StoryEditor
Rynek i trendy
03.10.2019 00:00

FBK 2019: Styl życia Polaków wpływa na ich wydatki na kosmetyki naturalne

Polskie gospodarstwa mają różne style życia i różne zachowania zakupowe. Różni je też podejście do dbałości o zdrowie i środowisko – mówi Szymon Mordasiewicz, commercial director consumer panel & services w GfK Polonia.

Szymona Mordasiewicz powiedział, że GfK Polonia zbiera codziennie informacje z 8000 gospodarstw domowych, które przesyłają dane o tym, gdzie, kiedy i jak kupili produkty, które przynieśli do domu. W Polsce jest 13,5 mln gospodarstw domowych o różnym kształcie i strukturze. Firma badawcza opisała na tej podstawie polskie rodziny w kontekście tego, jak podchodzą do tematu ekologii, środowiska, zakupów i jakie produkty lądują w ich koszyku.

Gospodarstwa te podzielono umownie na gospodarstwa Żyjące chwilą – 22 proc., które jak nazwa wskazuje żyją chwilą i  nie jest dla nich ważne środowisko, nie przykładają wagi do produktów eko, nie segregują śmieci i nie oszczędzają wody. 36 proc.polskich gospodarstw to Gotujące tradycyjnie 36 proc. -  czasem wybierają eko, niespecjalnie wrażliwi na tematy środowiskowe, planują zakupy z listą, ważne jest dla nich przygotowanie i spożywanie posiłków. Kolejna grupa to gospodarstwa Elastyczne – są skłonne wybrać produkty eko, bio czy organiczne. Jest tu potencjał dla firm produkujących eko produkty, bo ten typ gospodarstw szuka innowacji, są gotowe zaryzykować, korzystają z promocji. Następnie są gospodarstwa Bliżej natury – ekoentuzjaści, którzy deklarują, że oszczędzają wodę i śmieci, czytają skład produktów, wybierają  krótki skład, planują i robią zakupy uważnie.

Jakich wyborów dokonują Polacy?

Szymon Mordasiewicz przeanalizował czy nabywcy, który przykładają dużą wagę do zdrowia, taką samą wagę przykładają do zakupu kosmetyków przyjaznych zdrowiu i środowisku. 5 mld zł wydają gospodarstwa domowe w Polsce na produkty kosmetyczne,  z  tego 52 mln to kosmetyki eko.

- Nie wydaje się to dużą sumą, ale ktoś musiał stracić, aby produkty eko rosły. Wybory, które podejmują Polacy idą w kierunku eko i zamieniają jeden kosmetyk na drugi. Jeśli nie macie kosmetyków naturalnych w ofercie to ta kategoria nie będzie rosła – podkreślił Szymon Mordasiewicz.

Znakomitą większość, czyli  35 mln z 52 mln zł wydają gospodarstwa Elastyczne i Bliżej natury – dlatego głównie do nich należy zaadresować produkt i skierować komunikację. Kosmetyki ekologiczne wpadają czasem do każdego koszyka, ale jedna piąta z nich to koszyki Elastycznych i Bliżej natury. 

- 75 proc. wzrostu segmentu eco/bio/organic/vege pochodzi z gospodarstw Elastycznych oraz Bliżej Natury (16 mln zł). Cały segment wzrósł o  21 mln zł – pieniędzy wydanych z myślą o zdrowiu i środowisku – mówi Szymon Mordasiewicz.

Wachlarz kupowanych produktów

Gospodarstwa Bliżej natury są najbardziej zaangażowane w zakupy kosmetyków naturalnych oraz Elastyczni, którzy mają potrzebę świadomego zaangażowania i są wyedukowani w tym zakresie. Gospodarstwa Bliżej natury silnie preferują drogerie a Elastyczni chętniej niż pozostali kupują kosmetyki eko w internecie.

Gospodarstwa Bliżej natury co piątą złotówkę wydaną na kosmetyki w internecie przeznaczają na produkty ekologiczne. Produkty naturalne, ziołowe, odwołujące się do tradycji – to oferta atrakcyjna dla gospodarstw 
Bliżej natury. Gospodarstwa Elastyczne sięgną raczej po wiodące marki oraz nowości. 

Gospodarstwa Elastyczne chętniej niż inne kupują dezodoranty funkcyjne. Gospodarstwa Bliżej natury wybierają marki, które logotypem komunikują eko czy bio produkty. Elastyczni poszukują fajnych rozwiązań i produktów – wybierają marki znane, międzynarodowe, należące do dużych koncernów. 

