StoryEditor
E-commerce
27.10.2021 00:00

Większość Polaków robi regularnie zakupy w sieci. W czołówce nabywanych produktów są kosmetyki [WYNIKI RAPORTU]

Już 60 proc., internetowych konsumentów w Polsce robi zakupy online kilka razy w miesiącu, a połowa wydaje od 100 do 300 zł miesięcznie – tak wynika z raportu polskiej firmy Advox „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”. 

Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie - jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła 100 mld zł, a od trzech lat w KRS przybywa ok. 25 proc. sklepów internetowych rocznie. Dziś w Polsce zarejestrowanych jest 51 tys. sklepów internetowych, ale  aż ¾ z nich znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej. 

Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest założenie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy założenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów. Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu – mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Z raportu „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” wynika, że już 28 proc., a więc niemal jedna trzecia respondentów, kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej, a blisko 3 proc. nawet codziennie. Większość, bo 60 proc., robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Aż 44 proc. przyznaje, że wpływ na zwiększenie częstotliwości robienia zakupów w online miała pandemia. Niecałe 10 proc. wydaje powyżej 500 zł miesięcznie. 

Przeczytaj również: Konsumenci chcą natychmiastowej interakcji z e-sklepem

Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie Advox wskazało 62 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie, 56 proc. odpowiedzi, a na trzecim miejscu kosmetyki i perfumy, które wybiera 49 proc. respondentów. 

Mobilne aplikacje zakupowe w Polsce nie są tak popularne jak na świecie, a najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w Internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop, wskazane przez ponad połowę badanych. Ponad 1/4 używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal 1/5 korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
13.10.2025 14:33
Bundeskartellamt bada politykę cenową Temu w Niemczech
(fot. PJ McDonnell/Shutterstock)PJ McDonnell/Shutterstock

Niemiecki urząd ds. ochrony konkurencji (Bundeskartellamt) wszczął postępowanie wobec chińskiej platformy e-commerce Temu. Jak poinformowano 8 października, śledztwo ma ustalić, czy spółka wpływa na politykę cenową zewnętrznych sprzedawców działających na jej niemieckim rynku – podała agencja Reuters. Według urzędu, istnieje podejrzenie, że platforma mogła nakładać na sprzedawców niedopuszczalne wymagania dotyczące ustalania cen, co mogłoby ograniczać konkurencję.

Prezes Bundeskartellamt, Andreas Mundt, wskazał, że praktyki tego typu mogą prowadzić do „istotnego ograniczenia konkurencji i w konsekwencji do wzrostu cen w innych kanałach sprzedaży”. Postępowanie prowadzone jest wobec spółki Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie, która formalnie odpowiada za działalność Temu w Niemczech.

W odpowiedzi na zarzuty, Temu przekazało agencji Reuters, że działa zgodnie z obowiązującymi przepisami w krajach, w których prowadzi działalność. „Jesteśmy przekonani, że wszelkie wątpliwości zostaną pomyślnie wyjaśnione” – napisano w oświadczeniu firmy. Temu, oferujące produkty w modelu niskich cen, działa na rynku niemieckim od około roku i umożliwia sprzedaż również lokalnym przedsiębiorcom.

Z danych Bundeskartellamt wynika, że w Niemczech Temu ma obecnie 19,3 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, natomiast w całej Europie z usług platformy korzysta już ponad 100 mln osób. Tak wysoki zasięg czyni ją jednym z najszybciej rosnących graczy w europejskim handlu internetowym, ale jednocześnie zwiększa zainteresowanie regulatorów kwestiami przejrzystości i uczciwej konkurencji.

Śledztwo niemieckiego urzędu antymonopolowego wpisuje się w szerszy trend rosnącej kontroli nad dużymi platformami e-commerce, zwłaszcza pochodzącymi z Azji. Jeśli urząd potwierdzi, że Temu ogranicza swobodę kształtowania cen przez sprzedawców, spółce mogą grozić kary finansowe lub nakaz zmiany praktyk rynkowych. Postępowanie to może też stać się precedensem dla dalszego nadzoru nad globalnymi platformami sprzedażowymi w Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
02.10.2025 08:53
eBay świętuje 30 lat wspierania globalnego handlu i przedsiębiorczości
eBay stworzył jedną z najbardziej dynamicznych platform marketplaceVanja Savic

eBay, jeden z globalnych liderów w handlu internetowym, obchodzi w tym roku swoje 30-lecie. Od momentu założenia w 1995 roku, eBay przeszedł drogę od platformy aukcyjnej do globalnego marketplace, który każdego dnia łączy miliony kupujących i sprzedających ze 190 krajów. Przez trzy dekady przedsiębiorstwo miało ogromny wpływ na rozwój handlu elektronicznego, umożliwiając zarówno osobom prywatnym, jak i firmom udział w globalnej gospodarce.

