StoryEditor
E-commerce
09.09.2024 12:30

Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

Z najnowszego raportu Adyen Retail Report 2024 wynika, że co trzecia polska firma handlowa padła ofiarą cyberataku, oszustwa lub wycieku danych. / Pixabay

Z najnowszego raportu Adyen Retail Report 2024 wynika, że aż 30 proc. polskich przedsiębiorstw handlu detalicznego w minionym roku padło ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych. Straty sięgają ponad 8,3 miliona zł na firmę, a zagrożeni są również konsumenci, którzy tracą coraz więcej na skutek działalności cyberprzestępców.

Według raportu Adyen Retail Report 2024, opublikowanego przez globalną platformę technologii finansowych Adyen, polski sektor handlu detalicznego zmaga się z narastającym zagrożeniem cyberprzestępczością. Współpraca Adyen z brytyjskim Centrum Badań Ekonomicznych i Biznesowych (CBEB) wykazała, że tylko w 2023 roku straty polskich przedsiębiorstw handlowych z tego tytułu wyniosły 87 mld zł. Ponad jedna trzecia firm (30 proc.) padła ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych, a średnie straty na przedsiębiorstwo wyniosły aż 8 339 377 zł.

Nie tylko firmy doświadczają skutków cyberataków – rosnące straty dotykają także konsumentów. Z raportu wynika, że przeciętny polski konsument stracił w 2023 roku średnio 1 791 zł, co stanowi wzrost o 169 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Te straty powodują zmianę zachowań zakupowych: 30 proc. konsumentów czuje się mniej bezpiecznie niż dekadę temu, co szczególnie dotyczy osób powyżej 50. roku życia. Co czwarty klient (25 proc.) decyduje się na zakupy w sklepach, które oferują zaawansowane zabezpieczenia płatności.

Choć Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, znaczna część konsumentów (44 proc.) nadal preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Aż 20 proc. z nich przyznaje, że obawy przed oszustwami są głównym powodem takiego wyboru. Przedsiębiorstwa handlowe również reagują na rosnące zagrożenie. Prawie połowa firm (46 proc.) rozważa zmianę dostawcy usług płatniczych na takiego, który oferuje skuteczniejsze mechanizmy ochrony przed oszustwami, a 45 proc. firm pracuje nad dostosowaniem się do nowych przepisów PSD3, które wprowadzają bardziej rygorystyczne regulacje ochrony konsumentów.

Sytuacja wymusza na firmach detalicznych w Polsce wprowadzenie coraz bardziej zaawansowanych systemów zabezpieczeń. Mimo rosnącej liczby ataków, tylko 66 proc. firm deklaruje, że posiada skuteczne systemy zapobiegania oszustwom, co jest wzrostem jedynie o 6 punktów procentowych w porównaniu do roku ubiegłego. Dla polskich firm kluczowe staje się więc nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa finansowego, ale także ochrona danych osobowych klientów, co wymaga od nich stałego inwestowania w nowoczesne technologie.

Czytaj także: Sprzedajesz drogerię erotyczną albo produkty sexual wellness? Niebezpiecznik ostrzega: doszło do wycieków, zabezpiecz swoje bazy danych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogeria roku
04.10.2024 12:39
Nagrody Drogeria Roku 2024 oraz badanie rynku kosmetycznego Mobile Institute i Wiadomości Kosmetycznych. Wyniki na Forum Branży Kosmetycznej 2024
Rozdanie nagród w rankingu Drogeria Roku 2023. Na zdjęciu Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute i odbierający statuetkę Drogeria Roku Wojciech Dyja, Dyrektor Operacyjny, Hebe, Jeronimo Martins Drogerie i Farmacjafot. Shootit

Drogeria Roku 2024 i badanie rynku kosmetycznego oraz kanałów sprzedaży kosmetyków w Polsce – ich wyniki poznamy już na Forum Branży Kosmetycznej 2024 października. Oba badania konsumenckie, na zlecenie i we współpracy z redakcją Wiadomości Kosmetycznych, prowadzi firma badawcza Mobile Institute.

