StoryEditor
Rynek i trendy
18.10.2023 14:58

Bain & Company: 75 proc. nabywców towarów luksusowych chce innowacji technologicznych w sklepach

Z badań przeprowadzonych przez Bain & Company wynika, że aż 75 proc. klientów w branży dóbr luksusowych z entuzjazmem przyjmuje nowe technologiczne innowacje wprowadzane zarówno w butikach, jak i na stronach internetowych marek. Kupujący doceniają możliwość dostosowania produktu do swoich indywidualnych potrzeb, korzystania z wirtualnych przymierzalni oraz funkcji skanowania ciała.

Po okresie trudności spowodowanych pandemią, kiedy handel produktami luksusowymi przeniósł się głównie do internetu, klienci wrócili do dokonywania zakupów w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Bain & Company, dla ponad 40 proc. z nich głównym powodem odwiedzania sklepu jest chęć eksploracji marki i jej asortymentu, a dla 34 proc. ważne jest doświadczenie bycia traktowanym jak VIP.

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez Bain & Company, dwie trzecie klientów przegląda strony internetowe luksusowych marek przed odwiedzeniem sklepów stacjonarnych. Dzięki analizie danych, te marki są w stanie poznać preferencje i zachowania swoich klientów, co umożliwia im budowanie głębszych relacji i poprawę jakości doświadczenia zakupowego. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe, takie jak możliwość umówienia się na wizytę w butiku i skonsultowanie się z ekspertem za pośrednictwem strony internetowej marki, wirtualna przymierzalnia czy opcja odbioru produktu w sklepie stacjonarnym, przyczyniają się do zacierania granicy między zakupami online a tradycyjnymi.

Czytaj także: Christian Louboutin Beauty zmienia strategię i wprowadza na rynek "budżetową" pomadkę

Innowacyjne technologie znalazły również zastosowanie w fizycznych butikach. Klienci mogą korzystać z urządzeń skanujących 3D, które pomagają dopasować odpowiedni rozmiar odzieży, a także zeskanować kod QR, aby dowiedzieć się więcej o unikalności danego produktu, jego produkcji lub historii marki. Te rozwiązania przyczyniają się do ograniczenia frustracji klientów, wynikającej na przykład z długiego oczekiwania na produkt lub braku dostępu do ekspertów.

Zgodnie z wynikami badania, grupa osób z generacji X, czyli osoby będące obecnie między 40 a 50 rokiem życia, wykazuje największą otwartość na technologiczne udogodnienia w procesie zakupów. Ponad 80 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej entuzjastycznie przyjmuje możliwość korzystania z innowacyjnych rozwiązań w butikach i sklepach internetowych. Młodsze pokolenia, czyli Generacja Z i Milenialsi, wykazują nieco mniejszy entuzjazm, z 71 proc. respondentów oczekujących na nowe technologie w sklepach. Ważne jest jednak, że rozwiązania technologiczne mają swoje zastosowanie również w obszarach niewidocznych dla klientów.

Według danych dostarczonych przez Bain & Company, dla 61 proc. kupujących najważniejszym elementem luksusowych zakupów jest kontakt z personelem sklepu. Dzięki wykorzystaniu analizy danych oraz potencjału sztucznej inteligencji (AI), sprzedawcy są w stanie lepiej przygotować się na wizytę klienta w sklepie i minimalizować ryzyko, że opuści on butik niezadowolony. Nowe narzędzia analityczne dostarczają informacji na temat preferencji klienta, historii jego wcześniejszych zakupów zarówno online, jak i offline, częstotliwości odwiedzania sklepu stacjonarnego oraz strony internetowej marki.

Czytaj także: Branża dóbr luksusowych wciąż cieszy się zainteresowaniem inwestorów. Gotowi są słono płacić m.in. za udziały w firmach produkujących perfumy

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 12:42