StoryEditor
Handel
30.11.2020 00:00

PKB: Ostateczne dane powyżej wstępnego szacunku 

Zgodnie z dzisiejszą publikacją GUS, dynamika PKB w trzecim kwartale wyniosła -1,5% r/r wobec -8,4% w drugim kwartale, a tym samym ukształtowała się nieznacznie powyżej opublikowanego wcześniej wstępnego szacunku (-1,6%). Oto komentarz ekonomisty Credit Agricole Bank Polska.

Oczyszczony z wpływu czynników sezonowych PKB zwiększył się w trzecim kwartale o 7,9% kw/kw wobec spadku o 9,0% w drugim kwartale. Oznacza to, że odsezonowany poziom PKB ukształtował się w  trzecim kwartale na poziomie o 2,1% niższym niż w czwartym kwartale 2019 r., tj. przed wybuchem pandemii COVID-19.

Konsumpcja dynamizuje wzrost gospodarczy

Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku wzrostu dynamiki PKB (o 6,4 pkt. proc. pomiędzy drugim i trzecim kwartałem) była wyższa konsumpcja. Odnotowała ona wzrost o 0,4% r/r w trzecim kw. wobec spadku o 10,8% w drugim kwartale.

- Jest to pozytywne zaskoczenie, gdyż oczekiwaliśmy, że dynamika spożycia prywatnego ukształtuje się wciąż poniżej zera w trzecim kwartale. Ożywienie konsumpcji było konsekwencją ustąpienia pierwszej fali pandemii COVID-19, zniesienia obostrzeń rządowych i większej aktywności zakupowej gospodarstw domowych w miesiącach wakacyjnych. Skalę pozytywnego wpływu zniesienia obostrzeń rządowych na aktywność gospodarczą dobrze ilustruje znaczący wzrost dynamiki wartości dodanej w kategorii „zakwaterowanie i gastronomia” (z -78,4% r/r w drugim kwartale do -29,7% w trzecim kwartale) - komentuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Inwestycje również lepiej od oczekiwań

- W trzecim kwartale odnotowano zwiększenie dynamiki inwestycji z -10,7% r/r w drugim kwartale do -9,0% w trzecim kwartale, co również jest pozytywnym zaskoczeniem, gdyż oczekiwaliśmy pogłębienia spadku inwestycji w ujęciu rocznym - mówi ekspert. Za tę niespodziankę odpowiadają najprawdopodobniej nakłady brutto przedsiębiorstw. Taką ocenę wspiera wzrost nominalnej dynamiki inwestycji przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 osób z -13,6% r/r w drugim kw. do -8,0% w trzecim kw. Na podstawie danych o produkcji budowlano-montażowej za okres lipiec-wrzesień można natomiast oczekiwać, że dynamika inwestycji publicznych obniżyła się pomiędzy drugim i trzecim kwartałem.

Eksport netto wsparciem dla wzrostu gospodarczego 

Ożywienie popytu krajowego przyczyniło się do zwiększenia dynamiki importu do -1,0% r/r w trzecim kw. z -18,0% w drugim kw. Jednocześnie dynamika eksportu wzrosła w większym stopniu (do +2,0% r/r w trzecim kw. wobec -14,5% w drugim kw.), za sprawą ożywienia popytu u głównych partnerów handlowych Polski i odbudowy łańcuchów dostaw. W rezultacie doszło do zwiększenia wkładu eksportu netto do 1,7 pkt. proc. w trzecim kw. wobec 1,1 pkt. proc. w drugim kw.

