Podkłady w sztyfcie, rozświetlacze, róże, korektory - kategoria makijażu oferuje wiele produktów w formie stałej ze względu na ich funkcjonalne, wygodne w podróży i łatwe w użyciu cechy. Nieodkształcalne i całkowicie lub prawie całkowicie pozbawione wody, kosmetyki w kostce zyskują również na popularności w kategorii higieny z powodu ruchu promującego kosmetyki bez opakowania. Szampony w kostce, żele pod prysznic i pasty do zębów podbijają rynek. Na początku inwestowały w nie małe niezależne marki o naturalnym i organicznym profilu, zanim trend pojawił się na rynku gigantów masowych: N.A.E. dla Henkla, Love Beauty i Planet dla Unilevera, L’Oréal.
Jednak wciąż trudno jest ocenić wielkość tego rynku. - Na przykład w USA większość marek, które weszły na ten rynek, to marki niezależne, które nie pojawiają się w statystykach Nielsena czy NPD. Szacuje się, że w Europie rynek ten stanowi 5 proc. rynku kosmetyków, ale zgodnie z obecnymi prognozami wkrótce osiągnie silny wzrost. We Francji kosmetyki w kostce tworzą bardzo dynamiczny rynek z różnymi typologiami marek: istnieją niezależne jak Respire, Umaï, profesjonalne w rodzaju Christophe Robin, Cut by Fred, ale także marki masstige Yes To, Sephora - wyjaśnia na łamach Premium Beauty News Stéphanie Reymond, założycielka i dyrektor Effervescience, agencji doradztwa technicznego i marketingowego specjalizującej się w urodzie.
COVID był kluczowym czynnikiem napędzającym ten trend. Proste, ale wydajne, powrót do podstaw, bezpieczeństwo zdrowotne - wszystkie te kryteria konsumpcji promują kosmetyczne produkty w kostkach. Aby mieć dostęp do innowacji w tej dziedzinie, jesienią agencja Effervescience uruchomi program kosmetyczny STAR (Solid Technical Accelerator Responsible) we współpracy z Tectic. Chodzi o przygotowanie i koordynację sieci graczy w tym segmencie, rozszyfrowanie i porównanie rynku, trendów oraz wyzwań technicznych i kosmetycznych, a także zainspirowanie możliwości w zakresie ich opakowań.