Dziś platforma oferuje ponad 2,4 miliarda aktywnych ofert i przyciąga blisko 134 miliony kupujących, ułatwiając zarówno małym firmom, jak i indywidualnym sprzedawcom dotarcie do klientów na całym świecie.

Niezależnie czy chodzi o kartę Pokémon Charizard 1st Edition z 1999 roku, vintage’owy pasek Chanel z 1995 roku lub kultowy zegarek Omega Seamaster Diver 300M, który wciąż jest ulubionym wyborem Jamesa Bonda, eBay pozostaje niezastąpionym miejscem dla miłośników ponadczasowych przedmiotów. Co więcej, karta Pokémon była najczęściej wyszukiwanym przedmiotem kolekcjonerskim na eBay.com w każdym miesiącu 2025 roku, a takie marki jak Chanel czy Land Rover regularnie odnotowują tysiące wyszukiwań na godzinę. Z kolei sztuczna inteligencja sprawia, że odnajdywanie tych kultowych rzeczy jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. 

eBay stał się kulturowym barometrem, odzwierciedlającym to, co ludzie kochają, kolekcjonują i noszą na przestrzeni pokoleń. W Polsce eBay jest kluczową platformą dla sprzedawców poszukujących możliwości rozwoju na rynkach międzynarodowych. 

image

Jak sprzedawać kosmetyki na marketplace – czyli szansa na globalizację polskich marek beauty

Z badania przeprowadzonego przez eBay wśród polskich małych i średnich przedsiębiorstw wynika, że platforma jest uznawana za skuteczne narzędzie biznesowe – aż 33,3 proc. ankietowanych wskazało eBay jako preferowany wybór w ekspansji międzynarodowej. To pokazuje ugruntowaną pozycję eBay w handlu transgranicznym, który stworzył nowe możliwości na dotarcie do globalnych rynków także dla polskich firm.

30-lecie eBay to ważny krok milowy, który świętujemy razem z naszą globalną społecznością kupujących i sprzedających, towarzyszących nam na każdym etapie tej drogi – powiedział Jamie Iannone, Chief Executive Officer w eBay. – Patrząc w przyszłość, będziemy nadal wykorzystywać innowacje i sztuczną inteligencję, aby uczynić eBay bardziej intuicyjnym i godnym zaufania, jednocześnie wzmacniając platformę na kolejne dekady.

Tworzenie ekosystemu opartego na sztucznej inteligencji

Dzięki globalnemu zasięgowi, specjalizacji w kluczowych kategoriach oraz niezwykle szerokiej ofercie, eBay dostarcza swoim użytkownikom spersonalizowane i wyjątkowe doświadczenia zakupowe.

Łącząc unikalne produkty w kategoriach takich jak kolekcjonerstwo, moda czy motoryzacja z nowoczesnymi narzędziami i technologiami, eBay nieustannie wzmacnia swoją pozycję jako zaufana platforma dla sprzedawców i kupujących. Sztuczna inteligencja odgrywa tu kluczową rolę – pomaga w łatwiejszym wyszukiwaniu produktów, budowaniu zaufania i zwiększaniu zaangażowania użytkowników.

Do tej pory eBay umożliwił ponad 10 milionom sprzedawców stworzenie ponad 200 milionów ofert za pomocą narzędzi opartych na AI. Wewnątrz firmy sztuczna inteligencja usprawnia procesy, dostarcza głębszych analiz i wspiera kreatywność pozwalając pracownikom skupić się na zadaniach o większej wartości.

eBay stworzył jedną z najbardziej dynamicznych platform marketplace, umożliwiając klientom z całego świata kupowanie i sprzedawanie z łatwością.Firma deklaruje, że pozostaje wierna swojej misji budowania społeczności, wykorzystywania nowych technologii i redefiniowania przyszłości handlu elektronicznego. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 04:54