StoryEditor
Hurt i dystrybucja
30.11.2022 00:00

Grupa Delko poprawiła wyniki finansowe. Dzięki inflacji wzrosła marża, zysk netto i sprzedaż

Grupa Delko po trzech kwartałach 2022 roku zanotowała sprzedaż netto na poziomie 665 mln zł, co oznacza wzrost o 12,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Z powodu inflacji wzrosły też marże i zysk netto. Powiększyły się jednak równocześnie koszty działalności, a siła nabywcza Polaków spadła. Te czynniki nie przeszkadzają jednak w planowaniu przez firmę dalszych przejęć.    

Zysk netto Grupy Delko po trzech kwartałach 2022 wyniósł 22,5 mln zł (+38 proc. r/r), EBITDA 37,6 mln zł (+40 proc. r/r). Firma zanotował sprzedaż netto w kwocie 665 mln zł, co oznacza wzrost o 12,3 proc. wobec ubiegłego roku.

Zarząd spółki w komunikacie giełdowym podkreśla, że wyniki finansowe i płynność są dobre, a nawet lepsze niż rok temu. Wpływ na tę sytuację ma inflacja.

– Inflacja poprawia wynik finansowy Grupy Delko. Rośnie marża, zysk netto i sprzedaż. Gdy z kolei popatrzymy na koszty finansowe i koszty działalności – to się powiększają – zdradził Dariusz Kawecki, prezes Delko we wstępie do raportu.

Zapewnił przy okazji, że zadłużenie bankowe, jak na firmę handlową – nie jest duże, a koszty finansowania zewnętrznego są pod stałą, profesjonalną kontrolą.

– Grupa ma nadal sporą zdolność do finansowania inwestycji. Planujemy dalszy rozwój prowadzonego obecnie biznesu oraz dywersyfikację działalności. Nie wykluczamy także dalszych przejęć firm – zapewnił Dariusz Kawecki.

Według zarządy zagrożeniem dla działalności są natomiast rosnące koszty działalności, chaotyczne i niespójne prawo, spadek siły nabywczej Polaków, wojna na Ukrainie oraz COVID.

– Dla całej 60-cio osobowej kadry menadżerskiej oznacza to dużo więcej pracy i więcej zmartwień. Myślę, że damy radę – tak samo jak przy innych, wcześniejszych kryzysach gospodarczych – z których wychodziliśmy obronną ręką – zapewnił prezes Delko.

Wartość księgowa akcji 1 akcji Delko to obecnie 23,12 zł. Według zarządu kwota ta jest mocno niedoszacowana.

– Nikt nie bierze pod uwagę, że grupa jest właścicielem wielu nieruchomości komercyjnych, których wartość rynkowa jest zdecydowanie większa niż ujęta w księgach handlowych. Poza tym nie jest brana pod uwagę stała, wieloletnia dodatnia rentowność biznesu i corocznie wypłacana ciągle rosnąca dywidenda – czytamy w raporcie

Dariusz Kawecki odniósł się także do wzrost cen towarów. Zdradził, że wzrost cen detalicznych w sklepach zarządzanych przez Delko jest zbliżony do danych GUS lub lekko większy. Wiele grup towarów nie podrożało istotnie (np. alkohole, papierosy), ale część towarów podrożała powyżej wskaźników inflacji – choćby papier toaletowy (od 40 proc. do 70 proc.).

– To producenci oraz dostawcy zagraniczni dyktują dzisiaj ceny. Wzrost tych cen nie zawsze znajduje uzasadnienia w bieżącej kalkulacji cen produkcji – wyjaśnił prezes spółki i dodał, że Delko dokonuje korekt zasad współpracy z dostawcami, dążąc do zapewnienia możliwie najlepszych cen dla konsumentów.

Zarząd odniósł się też do działalności firmy w e-commerce.

– E-biznes zaczęliśmy rozwijać 1,5 roku temu. Idzie dobrze. Dynamiki super. Będziemy nadal rozwijać. Widzimy w tym przyszłość, ale w synergii z naszą obecną strukturą organizacji handlowej – czytamy w raporcie.