Drogeria Roku – to wyjątkowy ranking wskazujący najlepsze sieci drogeryjne i perfumeryjne oraz e-drogerie działające na polskim rynku. Redakcja Wiadomości Kosmetycznych prowadzi go od kilkunastu lat, a statuetką Drogerii Roku mogą pochwalić się czołowi retailerzy działający w biznesie kosmetycznym.

Od ubiegłego roku formuła rankingu została zmieniona. Oddaliśmy głos konsumentom i to oni, a nie jak wcześniej – producenci kosmetyków – wybierają swoje ulubione drogerie i perfumerie oraz sklepy internetowe kupujące kosmetyki. Prowadząc projekt podjęliśmy współpracę z firmą badawczą Mobile Institute, która korzystając ze swojej bazy badawczej i narzędzi, przeprowadza badanie na nasze zlecenie na reprezentatywnej próbie respondentów (internautów).

Czytaj więcej: Drogeria Roku 2023. Tak wybrali konsumenci!

– W tym roku po raz drugi mamy przyjemność realizować badanie konsumenckie, na podstawie którego wyłaniane są najlepsze drogerie i e-drogerie na rynku. Opinie, insighty i oceny zebraliśmy w tej edycji konkursu od ponad 1600 internautów – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. 

– Badani oceniali znane im drogerie i e-drogerie w kilkunastu kategoriach, między innymi pod kątem asortymentu, jakości obsługi, podążania za trendami, oferowania nowoczesnych rozwiązań zakupowych, ale i – coraz ważniejszej – społecznej odpowiedzialności biznesu. I zarówno w przypadku drogerii, jak i e-drogerii mamy w tym roku wyraźnego lidera. Dodatkowo wskazali też miejsca zakupowe, gdzie najchętniej kupują produkty z kategorii Beauty i – nie zdradzając szczegółów, są to nie tylko drogerie – dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód. 

Statuetki Drogeria Roku 2024 rozdamy natomiast w kategoriach Najlepsze sieci drogeryjne i perfumeryjne oraz Najlepsze e-drogerie. Wskażemy również zwycięzcę całego rankingu, który otrzyma statuetkę Best of The Best.

Wyniki tegorocznego rankingu zaskoczyły nas tym, jak bardzo silni liderzy - w porównaniu do ubiegłego roku - wyłonili się w ocenach respondentów i jak małe różnice są między tymi, którzy staną na podium. Wskazuje to wyraźnie, że walka o klienta staje się coraz bardziej zaciekła, zarówno wśród drogerii stacjonarnych jaki w przestrzeni e-commerce. 

Dodatkowo Mobile Institute przeprowadza badanie rynku kosmetycznego oraz kanałów sprzedaży w Polsce, w którym Wiadomości Kosmetyczne są partnerem. Pierwsza edycja badania odbyła się w ubiegłym roku. Wyniki okazały się tak intersujące, że w tym roku projekt znalazł swoją kontynuację. Wyniki badania, podobnie, jak wyniki rankingu Drogeria Roku, poznają uczestnicy Forum Branży Kosmetycznej 2024. Zaprezentujemy je podczas uroczystego rozdania nagród Drogeria Roku 2024 w wieczornej części wydarzenia.

Tak o badaniu opowiada Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute:

–  Konkursowi „Drogeria Roku” towarzyszy już drugi rok z rzędu obszerne badanie rynku kosmetycznego realizowane na internautach. W tym roku ta grupa to ponad 1600 osób.

Jego wyniki – udostępniane co roku uczestnikom Forum Branży Kosmetycznej, gdzie ogłaszane są wyniki rankingu – pozwalają menedżerom w branży śledzić najważniejsze wskaźniki zakupowe i zmiany na rynku beauty, a w szczególności dynamicznym e-beauty, gdzie produkty urodowe kupuje już 83 proc. badanych internautów.

W tym roku wzbogaciliśmy badanie m.in. o persony, strategie zakupowe związane z inflacją, rosnące kategorie produktowe oraz zakupy odpowiedzialne (green commerce) i patriotyzm konsumencki, a także ocenę polskich marek.

