StoryEditor
E-commerce
22.06.2023 00:00

Morgan Stanley: Amazon może prześcignąć Walmart w kategorii kosmetycznej, Ulta goni konkurencję

Amazon i Walmart walczą o pozycję lidera w segmencie sprzedażowym kosmetyków, podczas gdy Ulta - ”amerykański Rossmann” goni rywali / Suzy Hazelwood via Pexels
W swoim komunikacie analitycznym Morgan Stanley przekazał inwestorom, że według ich prognoz Amazon wyprzedzi Walmart na rynku kosmetycznym w USA. Przewiduje się, że branża ta będzie średnio rosnąć o 3 proc. do 2025 roku, a Amazon zyska przewagę i zajmie prowadzącą pozycję.

Amazon ma wyprzedzić Walmart Inc. jako największy sprzedawca kosmetyków w USA do 2025 r., napisali analitycy z Morgan Stanley pod kierownictwem Simeona Gutmana w nocie badawczej. Amazon będzie stanowił około 14,5 proc. rynku, który może osiągnąć wartość 180 miliardów dolarów do 2025 roku, a  Walmart -  około 13 proc. - donosi Investing.com. W komunikacie od analityków z Morgan Stanley czytamy:

"Szacujemy, że udział AMZN osiągnie ~14,5 proc. w 2025 (+250 punktów bazowych w porównaniu do 2022), podczas gdy WMT utrzyma swój ~13 proc. udział do 2025 [...] Nasza liczba WMT US nie obejmuje Sam‘s Club (wyświetlanego osobno w naszym modelu); nawet uwzględniając Sam‘s Club, łączny udział WMT (~14,2 proc.) powinien nadal być niższy od udziału AMZN do 2025 [...] W ramach handlu elektronicznego widzimy, że AMZN stanowi ~ 46,5 proc. rynku do 2025 (w porównaniu do ~ 43 proc. obecnie)".
 

Źródło: Bloomberg


Podczas gdy sprzedawcy artykułów spożywczych nadal mają wiodący udział w amerykańskim rynku kosmetycznym, stanowiący około 29 proc., ich udział zmniejszył się z czasem, a wyspecjalizowani detaliści, tacy jak Ulta Beauty Inc. i Sephora, należą do największych beneficjentów. Zyski Amazona nadejdą, ponieważ firma będzie nadal zwiększać swój udział w rynku e-commerce, który ma stanowić 46,5 proc. do 2025 r., napisał Gutman w notatce. Amazon zyskał we wtorek 0,6 proc., podczas gdy Walmart spadł o mniej niż 1 proc. Akcje Amazona, które w zeszłym roku straciły prawie połowę swojej wartości, w tym roku odbiły się i wzrosły o 50 proc. Tymczasem akcje Walmart odnotowały stosunkowo stabilną krzywą wzrostu w ciągu ostatnich pięciu lat, a akcje wzrosły o 9,3 proc. w 2023 r.

Przed COVID-19, ULTA zwykle zyskiwała rocznie około 40 punktów bazowych udziału w rynku. Jednak zaktualizowana prognoza przewiduje roczny wzrost udziału na poziomie około 20 punktów bazowych w latach 2023-2025, ponieważ działalność firmy powraca do normalności po rekordowym wzroście w latach 2021-2022. Nasza wyższa prognoza opiera się na ekspozycji ULTA na szybko rozwijające się podkategorie, takie jak kosmetyki do pielęgnacji skóry i kosmetyki kolorowe.

Dodatkowo, Morgan Stanley zaktualizował swoją prognozę dla Ulta Beauty na rok 2025, podnosząc ją z około 3 proc. do około 4 proc.

Czytaj także: Ulta Beauty w obliczu pozwu w związku z rzekomym użyciem „powtarzania sesji”

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 15:46
Rakuten rozpoczyna ekspansję w Europie od Hiszpanii
W Europie marka jest najbardziej znana ze swojego modelu marketplace’u, który łączy sprzedawców i konsumentów, oferując szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach.Rakuten

Japońska platforma e-commerce Rakuten, obecna we Francji od 15 lat, rozpoczęła nowy etap swojej działalności, uruchamiając marketplace w Hiszpanii. Projekt ten ma stanowić pierwszy krok w kierunku szerszej ekspansji na rynki europejskie. Firma wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do szybkiego skalowania modelu i redukcji kosztów, co ma przyspieszyć proces wejścia na kolejne rynki.