Lekkie ryzyko w górę dla prognozy PKB 

- Składowe PKB ukształtowały się w trzecim kw. powyżej naszych prognoz. W połączeniu z lepszymi od oczekiwań październikowymi danymi o sprzedaży detalicznej i produkcji, dzisiejsze dane sygnalizują lekkie ryzyko w górę dla naszej prognozy zmiany PKB w 2020 r. (-3,1%). Nasz zaktualizowany średnioterminowy scenariusz makroekonomiczny uwzględniający informacje napływające w ciągu ostatnich tygodni przedstawimy w kolejnej MAKROmapie - tłumaczy Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
11.12.2025 14:32
Komisja Europejska przeprowadza niezapowiedzianą kontrolę w Temu w ramach śledztwa dotyczącego subsydiów zagranicznych
Temu coraz bardziej podpada organom unijnym.Audio und Werbung/Shutterstock

Komisja Europejska przeprowadziła niezapowiedzianą kontrolę w jednym z irlandzkich biur Temu, rozpoczynając formalne dochodzenie dotyczące potencjalnych naruszeń unijnego rozporządzenia o subsydiach zagranicznych (Foreign Subsidies Regulation, FSR). Interwencja objęła działania operacyjne platformy w Europie, która w ostatnich latach dynamicznie zwiększała udział w rynku dzięki sprzedaży niskokosztowej mody, elektroniki i artykułów domowych.

Kontrola, określana jako dawn raid, skupiła się na możliwym wsparciu państwowym, które mogłoby zaburzać konkurencję na rynku wewnętrznym UE. Temu, należące do PDD Holdings, znalazło się pod rosnącą presją regulacyjną, ponieważ jego szybki wzrost – mierzony wielomilionową bazą użytkowników i agresywną polityką cenową – budzi obawy konkurentów oraz organów nadzoru.

FSR, obowiązujące od 2023 roku, umożliwia Komisji przeprowadzanie niezapowiedzianych inspekcji oraz zabezpieczanie danych w sytuacjach, gdy istnieje podejrzenie korzystania z niejawnych subsydiów spoza UE. Obecna kontrola jest dopiero drugim znanym przypadkiem zastosowania tego narzędzia. Pierwszym była sprawa Nuctech, chińskiego producenta sprzętu bezpieczeństwa, również podejrzewanego o wsparcie publiczne naruszające zasady konkurencji.

image

Kosmetyki z Temu – oszczędność czy ryzyko? Co oznacza rosnące zainteresowanie nimi dla branży beauty?

Działania KE wpisują się w szerszą strategię ograniczania wpływu subsydiowanych firm spoza Unii na europejski rynek cyfrowy i konsumencki. W kontekście rosnącej obecności platform e-commerce z Chin, unijni regulatorzy skupiają się na zapobieganiu praktykom, które mogłyby prowadzić do trwałego zniekształcenia warunków konkurencji oraz osłabienia pozycji firm działających w ramach europejskich regulacji.

Z perspektywy polityki handlowej UE kontrola w Temu podkreśla rosnącą determinację Komisji w egzekwowaniu zasad dotyczących przejrzystości finansowania przedsiębiorstw operujących na rynku unijnym. Jej wyniki mogą mieć wpływ nie tylko na działalność Temu, ale również na inne platformy spoza UE, które opierają swoją ekspansję na niskich cenach i szybkim skalowaniu sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
11.12.2025 09:23
7 zamówień na sekundę. Rekordowy Black Friday dla Notino
W tym roku Black Friday przyciągnęło klientów nie tylko online, ale również w sklepach stacjonarnychNotino

Notino, europejski sprzedawca internetowy produktów z kategorii urody i zdrowia, ma za sobą najbardziej udane Black Friday w swojej historii. Klienci z Czech i Polski dokonali największej liczby zakupów w Europie, składając prawie 1,2 mln zamówień w okresie od 11 listopada do 1 grudnia. Najbardziej intensywnym dniem był piątek 28 listopada, kiedy klienci złożyli blisko 300 tys. zamówień, co oznacza siedem zamówień na sekundę.