- Wciąż otwarte jest okno wejścia na ten rynek i sprzedaż w tym segmencie, bo nie działają tu intensywnie wielkie koncerny – podkreślił Szymon Mordasiewicz. 

Kosmetyki ekologiczne to nie tylko produkty markowe - atrakcyjna jest oferta marek własnych i udział marek własnych w wydatkach na higienę osobistą w segmencie eco jest znaczący. 

Plastik największym wrogiem

W kontekście rynku kosmetyków ekologicznych istotne jest podejście polskich gospodarstw do kwestii plastiku. Nadmiar tworzyw sztucznych i sposoby ich ograniczania w produktach codziennego użytku to coraz ważniejszy temat dyskusji medialnych i ma coraz większy wpływ na zachowania zakupowe konsumentów oraz działania producentów.

Plastik to główne zagrożenie dla środowiska wg polskich konsumentów: głównie opakowania po napojach i spożywce oraz kosmetykach i środkach chemii gospodarczej. Polacy oczekują, że producenci i detaliści coś z tym zrobią i będą działać w kierunku redukcji jego użycia.  Mają na myśli zastępowanie plastiku, powtórne wykorzystanie plastiku, tworzenie opakowań biodegradowalnych i systemu odbioru opakowań, Chcą też
więcej produktów ekologicznych na półkach i wybor produktów, które nie są zapakowane w plastik. Dlatego opakowania eko są bardzo ważne – to wartość dodana i przewaga konkurencyjna firm.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
08.12.2025 09:04
Biel Cloud Dancer i brąz Mocha Mousse: czy kolory roku Pantone sygnalizują konserwatywny estetyczny backlash?
Po brązie Mocha Mousse na rok 2025 pojawił się Cloud Dancer na 2026 rok.Pantone

Ogłoszenie przez Pantone kolorów roku 2025 i 2026 – kolejno ciepłego, przygaszonego brązu Mocha Mousse oraz niemal sterylnej bieli Cloud Dancer – wywołało wyjątkowo silne reakcje w mediach społecznościowych. Krytycy wskazują, że estetyczny zwrot ku neutralnym, „bezpiecznym” barwom może sygnalizować coś więcej niż tylko cykliczność trendów. W tle coraz częściej pojawia się pytanie, czy nie mamy do czynienia z formą konserwatywnego backlashu: kulturowej reakcji na lata intensywnej zmienności, nadmiaru bodźców, a także postępujących przesunięć społecznych i politycznych. Analizy socjologów, antropologów i badaczy designu sugerują, że estetyka – choć często postrzegana jako apolityczna – bywa istotnym wskaźnikiem głębszych napięć społecznych.

W tle coraz częściej pojawia się pytanie, czy nie mamy do czynienia z formą konserwatywnego backlashu: kulturowej reakcji na lata intensywnej zmienności, nadmiaru bodźców, a także postępujących przesunięć społecznych i politycznych. Analizy socjologów, antropologów i badaczy designu sugerują, że estetyka – choć często postrzegana jako apolityczna – bywa istotnym wskaźnikiem głębszych napięć społecznych. Pantone określa Cloud Dancer jako „symbol uspokojenia w gorączkowym społeczeństwie”, a Mocha Mousse – jako odcień zakorzeniony, przytulny, dający poczucie stabilności. Oba wybory łączy jedna cecha: zamiast podkreślać energię, odwagę czy ekspresję, promują redukcję bodźców, powściągliwość i powrót do „czystości” formy. W języku teorii kultury to charakterystyczne dla okresów społecznego zmęczenia lub przeciążenia, które skłaniają do idealizowania tego, co znane i przewidywalne.

Badania nad estetyką jako narzędziem utrwalania porządku społecznego – jak tekst „Inequality By Design?” opublikowany na blogu London School of Economics – pokazują, że design często maskuje nierówności i konserwuje obowiązujące hierarchie pod pozorem „dobrego gustu” czy „neutralności wizualnej”. Wybór bieli czy beżu nie jest zatem arbitralny: neutralność sama w sobie pełni funkcję polityczną, wyznaczając, które formy ekspresji są akceptowalne, a które nadmierne czy „zagrażające harmonii”.

