StoryEditor
Handel
16.10.2025 13:09

Mateusz Olejniczak, Raben: Kosmetyki to nie farba do sufitu [FBK 2025]

Mateusz Olejniczak, business development manager w Raben Logistics Polska / wiadomoscikosmetyczne.pl

- Operatorzy logistyczni są łącznikiem pomiędzy retailerami a konsumentami. Muszą odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, naszych klientów i w sposób błyskawiczny reagować, dostarczając odpowiednią elastyczność, zapakować te przesyłki i dostarczyć do finalnego odbiorcy - mówił podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Mateusz Olejniczak, business development manager w Raben Logistics Polska.

- My oczywiście mierzymy się z peakami, z akcjami promocyjnymi generowanymi m.in. przez takie platformy jak TikTok, ale przygotowujemy się na to. Jako operator logistyczny, który ma tutaj w Polsce 19 lokalizacji magazynowych, pracujemy na jednolitym systemie i możemy zasobami "shiftować" między różnymi lokalizacjami. Dzięki temu odpowiadamy na te peaki, na zwiększoną sprzedaż i realizację wysyłek. To kluczowe - mówił podczas FBK Mateusz Olejniczak.

Jak podkreślił, w branży beauty i w kanale e-commerce szczególnie ważna jest jakość zapakowania przesyłek, użycie odpowiednich materiałów. - To nie jest farba do malowania sufitu, którą można wysłać w obojętnie jakim kartonie, na jakiejkolwiek palecie. Mówimy o produktach typu osobistego, więc tutaj każdy detal się liczy - dodał przedstawiciel Raben Logistics Polska.

Prelegent zaznaczył, że operatorzy logistyczni mają ważne zadanie. Jakie? - Aby te pozytywne doświadczenia, tę przyjemność, "dowieźć" - w przenośni i dosłownie - do finalnego odbiory. Bo tak naprawdę na końcu tego całego łańcucha jest kurier, jest kierowca, który tę przesyłkę musi dostarczyć, przekazać to ładnie spakowane pudełko do odbiorcy. I tu jest bardzo istotna rola operatora logistycznego - powiedział Olejniczak.

Raben niczym one-stop-shop

Odnosząc się do tematu tzw. koncepcji one-stop-shop, przedstawiciel firmy Raben stwierdził, że operatorzy logistyczni działają w podobnym modelu. - Możemy to zaaplikować również do operacji logistycznych. Kompleksowy operator logistyczny odbiera towar od producenta, przechowuje go w magazynie, przepakowuje, ale też dostaje wartość dodaną w postaci przygotowania chociażby zestawów promocyjnych. Czy, poczynając już od usług co-designu, gdzie wspólnie z klientem projektujemy opakowania, przygotowujemy promocje, pakujemy te zestawy, kalendarze adwentowe czy sety produktowe; produkujemy, przechowujemy i również możemy dzięki rozbudowanej sieci rozesłać po całej Polsce czy też Europie - powiedział Olejniczak.

I dodał: - Usługa co-designu która polega na tym, że mamy swoich inżynierów, swoich podwykonawców, którzy dla producenta, szczególnie mniejszego, który nie ma rozbudowanego działu marketingu, nie zamawia bardzo dużych palet i serii produktowych, promocyjnych opakowań i standów, są w stanie zaprojektować z nim odpowiednie opakowanie, dostosowane do produktu. Dzięki temu unika nadwyżek w opakowaniach, w materiale, za które kupując produkt gotowy, pudełkowy, musi zapłacić i musi też dostosowywać swoje produkty pod np. stand. My jesteśmy w stanie zaprojektować ten stand, dostosować, zaoszczędzić na materiale, a to są spore oszczędności.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 11:37
Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]
Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegrowiadomoscihandlowe.pl

- Aż 45 proc. wszystkich respondentów zaczyna poszukania produktów od platform handlowych. Zapytaliśmy, których konkretnie i trzy czwarte osób odpowiedziało, że właśnie Allegro. Osoby, które wskazały Allegro, stanowią 36 proc. wszystkich badanych. Na drugim miejscu wskazano wyszukiwarkę Google‘a - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegro.

A gdzie klient konwertuje? - 76 proc. osób, które zaczęły wyszukiwania od Allegro, tam właśnie finalizuje swoje transakcje. Co ciekawe, konsument rozpoczynający od searchu Google‘a aż w ponad 40 proc. przypadków również skonwertuje na Allegro, ponieważ tam się wysoko pozycjonujemy - powiedziała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka największego gracza na rynku e-commerce w Polsce podkreśliła, że Allegro "to nie tylko marketplace, ale również największa wyszukiwarka produktowa w kraju". - Myślę, że w związku z tym warto, aby w pełni skonsumować ten popyt, zabezpieczyć stocki dla naszej platformy, zanim rozpocznie się komunikacja państwa nowości - podpowiedziała.

Dlaczego klienci kupują kosmetyki online?

