StoryEditor
E-commerce
27.06.2023 00:00

Konsument jest w centrum każdej decyzji. Eksperci o budowaniu przewagi konkurencyjnej w e-commerce

Monika Kolaszyńska, prezes zarządu Super-Pharm Poland; Katarzyna Waśko-Cicha, group key account manager, sales department, Henkel Consumer Brands; Jakub Gierszyński, prezes zarządu spółki Melissa podczas debaty na Retail Trends 2023. Prowadzenie Katarzyna Bochner, redaktor naczelna Wiadomości Kosmetycznych (fot. Shootit/wiadomoscihandlowe.pl)fot. materiały prasowe
Konsument jest w centrum każdej decyzji i każdego myślenia strategicznego o budowaniu pozycji sprzedawcy w e-commerce. Niezbędna jest praca na danych i profesjonalne zasoby ludzkie, a przede wszystkim kapitał. Tak uważają Monika Kolaszyńska, prezes Super-Pharm Poland i Jakub Gierszyński, prezes spółki Melissa, z którymi rozmawialiśmy podczas konferencji Retail Trends 2023.

Konsument jest w centrum każdej decyzji i każdego myślenia strategicznego o budowaniu pozycji sprzedawcy w e-commerce. Niezbędna jest praca na danych i profesjonalne zasoby ludzkie, a przede wszystkim kapitał. Tak uważają Monika Kolaszyńska, prezes Super-Pharm Poland i Jakub Gierszyński, prezes spółki Melissa, z którymi rozmawialiśmy podczas konferencji Retail Trends 2023.

Branża Zdrowie i Uroda nie ma jeszcze wyraźnego lidera w sprzedaży w kanale e-commerce tak, jak widać to już na innych rynkach. Remigiusz Chrzanowski z DrEcom, analityk rynku, w rozmowie z  wiadomoscikosmetyczne.pl wśród tych, którzy o tę pozycję mogą zawalczyć, wymienia kilka firm.

–  Moim zdaniem walka o 50 proc. rynku rozegra się w najbliższych latach między: Gemini, DOZ, Notino, Makeup, Rossmann, Super-Pharm, Hebe i Melissa. Druga połowa przypadnie platformom marketplace z przewagą Allegro – wskazuje Remigiusz Chrzanowski.

Przeczytaj cały wywiad: Remigiusz Chrzanowski, DrEcom: To jest czas walki o pozycję lidera e-commerce w kategorii Zdrowie i Uroda

O to, co jest kluczowe, by takim liderem się stać, mieliśmy okazję zapytać uczestników debaty „Drogerie internetowe. Czego pragną e-konsumenci?” podczas konferencji Retail Trends 2023.

 – Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednym słowem. Myślę, że kanał online paradoksalnie wcale się tak bardzo nie różni od kanału offline – stwierdziła Monika Kolaszyńska, prezes Super-Pharm Poland. – Konsument jest w centrum każdej decyzji, każdego myślenia strategicznego o tym kim my chcemy być. Później jest category management. Trzeba zacząć od produktu, od tego jak spełnić  potrzeby konsumenta pod kątem asortymentu, ale też pozycjonowania cenowego. I tutaj można znaleźć różnicę pomiędzy kanałami sprzedaży, bo strategie cenowe zazwyczaj są inne. Ceny w kanale online nie są tak stabilne jak w offline. Procesy zautomatyzowane, bo ceny zmieniamy codziennie – dodała.

Podkreśliła, że niezbędny jest dostęp do danych. – Wszystkie decyzje podejmujemy w oparciu olbrzymie zasoby danych, nad którymi pracujemy – powiedziała.

Niezwykle ważne są też zespoły pracujące w firmach nad e-commerce, a o ekspertów jest trudno. –  Musimy mieć wykwalifikowanych ludzi, ale też takich, którzy walczą o to, żeby wypracować dla nas najlepszą strategię. O takich ludzi w digitalu, w IT, nie jest łatwo, to są nowe zasoby, my ciągle czerpiemy z tych samych ludzi. Ważne jest, żeby stworzyć taką atmosferę, żeby ci ludzie chcieli pracować w tej konkretnej firmie, dla tego brandu – stwierdziła Monika Kolaszyńska.

Jakub Gierszyński, prezes spółki Melissa, członek zarządu Zdrowit, podkreślił, że praca nad e-commerce zaczyna się od strategii. Jak zauważył, niektóre firmy w branży beauty dopiero w okresie covidu dostrzegły, że warto mieć dyrektora e-commerce, czy w ogóle stworzyć dział digitalowy, który nie jest częścią działu marketingu.

