy Magnit. Pierwsze apteki rosyjskiego detalisty działającego na rynku produktów szybko zbywalnych zostały otwarte w ramach programu pilotażowego w 2017 roku. W 2018 roku otworzono ponad 51 aptek. Testy pokazały, że zapotrzebowanie konsumentów na tego typu placówki handlowe jest duże. Towary i środki lecznicze w aptekach zlokalizowanych przy sklepach sieci Magnit kupuje co dziesiąty klient, który robi zakupy spożywcze.

Przygotowując podwaliny do aptecznego biznesu spółka kupiła aktywa dwóch firm zajmujących się dystrybucją produkcji farmaceutycznej. We wrześniu ub.r. spółka córka Magnita, firma Tander nabyła 100 proc. udziałów w moskiewskiej firmie Farmasistems, działającej w branży farmaceutycznej.

Farmasistems ma licencję na hurtową działalność w branży. Zajmuje się zakupem środków leczniczych bezpośrednio od producentów w celu zatowarowania aptek należących do sieci Magnit. Rosyjski gigant spożywczy kupił też dystrybutora farmaceutycznego SIA Group, który współpracuje z ponad 250 wiodącymi producentami z Rosji, Europy, Stanów Zjednoczonych, Indii i Japonii.

Kolejnym projektem spółki Magnit jest budowa sieci sklepów małoformatowych zlokalizowanych na osiedlach mieszkaniowych. Jest on realizowany we współpracy z Pocztą Rosji. To również nowy koncept na rosyjskim rynku.

Pierwsze sklepy zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie z placówkami pocztowymi zostały otwarte w czerwcu 2018 roku w Moskwie, Kraju Krasnodarskim i obwodzie riazańskim. Dla sieci Magnit uruchomienie punktów handlowych przy oddziałach pocztowych oznacza poszerzenie geografii działalności i możliwość wejścia na obszary, gdzie otwarcie sklepów tradycyjnych jest ekonomicznie nieuzasadnione.

W ofercie tradycyjnych sklepów działających pod szyldem Magnit jest od 200 do 800 SKU. Natomiast, w przypadku zlokalizowanych przy oddziałach pocztowych znajduje się około 50 pozycji towarowych. Na obszarach wiejskich to przede wszystkim podstawowe produkty spożywcze i chemia gospodarcza. W miastach w ofercie sklepów są też wyroby cukiernicze i gastronomiczne.

Planuje się, że 2019 roku Magnit zachowa tempo rozwoju sieci sklepów. Rok temu pod tym szyldem przybyło 2059 placówek handlowych. Rosyjska firma zwraca na siebie uwagę ekspertów analizujących światowe rynki handlowe. Znajduje się na liście Top-250 sieci handlowych Global Powers of Retailing sporządzanej przez firmę konsultingową Deloitte.

W najnowszej edycji Magnit przesunął się o 6 pozycji do góry z 57 na 51 miejsce. Na liście największych światowych detalistów znalazły się też inne rosyjskie firmy – X5 Retail Group, Lenta i Dixy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
20.06.2025 18:19
Czy apteki w Polsce będą mogły się reklamować? Jest wyrok TSUE!
Zgodnie z orzeczeniem TSUE nie tylko polscy farmaceuci, ale także ci prowadzący działalność w innych krajach UE mają prawo promować swoje usługi także na rynku polskimShutterstock

Polski zakaz reklamy aptek, obowiązujący od ponad dekady, został zakwestionowany przez TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem sędziów, przepisy te naruszają unijne swobody i dyrektywę o handlu elektronicznym. Wyrok TSUE nie pozostawia pola do interpretacji: polski zakaz reklamy aptek narusza unijne prawo. Kraj musi teraz dostosować przepisy, aby umożliwić farmaceutom prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, zgodnych z unijnymi dyrektywami.

Od 2012 roku w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności. Zgodnie z tą regulacją, farmaceuci mogą publicznie udostępniać jedynie podstawowe informacje – jak adres i godziny otwarcia. Wszelkie inne działania promocyjne są surowo zakazane i podlegają karom pieniężnym – opisuje portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jednak stoi to, zdaniem TSUE, w sprzeczności z prawem wspólnotowym. Zakaz, który w założeniu miał służyć ochronie zdrowia publicznego i niezależności zawodowej farmaceutów, okazał się niezgodny z zasadami funkcjonowania rynku UE.

