Powstał on przy współpracy Panattoni Europe oraz CBRE, a także agencji Analytiqa, która zapytała o opinię najważniejszych menadżerów firm logistycznych w Polsce, a także osób odpowiedzialnych za logistykę w sieciach handlowych oraz firmach produkcyjnych.
Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie logistyki i łańcucha dostaw w Polsce na lata 2019-2020 został określony na średnim poziomie 49 pkt., co stanowi wynik niższy od rezultatu uzyskanego w ubiegłym roku (57,4). Był on wyższy w przypadku firm logistycznych (53,9 pkt) niż w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, gdzie w 2019 roku ten wskaźnik uplasował się na poziomie 44 pkt. Wartością wyjściową jest tutaj 50 pkt. i jak podkreślają autorzy badania, w przypadku producentów i handlu po raz pierwszy spadł on poniżej tego poziomu, co oznacza, że pośród przedsiębiorstw z tych sektorów dominuje obecnie postawa pesymistyczna.
- Problemy z zapełnieniem wakatów wykwalifikowanymi pracownikami oraz rosnąca presja płacowa to dwa największe wyzwania, przed którymi stoi logistyka i cały sektor łańcucha dostaw. To one w największym stopniu wpływają na niepewność i obniżenie nastrojów, widoczne w branży. Pytani przez nas respondenci martwią się także spowolnieniem globalnego wzrostu gospodarczego w tym w niemieckim sektorze produkcyjnym, który może wpływać na słabsze wyniki na międzynarodowej arenie handlowej Trzeba jednak zaznaczyć, że gorsze nastawienie do przyszłości nie wynika na razie z faktycznie gorszych wyników biznesowych firm, a jedynie dużego poczucia niepewności w związku z perspektywą różnych zmian i zawirowaniami na rynku międzynarodowym – mówi Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE.
Kiedy zapytano respondentów o poziom ich optymizmu co do następnych 12 miesięcy, 10 proc. było optymistycznie nastawionych i postrzegało przyszłą sytuację na rynku jako korzystną (co stanowi spadek w porównaniu z 17 proc. w ubiegłym roku), podczas gdy 74 proc. przewidywało zewnętrzne trudności w skutecznym prowadzeniu działalności (wzrost z 62 proc.). 16 proc. uznało, że sytuacja na rynku pozostanie bez zmian.
Co istotne, firmy logistyczne mimo wszystko patrzy na przyszłość bardziej optymistycznie niż przedstawiciele handlu i producenci. 12 proc. z nich wierzy w „nieco bardziej korzystne warunki rynkowe”, a 4 proc. w „zdecydowanie bardziej korzystne”. Dla porównania 4 proc. przedsiębiorstw z branży wytwórczej i handlowej wybrało kategorię „nieco bardziej korzystne”. Nikt z tej drugiej grupy nie stwierdził, że w ciągu najbliższego roku warunki prowadzenia biznesu będą "zdecydowanie bardziej korzystne". Dominuje jednak postawa pesymistyczna. W przypadku obu branż najpopularniejsze było stwierdzenie, że najbliższy rok będzie "nieco trudniejszy". Prawie 30 proc. przedstawicieli zarówno logistyki, jak i producentów oraz handlowców twierdzi, że najbliższy rok będzie "znacznie trudniejszy".