StoryEditor
Rynek i trendy
11.02.2020 00:00

Biedronka w gronie 50. największych detalistów świata

Grupa Jeronimo Martins, do której należą Biedronka, Hebe, Pingo Doce i Ara, po raz pierwszy znalazła się w zestawieniu 50 największych sieci detalicznych na świecie. Właściciel lidera polskiego rynku spożywczego uplasował się... dokładnie na 50. pozycji rankingu "Global Powers of Retailing 2020" przygotowanego przez Deloitte.

Rok temu Jeronimo Martins sklasyfikowany był na 55. miejscu w tym zestawieniu. To oznacza, że właścicielowi Biedronki udało się podskoczyć o pięć oczek. W najnowszym rankingu uwzględniono przychody z detalicznego segmentu biznesu spółek za 2018 r., wyrażone w dolarach. W przypadku Jeronimo Martins, było to 20,45 mld dol.

JM, jeśli w kolejnych latach wciąż będzie się przesuwało w górę rankingu, będzie miało teraz do przeskoczenia takich gigantów, jak AS Watson Group zarejestrowaną w Hong Kongu (21,56 mld), amerykańską sieć Dollar Tree (22,73 mld), francuską Groupe Adeo (23,16 mld), szwajcarską Coop Group (23,46 mld), brytyjskie Wm Morrison Supermarkets (23,5 mld), francuskie Systeme U (23,57 mld), szwedzką sieć odzieżową H&M (24,32 mld) i rosyjską X5 Retail Group (prawie 24,4 mld).

A jak wygląda czołówka rankingu "Global Powers of Retailing 2020"? Na pierwszym miejscu pozostaje bezkonkurencyjny Wal-Mart z 514,4 mld dol. przychodów w 2018 roku. Druga pozycja także należy do amerykańskiej sieci, Costco (141,6 mld), która jednak czuje na plecach oddech Amazona (140,2 mld).

Na czwartą pozycję wskoczyła natomiast niemiecka Schwarz Group, czyli właściciel sieci Lidl i Kaufland. Obydwaj operatorzy wygenerowali globalnie przychody rzędu 121,58 mld dol. Grupie Schwarz, podobnie jak Amazonowi, udało się przeskoczyć Krogera, który spadł z najniższego miejsca podium na piąte miejsce zestawienia.

Po raz kolejny na czwartym miejscu sklasyfikowana została sieć Aldi (na potrzeby rankingu połączono wyniki Aldi Nord i Aldi Sud), której przychody sięgnęły prawie 106,2 mld dol. Czołową dziesiątkę zamyka brytyjskie Tesco, ze sprzedażą w segmencie detalicznym na poziomie 82,8 mld dol.

Kolejna obecna w Polsce sieć handlowa, Auchan, sklasyfikowana została na 18. miejscu (60,7 mld dol. przychodu). Centrala sieci E.Leclerc uplasowała się na 21. pozycji (44,5 mld), Grupa IKEA na 25. miejscu (41,47 mld), a Intermarche, klasyfikowane oddzielnie od Bricomarche, zajęło 29. pozycję (36,6 mld w samym segmencie detalicznym). W czołowej pięćdziesiątce rankingu mamy jeszcze Metro AG (35. miejsce, 28,7 mld przychodu w detalu).

Co ciekawe, dziesięciu największych detalistów świata odpowiada aż za 32 proc. przychodów wszystkich firm ujętych w zestawieniu 250 największych podmiotów. Przychody czołowej dziesiątki to łącznie prawie 1,53 biliona dolarów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.12.2025 12:17
Francuski przemysł znów w recesji – listopadowy PMI potwierdza spadki
Francja to jeden z największych producentów kosmetyków na świecie.Shutterstock AI

Francuski sektor produkcyjny ponownie skurczył się w listopadzie, co potwierdzają najnowsze dane HCOB. Wskaźnik PMI dla przemysłu spadł do 47,8 pkt z 48,8 pkt w październiku, pozostając poniżej granicy 50 pkt, oddzielającej rozwój od recesji. Odczyt ten sygnalizuje dalsze pogorszenie kondycji fabryk oraz utrzymującą się słabość popytu.

