StoryEditor
Handel
30.11.2020 00:00

PKB: Ostateczne dane powyżej wstępnego szacunku 

Zgodnie z dzisiejszą publikacją GUS, dynamika PKB w trzecim kwartale wyniosła -1,5% r/r wobec -8,4% w drugim kwartale, a tym samym ukształtowała się nieznacznie powyżej opublikowanego wcześniej wstępnego szacunku (-1,6%). Oto komentarz ekonomisty Credit Agricole Bank Polska.

Oczyszczony z wpływu czynników sezonowych PKB zwiększył się w trzecim kwartale o 7,9% kw/kw wobec spadku o 9,0% w drugim kwartale. Oznacza to, że odsezonowany poziom PKB ukształtował się w  trzecim kwartale na poziomie o 2,1% niższym niż w czwartym kwartale 2019 r., tj. przed wybuchem pandemii COVID-19.

Konsumpcja dynamizuje wzrost gospodarczy

Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku wzrostu dynamiki PKB (o 6,4 pkt. proc. pomiędzy drugim i trzecim kwartałem) była wyższa konsumpcja. Odnotowała ona wzrost o 0,4% r/r w trzecim kw. wobec spadku o 10,8% w drugim kwartale.

- Jest to pozytywne zaskoczenie, gdyż oczekiwaliśmy, że dynamika spożycia prywatnego ukształtuje się wciąż poniżej zera w trzecim kwartale. Ożywienie konsumpcji było konsekwencją ustąpienia pierwszej fali pandemii COVID-19, zniesienia obostrzeń rządowych i większej aktywności zakupowej gospodarstw domowych w miesiącach wakacyjnych. Skalę pozytywnego wpływu zniesienia obostrzeń rządowych na aktywność gospodarczą dobrze ilustruje znaczący wzrost dynamiki wartości dodanej w kategorii „zakwaterowanie i gastronomia” (z -78,4% r/r w drugim kwartale do -29,7% w trzecim kwartale) - komentuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Inwestycje również lepiej od oczekiwań

- W trzecim kwartale odnotowano zwiększenie dynamiki inwestycji z -10,7% r/r w drugim kwartale do -9,0% w trzecim kwartale, co również jest pozytywnym zaskoczeniem, gdyż oczekiwaliśmy pogłębienia spadku inwestycji w ujęciu rocznym - mówi ekspert. Za tę niespodziankę odpowiadają najprawdopodobniej nakłady brutto przedsiębiorstw. Taką ocenę wspiera wzrost nominalnej dynamiki inwestycji przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 osób z -13,6% r/r w drugim kw. do -8,0% w trzecim kw. Na podstawie danych o produkcji budowlano-montażowej za okres lipiec-wrzesień można natomiast oczekiwać, że dynamika inwestycji publicznych obniżyła się pomiędzy drugim i trzecim kwartałem.

Eksport netto wsparciem dla wzrostu gospodarczego 

Ożywienie popytu krajowego przyczyniło się do zwiększenia dynamiki importu do -1,0% r/r w trzecim kw. z -18,0% w drugim kw. Jednocześnie dynamika eksportu wzrosła w większym stopniu (do +2,0% r/r w trzecim kw. wobec -14,5% w drugim kw.), za sprawą ożywienia popytu u głównych partnerów handlowych Polski i odbudowy łańcuchów dostaw. W rezultacie doszło do zwiększenia wkładu eksportu netto do 1,7 pkt. proc. w trzecim kw. wobec 1,1 pkt. proc. w drugim kw.

Lekkie ryzyko w górę dla prognozy PKB 

- Składowe PKB ukształtowały się w trzecim kw. powyżej naszych prognoz. W połączeniu z lepszymi od oczekiwań październikowymi danymi o sprzedaży detalicznej i produkcji, dzisiejsze dane sygnalizują lekkie ryzyko w górę dla naszej prognozy zmiany PKB w 2020 r. (-3,1%). Nasz zaktualizowany średnioterminowy scenariusz makroekonomiczny uwzględniający informacje napływające w ciągu ostatnich tygodni przedstawimy w kolejnej MAKROmapie - tłumaczy Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
27.11.2025 10:01
Rossmann opuszcza niemiecki związek przedsiębiorców po decyzji o rozmowach z AfD
Niemiecka sieć drogeryjna podjęła konkretne kroki.Agata Grysiak

Niemieckie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Rodzinnych – Die Familienunternehmer – znalazło się w centrum kontrowersji po ogłoszeniu, że chce otworzyć się na rozmowy z partią AfD. Organizacja zniosła dotychczasowy zakaz kontaktów z posłami tej partii do Bundestagu, co wywołało silne reakcje wśród firm członkowskich. Decyzja przewodniczącej związku Marie-Christine Ostermann, uzasadniana potrzebą „merytorycznej dyskusji”, spotkała się z krytyką, mimo że sama organizacja podkreśla, że nie popiera rządu współtworzonego przez AfD.

W wyniku tej zmiany polityki ze związku występują dwaj szczególnie rozpoznawalni członkowie – Rossmann i Vorwerk. Drogerie Rossmann, będące jednym z największych detalistów w Niemczech, potwierdziły rezygnację poprzez komunikat przekazany agencji dpa. Jak podała firma, decyzję podjęto ze względu na brak akceptacji dla nowego stanowiska Die Familienunternehmer. Informacje o wystąpieniu Rossmanna jako pierwsza ujawniła branżowa „Lebensmittelzeitung”.

