W pierwszych sześciu miesiącach roku oddano do użytku 132,6 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 83,4 proc. stanowiły parki handlowe. W budowie jest kolejne 561 tys. mkw. GLA, z planowanym otwarciem do końca 2026 r.
Dynamiczna podaż w małych miastach i aglomeracjach
W I połowie 2025 r. 61 proc. nowej podaży zrealizowano w miastach do 100 tys. mieszkańców, a 35,5 proc. w największych aglomeracjach. W porównaniu z rokiem 2024 oznacza to dalszą polaryzację inwestycji w kierunku najmniejszych i największych ośrodków miejskich.
Największe obiekty oddane do użytku to m.in. Designer Outlet Kraków, park handlowy Łabędzka w Gliwicach oraz M Park Mrągowo.
Rynek inwestycyjny: 1,7 mld euro i dominacja parków handlowych
Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło 63 transakcje o łącznej wartości ok. 1,7 mld euro, co odpowiada wynikom z analogicznego okresu 2024 r. Segment magazynowy odpowiadał za 40 proc. wartości, a handel – za 19 proc., przy czym w handlu kluczową rolę odegrały parki handlowe i obiekty convenience, które stanowiły 50 proc. liczby transakcji i 59 proc. wartości w tym segmencie.
Największe transakcje w sektorze handlowym obejmowały m.in. zakup portfela 10 parków A Centrum przez czeskiego inwestora My Park oraz przejęcie CH Glinki w Bydgoszczy przez Redkom Development.
Obroty i odwiedzalność
Indeks PRCH pokazuje, że w I połowie 2025 r. obroty najemców centrów handlowych wzrosły o 1,1 proc. rok do roku, osiągając średnio 1 022,30 PLN/mkw., przy jednoczesnym spadku odwiedzalności (footfall) o 2,1 proc.
Największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie: usługi (+6,8 proc.), zdrowie i uroda (+5,1 proc.), gastronomia (+5,1 proc.) oraz rozrywka (+4,6 proc.).
– Dane potwierdzają ewolucję roli obiektów handlowych: to już nie są tylko miejsca zakupów, lecz także przestrzenie spotkań, rozrywki i budowania doświadczeń – podkreśla Hanna Ołbińska, Starszy Konsultant ds. Analiz i Badań Rynku, PRCH.