Trzeba mieć jasno wytyczoną strategię, ale wszystko zaczyna się od klienta i   na tym kliencie się skończy. Mamy po drodze produkty, które musimy odpowiednio dobrać i technologię, która pomaga zaproponować je klientowi analizując jego potrzeby. Żeby zawalczyć o pozycję lidera potrzebny jest też kapitał, teraz jak nigdy wcześniej. Nie ma jednego przepisu na sukces. E-commerce i walka o pozycję lidera to jest przede wszystkim walka o świadomość konsumenta, żeby nasza marka pojawiała się w jego głowie automatycznie –  tak jak myślimy np. o meblach to myślimy o Ikei – podsumował Jakub Gierszyński.

Czytaj także: Jest tanio i łatwo – największe mity w myśleniu o sprzedaży kosmetyków w e-commerce

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
29.11.2023 11:22
Allegro zmienia agencję strategiczno-kreatywną
Agencja DDB Warsaw będzie wspierać Allegro w działaniach strategicznych oraz współtworzyć komunikację marki na wszystkich rynkach Europy Środkowo-Wschodniej fot. Allegro, materiały prasowe
Allegro wybrało nową agencję strategiczno-kreatywną, która będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo także na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Przetarg wygrała agencja DDB Warsaw.

Allegro ma nową agencję strategiczo-kreatywną. To DDB Warsaw. Współpraca pomiędzy firmami rozpocznie się od stycznia 2024 roku i docelowo obejmie wszystkie rynki Europy Środkowo-Wschodniej, na których obecne jest Allegro. Agencja będzie wspierać Allegro w działaniach strategicznych oraz współtworzyć komunikację marki.

Czytaj także: Sprzedaż Allegro rośnie szybciej niż rynek. Za wzrost odpowiedzialna jest m.in. kategoria Zdrowie i Uroda

Tym samym kończy się współpraca Allegro z agencją Ogilvy, która trwała od lipca 2019. W tym czasie agencja stworzyła między innymi koncepty komunikacyjne “Znajdź to, co teraz najważniejsze”, “Nasz największy sklep”, a także cieszące się dużą popularnością reklamy świąteczne.

DDB Warsaw to agencja reklamowa innowacyjnego marketingu, łącząca marketing online i offline. Najskuteczniejsza Agencja 20-lecia Effie Polska, zdobywczyni nagród Najskuteczniejsza Agencja Reklamowa Effie: 2023, 2022, 2020, 2015, 2014, 2013, 2012 oraz Agencja Roku – festiwalu KTR 2023 i 2016, 2015 i 2014. Jej główni klienci to: Durex, McDonald‘s, Pepco, Grupa Volkswagen (Porsche, SEAT, Volkswagen), HBO Max.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.11.2023 12:18
Rosną wydatki na kosmetyki w internecie
W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło kosmetyków online.Shutterstock
Konsumenci wydają coraz więcej na kosmetyki. I nie jest to tylko wynik wzrostu cen – wynika z badania Mobile Institute. O ile wzrosła wartość koszyka zakupowego?

Konsumenci pozostawiają w kasach sklepów i e-sklepów niemałe kwoty za zakupy kosmetyków. Z badania Mobile Institute „Kanały dystrybucji kosmetyków 2023” przeprowadzonego dla wiadomoscikosmetyczne.pl wynika, że 32 proc. kupujących wydaje średnio jednorazowo (niezależnie od kanały sprzedaży) 201-300 zł. Tyle samo deklaruje, że przeciętnie zostawiają w sklepie od 151 do 200 zł. 15 proc. wydaje od 51 do 100 zł.

Coraz więcej osób kupuje kosmetyki przez internet. W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło produktów beauty online. Rośnie też wartość e-koszyka – średnio  o 27 zł rok do roku.

Czytaj także: Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej

Częściowo to efekt inflacji, ale w dużej mierze generalnie przeniesienia zakupów beauty do Internetu.  Największe koszyki zakupowe należą do mężczyzn, konsumentów dojrzałych 45+ lat, ale i zenialsów, osób zamożnych, kupujących świadomie, hurtowo i dla przyjemności – komentuje Katarzyna Czuchaj- Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. Perfumy, produkty specjalistyczne, których nie można kupić w innym miejscu oraz produkty w promocji – to najczęściej wkładane do e-koszyków zakupy internautów z kategorii beauty.

Internauci zapytani za co przede wszystkim cenią, lubią e-zakupy wymieniają wiele atutów, które wydają się być dla nich tak samo ważne. Przede wszystkim są to jednak: możliwość robienia zakupów przez całą dobę i 7 dni w tygodniu (41 proc.)., niskie ceny (39 proc.), szeroki wybór produktów i marek (39 proc.), promocje (38 proc.), wygodna dostawa, np. do automatu paczkowego 38 proc.

image

Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023", Mobile Institute dla wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023

FOTO: Mobile Institute

Badanie Mobile Institute zostało przeprowadzone na panelu 1000 internautów w sierpniu 2023 r. Raport, wraz z wynikami rankingu Drogeria Roku 2023, został zaprezentowany podczas organizowanego przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych Forum Branży Kosmetycznej, ktore odbyło się 19 października br.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. grudzień 2023 09:46