Zmiana linii komunikacyjnej związku, przedstawiana jako otwarcie na dialog, wywołała również krytykę wśród innych przedsiębiorstw zrzeszonych w Die Familienunternehmer. Choć organizacja liczy około 6 500 członków, jej pełna lista nie jest publicznie znana, co utrudnia ocenę możliwej skali dalszych reakcji. Związek przekonuje, że rozmowa z reprezentantami AfD nie oznacza poparcia ich światopoglądu, lecz stanowi próbę konfrontacji odmiennych stanowisk.

Dyskusja wokół relacji niemieckiego biznesu ze skrajnie prawicową partią wpisuje się w szerszy kontekst debaty o roli przedsiębiorców w życiu publicznym. Reakcja Rossmanna – firmy o znaczącej rozpoznawalności i wpływach – pokazują, że decyzja Die Familienunternehmer może mieć poważne konsekwencje wizerunkowe i organizacyjne. Otwarta pozostaje kwestia, czy kolejne przedsiębiorstwa pójdą w ich ślady oraz w jakim kierunku będzie rozwijała się polityka związku wobec AfD.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
25.11.2025 16:29
Bloomberg: Telemedycyna napędza mikrodozowanie semaglutydu i Ozempicu
Getty Images

W USA rośnie liczba osób sięgających po leki z grupy GLP-1 mimo braku wskazań medycznych, co jest napędzane intensywną kampanią marketingową firm telemedycznych. Reklamy w metrze, na bilbordach i w mediach społecznościowych przedstawiają zastrzyki jako szybki sposób na zgubienie kilku kilogramów – nawet dla osób z BMI poniżej 27, mimo że takie dawki nie są dopuszczone.

Badania wskazują, że aż 93 proc. reklam GLP-1 w telehealth eksponuje szczupłą sylwetkę, marginalizując ryzyko działań niepożądanych. W przekazach pojawiają się obietnice utraty 17 funtów w dwa miesiące, hasła typu „nie musisz być otyła, by zacząć GLP-1” oraz historie klientów przygotowujących się do ślubu czy sesji zdjęciowych.

Leki takie jak Ozempic, Wegovy, Mounjaro czy Zepbound nie zostały przebadane pod kątem stosowania u osób z BMI niższym niż 27, a wskazania FDA jasno to ograniczają. Producenci – Eli Lilly i Novo Nordisk – podkreślają, że sprzeciwiają się „kosmetycznemu” użyciu oraz fałszywym komunikatom dotyczącym skuteczności i bezpieczeństwa wersji przygotowywanych przez apteki recepturowe. Lilly określiła działania telehealth jako „głęboko niepokojące”, a obie firmy wytoczyły już procesy przeciw podmiotom naruszającym zasady promocji. Ryzyko zdrowotne nie jest małe: lekarze ostrzegają przed działaniami niepożądanymi, w tym problemami żołądkowo-jelitowymi czy uszkodzeniem trzustki, przy jednoczesnym braku udowodnionych korzyści zdrowotnych.

image

Costco wchodzi w rynek leków odchudzających: Ozempic i Wegovy o 50 proc. taniej

Agresywna promocja skłoniła regulatorów do reakcji. Administracja federalna zaostrza nadzór nad reklamami telemedycznymi, nakazując ujawnianie pełnych informacji o skutkach ubocznych. We wrześniu FDA wysłała około 100 listów nakazujących zaprzestanie naruszeń, wskazując, że 88 proc. reklam topowych leków nie spełnia wymogów rzetelnej prezentacji korzyści i ryzyk. Jednocześnie telehealth omija regulacje, promując nie nazwy handlowe, lecz klasy leków lub ich substancje czynne. Firmy takie jak Willow, EllieMD, Midi Health czy Fridays Health nadal prowadzą szeroko zakrojone kampanie, a niektóre unikają udzielania komentarzy na temat praktyk marketingowych.

Pomimo braku wskazań, preskrypcja „off-label” szybko rośnie. Według badań z sierpnia, udział recept na Ozempic wystawianych osobom nieotyłym, nieważącym i nienależącym do grupy diabetyków wzrósł z 3 proc. w 2018 r. do 30 proc. w 2023 r., a w przypadku Wegovy sięgnął nawet 38 proc. Pacjenci relacjonują, że otrzymują receptę tego samego dnia, często bez weryfikacji BMI. Jednocześnie niektóre telehealth, jak Midi, argumentują, że ryzyka zdrowotne – np. choroby sercowo-naczyniowe – mogą pojawiać się już przy BMI poniżej 27, choć zatwierdzone wskazania dotyczą wyłącznie pacjentów z nadwagą lub otyłością. Na rynku widoczna jest też rosnąca liczba przykładów osób bez wskazań medycznych – w tym CEO firm telemedycznych – które otwarcie przyznają się do mikrodozowania.

image

WHO dodaje Ozempic do listy leków podstawowych — co to oznacza?

Rosnąca popularność GLP-1 wzmacnia się dzięki wpływowi influencerów. Mikrodozowanie prezentują celebryci i twórcy internetowi, którzy otrzymują prowizje za polecanie usług. Podobne historie dotyczą modelek czy ambasadorek med-spa, które – mimo zdrowej masy ciała – publicznie opisują „eliminację food noise” czy szybką utratę kilogramów. Jednocześnie rośnie liczba świadectw o uzależnieniu od zastrzyków, nasilających się skutkach ubocznych i potrzebie interwencji ze strony bliskich.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 23:08