StoryEditor
Handel
24.04.2020 00:00

Po dwóch latach zakazu niedziel wolnych od handlu rośnie liczba ich przeciwników

Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa sprawił, że handlowcy coraz częściej i głośniej podnoszą postulaty złagodzenia ograniczeń handlu w niedziele. Zwolennicy podkreślają prorodzinny wymiar tych przepisów, ale po dwóch latach obowiązywania zakazu rośnie liczba jego przeciwników – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Już w badaniu z grudnia 2019 r. było widać, że społeczna niechęć do zakazu handlu w niedziele narasta wraz z rosnącymi obostrzeniami i topniejącą liczbą handlowych niedziel. Teraz dochodzi również negatywny wpływ tego rozwiązania na rynek pracy i koniunkturę. Badani sygnalizowali to już wcześniej – 6% mówiło, że ma z tego powodu niższe zarobki lub utraciło możliwość dorabiania. Około 15% deklarowało i nadal deklaruje, że wolne niedziele spowodowały, że wydają mniej. Z badania „Nastawienie do finansów” zrealizowanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastawienie Polaków do niedziel wolnych od handlu się zmieniło. Liczba przeciwników wzrosła z 31% w 2018 do 34% na koniec 2019 r. Odsetek zwolenników spadł z 33 do 30%, a dla 36% badanych jest to obojętne.

Handel to jedna z tych branż, które wyjątkowo mocno ucierpią z powodu pandemii. Według najnowszych danych GUS, sprzedaż detaliczna w marcu 2020 r. w cenach bieżących spadła o 7,1% w ujęciu rocznym (w cenach stałych o 9%), a w ujęciu miesięcznym o 3,3% Najbardziej ucierpiały sklepy z tekstyliami, odzieżą i obuwiem (spadek o 50,5% rok do roku), a także handlujący samochodami i częściami (o 32,7% rok do roku). A już przed pandemią sektor miał spore kłopoty z płynnością i wypłacalnością. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK, zaległości firm handlowych wzrosły w minionym roku o kilkanaście proc. 

– Choć są branże, w których dynamika wzrostu była wyższa, to jednak tylko w handlu 16-procentowy przyrost przełożył się na ponad 1 mld zł nowych zaległości. Przez pierwsze dwa miesiące tego roku przeterminowane zobowiązania handlu dalej szły w górę – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Podwyższały się już jednak wolniej, o 82 mln zł (1,1 %) i u progu pandemii, na koniec lutego, handel miał wobec banków i partnerów biznesowych 7,6 mld zł zaległości. Opóźnienia ma na koncie 5,6% przedsiębiorstw handlowych.

Popierający obowiązujące przepisy jako najczęstszy argument podają fakt, że zakupy można robić w inne dni tygodnia, a niedziela jest przeznaczona dla rodziny. 59% zwolenników uważa, że umożliwia to spędzenie generalnie więcej czasu z bliskimi oraz, że dzięki temu ma się więcej czasu na odpoczynek.

Natomiast przeciwnicy najczęściej nie lubią, gdy ktoś decyduje za nich, jak mają spędzać niedziele. 73% wskazuje na ograniczenie ich wolności wyboru. Drugim w kolejności (66%) argumentem są frustracje związane z większymi kolejkami przy kasach w pozostałe dni. Co trzeci badany dostrzega też zwiększenie konsumpcjonizmu – dokonywanie zbyt dużych zakupów „na zapas”, a w następstwie marnowanie żywności. 6 proc. wskazuje, że odebrało im to lub ograniczyło pracę i zarobki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
13.09.2024 11:34
Marek Rozbiewski w zespole Primavera Parfum Group
Marek Rozbiewski, Business Development Director, Primavera Parfum Groupfot. Primavera Parfum

Marek Rozbiewski dołączył do Primavera Parfum Group. Objął stanowisko Business Development Directora. Będzie odpowiadał za nawiązywanie i utrzymywanie współpracy z klientami sieciowymi.

Marek Rozbiewski objął funkcję Business Development Directora w Primavera Parfum Group. Do jego głównych zadań będzie należało nawiązanie długoterminowej współpracy z klientami sieciowymi oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji biznesowych.  

 – Zamierzam zadbać o rozwój dystrybucji Primavera Parfum na krajowym rynku, zarówno marek dystrybucyjnych, jak również marek własnych. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało ode mnie wspierania działu marketingu w budowaniu portfolio produktowego oferty firmy – mówi Marek Rozbiewski o swoich pozostałych celach.

