StoryEditor
Rynek i trendy
11.02.2020 00:00

Biedronka w gronie 50. największych detalistów świata

Grupa Jeronimo Martins, do której należą Biedronka, Hebe, Pingo Doce i Ara, po raz pierwszy znalazła się w zestawieniu 50 największych sieci detalicznych na świecie. Właściciel lidera polskiego rynku spożywczego uplasował się... dokładnie na 50. pozycji rankingu "Global Powers of Retailing 2020" przygotowanego przez Deloitte.

Rok temu Jeronimo Martins sklasyfikowany był na 55. miejscu w tym zestawieniu. To oznacza, że właścicielowi Biedronki udało się podskoczyć o pięć oczek. W najnowszym rankingu uwzględniono przychody z detalicznego segmentu biznesu spółek za 2018 r., wyrażone w dolarach. W przypadku Jeronimo Martins, było to 20,45 mld dol.

JM, jeśli w kolejnych latach wciąż będzie się przesuwało w górę rankingu, będzie miało teraz do przeskoczenia takich gigantów, jak AS Watson Group zarejestrowaną w Hong Kongu (21,56 mld), amerykańską sieć Dollar Tree (22,73 mld), francuską Groupe Adeo (23,16 mld), szwajcarską Coop Group (23,46 mld), brytyjskie Wm Morrison Supermarkets (23,5 mld), francuskie Systeme U (23,57 mld), szwedzką sieć odzieżową H&M (24,32 mld) i rosyjską X5 Retail Group (prawie 24,4 mld).

A jak wygląda czołówka rankingu "Global Powers of Retailing 2020"? Na pierwszym miejscu pozostaje bezkonkurencyjny Wal-Mart z 514,4 mld dol. przychodów w 2018 roku. Druga pozycja także należy do amerykańskiej sieci, Costco (141,6 mld), która jednak czuje na plecach oddech Amazona (140,2 mld).

Na czwartą pozycję wskoczyła natomiast niemiecka Schwarz Group, czyli właściciel sieci Lidl i Kaufland. Obydwaj operatorzy wygenerowali globalnie przychody rzędu 121,58 mld dol. Grupie Schwarz, podobnie jak Amazonowi, udało się przeskoczyć Krogera, który spadł z najniższego miejsca podium na piąte miejsce zestawienia.

Po raz kolejny na czwartym miejscu sklasyfikowana została sieć Aldi (na potrzeby rankingu połączono wyniki Aldi Nord i Aldi Sud), której przychody sięgnęły prawie 106,2 mld dol. Czołową dziesiątkę zamyka brytyjskie Tesco, ze sprzedażą w segmencie detalicznym na poziomie 82,8 mld dol.

Kolejna obecna w Polsce sieć handlowa, Auchan, sklasyfikowana została na 18. miejscu (60,7 mld dol. przychodu). Centrala sieci E.Leclerc uplasowała się na 21. pozycji (44,5 mld), Grupa IKEA na 25. miejscu (41,47 mld), a Intermarche, klasyfikowane oddzielnie od Bricomarche, zajęło 29. pozycję (36,6 mld w samym segmencie detalicznym). W czołowej pięćdziesiątce rankingu mamy jeszcze Metro AG (35. miejsce, 28,7 mld przychodu w detalu).

Co ciekawe, dziesięciu największych detalistów świata odpowiada aż za 32 proc. przychodów wszystkich firm ujętych w zestawieniu 250 największych podmiotów. Przychody czołowej dziesiątki to łącznie prawie 1,53 biliona dolarów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.07.2025 15:59
ChangeUp: 69 proc. kupujących czuje się przytłoczonych wyborem w drogerii
Klienci i klientki drogerii czują się przytłoczeni możliwościami wyboru w sklepie stacjonarnym.Agata Grysiak

Pierwsze wnioski z raportu „Beyond Transactions: Navigating Beauty Retail’s New Normal” agencji ChangeUp pokazują, że 69 proc. kupujących kosmetyki uważa wybór produktów za przytłaczający, co skutecznie zniechęca ich do wizyt w sklepach stacjonarnych. Aż 63 proc. badanych życzyłoby sobie, aby placówki beauty oferowały coś więcej niż samą możliwość zakupu, wskazując na rosnącą potrzebę doświadczeń i porad zamiast jedynie ekspozycji towaru.

