StoryEditor
Producenci
30.08.2024 11:43

Henkel wchodzi w drugą fazę integracji działów kosmetycznego i chemicznego

Gliss, marka do włosów Schwarzkopfa z potfolio Grupy Henkel, której sprzedaż rosła dwucyfrowo w pierwszej połowie 2024 r.  / wiadomoscikosmetyczne.pl

Połączenie działów Laundry & Home Care i Beauty Care w jedną jednostkę biznesową Henkel Consumer Brands ma się zakończyć do końca 2026 r. Operacja ta weszła właśnie w drugą fazę, w której Henkel skupi się na optymalizacji łańcuchów dostaw w myśl zasady „jedno zamówienie, jedna dostawa, jedna faktura”. Optymalizacja, która następuje w działach kosmetyków i chemii, ma przynieść koncernowi 525 mln euro oszczędności.

W pierwszej połowie 2024 r. roku sprzedaż Grupy Henkel wzrosła organicznie o 2,9 proc. do około 10,8 mld euro (nominalnie -1,0 procent). Zysk operacyjny wzrósł o 28,4 proc. do 1,6 mld euro, a marża do 14,9 proc. o 340 punktów bazowych. O około jedną trzecią zwiększył się zysk na akcję do 2,78 euro.

Przedstawiając wyniki firma podkreśla znaczący wzrost sprzedaży organicznej i zysków „w stale trudnym otoczeniu gospodarczym”.

W pierwszej połowie 2024 r. Henkel odnotował dobry wzrost sprzedaży organicznej i bardzo silny wzrost zysków w stale trudnym otoczeniu gospodarczym.

– Ogólnie rzecz biorąc, w pierwszej połowie roku osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki biznesowe. To pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze w realizacji naszej strategii i że nasze skupienie na celowym wzroście przynosi namacalne sukcesy – skomentował dyrektor generalny Henkel, Carsten Knobel.

– Fuzja naszych przedsiębiorstw konsumenckich zakończyła się sukcesem, a wdrożenie naszych strategicznych środków i inicjatyw ma bardzo pozytywny wpływ na sprzedaż, marżę brutto i rozwój zysków – dodał.

To odniesienie do restrukturyzacji, którą przechodzi Henkel łącząc działy, pozbywając się mniej rentownych marek i redukując zatrudnienie. Strategię zaciskania pasa Henkel rozpoczął w po pandemii, w 2022 r. koncern połączył działy Laundry & Home Care i Beauty Care (chemiczny i kosmetyczny). Zwolnionych już zostało ok. 2 tys. pracowników, w tym 300 w Niemczech. Firma sprzedała też marki o wartości 650 mln euro, które miały słabe marże lub słabe perspektywy wzrostu. rentowne marki. Teraz ma ruszyć druga fala zwolnień.

Czytaj więcej: Henkel rusza z kolejną falą zwolnień. Carsten Knobel prowadzi największą restrukturyzację w historii koncernu

Jednak osiągane w ostatnim czasie przez Grupę Henkel dobre wyniki spowodowały, że w połowie lipca br. koncern podniósł prognozy zysków na rok fiskalny 2024.

– Realizujemy to, do czego się zobowiązaliśmy, i jesteśmy na dobrej drodze do dalszego rentownego wzrostu. Odzwierciedla to również dostosowanie naszych średnioterminowych i długoterminowych ambicji finansowych: jesteśmy przekonani, że osiągniemy cele sprzedaży i zysków już w połowie okresu – powiedział Knobel.

Perspektywy na bieżący rok fiskalny, które zostały zaktualizowane 3 maja 2024 r., Henkel podniósł 17 lipca w odniesieniu do oczekiwań dotyczących zysków. Te oczekiwania skierowane są głównie do Henkel Consumer Brands – jednostki odpowiedzialnej za sprzedaż kosmetyków i chemii gospodarczej. Dział ma zwiększyć sprzedaż i rentowność. Zgodnie z założeniami organiczny wzrost sprzedaży ma się mieścić w przedziale 3-5 proc., a rentowność sprzedaży w przedziale 13-14 proc. (poprzednio 12-13 proc.). W osiągnięciu celu mają pomóc inwestycje w marketing na promocję innowacji.  

