StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.11.2023 16:45

Polska Rada Centrów Handlowych: Dostępna w Polsce powierzchnia handlowa przekroczyła 13 mln mkw. GLA

Z raportu PRCH "Rynek obiektów handlowych w Polsce" wynika, że na koniec pierwszego półrocza 2023 roku powierzchnia handlowa polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,10 miliona metrów kwadratowych GLA. Do końca czerwca 2023 roku, po uruchomieniu 12 nowych obiektów i przeprowadzeniu 6 rozbudów, łączna powierzchnia wzrosła o 149 tysięcy metrów kwadratowych GLA. Ponadto, w trakcie budowy jest kolejne 221 tysięcy metrów kwadratowych GLA, z planowanym otwarciem w 2023 roku. W rezultacie nasycenie powierzchnią handlową na koniec pierwszego półrocza wyniosło 347 metrów kwadratowych na 1000 mieszkańców.

W pierwszej połowie 2023 roku w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Dodatkowo, rozbudowano 6 istniejących obiektów, w tym 2 galerie i 4 parki handlowe. Całkowita powierzchnia handlowa przekroczyła 13 milionów metrów kwadratowych GLA. Pomimo wyższej inflacji i spowolnionej gospodarki, sytuacja centrów handlowych ustabilizowała się, co potwierdzają obroty najemców, które wzrosły o ponad 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku, a także wzrost liczby odwiedzających, jak ocenił Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Największymi obiektami handlowymi otwartymi w pierwszej połowie 2023 roku były ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie oraz Galeria Bawełnianka w Bełchatowie. Warto również wspomnieć o parkach handlowych, takich jak Węglin Park w Lublinie, Park Handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin. Ponadto, w budowie pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej przekraczającej 221 tysięcy metrów kwadratowych GLA, z planowanym otwarciem w 2023 roku. Większość z tych obiektów to parki handlowe zlokalizowane w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tysięcy.

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, największy udział wynoszący 82 proc. stanowią centra handlowe, następne 16 proc. przypada na parki handlowe, a pozostałe 2 proc. na centra wyprzedażowe. Rozkład nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju staje się coraz bardziej równomierny. Obecnie ponad 54 proc. powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 23 proc. w miastach o populacji od 400 tysięcy do 100 tysięcy mieszkańców, a pozostałe 23 proc. w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.

W pierwszym półroczu 2023 roku transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym były głównie umowami o średniej wartości 23 milionów euro. Największa z tych transakcji obejmowała zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku przez francuską firmę Frey za kwotę 105 milionów euro. W sumie inwestorzy wydali ponad 800 milionów euro na polskie nieruchomości komercyjne w tym okresie.

Czytaj także: Biedronka uruchamia nowe sklepy i modernizuje stare. We wrześniu takich otwarć i re-otwarć było niemal 60

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
01.07.2025 16:18
Nowe centrum handlowe na Siekierkach: rusza budowa Placu Wiślanego
Nowe centrum handlowe to kolejna szansa na ekspansję dla sieci beauty.Mallson Property Group

Już w najbliższych tygodniach ruszy budowa Placu Wiślanego – nowoczesnej przestrzeni handlowo-usługowej zlokalizowanej na warszawskich Siekierkach, przy skrzyżowaniu Alei Polski Walczącej i ulicy Batalionu AK „Bałtyk”. Otwarcie zaplanowano na przełom 2026 i 2027 roku. Inwestycję realizuje APM Development, firma działająca w branży nieruchomości od 2003 roku. Nowy obiekt ma stać się istotnym punktem codziennych zakupów i spotkań dla dynamicznie rozwijającej się okolicy.

Plac Wiślany powstanie w formule convenience i obejmie market spożywczy oraz około 30 sklepów, lokali gastronomicznych i punktów usługowych. W planach są m.in. restauracje, kawiarnie, bank, kantor, pralnia, salony beauty, a także infrastruktura wspierająca komfort mieszkańców – przestronne pasaże, dostęp do światła dziennego i rozbudowane udogodnienia dla pieszych. Pod obiektem zaplanowano parking podziemny, a w jego sąsiedztwie znajdą się stojaki rowerowe i przystanki komunikacji miejskiej.

Integralną częścią inwestycji będzie także skwer parkowy, który powstanie naprzeciwko centrum handlowego, również przy skrzyżowaniu Alei Polski Walczącej i ul. Batalionu AK „Bałtyk”. Przestrzeń ta ma oferować dużą ilość zieleni, ławki i elementy rekreacyjne dla dzieci, tworząc miejsce odpoczynku dla mieszkańców okolicznych osiedli.

Według APM Development, inwestycja odpowiada na rosnące potrzeby mieszkańców Siekierek, gdzie od lat powstają nowe osiedla mieszkaniowe. – Wraz ze wzrostem liczby mieszkańców pojawiła się pilna potrzeba stworzenia miejsca codziennej wygody – mówi przedstawiciel firmy. Plac Wiślany ma wypełnić tę lukę, oferując nie tylko przestrzeń zakupową, ale również miejsce spotkań i rekreacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
24.06.2025 15:36
Action świętuje otwarcie 3000. sklepu w Europie
Action oferuje szeroką gamę produktów kosmetycznych.Agata Grysiak

Sieć dyskontów niespożywczych Action ogłosiła otwarcie swojego 3000. sklepu w Europie. Jubileuszowy punkt został uruchomiony w miejscowości San Rocco al Porto w południowej części włoskiej Lombardii i jest jednocześnie 157. placówką tej sieci we Włoszech.

Ekspansja w tym kraju nabrała tempa — zaledwie cztery lata minęły od debiutu marki na włoskim rynku. – Otwarcie naszego 3000. sklepu w kraju, w którym nasi klienci tak entuzjastycznie nas przyjęli, jest czymś wyjątkowym – podkreśliła Hajir Hajji, dyrektor generalna Action. Dynamiczny rozwój sieci obejmuje nie tylko Włochy, ale również nowe rynki. Dwa miesiące temu Action uruchomiło pierwszy sklep w Szwajcarii, a już jesienią planowane jest otwarcie debiutanckiej placówki w Rumunii. Firma konsekwentnie buduje swoją obecność w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmacniając pozycję jako jeden z najszybciej rosnących detalistów w segmencie niespożywczym.

Ważnym elementem strategii ekspansji Action jest rozwój logistyki, zwłaszcza w Polsce, która pełni kluczową rolę w regionalnym łańcuchu dostaw. Obecnie sieć posiada trzy centra dystrybucyjne na terenie kraju. Pierwsze zostało uruchomione w Osłej w listopadzie 2019 roku. Drugie – w Bieruniu – rozpoczęło działalność w lutym 2022 roku, a najnowsze centrum w Zakroczymiu funkcjonuje od czerwca 2023 roku.

Rozbudowana sieć logistyczna ma zapewniać regularne dostawy produktów do wszystkich placówek, co jest kluczowe przy dynamicznej ekspansji. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i rozwój regionalnych hubów, Action może utrzymywać konkurencyjność i skalować działalność w nowych lokalizacjach. Firma nie zwalnia tempa i zapowiada dalszy rozwój na kolejnych rynkach europejskich.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 01:12