Badanie przyniosło wiele ogromnie ciekawych insightów, które właśnie analizujemy, aby zaprezentować je uczestnikom podczas Forum. Jednym z nich jest inny stosunek do zakupów beauty niż pozostałych kategorii, zarówno jeśli chodzi o styl zakupowy (dominuje przyjemnościowy), jak i strategie zakupowe wdrażane przez konsumentów w obliczu wzrostu cen.

Pojawiła dwie też dynamicznie rosnąca kategoria produktów – kosmetyki dla pupili. Kupuje je online już 13 proc. konsumentów. Po dalsze ciekawe wyniki zapraszam serdecznie Państwa na Forum.

12. edycja Forum Branży Kosmetycznej odbędzie się 24 października 2024 r. w hotelu Arche Krakowska. Wydarzenie ma charakter biznesowy. Łączy część konferencyjną – wykłady i debaty – z przestrzenią wystawienniczą i networkingową.

Czytaj więcej: Pokolenie Alfa, zagrożenia i szanse AI, zielona rewolucja w beauty – wyzwania i cele. Forum Branży Kosmetycznej 2024 już 24 października! 

Zobacz: galerię zdjęć z edycji 2023

Uczestnikami FBK są menedżerowie z sektora przemysłu, handlu i usług. Dla reprezentantów handlu –  sklepów, e-sklepów i sieci handlowych –  wstęp na Forum Branży Kosmetycznej jest bezpłatny.

Zarejestruj się: TUTAJ

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
02.10.2024 13:01
Allegro rozszerza działalność na Węgry, wzmacniając swoją pozycję w Europie
Allegro dokonuje ekspansji na Węgry.Allegro

Polska platforma zakupowa Allegro, po udanych startach w Czechach i Słowacji, kontynuuje swoją międzynarodową ekspansję. Od 1 października Allegro jest dostępne na Węgrzech, oferując klientom ponad 150 milionów ofert. To kolejny krok w kierunku realizacji strategii rozwoju na europejskich rynkach.

Allegro, z 25-letnim doświadczeniem na polskim rynku, konsekwentnie rozwija swój zasięg na inne kraje Europy Środkowej. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy platforma uruchomiła swoje marketplace’y w Czechach i Słowacji, co zwiększyło liczbę potencjalnych klientów o blisko 16 milionów. Kolejnym krokiem w międzynarodowej ekspansji jest start na Węgrzech, gdzie klienci już od 1 października mogą korzystać z nowo uruchomionej domeny allegro.hu. Węgierscy użytkownicy zyskali dostęp do ponad 150 milionów ofert, a także do popularnych usług takich jak Allegro Protect czy Allegro Smart!, które obejmują m.in. darmowe zwroty i nielimitowane dostawy.

Wejście na węgierski rynek stanowi znaczący krok w realizacji wizji Allegro, by stać się ulubionym miejscem zakupów w Europie. Po sukcesach w Czechach i na Słowacji, gdzie Allegro zyskało już ponad 2,5 miliona aktywnych kupujących, firma liczy na podobne zainteresowanie na Węgrzech. Węgierski rynek e-commerce charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu – blisko 70 proc. internautów regularnie dokonuje zakupów online. Dzięki niskiemu nasyceniu rynku dużymi markami Allegro widzi szansę na umocnienie swojej pozycji i zdobycie lojalnych klientów w tym regionie.

Dla polskich sprzedawców rozszerzenie działalności Allegro na Węgry oznacza nowe możliwości sprzedażowe. Dzięki strategii „Wystaw raz, sprzedawaj wszędzie”, mogą oni bez dodatkowych formalności dotrzeć do klientów w Czechach, Słowacji i na Węgrzech, zarządzając sprzedażą z jednego konta. Platforma wspiera sprzedawców poprzez automatyczne tłumaczenia ofert, przeliczanie cen oraz dostęp do usług logistycznych, umożliwiając łatwiejszą obsługę zagranicznych zamówień.

Czytaj także: Już 20 milionów kupujących na Allegro – platforma podaje wyniki za drugi kwartał 2024

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. październik 2024 09:51