Jędrzej Karasek, CEO w Primavera Parfum Group podkreśla, że zatrudnienie nowego dyrektora pozwoli grupie rozwinąć kluczowe obszary działalności biznesowej.

Wiążemy duże nadzieje z pracą nowego Business Development Directora. Chcemy korzystać z jego wieloletniego doświadczenia w procesie budowania nowych marek czy realizacji zadań strategicznych, uwzględniających między innymi planowanie budżetu – powiedział Karasek.

Marek Rozbiewski posiada 24-letnie doświadczenie menedżerskie w branży FMCG. Był związany z firmami Coca-Cola, Reckitt Benckiser, Eurus. Jego kompetencje obejmują m.in.: rozwój strategii handlowej i marketingowej, zarządzanie zespołami sprzedaży i marketingu, negocjacje handlowe i budowanie relacji z kluczowymi klientami, analizę rynku oraz adaptację do zmieniających się trendów, jak również wdrażanie innowacyjnych produktów na rynek.

Primavera Parfum jest jednym z największych dystrybutorów i sprzedawców e-commerce produktów z kategorii kosmetycznych w Polsce. Działając na wielu płaszczyznach, jako dystrybutor, importer, detalista i dostawca rozwiązań dropshipping, określa swoją działalność jako hub-e-commerce.

Do zasobów Grupy należą m.in. internetowe sklepy Tagomago.pl i Perfumeria.pl. W ostatnim czasie Primavera Parfum  koncentruje się na rozwoju tzw. rynku nowoczesnego, który obejmuje między innymi segment klientów sieciowych. 

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
11.09.2024 17:04
Drogerie dm wchodzą do Wałbrzycha
Pierwsza drogeria dm w Wałbrzychu zostanie otwarta przy Galerii Victoriafot. dm

Sieć dm Drogerie Markt 14 września otworzy swój pierwszy sklep w Wałbrzychu. Będzie to 34 drogeria sieci w Polsce.

Sieć dm Drogerie Markt w tym roku planuje mieć w Polsce 50 swoich drogerii. Po debiucie na Mazowszu, w centrum handlowym San Park Piaseczno, pierwsza drogeria dm zostanie otwarta w Wałbrzychu. Drogeria w wałbrzyskiej Galerii Victoria będzie 34. Sklepem dm w Polsce.  

Czytaj także: Pierwsza drogeria dm na Mazowszu już otwarta zobacz filmową wycieczkę po sklepie w San Park Piaseczno!

–To będzie pierwsza drogeria dm w regionie wałbrzyskim, wiemy, że klienci, stali bywalcy Galerii Victoria czekają na nas z niecierpliwością – mówi Marek Mączka, kierownik regionalny dm w Polsce.

Powierzchnia sprzedażowa sklepu w Wałbrzychu, przy ul. 1 Maja 64 wynosi 417 mkw. Sklep dm otwarty będzie od poniedziałku do soboty w godzinach od 09:00 do 21:00.  

W pierwszy dzień działania drogerii klienci skorzystają z 15 proc. rabatu na zakupy i otrzymają w prezencie żel pod prysznic Balea – najpopularniejszej marki własnej dm.

Sieć dm jest obecna w Polsce od kwietnia 2023 r. 

Drogerie Markt to największa sieć drogeryjna w Europie. Prowadzi ponad 4 tys. punktów sprzedaży, w których zatrudnionych jest ponad 79 tys. osób  W roku obrotowym 2022/2023 Drogerie Markt osiągnęły sprzedaż w wysokości 15,9 mld euro wygenerowaną łącznie we wszystkich 14 krajach europejskich. W samych Niemczech (około 51 tys. pracowników) sprzedaż sięgnęła 11,4 mld euro.  Dm są największym konkurentem sieci Rossmann, w Niemczech zajmują pozycję lidera.  

W Polsce sieć Drogerie Markt zadebiutowała w kwietniu 2022 r. drogerią w parku handlowym Galaktyka we Wrocławiu i ze sklepem online. 2023 r. polski oddział zakończył z liczbą 21 sklepów i 270 pracownikami. Sieć otworzyła 12 nowych drogerii.

Jeszcze we wrześniu br. dm otworzą pierwszą drogerię w Warszawie w CH Łopuszańska 22. Sieć poszukuje cały czas lokalizacji pod nowe sklepy. Najchętniej w parkach i centrach handlowych, zarówno w centrach miast, jak i na osiedlach. Optymalna powierzchnia placówek powinna wynosić około 600 mkw. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. wrzesień 2024 16:24