StoryEditor
Handel
24.04.2020 00:00

Po dwóch latach zakazu niedziel wolnych od handlu rośnie liczba ich przeciwników

Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa sprawił, że handlowcy coraz częściej i głośniej podnoszą postulaty złagodzenia ograniczeń handlu w niedziele. Zwolennicy podkreślają prorodzinny wymiar tych przepisów, ale po dwóch latach obowiązywania zakazu rośnie liczba jego przeciwników – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Już w badaniu z grudnia 2019 r. było widać, że społeczna niechęć do zakazu handlu w niedziele narasta wraz z rosnącymi obostrzeniami i topniejącą liczbą handlowych niedziel. Teraz dochodzi również negatywny wpływ tego rozwiązania na rynek pracy i koniunkturę. Badani sygnalizowali to już wcześniej – 6% mówiło, że ma z tego powodu niższe zarobki lub utraciło możliwość dorabiania. Około 15% deklarowało i nadal deklaruje, że wolne niedziele spowodowały, że wydają mniej. Z badania „Nastawienie do finansów” zrealizowanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastawienie Polaków do niedziel wolnych od handlu się zmieniło. Liczba przeciwników wzrosła z 31% w 2018 do 34% na koniec 2019 r. Odsetek zwolenników spadł z 33 do 30%, a dla 36% badanych jest to obojętne.

Handel to jedna z tych branż, które wyjątkowo mocno ucierpią z powodu pandemii. Według najnowszych danych GUS, sprzedaż detaliczna w marcu 2020 r. w cenach bieżących spadła o 7,1% w ujęciu rocznym (w cenach stałych o 9%), a w ujęciu miesięcznym o 3,3% Najbardziej ucierpiały sklepy z tekstyliami, odzieżą i obuwiem (spadek o 50,5% rok do roku), a także handlujący samochodami i częściami (o 32,7% rok do roku). A już przed pandemią sektor miał spore kłopoty z płynnością i wypłacalnością. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK, zaległości firm handlowych wzrosły w minionym roku o kilkanaście proc. 

– Choć są branże, w których dynamika wzrostu była wyższa, to jednak tylko w handlu 16-procentowy przyrost przełożył się na ponad 1 mld zł nowych zaległości. Przez pierwsze dwa miesiące tego roku przeterminowane zobowiązania handlu dalej szły w górę – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Podwyższały się już jednak wolniej, o 82 mln zł (1,1 %) i u progu pandemii, na koniec lutego, handel miał wobec banków i partnerów biznesowych 7,6 mld zł zaległości. Opóźnienia ma na koncie 5,6% przedsiębiorstw handlowych.

Popierający obowiązujące przepisy jako najczęstszy argument podają fakt, że zakupy można robić w inne dni tygodnia, a niedziela jest przeznaczona dla rodziny. 59% zwolenników uważa, że umożliwia to spędzenie generalnie więcej czasu z bliskimi oraz, że dzięki temu ma się więcej czasu na odpoczynek.

Natomiast przeciwnicy najczęściej nie lubią, gdy ktoś decyduje za nich, jak mają spędzać niedziele. 73% wskazuje na ograniczenie ich wolności wyboru. Drugim w kolejności (66%) argumentem są frustracje związane z większymi kolejkami przy kasach w pozostałe dni. Co trzeci badany dostrzega też zwiększenie konsumpcjonizmu – dokonywanie zbyt dużych zakupów „na zapas”, a w następstwie marnowanie żywności. 6 proc. wskazuje, że odebrało im to lub ograniczyło pracę i zarobki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
08.05.2024 16:36
Clarins optymalizuje łańcuchy dostaw i podpisuje strategiczną umowę z FM Logistic
Clarins wraz z FM Logistic pracują nad optymalizacją i zarządzaniem łańcuchem dostaw kosmetycznej marki w Europie FM Logistic
Clarins – globalna grupa kosmetyczna oraz FM Logistic będą współpracować nad wdrożeniem elastycznej sieci dystrybucji produktów marki w dziesięciu krajach europejskich. Po dwóch latach pilotażowego projektu firmy podpisały umowę o strategicznym partnerstwie.

FM Logistic nawiązało współpracę z Clarins, globalną rodzinną grupą kosmetyczną. Jej celem jest wdrożenie sprawnie działającej i elastycznej sieci dystrybucji w dziesięciu krajach europejskich. Sieć będzie obsługiwana z trzech strategicznych lokalizacji logistycznych Clarins we Francji, Hiszpanii i Włoszech.

image
Clarins to luksusowa marka kosmetyczna
fot. Shutterstock
Spersonalizowane rozwiązanie z zakresu „Control Tower”, czyli pełnej integracji danych i zarządzania łańcuchem dostaw, zostało zaprojektowane w celu sprostania wyzwaniom związanym z rozwojem Grupy Clarins w Europie. Zapewnia ono widoczność przepływów w czasie rzeczywistym, planowanie zamówień, zarządzanie ryzykiem, zoptymalizowany wpływ na CSR i transport. Ponadto system ten optymalizuje kompleksowy przepływ logistyczny, aby znacznie zmniejszyć ślad węglowy. Monitorowanie danych w czasie rzeczywistym umożliwia identyfikację obszarów wymagających poprawy i alertów dotyczących łańcucha dostaw.