- W innym badaniu zapytaliśmy, dlaczego klient zdecydował się na zakupy online. Nikogo nie zdziwi, że atrakcyjna cena czy jej obniżka są kluczowe w tej decyzji, natomiast chciałabym zwrócić państwa uwagę na aspekt, który jeszcze kilka lat temu był uważany za największy bloker sprzedaży w internecie, działający na korzyść offline‘u, a dziś jest jedną z top trzech przewag e-commerce‘u. Jest to szybkość dostaw - powiedziała Dagmara Gołek.

Z badań wynika, że aż dwie trzecie zakupów kosmetycznych na Allegro jest planowanych, a największa pragmatyczna motywacja to stock-up i uzupełnienie zapasów, co oznacza, że ponad jedna trzecia transakcji to zakupy spontaniczne. - Jest to oczywiście największy potencjał do wykorzystania dla marketerów - zauważyła przedstawicielka Allegro.

Mężczyźni bardziej przywiązani do marek kosmetycznych

- Co ciekawe, mężczyźni okazali się najbardziej lojalni wobec marek, które okazały się dla nich skuteczne. Mniejszą lojalnością charakteryzują się konsumentki; są one bardziej otwarte na eksperymenty produktowe, na testowanie nowych marek. To ciekawy wniosek w kontekście planowania marketingu spersonalizowanego w obszarze kosmetyków - dodała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka Allegro powiedziała też, że pragmatyczną misję zakupową kosmetyków na Allegro realizuje się przede wszystkim poprzez sprzedaż produktów o większych pojemnościach, refilli i zestawów. Najpopularniejsze kategorie dla takiej misji to mydła, żele pod prysznic, szampony i odżywki.

- Z kolei misja emocjonalna jest adresowana przez marki poprzez materiały inspiracyjne, takie jak "rich content" w opisie oferty - dodała Gołek.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
16.10.2025 10:27
Milena Gasperowicz-Burdyńska, Avon: Polskie marki są odważne, nie boją się ryzykować [FBK 2025]
Milena Gasperowicz-Burdyńska, head of marketing w Avon Cosmetics Polskawiadomoscikosmetyczne.pl

- Polska jest jednym z nielicznych rynków europejskich, gdzie pojawia się bardzo dużo nowych, innowacyjnych produktów. Polskie marki są odważne, inowacyjne, nie boją się ryzykować. Jeśli się nie uda, to najwyżej się wycofują. Duże koncerny nie mogą sobie na to pozwolić. To będzie napędzać rozwój rynku kosmetycznego w Polsce - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Milena Gasperowicz-Burdyńska, head of marketing w Avon Cosmetics Polska.

Jak powiedziała przedstawicielka firmy Avon, "cała branża kosmetyczna jest teraz niejako pod presją, w dobrym tego słowa znaczeniu". - To jest presja konsumentów, którzy stali się o wiele bardziej świadomi, bardziej dociekliwi ale też o wiele bardziej zaangażowani. Są to głównie klienci z pokolenia millenialsów, ale również z generacji Z. I to oni będą głównie motorem wzrostu rynku kosmetycznego w kolejnych latach - powiedziała Milena Gasperowicz-Burdyńska.

Generacja Z zmienia rynek kosmetyczny

Podkreśliła, że za tym wzrostem stoją zmieniające się zachowania konsumentów. - Oni kompletnie inaczej, zwłaszcza generacja Z, podchodzą do tematu pielęgnacji skóry, ciała, włosów, niż to jeszcze było kilka lat temu. Nie liczy się już w procesie podejmowania decyzji zakupowej, czy produkt jest fajnie reklamowany, czy ma fajne opakowanie, czy ma catchy nazwę, ale też o czym on tak naprawdę jest, o jego skuteczności, autentyczności. Ale przede wszystkim dla tego młodego pokolenia ważne są, i to wychodzi z wielu badań ale też uczestnictwa w wielu grupach fokusowych: wartości, które stoją za danym produktem, za daną marką - dodała przedstawicielka Avonu.

Marki muszą podejmować dialog

Gasperowicz-Burdyńska zaznaczyła, że młode pokolenie zazwyczaj pyta: "O, super, fajny produkt, ale co jeszcze? Co ta marka robi dobrego"? - Nie chodzi już tylko o składniki i ekologię. To jest podstawa, to jest must have, o to już nawet nikt nie pyta - to rozumie się samo przez się - powiedziała prelegentka.

O co zatem chodzi? - O etykę, o działania społeczne i o to czy marka podejmuje dialog socjalny w przestrzeni w social mediach na tematy, które są dla nich ważne. To absolutnie siedzi teraz w sercu generacji Z, dlatego w Avon jest dla nas niezwykle ważne, że te tematy są nie tylko częścią naszych kampanii marketingowych, ale są tak naprawdę sercem działalności tej firmy i są odwzorowane nie tylko w naszych kampaniach, ale i w naszych działaniach każdego dnia.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 13:26