Konsumenci podkreślają, że trendy zmieniają się szybciej, niż detalista nadąża z aktualizacją asortymentu, co niemal połowa respondentów (48 proc.) uznaje za kluczowy problem. „Dzisiejsi klienci beauty nie kupują tylko produktów — szukają inspiracji i autentycznych relacji, których nie zastąpi nawet najlepsze e-commerce” – komentuje Lynn Gonsior, COO ChangeUp. Badanie dowodzi, że rola fizycznego retailu w procesie zakupowym pozostaje ważna, lecz wymaga redesignu.

Media społecznościowe diametralnie odmieniły etap odkrywania nowości. Już 70 proc. przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów dokonuje zakupów bezpośrednio przez TikToka lub klikając linki influencerów. Oznacza to, że punkt styku z marką często następuje poza sklepem, a sprzedawcy muszą przenieść inspiracyjny charakter platform społecznościowych do rzeczywistej przestrzeni handlowej.

image

UCE Research: Drogerie i apteki w tendencji spadkowej z promocjami w gazetkach

Największym rozczarowaniem w sklepach pozostaje brak towaru: na niedostępność produktów skarży się 47 proc. kupujących. Tuż za tym plasują się zbyt zatłoczone salony (46 proc.) oraz długie kolejki do kas (40 proc.). Pomimo powszechnej deklaracji, że klienci wolą sklepy specjalistyczne, poziom zadowolenia z drogerii masowych silnie różni się między segmentami rynku.

Presja cenowa staje się kolejnym wyróżnikiem nowych zachowań. Aż 83 proc. respondentów twierdzi, że zwraca większą uwagę na wartość produktu, a 59 proc. aktywnie poszukuje tzw. „dupes”, czyli tańszych zamienników kosmetyków premium. Trend ten wymusza na markach balansowanie między aspiracyjnym wizerunkiem a atrakcyjną strategią cenową.

Co ciekawe, 65 proc. ankietowanych deklaruje, że testowanie nowych kosmetyków to „jedna z moich ulubionych rzeczy”. Wynik potwierdza, że doświadczenie sensoryczne wciąż ma ogromną wagę. Raport, oparty na badaniu ponad 1 600 amerykańskich konsumentów, podkreśla jednoznacznie: aby pozostać relewantnym, beauty retail musi połączyć bogate, angażujące doświadczenia z bezproblemową dostępnością produktów i świadomością wartości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2025 14:30
Korea Południowa wyprzedza USA i zostaje drugim największym eksporterem kosmetyków na świecie
K-beauty coraz bardziej rządzi światem.K. Bochner

Korea Południowa zajęła drugie miejsce w globalnym eksporcie kosmetyków, wyprzedzając Stany Zjednoczone i ustępując jedynie Francji – wynika z najnowszych danych Koreańskiego Stowarzyszenia Handlu Międzynarodowego (KITA). W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Korea wyeksportowała kosmetyki o wartości 3,61 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy USA osiągnęły wynik 3,57 mld dolarów. To pierwszy raz w historii, gdy Korea Południowa wyprzedziła Stany Zjednoczone w tym segmencie rynku.

Już w 2024 roku Korea wykazywała silny wzrost w eksporcie kosmetyków, osiągając wartość 10,3 mld dolarów i wyprzedzając Niemcy, co pozwoliło jej zająć trzecie miejsce w rankingu światowym. Wzrost ten był znacznie szybszy niż u konkurencji – eksport koreańskich kosmetyków wzrósł o 20,3 proc. rok do roku, podczas gdy Francja odnotowała 6,3 proc., a Stany Zjednoczone zaledwie 1,1 proc. W samym kwietniu 2025 roku Korea osiągnęła miesięczny eksport przekraczający 1 mld dolarów.

Wzrostowi eksportu sprzyjają zwłaszcza rynki wschodzące w Europie i na Bliskim Wschodzie. W okresie od stycznia do maja 2025 roku eksport do Polski zwiększył się aż o 121 proc. rok do roku, osiągając wartość 111,8 mln dolarów. Znaczący wzrost zanotowano również w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – o 74 proc., do poziomu 99,3 mln dolarów.

Za sukcesem koreańskiego sektora kosmetycznego stoi ekspansja tzw. K-beauty, napędzana przez innowacyjność, przystępne ceny oraz skuteczny marketing cyfrowy. W miarę jak dojrzałe rynki stabilizują się, południowokoreańskie marki zdobywają pozycję w nowych regionach, takich jak Europa Wschodnia i Bliski Wschód, co znacząco wpływa na globalną pozycję Korei w handlu kosmetykami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 01:42