StoryEditor
E-commerce
15.02.2024 10:39

UOKiK bierze Temu pod lupę

Temu to jeden z głównych konkurentów Aliexpress i oferuje tanie produkty z wielu kategorii. / Temu
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają zgłoszenia dotyczące potencjalnych naruszeń dyrektywy Omnibus przez chińską platformę Temu. Przynajmniej jedno z tych zgłoszeń zostało złożone przez konkretnego przedsiębiorcę — informuje portal Wirtualnemedia.pl.

Od stycznia ubiegłego roku w Polsce obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, które nakładają konkretne obowiązki na przedsiębiorców prowadzących zarówno handel stacjonarny, jak i internetowy. Przy organizacji wyprzedaży sprzedawca musi teraz informować o najniższej cenie produktu lub usługi w okresie 30 dni przed obecną obniżką. Dodatkowo, oferty wyróżnione na stronie internetowej e-commerce odpłatnie muszą być odpowiednio oznaczone. UOKiK już wiosną 2023 roku przedstawił wyjaśnienia dla branży handlu dotyczące sposobu informowania o promocjach i obniżkach cen, aby było to zgodne z przepisami Omnibusa.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, chińska platforma Temu nie przestrzega właściwych oznaczeń zgodnych z przepisami "omnibusowymi" zarówno na swojej witrynie internetowej, jak i w swojej komunikacji marketingowej. Wirtualnemedia.pl informuje, że jeden z przedsiębiorców złożył skargę do UOKiK w sprawie tych praktyk Temu. W odpowiedzi na pytania portalu, Urząd wyraził wątpliwości co do zgodności z prawem praktyk prowadzonych przez firmę Temu.

W międzyczasie platforma Temu, która zadebiutowała na polskim rynku latem ubiegłego roku bez większego rozgłosu, rozwija się dynamicznie. Według danych z Mediapanelu, w styczniu skala odwiedzin na Temu.com wzrosła z 3,22 do 3,69 miliona użytkowników. W tym samym okresie lider rynku e-commerce, Allegro.pl, zanotował spadek z 9,65 do 9,12 miliona odwiedzających. Mimo że Temu zostało założone w 2022 roku w Bostonie, Massachusetts, jej głównym obszarem działalności jest handel produktami pochodzącymi z Chin. Firma należy do PDD Holdings, będącej również właścicielem Pinduoduo, popularnej chińskiej platformy e-commerce.

Kamila Guzowska z departamentu komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowała, że aktualnie analizują zgłoszenia, które otrzymali. Spośród nich cztery pochodzą od konsumentów, a jedno od przedsiębiorcy. Trzy z tych zgłoszeń dotyczą rzekomego naruszenia dyrektywy Omnibus. Guzowska informuje, że skargi konsumenckie dotyczyły różnych innych naruszeń, takich jak wprowadzanie w błąd w kwestii jakości i dostępności produktów, sprzedaż artykułów niezgodnych z normami oraz prezentowanie na portalu Facebook innych cen niż te obowiązujące na stronie.

Czytaj także: Rozetka, Wszystko i Temu. Rok debiutantów w polskim e-commerce

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
18.06.2025 11:39
Notino w europejskiej czołówce platform e-commerce
Notino trafiło na stałe do grona gigantów e-commerceMarzena Szulc

Szóste miejsce w ujęciu ogólnym w Europie, ale pierwsze w segmencie urody – Notino pochwaliło się wynikami, prezentującymi największych sprzedawców e-commerce „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe”.

Prestiżowy ranking „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe” tworzony jest corocznie, prezentując 500 najsilniejszych europejskich sprzedawców internetowych. O miejscu w rankingu decydują ich międzynarodowe (transgraniczne) wyniki.

image
źródło: Notino LinkedIn

Jak podkreśla w swoim wpisie na LinkedIn Bartosz Kliś, Chief Commercial Officer w Notino i członek zarządu, Notino trafiło na stałe do grona gigantów e-commerce. 

Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się obok takich marek jak Ikea, Lidl, H&M i Zalando. Przy wartości rynkowej 275,6 mld euro, to wyróżnienie odzwierciedla coś więcej niż tylko sprzedaż. Chodzi o naszą zdolność do budowania znaczących połączeń ponad granicami, skalowania z celem i nigdy nie spoczywania na laurach – komentuje Bartosz Kliś. – Ten kamień milowy jest wynikiem nieustannej ciężkiej pracy, mądrych decyzji i wspólnej motywacji naszych zespołów do ciągłego rozwoju dzień po dniu, wyzwanie po wyzwaniu. Nic z tego nie dzieje się przypadkowo. A dla reszty Europy dopiero zaczynamy – podkreśla członek zarządu Notino.

Zobaz też: Notino podsumowało wyniki za ostatni kwartał 2024

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.06.2025 11:15
"Zetki" na zakupach. Czy WE-commerce zastąpi e-commerce?
Zetki, nazywane często pokoleniem internetu, wbrew pozorom lubią też stacjonarne sklepy archiwum WK

Sprzedawcy detaliczni, którym zależy na ożywieniu wydatków konsumenckich, powinni przemyśleć swoje podejście do kupujących z Generacji Z, którzy są bardziej „świadomi budżetu” i „rozważni”, niż się często zakłada. Badanie YouGov, przeprowadzone przez Snapchat UK i Portas Agency, objęło 2 tys. konsumentów z Generacji Z.

Badanie to wykazało ono, że zdecydowana większośc (95 proc.) respondentów nie uważa się za impulsywnych konsumentów. 25 z nich określiło się jako „świadomi budżetu”, a 20 proc. Potwierdziło, że do zakupów podchodzą w sposób przemyślany i rozważny”. 

Badanie potwierdziło przy tym, że Generacja Z długo podejmuje decyzje przed dokonaniem zakupu, łącząc w tej fazie czynniki zarówno online, jak i offline – opisuje wyniki badania portal theindustry.beauty.

Kluczowe wnioski z badania mogą zaskakiwać:

  • 70 proc. uważa zakupy za bardziej atrakcyjne, jeśli można zapisać dane przedmioty, aby przejrzeć je później
  • 57 proc. pozostawia przedmioty w swoich koszykach online na kilka dni a nawet tygodni
  • 53 proc. potrzebuje ponad dwóch dni, aby podjąć decyzję o zakupie
  • 58 proc. jest przekonanych do zakupu czegoś dopiero wtedy, gdy czuje się z tym dobrze i uważa to za słuszne.
  • 35 proc. uważa zakupy za bardziej atrakcyjne, gdy mogą skorzystać z wirtualnej przymierzalni.

Badanie wykazało również, że zakupy pozostają dla Generacji Z formą rozrywki. Aż 58 proc. potwierdziło, że spędza czas, przesiadując w centrum handlowym – co sugeruje, że jest wciąż zapotrzebowanie na handel detaliczny jako doświadczenie społeczne.

Ponadto badanie pokazuje, że dostosowanie strategii sprzedawców detalicznych do preferencji Pokolenia Z może być dla tych pierwszych “złotym strzałem”. 

Obecnie nastały bardzo ciężkie czasy dla handlu detalicznego. Pokolenie Z oczekuje szybkości i wygody, ale tak naprawdę pragnie prawdziwej ludzkiej więzi, znaczenia i dzielenia się doświadczeniami. Mój zespół i ja nazywamy to WE-Commerce, czyli doświadczenia, które budują kapitał społeczny, pobudzają poczucie przynależności i sprawiają, że marki naprawdę przyciągają. W ten sposób najmądrzejsi sprzedawcy detaliczni wygrają – ocenia Mary Portas założycielka Portas Agency. – Nie pozwólmy, aby ten kryzys nas sparaliżował. Uwolnijmy naszą kreatywność i sprawmy, aby zakupy stały się lepsze, bardziej ludzkie, radosne i magiczne, niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje Portas. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. czerwiec 2025 03:35