Prezes Grupy Delko zapowiedział wypłatę dywidendy w kwocie większej niż rok temu. Podzielił się też nadzieją, że gdy tylko minie kryzys, to za rok czy dwa Delko będzie firmą znacznie bogatszą i dużo więcej wartą na giełdzie.

Delko prowadzi sprzedaż hurtową m.in. wyrobów chemicznych, gospodarczych, kosmetyków i artykułów toaletowych, a także detaliczną sprzedaż kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej (jest właścicielem sieci Blue Stop) oraz artykułów spożywczych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
22.07.2024 17:56
Zmiana na stanowisku prezesa w firmie Merkury
Tadeusz Pawłowski, współwłaściciel firmy Merkury i Piotr Kucman, nowy prezesfot.: Linkedin Merkury SA

Piotr Kucman objął stanowisko prezesa firmy dystrybucyjnej Merkury. Przejął obowiązki od Tadeusza Pawłowskiego. Jak podała firma, to zdarzenie otwiera nową erę w historii organizacji.

Tadeusz Pawłowski, współwłaściciel firmy Merkury, po latach pełnienia funkcji prezesa, przekazał stery nowemu liderowi. Obowiązki prezesa objął Piotr Kucman.

"Zmiana ta nie tylko otwiera nowy rozdział w historii naszej organizacji, ale również wprowadza nas w nową erę pełną nadziei, wyzwań i możliwości" – podała firma w komunikacie na swoim oficjalnym profilu w mediach społecznościowych.

Piotr Kucman związany jest z firmą Merkury od 2021 r. Wówczas objął stanowisko dyrektora komercyjnego.

„Szybko pokazał swoje zdolności przywódcze i umiejętność budowania efektywnych zespołów. Jego zdolność do identyfikowania nowych możliwości rynkowych i wprowadzania strategii była znacząca dla wzrostu naszej firmy w tym okresie.

image
Piotr Kucman, prezes firmy Merkury
fot.: Linkedin Merkury SA
W uznaniu za swoje osiągnięcia w 2023 roku Piotr został awansowany na stanowisko dyrektora zarządzającego. Skutecznie zarządzał kluczowymi obszarami, takimi jak poprawa efektywności operacyjnej, rozwój i wdrożenie strategii biznesowej, maksymalizacja przychodów i zysków oraz optymalizacja kosztów. Jego determinacja, innowacyjne podejście i nieustanne dążenie do doskonałości były kluczowe dla osiągnięcia tego awansu” – czytamy w komunikacie firmy.

Wśród cech nowego prezesa wymieniono determinację oraz innowacyjne podejście do zarządzania.

Merkury jest dystrybutorem, importerem i producentem zdrowej żywności, naturalnych kosmetyków oraz największym dystrybutorem leków i suplementów diety na rynku pozaaptecznym. Dostarcza produkty do 35 tys. odbiorców na rynku nowoczesnym, tradycyjnym, aptecznym oraz e-commerce. Firma istnieje od 2004 r., była wówczas pierwszą w Polsce wschodniej hurtownią farmaceutyczną z zaledwie 10-osobowym zespołem. W 2012 r. do oferty firmy weszły kosmetyki. W 2017 r. Merkury uruchomił platformę e-commerce. W 2022 r. zespół firmy liczył już 410 osób. W ofercie firmy znajduje się 7 tys. produktów od ponad 200 marek.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.07.2024 09:46
Forum Branży Kosmetycznej 2024: Beauty konsument przyszłości. Dołącz do tych, którzy o biznesie wiedzą więcej
Forum Branży Kosmetycznej 2024: Beauty konsument przyszłości. Dołącz do tych, którzy o biznesie wiedzą więcejwiadomoscikosmetyczne.pl
Pokolenie JA, generacja Alfa. Beauty konsumenci przyszłości – to hasło Forum Branży Kosmetycznej 2024. Biznesowa konferencja połączona z przestrzenią wystawienniczą i prezentacjami innowacji w zakresie produktów i technologii odbędzie się już 24 października w Warszawie. Dołącz do nas, by być na bieżąco z trendami beauty i robić biznes.