Z podobnej perspektywy estetycznego powrotu do tradycji analizowano również zjawiska takie jak „tradwife aesthetic” czy idylliczne wizje stylu życia Cottagecore. Badanie From Flowers to Fascism? The Cottagecore to Tradwife Pipeline on Tumblr wskazuje, że estetyka nostalgiczna, choć początkowo niewinna, bywa wykorzystywana jako miękka brama do bardziej konserwatywnych narracji dotyczących ról płciowych, rodziny czy społecznego porządku. Badacze nie wykazali masowej ścieżki radykalizacji, ale podkreślili, że wzorce wizualne mogą normalizować konkretne wartości – nawet jeśli odbiorca nie identyfikuje ich wprost jako ideologiczne. W tym świetle Mocha Mousse jako „bezpieczny, domowy odcień” oraz Cloud Dancer jako „dyskretna biel” stają się częścią szerzej obserwowanego trendu: estetyki powrotu do porządku, harmonii i przewidywalności.

image

Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”

Na poziomie społecznym takie tendencje nie są zaskoczeniem. W sytuacji nadmiaru informacji i nieustannego przeciążenia sensorycznego – zjawiska opisywanego przez Pantone jako „szum i chaos współczesności” – konsumenci częściej poszukują ukojenia i redukcji. Jednak według części antropologów uproszczenie estetyczne może być również reakcją na rosnącą różnorodność kulturową i społeczną. Biała, sterylna estetyka wnętrz czy mediów wizualnych była w ostatnich latach krytykowana jako forma „estetycznego minimalizmu”, który jednocześnie usuwa z przestrzeni publicznej elementy nacechowane kulturowo, kolorystycznie, ekspresyjne – a więc potencjalnie konfliktowe. Komentarze internautów pod ogłoszeniem Cloud Dancer („algorytmiczny i bezpieczny”, „nudny jak wnętrza influencerów”, „nie jest to nawet kolor”) odzwierciedlają to napięcie: odbiorcy wyczuwają, że w epoce bogatej różnorodności kulturowej wybór skrajnej bieli brzmi jak wycofanie się z dyskusji o różnorodności na rzecz „estetycznej czystości”.

Dodatkowej warstwy dostarcza tu perspektywa badań nad projektowaniem technologii, jak choćby analiza Affordances and Design Principles of The Political Left and Right, która pokazuje, że ideologia przenika decyzje projektowe nawet w sferach uznawanych za techniczne. Jeśli design interfejsów czy przestrzeni cyfrowych odzwierciedla wartości światopoglądowe, tym bardziej można przyjąć, że globalne wybory estetyczne – takie jak kolory roku Pantone – stają się symbolicznymi wskaźnikami ideologicznych nastrojów. Biała paleta, wyciszone brązy, neutralność, „reset”, „czysty start” – te motywy od dawna funkcjonują w języku zachowawczych reakcji kulturowych, od architektury po reklamę.

image

Nowa era konserwatyzmu: jak trumpizm wpłynie na przemysł urodowy?

Nie oznacza to oczywiście, że Pantone celowo promuje konserwatywne wartości. Bardziej prawdopodobne jest, że instytut – będąc wrażliwym barometrem trendów – wychwytuje i koduje w swoich decyzjach estetyczne symptomy epoki. A epoka wydaje się pragnąć uporządkowania, wyciszenia, powrotu do stabilnych form i przewidywalności. To zaś samo w sobie jest jednym z kluczowych mechanizmów konserwatywnego backlashu: reakcją na nadmiar zmian przez zwrot ku temu, co znane, bezpieczne i „neutralne”. W tym sensie Mocha Mousse i Cloud Dancer, choć wizualnie odmienne, opowiadają jedną historię – historię kultury, która w obliczu transformacji wybiera regres estetyczny jako formę obrony przed przeciążeniem.

Warto obserwować, czy ten trend utrzyma się w kolejnych latach. Jeśli następne kolory roku będą dalej przesuwać się w stronę estetycznej ostrożności, może to oznaczać, że design – podobnie jak polityka i kultura – wchodzi w fazę redefinicji, w której bezpieczeństwo i minimalizm stają się wartościami nadrzędnymi. A to sprawia, że Pantone, nawet jeśli mimowolnie, może być jednym z najciekawszych źródeł danych o tym, jak społeczeństwa reagują na kryzysy, zmiany i turbulencje współczesności.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. grudzień 2025 10:23