Na poziomie całej grupy Henkel spodziewa się organicznego wzrostu sprzedaży o 2,5 do 4,5 proc.

W pierwszym półroczu 2024 r. dział Henkel Consumer Brands wygenerował sprzedaż na poziomie 5,2 mld euro (w II kw. 2,6 mld euro). Sprzedaż organicznie wzrosła o 4,3 proc. (II kw.: +3,3 proc.). Wzrosty wynikały przede wszystkim z wyższych cen produktów. Wartościowo sprzedaż wzrosła o 5,1 proc. wolumenowo spadła o -0,9 proc.     

Fuzja byłych przedsiębiorstw Laundry & Home Care i Beauty Care z jednostką biznesową Consumer Brands trwa nadal. Jest realizowana w dwóch fazach. Pierwsza faza zakończyła się w pierwszej połowie 2024 r. Pełna integracja ma nastąpić do końca 2026 r. a oszczędności z obu faz mają przynieść koncernowi 525 mln euro.

W  drugiej fazie integracji działów chemicznego i kosmetycznego Henkel koncentruje się na optymalizacji łańcucha dostaw. Tak zwana zasada 1-1-1 lub inaczej „jedna twarz dla klienta” została wprowadzona już w blisko 30 krajach. Oznacza to: jedno zamówienie, jedna dostawa, jedna faktura. W USA i krajach Europy Wschodniej sieć produkcyjno-logistyczna została zoptymalizowana i skonsolidowana w segmencie prania i pielęgnacji domu. Henkel podaje, że o już 16 proc. udało się zredukować złożoność procesów w firmie.

Henkel realizując swoje założenia biznesowe zamierza skupiać się na innowacjach, rentownych markach i dynamicznych kategoriach. W przypadku kategorii kosmetycznych najlepsze wyniki osiąga kategoria produktów do włosów. W pierwszej połowie 2024 r. jej sprzedaż organiczna wzrosła o ponad 7 proc., a najbardziej przyczyniła się do tego marka Schwarzkopf – zarówno produkty konsumenckie, jak i profesjonalne. Od czterech kwartałów w tej kategorii następuje „pozytywny wzrost wolumenu”. Zarówno produkty z kategorii stylizacji jak i koloryzacji zwiększają udziały w rynku. Wprowadzenie na rynek marki Gliss z nowymi, odświeżonymi formułami zaowocowało dwucyfrowym wzrostem jej sprzedaży organicznej w pierwszej połowie 2024 r.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.10.2024 12:55
Chiński kryzys konsumencki odbija się na luksusowych markach – prognozy LVMH na trzeci kwartał potencjalnie słabe
LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) posiada szerokie portfolio luksusowych marek, które obejmuje różne sektory, takie jak moda, biżuteria, alkohol, kosmetyki oraz inne produkty luksusowe.Shutterstock

Grupa LVMH, francuski gigant w branży dóbr luksusowych, oczekuje na wyniki sprzedaży za trzeci kwartał z niepokojem, w obliczu spowolnienia popytu na rynku chińskim. Chińscy konsumenci, niegdyś kluczowi klienci luksusowych marek, ograniczają wydatki, co może wpłynąć na globalne wyniki LVMH i innych marek, takich jak Kering czy Hermes.

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), właściciel takich marek jak Louis Vuitton, Dior czy Tiffany & Co., wkracza w trudny okres, oczekując raportu za trzeci kwartał. Globalna sprzedaż dóbr luksusowych, według prognoz firmy Bain, wzrośnie w tym roku maksymalnie o 4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednak największe problemy dotykają chińskiego rynku, gdzie niepewność ekonomiczna osłabia zainteresowanie luksusowymi produktami, szczególnie wśród konsumentów z klasy średniej. Według analityków z Bank of America, “konsument luksusu jest już nasycony zakupowo”, co znajduje swoje odzwierciedlenie w słabszej sprzedaży na chińskim rynku, kluczowym dla wzrostu w pierwszej połowie roku.