Według Cédrica Dufoura, prezesa Rakuten France, Hiszpania została wybrana ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu. W tym kraju rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku, podczas gdy we Francji tempo rozwoju jest znacznie niższe. Obecnie w Hiszpanii działa około 30 mln e-kupujących, co czyni ten rynek jednym z największych w Europie.

Kluczowym argumentem dla decyzji o starcie w Hiszpanii są również podobieństwa w zwyczajach konsumenckich pomiędzy Hiszpanami a Francuzami. Rakuten liczy, że wcześniejsze doświadczenia zdobyte we Francji będą mogły zostać przeniesione niemal bez zmian, co znacząco ograniczy ryzyko i koszty wejścia. Wdrożenie narzędzi opartych na generatywnej AI pozwoliło firmie na skopiowanie modelu biznesowego w krótkim czasie.

Ekspansja Rakuten ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w Europie, gdzie rynek e-commerce stale rośnie. Start od Hiszpanii ma być preludium do kolejnych debiutów w krajach o wysokim potencjale zakupów online. Zastosowanie technologii AI ma umożliwić firmie elastyczne reagowanie na lokalne potrzeby konsumentów i szybsze dostosowanie oferty w porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju międzynarodowego.

Rakuten to japońska grupa technologiczna i jedna z największych platform e-commerce na świecie, często nazywana „japońskim Amazonem”. Firma powstała w 1997 roku w Tokio i obecnie działa w ponad 25 krajach, obsługując ponad 1,6 miliarda użytkowników na całym świecie. Oprócz marketplace’u, Rakuten rozwija także usługi finansowe, telekomunikacyjne, streamingowe i programy lojalnościowe oparte na punktach Rakuten Points. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 12:30
Vinted to najtańszy serwis kurierski? Ekonomista: Spodziewajmy się podwyżki cen.
Jak najtaniej wysłać paczkę? ”Vintedem”.Canva/Vinted

W Holandii i Francji ujawniono przypadki nadużyć związanych z usługą taniej wysyłki na platformie Vinted. Jak ustaliły redakcje AD.nl, France Info i Le Parisien, część użytkowników wykorzystuje system do przesyłania paczek do siebie lub rodziny, omijając w ten sposób droższe usługi pocztowe i kurierskie. Mechanizm jest prosty – wystarczy wystawić przedmiot za symboliczną kwotę, a następnie znajomy „kupuje” go i opłaca transport. Dzięki temu można wysłać paczki zagraniczne za 5–6 euro, podczas gdy standardowe usługi kurierskie kosztują wielokrotnie więcej.

Vinted potwierdził, że ma świadomość problemu i podjął działania w celu ograniczenia nadużyć. Jak informuje spółka, konta łamiące regulamin zostały usunięte lub zablokowane. „Nawet jeśli skala zjawiska jest marginalna, tego typu praktyki podważają zaufanie pomiędzy użytkownikami i mogą wpływać na jakość całego doświadczenia na platformie” – przekazała firma w rozmowie z AD.nl. Praktyka jest również znana i powszechna w Polsce.

Na proceder zareagowały również firmy kurierskie współpracujące z Vinted, które nie kryły zaskoczenia. Dla operatorów oznacza to bowiem nieuczciwą konkurencję wobec własnych usług w tradycyjnym modelu B2C. Koszty wysyłek w ramach Vinted są bowiem negocjowane w ramach taniej umowy B2B, co znacząco obniża stawki dla użytkowników końcowych.

Ekspert ds. logistyki i transportu, prof. Roel Gevaers z Uniwersytetu w Antwerpii, ostrzegł w rozmowie z Retail Detail, że jeśli nadużycia będą się nasilać, firmy kurierskie mogą zdecydować się na podniesienie cen. Jego zdaniem w dłuższej perspektywie takie działania mogą wpłynąć nie tylko na koszty przesyłek w Vinted, ale też na cały rynek usług kurierskich w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. wrzesień 2025 07:29