Z danych S&P Global wynika, że popyt na francuskie towary obniżył się po raz kolejny, co wydłuża do trzech i pół roku okres spadków zamówień w krajowym przemyśle. Firmy produkcyjne zmniejszyły też moce wytwórcze, a tempo cięć produkcji przyspieszyło względem poprzedniego miesiąca. W efekcie sektor odnotował kolejne miesiące osłabienia aktywności.

Po raz pierwszy od kwietnia zanotowano również redukcje zatrudnienia w przemyśle, co podkreśla skalę wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami. Jednocześnie eksport odnotował odbicie, jednak nie przełożyło się ono na poprawę wyników branży, ponieważ presja konkurencyjna ograniczała możliwość podnoszenia cen.

Ekonomiści wskazują, że rosnąca konkurencja cenowa prowadzi do utrzymywania niskich cen wyrobów, co dodatkowo obciąża marże producentów. Nawet mimo poprawy sytuacji na rynkach zagranicznych, firmy mają trudności z przerzuceniem kosztów na odbiorców, co wzmacnia presję kosztową w sektorze.

Utrzymujący się spadek aktywności przemysłowej sygnalizuje dalszą słabość francuskiego sektora wytwórczego. Malejące zamówienia, niższa produkcja oraz silna presja cenowa tworzą wymagające otoczenie dla producentów, wskazując, że poprawa sytuacji może nie nastąpić szybko.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 12:27
Perfumy z Dubaju biją rekordy popularności. Google notuje niemal 800-proc. wzrost wyszukiwań
Charakterystyczną cechą orientalnych perfum jest intensywność i trwałość, co wynika z zastosowania głównie naturalnych olejków eterycznychfot. Shutterstock

Najnowsze dane z wyszukiwarki Google pokazują dynamiczną zmianę preferencji zakupowych w Polsce. Konsumentki i konsumenci coraz chętniej sięgają po intensywne, orientalne kompozycje zapachowe, kojarzone z rynkiem arabskim. Jak wynika z analizy wyszukiwań, zapytania o „perfumy dubajskie” wzrosły aż o 796 proc. rok do roku, co czyni je jednym z najczęściej poszukiwanych produktów w kategorii beauty.

Jak donosi Fakt, w okresie świątecznym 2024 r. oraz w październiku 2025 r. internauci najczęściej wpisywali hasła związane z elektroniką i akcesoriami beauty – m.in. szczoteczki soniczne, irygatory do zębów, suszarki do włosów, frezarki do paznokci czy maszynki do golenia. Choć te urządzenia dominowały w ogólnej liczbie zapytań, to właśnie perfumy arabskie okazały się największym zaskoczeniem, notując rekordowy skok popularności.

Aż 71 proc. wyszukiwań dotyczyło konkretnych problemów lub grup wiekowych, co potwierdza coraz bardziej świadome podejście konsumentów do wyboru produktów. Wśród zapytań trendujących najwyżej znalazły się: „maska kolagenowa” (+426 proc. r/r), „rzęsy magnetyczne” (+255 proc. r/r) oraz „perfumy dubajskie” (+796 proc. r/r). Ten ostatni segment z egzotycznej niszy stał się realną konkurencją dla klasycznych kompozycji francuskich i włoskich.

Arabskie zapachy kojarzone są przede wszystkim z intensywnością, słodyczą i wysoką trwałością – cechami, których obecnie aktywnie poszukują użytkownicy. Dane Google potwierdzają tę zmianę preferencji: niemal 800-proc. wzrost zapytań dotyczących perfum z Dubaju wskazuje na przełomowy moment dla rynku niszowych zapachów w Polsce.

Zauważalna jest również przemiana podejścia do pielęgnacji i zakupów kosmetycznych. Wyszukiwania związane z kosmetykami „bio” spadły o ponad 7 proc., podczas gdy zapytania dotyczące składników o naukowo potwierdzonym działaniu wzrosły średnio o 33 proc. Trendy te sugerują rosnące znaczenie skuteczności i intensywnych doznań zmysłowych — zarówno w perfumach, jak i produktach pielęgnacyjnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. grudzień 2025 14:25