Rynek kosmetyczny jest wyjątkowo odporny na kryzysy, niezwykle innowacyjny i szybko odpowiada na konsumenckie trendy. Zarazem, jak każda branża, mierzy się z szeregiem wyzwań, w związku ze wzrostem kosztów działalności i ograniczaniem wydatków przez konsumentów, a także szybko zmieniającym się prawem w obrębie kosmetycznych regulacji.

Jeszcze większym wyzwaniem wydaje się być nadążenie za zmieniającym się światem – technologiami rozwijającymi się w niespotykanym dotąd tempie i młodymi konsumentami, których nie da się zamknąć w żadnych znajomych z dotychczasowych doświadczeń ramach.

Czytaj także: WiseEuropa i Kosmetyczni [RAPORT]: Polskie firmy kosmetyczne są ponadprzeciętnie rentowne i odporne na kryzysy

O tym jak może wyglądać przyszłość rynku kosmetycznego będziemy dyskutować podczas Forum Branży Kosmetycznej 2024, które odbędzie się już 24 października w Warszawie, w hotelu Arche Krakowska. Przewodnie hasło tegorocznej konferencji brzmi: „Pokolenie JA, generacja Alfa. Beauty konsumenci przyszłości” i zawiera w sobie motywy kluczowych debat, do których redakcja „Wiadomości Kosmetycznych” zaprosiła znakomitych ekspertów.

Forum Branży Kosmetycznej 2024 otworzy Andrew McDougall, Director Beauty & Personal Care Research, Mintel Group, który wprowadzi nas w trendy kształtujące rynek kosmetyczny. Mintel bada je od lat i zbiera w swoim raporcie Beauty and Personal Beauty Trends. Uczestnicy naszej konferencji będą jednym z pierwszych, którzy dowiedzą się, na co powinna przygotować się branża kosmetyczna w kolejnych latach. Czy da się z wielu mikro zjawisk wskazać te, które będą dominowały i faktyczne można je nazwać dominującymi trendami? Przekonamy się już w październiku.

Czytaj także: Samantha Dover, Mintel: AI to nadal niewyeksplorowana studnia potencjału dla branży beauty

Z pewnością przyszłość branży beauty będzie wiązała się z bardzo szybkim rozwojem nowych technologii. Narzędzia sztucznej inteligencji są wykorzystywane od lat, w produkcji, logistyce, w zbieraniu i analizie danych, w marketingu. Ale nigdy AI nie wkraczała w nasze życie w takim tempie i w takim zakresie jak obecnie. Giganci technologiczni dążą do tego, by dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości już nie tylko tworzyć treści, komunikować się, czy zbierać podstawowe dane. Chodzi o to, by nauczyć się czytać emocje, intencje konsumentów, analizować nieuświadomione reakcje. Korzystanie w tym celu np. z urządzeń z wbudowanymi sensorami może dać potężną przewagę konkurencyjną. Jednak tak jak wszystko, co wiąże się z głębokim wchodzeniem w osobistą przestrzeń konsumentów, wiąże się z ryzykiem. AI wróg, czy przyjaciel? O tym będą dyskutować m.in. Monika Kolaszyńska, prezes zarządu, Super-Pharm Poland; Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead, Poland, Baltics & Ukraine, Unilever oraz Adam Nitecki, General Manager E-commerce, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie. To będzie spojrzenie na technologię z perspektywy firm, które wykorzystują już AI w szerokim zakresie, ale mają pełną świadomość, że nie można pozostawić tych procesów poza kontrolą.

Czytaj także: Do czego Unilever, właściciel marki Dove, wykorzystuje sztuczną inteligencję?

Liderzy L’Oréal: W ciągu kilku lat AI stanie się tak powszechne jak powietrze, którym oddychamy

image
Oficjalna grafika Forum Branży Kosmetycznej 2024
wiadomoscikosmetyczne.pl

Pokolenie Alfa – dzieci urodzone po 2010 r., wychowane w środowisku technologii i cyfrowych treści. Czy dzięki temu bardziej otwarte na świat, czy może bardziej samotne? O określonych postawach czy stale poszukujące? Hedoniści czy minimaliści? Stawiający siebie w centrum, czy wrażliwi na innych? Dziś to nastolatkowie, jeszcze korzystający z zasobów rodziców, za chwilę sami staną się głównymi konsumentami. To oni są w centrum zainteresowania marek, które uczą się z nimi komunikować mając na uwadze, że szybko się nudzą, nie wybaczają fałszu i błyskawicznie są w stanie zweryfikować każdą informację. Jak mierzą się z tym firmy z obszaru beauty – o tym porozmawiamy m.in. z Katarzyną Mauduit, Marketing Director Poland & CEE, Douglas oraz z Anną Rucińską, Head of Burda Beauty Center & Communities (wizaz.pl)

