StoryEditor
E-commerce
06.11.2020 00:00

10 tys. zł kary dla apteki za promocję sprzedaży w systemie „click and collect”

Apteka ma zapłacić 10 tys. zł kary za to, że promuje sprzedaż w systemie „click and collect”, czyli zamów i odbierz na miejscu. To kolejne konsekwencje zakazu reklamy aptek.

Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na jedną z aptek karę 10 tys. zł za to, że jej dane znalazły się w wykazie placówek oferujących sprzedaż w systemie „click and collect” – podał portal mgr. farm. Taki system oznacza, że klient może zamówić produkty zdalnie, a odbiera je w stacjonarnej placówce. Zdaniem Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego apteka naruszyła art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego (zakaz reklamy aptek).

Właściciel apteki zwrócił się do WIF z wnioskiem o umorzenie postępowania zapewniając, że nie realizuje sprzedaży wysyłkowej ani nie prowadzi reklamy apteki oraz że za promocję nie można uznać podawania adresu placówki, pod którym można odebrać zamówiony towar. Za pośrednictwem portalu, na którym figurowała apteka, pacjent ma możliwość rezerwacji produktów leczniczych, wyrobów medycznych i asortymentu wymienionego w art. 72 ust. 5 P.f., następnie opłaca i odbiera zarezerwowany towar w aptece.  

Po analizie portalu, WIF wskazał jednak, że znajduje się w nim m.in. dział „Super Ceny”, a przy niektórych pozycjach widniej napis „HOT” na czerwonym pasku. Zdaniem urzędników tego typu napisy i zabiegi graficzne sugerują potencjalnemu pacjentowi korzystną cenę prezentowanego produktu leczniczego i stanowią zachętę do jego zakupu bądź zarezerwowania i odbioru w jednej z aptek wymienionych na stronie serwisu – podaje portal mgr. farm. Portal udostępnia informacje o cenach produktów oferowanych w sprzedaży stacjonarnej, w tym w promocyjnych cenach, umożliwia ich rezerwację i podaje adres apteki. Istotne było także to, że apteka podpisała z portalem umowę o współpracy , której przedmiotem były działania “zmierzające do zwiększenia sprzedaży”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. lipiec 2025 23:58