Po przeprowadzeniu dwuletniego projektu pilotażowego FM Logistic i Clarins podpisały umowę o strategicznym partnerstwie. Ma ono na celu wsparcie europejskiej sieci dystrybucji, która obejmuje dziesięć krajów, a wysyłki odbywają się z trzech kluczowych lokalizacji we Francji (magazyn Clarins w Amiens), Włoszech (magazyn FM Logistic w Vellezzo Bellini) i Hiszpanii (magazyn FM Logistic w Illescas).

– To partnerstwo stanowi ważny kamień milowy w naszych wysiłkach na rzecz optymalizacji operacji logistycznych z naszych 3 centrów w Europie, dzięki konkretnemu i innowacyjnemu rozwiązaniu, które umożliwia precyzyjne śledzenie naszego łańcucha dystrybucji w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Wpisuje się to w nasze zobowiązania dotyczące coraz bardziej wydajnej obsługi klienta, zapewniając szybkie, niezawodne i sprawne dostawy, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko poprzez lokalizację centrów bliżej naszych klientów i wykorzystanie „czystszego” transportu – stwierdził Denis Martin, specjalista ds. transformacji wsparcia biznesowego w Clarins.

FM Logistic Central Europe jest częścią międzynarodowej firmy logistycznej FM Logistic i zajmuje się obsługą rynków w Europie Środkowej. Oddziały firmy w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech umożliwiają obsługę klientów w regionie.

Firma dysponuje łącznie ponad 1 mln mkw. powierzchni magazynowej, a także flotą ok. 2 500 pojazdów. Posiada 17 platform logistycznych, 30 magazynów przeładunkowych i zatrudnia ponad 5 tys. pracowników.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
08.05.2024 14:56
Sephora ma kolejną perfumerię w Polsce
Otwarcie perfumerii Sephora w centrum handlowym Forum Koszalin w Koszaliniefot. DANIEL REMIAN
Sieć Sephora otworzyła swój kolejny salon sprzedaży. Perfumeria powstała w centrum handlowym Forum Koszalin. Działa w niej punkt click & collect, w którym można odbierać zakupy zrobione online.

Sephora otworzyła nową perfumerię w Koszalinie. To drugi salon sprzedaży perfumeryjnej sieci w tym  mieście.

Blisko 300-metrowa perfumeria znajduje się na parterze centrum handlowego Forum Koszalin, tuż przy wejściu do galerii od ulicy Paderewskiego.

Tradycyjnie w perfumerii można kupić kultowe marki kosmetyczne, w tym takie, które dostępne są na wyłączność w sieci Sephora, a wśród nich kultowe marki makijażowe, takie jak Rare Beauty oraz Milk Makeup (niedostępne wcześniej w Koszalinie), pielęgnacyjne nowości od: Glow Recipe, Eisenberg, Sephora Collection, Ole Henriksen, Drunk Elephant oraz zapachowe - jak na przykład Salvatore Ferragamo.

Perfumeria oferuje usługi pielęgnacyjne i makijażowe oraz profesjonalne doradztwo i pomoc w zakupach. To także nowy punkt na mapie Koszalina, w którym dzięki usłudze Click & Collect można odebrać zakupy zrobione w internetowym sklepie Sephory.

Perfumeria w Forum Koszalin została otwarta 26 kwietnia br. Z okazji otwarcia 50 klientów otrzymało prezenty-niespodzianki. Odwiedzający Sephorę tego dnia mogli również skorzystać z bezpłatnych konsultacji dotyczących pielęgnacji skóry i makijażu.

Czytaj także: Rihanna wprowadza Fenty Beauty do Sephora w Chinach

Sephora jest globalnym detalistą. Powstała w 1969 roku w Limoges we Francji, a od 1997 roku jest częścią Grupy LVMH – koncernu skupiającego luksusowe marki. Działa na 34 rynkach, zatrudnia 52 tys. pracowników. 

Oferuje blisko 500 marek, w tym własną Sephora Collection i szereg marek na wyłączność. Sprzedaje w ponad 3 tys. perfumerii i flagowych sklepów, przez e-perfumerie i platformy digital. 

Sephora w Polsce obecna jest od 1999 roku. Posiada ponad 80 perfumerii w największych miastach Polski. Od 2014 roku działa jej sklep internetowy sephora.pl   

Czytaj także: Sephora wycofuje się z rynku południowokoreańskiego

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2024 08:45