StoryEditor
Producenci
10.05.2019 00:00

Oceanic przejmuje L’biotikę i to nie jest jego ostatnie słowo

Oceanic nabył markę kosmetyczną L’biotica od funduszu private equity Waterland. To pierwsze, ale nie ostatnie przejęcie krajowego giganta beauty – informuje Puls Biznesu.

Jak podaje Puls Biznesu, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynął już wniosek sopockiej firmy Oceanic, do której należy m.in. marka AA, o przejęcie wyłącznej kontroli nad spółką L’biotica. 

Oznacza to, że ambitne plany przedstawiciela firmy, który zapowiadał stworzenie z L'biotiki regionalnego gracza wywodzącego się z Polski i widział ją w czołówce polskich producentów kosmetyków obok Dr Ireny Eris, Ziai i Oceanica, zderzyły się z rzeczywistością. Z komunikatu UOKiK wynika, że Oceanic przejmuje całą spółkę, zaś Waterland w momencie jej przejęcia nabył pakiet większościowy a mniejszą część pozostawił w rękach trzech z pięciu założycieli. 

Jak pisaliśmy w listopadzie 2018, polska firma kosmetyczna, której właścicielem jest fundusz private equity Waterland wróciła na rynek i szukała nowego inwestora. Waterland zakupił L’bioticę we wrześniu 2016, ale suma tej transakcji nie jest znana. Jej przychody w tym czasie sięgały 10 mln euro. Waterland nie tylko postanowił sprzedać udziały spółki, ale i zredukować swoją działalność w Polsce. 

Założona w Gdańsku L’biotica zajmuje się produkcją kosmetyków od 2005 roku. Jej preparaty, głównie do pielęgnacji oczu, skóry i włosów, powstają w laboratoriach i zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce. Asortyment L’biotica jest dostępna w ok. 5 tys. aptek, w wiodących drogeriach sieciowych (Rossmann, Hebe, Natura) oraz sklepach zielarsko-medycznych na terenie całego kraju. Jak wynika z danych ministerstwa finansów, Oceanic miał w 2017 roku 217 mln zł przychodów. 

Henryk Orfinger, prezes firmy Dr Irena Eris powiedział w rozmowie z PB, że dla branżowego Oceanica taki zakup może mieć sens, bo daje mu szanse na poszerzenie portfela na rynku, na którym niewiele już ruchów można wykonać. Jednak Oceanic nie planuje połączenia obu firm, natomiast będzie współpracować z jej zarządem.

Z wypowiedzi przedstawicieli Oceanica wynika, że gigant na tym nie poprzestanie - nie jest to jego ostatnie przejęcie. Prezes firmy Leszek Kłosiński podkreślił, że od dłuższego czasu Oceanic komunikował, że ta forma rozwoju go interesuje. Dla spółki Oceanic to pierwsze przejęcie, ale tylko dlatego, że na rynku nie było ciekawych ofert. Wartość transakcji przejęcia L'biotiki nie została ujawniona. 
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.11.2025 13:02
Beauty Tech Group idzie jak burza: obroty znacznie przewyższają prognozy
currentbody IG

Beauty Tech Group, firma specjalizująca się w dziedzinie urządzeń kosmetycznych, która niedawno zadebiutowała na londyńskiej giełdzie, poinformowała, że tegoroczne obroty przekroczyły jej oczekiwania – na ponad miesiąc przed zakończeniem roku obrotowego.

Beauty Tech Group, producent urządzeń marki The Current Body, zakłada też, że pozostały do końca roku okres będzie również bardzo korzystny pod względem finansowym, bowiem produkty Beauty Tech (nie należące do najtańszych) trafiają coraz częściej na świąteczne listy życzeń.

Spółka potwierdza, że wyniki z października i listopada są dobre, stanowiąc efekt “stale rosnącej świadomości sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego oraz wiodących na rynku produktów grupy, które napędzają silny wzrost sprzedaży w jej podstawowej działalności i na wszystkich kluczowych rynkach”.

W związku z tym Beauty Tech Group przewiduje, że przychody i skorygowany zysk EBITDA za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2025 roku przekroczą dotychczasowe prognozy, które zakładały 117 mln funtów przychodów i 29,7 mln funtów skorygowanego zysku EBITDA. W rzeczywistości pierwsza z kwot osiągnie co poziom co najmniej 128 mln funtów, a druga – co najmniej 32 mln.

Pełne, ostateczne dane zostaną opublikowane w drugiej połowie stycznia 2026.

Z przyjemnością informuję, że silna dynamika obrotów, jaką grupa odnotowała w trzecim kwartale, utrzymała się również w czwartym kwartale. Nie ma wątpliwości, że udana oferta publiczna przyczyniła się do wzrostu rozpoznawalności zarówno The Beauty Tech Group, jak i sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego, w którym działamy. Z entuzjazmem wkraczamy w ważny okres handlu, jakim jest Black Friday oraz Boże Narodzenie, mając silną pozycję finansową i operacyjną – skomentował prezes firmy Laurence Newman.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2025 16:32