Prognozy dla trzeciego kwartału są mało optymistyczne – analitycy przewidują, że może to być najgorszy wynik dla sektora luksusowego od czterech lat, z oczekiwanym spadkiem organicznej sprzedaży o 1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dodatkowo, prognozy zysków na przyszły rok zostały obniżone o 17 proc. Spadek zaufania wśród chińskich konsumentów, wynikający z problemów na tamtejszym rynku nieruchomości, tylko pogłębia kryzys w sektorze dóbr luksusowych. Mimo to, eksperci uważają, że w 2025 roku może nastąpić ożywienie popytu w Chinach, co może ponownie pobudzić sprzedaż luksusowych marek.

LVMH podejmuje jednak kroki, by nie tracić rynku chińskiego z oczu. Firma zacieśniła współpracę z chińskim gigantem e-commerce, Alibaba, wykorzystując jego możliwości w zakresie chmury obliczeniowej oraz sztucznej inteligencji. Ponadto, DFS Group, jednostka LVMH zajmująca się handlem detalicznym, buduje duży kompleks zakupowo-rozrywkowy na wyspie Hainan, będącej strefą bezcłową w Chinach. Mimo że rynek luksusowych towarów w Chinach może spaść nawet o 10 proc., LVMH nadal inwestuje, licząc na przyszłe ożywienie.

Czytaj także: Reuters: Bernard Arnault i LVMH mogą zostać uwikłani w wojnę handlową między Unią Europejską a Chinami

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.10.2024 09:52
Neil Parry, Unilever: Dzięki biotechnologii procesy, które zajmowały kilka lat, teraz mogą być realizowane w zaledwie pięć miesięcy
W ciągu ostatnich pięciu lat rozwój technologii biotechnologicznych przyspieszył w sposób niespotykany.Unilever

Dzięki biotechnologii napędzanej przez sztuczną inteligencję, rynek konsumencki wchodzi w nową fazę dynamicznego rozwoju. Firmy, takie jak Unilever, wykorzystują zaawansowane technologie, aby przyspieszać innowacje i tworzyć produkty przyjazne środowisku, co otwiera nowe możliwości biznesowe i wzmacnia globalne łańcuchy dostaw.

Rozwój biotechnologii, wspierany przez sztuczną inteligencję i big data, znacząco przyspiesza tempo innowacji, co ma bezpośrednie przełożenie na korzyści dla rynku. Procesy badawczo-rozwojowe, które kiedyś trwały pięć lat, teraz można zrealizować w pięć miesięcy. Dzięki temu firmy mogą szybciej wprowadzać na rynek nowe produkty, odpowiadając na zmieniające się potrzeby konsumentów. Szybsze tempo odkrywania i optymalizacji nowych materiałów oznacza również większą elastyczność i konkurencyjność dla firm, które stawiają na innowacje biotechnologiczne.

Jak twierdzi Neil Parry, szef departamentu biotechnologii w Unilever, jednym z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju biotechnologii jest tworzenie zamienników tradycyjnych, często trudno dostępnych surowców. To nie tylko obniża koszty produkcji, ale również zmniejsza zależność rynku od niestabilnych dostaw surowców. Przykłady takich innowacji można znaleźć w produktach marek takich jak Dove, które wykorzystują wegańskie białka pochodzenia biotechnologicznego, a także w branży spożywczej, gdzie Unilever, we współpracy z The EVERY Company, rozwija technologie produkcji substytutów jaj bez udziału kur. Tego typu rozwiązania otwierają nowe możliwości na rynkach, które dążą do zrównoważonego rozwoju i innowacyjnych, ekologicznych produktów.

Korzyści dla rynku wynikają także z opracowywania nowych technologii produkcyjnych, które zwiększają efektywność przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Na przykład, technologia rhamnolipidów opracowana przez Unilever nie tylko poprawia wg. producenta jakość i skuteczność produktów, takich jak płyny do naczyń Sunlight, ale także zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 50 proc. Inwestycje w takie technologie przyczyniają się do budowania bardziej odpornych łańcuchów dostaw, co wzmacnia konkurencyjność firm i pozwala im lepiej reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące zrównoważonych rozwiązań.

Czytaj także: Unilever sprzedaje swoje aktywa w Rosji firmie Arnest Group: to oznacza całkowite opuszczenie rynku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2024 13:42