Sprawa trafiła do TSUE za sprawą Komisji Europejskiej, która złożyła przeciwko Polsce skargę o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego. Trybunał w pełni ją uwzględnił, stwierdzając, że Polska złamała unijne prawo. Wyrok podkreśla, że obowiązująca w Polsce ustawa prowadzi do „ogólnego i całkowitego zakazu wszelkiej reklamy”, co jest sprzeczne z dyrektywą o handlu elektronicznym. Dyrektywa ta umożliwia przedstawicielom zawodów regulowanych – w tym farmaceutom – korzystanie z informacji handlowych on-line do promowania swojej działalności.

W orzeczeniu można przeczytać, że "dyrektywa zezwala wszystkim farmaceutom na samodzielne reklamowanie się. W związku z tym nie można jej obejść przez zakazy dotyczące tylko niektórych farmaceutów lub niektórych rodzajów prowadzonej przez nich działalności."

Oznacza to ni mniej ni więcej, że nie tylko polscy farmaceuci, ale także ci prowadzący działalność w innych krajach UE, mają prawo promować swoje usługi także na rynku polskim. Obowiązujące ograniczenia są sprzeczne zarówno z swobodą świadczenia usług, jak i swobodą przedsiębiorczości.

Zobacz też: IQVIA: Farmacja online osiąga znacznie wyższą dynamikę wzrostu niż farmacja offline — co dalej z aptekami stacjonarnymi?

TSUE jasno wskazał, że Polska powinna jak najszybciej dostosować swoje przepisy do prawa unijnego. Jeśli tego nie zrobi, Komisja Europejska może złożyć kolejną skargę i domagać się nałożenia kar finansowych.

Trybunał zaznaczył również, że zakaz ten ogranicza farmaceutom, w szczególności mającym siedzibę w innych państwach członkowskich, możliwość zaprezentowania się potencjalnym klientom i promowania usług, które zamierzają im oferować.

Zakaz ten, według TSUE, również utrudnia dostęp do polskiego rynku osobom chcącym otworzyć aptekę, a prowadzącym działalność w innych państwach członkowskich. Co istotne, Polska nie przedstawiła dowodów na to, że takie ograniczenia są rzeczywiście konieczne do ochrony zdrowia publicznego.

Zobacz też: Allegro: Dermokosmetyki zyskują na znaczeniu. Polacy coraz chętniej sięgają po specjalistyczną pielęgnację

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.04.2025 13:38
Zmiany w zarządzie Super-Pharm: nowi członkowie z doświadczeniem w branży FMCG i technologii
Super-Pharm

Zgodnie z najnowszym wpisem opublikowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w spółce Super-Pharm doszło do znaczących zmian personalnych na szczeblu zarządczym. Ze składu zarządu wykreślono Michała Przybysza, który pełnił funkcję członka zarządu. To oznacza zakończenie jego kadencji i istotne przetasowanie w strukturze kierowniczej firmy.

W miejsce Michała Przybysza do zarządu powołano dwóch nowych członków – Tomasza Mietułkę oraz Tomasza Stryczyńskiego. Tomasz Mietułka posiada wieloletnie doświadczenie w branży FMCG, zdobyte m.in. w takich firmach jak Upfield, Makro oraz Unilever. Z kolei Tomasz Stryczyński związany był wcześniej z sektorem technologicznym, pracując w firmie eFitness, co może wskazywać na kierunek rozwoju kompetencji zarządu Super-Pharm.

Zmiany zostały formalnie zarejestrowane przez sąd, co oznacza ich oficjalne obowiązywanie. Tym samym, struktura zarządu spółki została poszerzona o dwóch nowych członków, co może mieć istotny wpływ na strategię operacyjną i dalszy rozwój sieci. Super-Pharm, jako znana sieć aptek i drogerii, funkcjonuje na rynku polskim od lat, a zmiany w kadrze zarządzającej mogą świadczyć o planowanych nowych kierunkach działania.

Obecna decyzja zarządcza wpisuje się w szerszy kontekst zmian organizacyjnych, jakie zachodzą w branży detalicznej i zdrowotnej. Rosnąca konkurencja i postępująca digitalizacja wymagają od spółek elastyczności i dostosowania kompetencji kadry zarządzającej. Nowi członkowie zarządu Super-Pharm mają doświadczenie zarówno w dużych korporacjach międzynarodowych, jak i w środowiskach technologicznych, co może przynieść firmie nowe impulsy rozwojowe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 01:51