StoryEditor
Rynek i trendy
27.06.2025 09:40

Brytyjczycy przed wakacjami ruszyli na zakupy, na szczycie ich list zakupowych są kosmetyki

34 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii potwierdziło, że zamierza przed wakacjami zakupić produkty kosmetyczne i zdrowotne / Marzena Szulc

Przed wakacjami mieszkańcy Wysp Brytyjskich masowo ruszyli na zakupy. Aż 77 proc. zadeklarowało chęć zakupów w tym okresie, a 34 proc. potwierdza, że w planach mają zakupy produktów kosmetycznych i zdrowotnych (beauty & health).

Takie dane są efektem badań, przeprowadzonych przez AliExpress – platformę e-commerce typu business-to-consumer (B2C), działającą w ramach Alibaba International Digital Commerce Group, która umożliwia globalnym konsumentom kupowanie bezpośrednio od producentów w Chinach i z całego świata.

W ramach raportu Consumer Insights przebadano 2 tys. osób z Wielkiej Brytanii. Celem badań było ustalenie,  w jaki sposób sezonowe trendy i aktywności wpływają na nawyki zakupowe konsumentów.

45 proc. jako priorytet traktuje zakup odzieży i obuwia, 21 proc. Planuje zakupienie nowych toreb i bagaży, 12 proc. szuka sprzętu sportowego i do spędzania wolnego czasu, 11 proc. – zamierza wydać pieniądze na zabawki i hobby. 34 proc. konsumentów potwierdziło, że zamierza przed wakacjami zakupić produkty kosmetyczne i zdrowotne.

Zobacz też: Trendy beauty wg Superdrug: czego młodzi klienci oczekują od drogerii w 2025 roku?

Zdaniem autorów raportu w ten sposób konsumenci deklarują, że są “skoncentrowani na ulepszaniu swoich wakacyjnych doświadczeń”. 

Największa część (20 proc.) spośród osób, przygotowujących się do wakacji i urlopów, kupuje niezbędne rzeczy od dwóch do czterech tygodni przed wyjazdem. Nieco ponad jedna czwarta zajmuje się tym tylko tydzień wcześniej.

Co ważne, znacząca część (ok. 70 proc.) ankietowanych aktywnie poszukuje zniżek, bądź czeka na wyprzedaż (to dotyczy przede wszystkim takich kategorii jak odzież i obuwie, sprzęt AGD i elektronika użytkowa.

Jak komentuje te wyniki Bonnie Zhao, dyrektor generalna AliExpress UK, „Brytyjczycy nadal kładą nacisk na uzyskanie wartości za pieniądze”, szczególnie gdy wydają pieniądze na takie aktywności, jak podróże, festiwale muzyczne i koncerty.

W tym roku zaobserwowaliśmy wzrost liczby konsumentów, robiących zakupy na internetowych platformach sprzedażowych, a AliExpress jest preferowanym miejscem docelowym dla wielu z nich – dodaje Zhao, cytowana przez portal theindustry.beauty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 15:30