Podczas kampanii Black Friday Notino ustanowiło nowe rekordy. W ciągu tego okresu zakupy zrobiły ponad 3 mln klientów z 27 krajów Europy. Tylko 28 listopada klienci złożyli 292 596 zamówień, a najczęściej wybieranymi produktami były perfumy, które stanowiły 34 proc. wszystkich zakupów. Następne w kolejności były kosmetyki do makijażu (20 proc.) oraz produkty do pielęgnacji skóry (18 proc.).

Ogółem od 11 listopada do 1 grudnia Notino wysłało rekordowe 3,6 mln paczek.

Black Friday to dla klientów idealny moment na zakupy w atrakcyjnych cenach, ale również okres, kiedy oczekują szybkiej i niezawodnej obsługi. Często to właśnie wtedy wybierają także prezenty świąteczne. Dlatego w Notino nieustannie skupiamy się na błyskawicznej realizacji zamówień i zapewnieniu najwyższego poziomu obsługi – mówi Lukáš Havlásek, chief e-commerce officer w Notino. 

image
Rekordowe ilości zamówień udało się obsłużyć dzięki nowoczesnej infrastrukturze logistycznej
Notino

Najwięcej zamówień złożyli klienci z Czech (16,5 proc.), tuż za nimi uplasowali się Polacy (16 proc.), którzy w okresie od 11 listopada do 1 grudnia złożyli aż 590 312 zamówień. Trzecią największą grupę klientów stanowili Włosi (8 proc.).

W tym roku Black Friday przyciągnęło klientów nie tylko online, ale również w sklepach stacjonarnych. Notino posiada obecnie 27 takich punktów w ośmiu europejskich krajach.

Dzięki podejściu omnichannel skutecznie łączymy środowisko offline i online. Sklepy stacjonarne nie są jedynie miejscem zakupów – to także przestrzeń, w której klienci odkrywają nowe produkty, testują je, a ostatecznie kojarzą to miejsce z pozytywnymi emocjami. Dodatkowo pełnią one funkcję punktów odbioru zamówień złożonych online – mówi Bartosz Kliś, chief commercial officer w Notino.

W tym roku firma znacząco wzmocniła swoją obecność w przestrzeni offline, a jej sklepy odwiedziło ponad 888 tys. klientów, co stanowi o 30 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Najczęściej odwiedzanym sklepem Notino była filia w Zagrzebiu (Chorwacja), którą podczas jesiennych promocji odwiedziło ponad 56 tys. klientów.

image

Justyna Derdzikowska, Notino: To dla nas przełomowy rok, jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną

Wśród najlepiej sprzedających się produktów znalazły się na przykład męskie perfumy Giorgio Armani, których sprzedano prawie 30 tys. sztuk, oraz kultowy tusz do rzęs Sky High od Maybelline. W tym roku na popularności zyskały również konturówka do ust Rimmel, perfumy Burberry London for Women oraz produkty z autorskiej linii Notino Collection – dodaje Bartosz Kliś.

Rekordowe ilości zamówień udało się obsłużyć dzięki nowoczesnej infrastrukturze logistycznej, którą Notino znacząco rozbudowało w ostatnich latach. Obecnie firma posiada cztery centra logistyczne – w Czechach, Polsce, Włoszech i Rumunii. Dzięki nim możliwa była szybka i niezawodna dostawa zamówień na terenie całej Europy, nawet w najbardziej intensywnym okresie roku.

image
Tylko 28 listopada klienci Notino złożyli 292 596 zamówień
Notino

Notino jako największy internetowy sprzedawca produktów kosmetycznych w Europie od ponad 20 lat jest liderem w branży. Firma rozpoczęła swoją działalność w 2004 roku w Czechach, a dziś jest jednym z najsilniejszych graczy w sektorze e-commerce w kategoriach urody i zdrowia. Notino oferuje swoim klientom szeroki wybór aż 115 tys. produktów od ponad 1,8 tys. światowych i lokalnych marek. Notino odnosi sukcesy nie tylko online w 27 krajach, ale prowadzi również 27 sklepów stacjonarnych w ośmiu krajach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 15:33