Badawcza firma NielsenIQ sprowadzi nas do tego, co u podstaw i decyduje o słupkach sprzedaży. Siła marki czy siła ceny? Barbara Nesterowicz, Client Business Partner, NielsenIQ  z pewnością odniesie się do najnowszych danych, które pokazują, że choć Polacy są bardzo wrażliwi na ceny, to też inne czynniki – po trudnym okresie inflacyjnym – zaczynają mieć wpływ na to jakie produkty wkładają do swoich koszyków.

Czytaj także: NIQ: Marki własne spowalniają, brandy premium w górę. Wracamy do konsumenckiej normalności?

Nie zabraknie także tematów środowiskowych – sektor kosmetyczny jest poddany ogromnej presji zmian w obszarze surowców kosmetycznych, wprowadzania biodegradowalnych opakowań, dostosowania całej swojej działalności do wymogów gospodarki obiegu zamkniętego. Wielu twierdzi, że europejskie, wyśrubowane normy ekologiczne są nie do spełnienia, a chęć sprostania nim spowoduje, że część przedsiębiorstw przestanie istnieć, bo nie wytrzymają presji kosztowej, a te, które przetrwają i tak przegrają w konkurencji z firmami z Azji, których normy europejskie w zakresie ekologii nie obowiązują.

Czytaj także: Cosmetics Europe zawiedzione zapisami w tekście rozporządzenia PPWR przyjętym przez Parlament Europejski. Polskie firmy: jest wiele pytań i niewiadomych

Forum Branży Kosmetycznej to nie tylko wykłady i dyskusje, ale przede wszystkim przestrzeń do bezpośrednich spotkań, wymiany informacji, doświadczeń i robienia biznesu. Nasi Partnerzy i Wystawcy zadbali, aby w przestrzeni wystawienniczej nie zabrakło innowacji, zarówno w obszarze produktów, jak i usług i technologii. Co roku w tej części tętni życie i przez cały dzień toczą się rozmowy. Na stoiskach wystawców można produkty wypróbować, otrzymać katalogi, próbki, umówić się na spotkania i negocjować już na miejscu. Uczestnikami Forum Branży Kosmetycznej są wyłącznie profesjonaliści – menedżerowie odpowiedzialni za różne obszary funkcjonowania firm z sektora produkcji, dystrybucji i handlu, poszukujący dla swoich przedsiębiorstw wiedzy, nowości asortymentowych, innowacji usprawniajacych funkcjonowanie firm. To wyjątkowa okazja, by spotkać się w tak biznesowym gronie.

image
Fotorelacja Forum Branży Kosmetycznej 2023
wiadomoscikosmetyczne.pl

Zwieńczeniem Forum Branży Kosmetycznej będzie rozdanie nagród w konsumenckim rankingu Drogeria Roku wyróżniającym miejsca, w których Polacy lubią kupować kosmetyki i cenią je za wyjątkową ofertę, interesujące promocje i najlepszą obsługę. Ogłoszenie zwycięzców w rankingu Drogeria Roku poprzedzi prezentacja drugiej edycji badania „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce”, które dla Wiadomości Kosmetycznych realizuje firma badawcza Mobile Institute specjalizująca się w śledzeniu trendów konsumenckich i wielokanałowym monitoringu satysfakcji oraz dostarczającej narzędzia dialogu marek z konsumentami. Raport z badania zaprezentuje  Katarzyna Czuchaj-Łagód, współzałożycielka i dyrektorka zarządzająca Mobile Institute.

Czytaj także: Drogeria Roku 2023. Tak wybrali konsumenci

Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej [Badanie Mobile Institute]

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. lipiec 2024 04:04