StoryEditor
Rynek i trendy
02.01.2025 13:00

"Emily w Paryżu" to billboard, nie serial; co z tego wynika dla marek kosmetycznych w perspektywie 5. sezonu? [CASE STUDY]

Kosmetyki obrandowane ”Emily w Paryżu” nadal budzą zainteresowanie konsumentów i konsumentek — i to się jeszcze długo nie zmieni. / Agata Grysiak

„Emily w Paryżu” to nie tylko kolejny hit Netflixa, który właśnie został przedłużony o kolejny sezon, ale także platforma, która przekształca rynek marketingu luksusowych marek i kosmetyków. Serial, znany z kontrowersyjnych stylizacji i ekstrawaganckich wątków fabularnych, stał się trampoliną do sukcesu dla wielu marek. Jak dokładnie wygląda ta transformacja? Przyjrzyjmy się danym i wpływowi tego fenomenu.

Popularność „Emily w Paryżu” znajduje swoje odzwierciedlenie w liczbach. Pierwszy sezon serialu obejrzało aż 58 milionów gospodarstw domowych na całym świecie, a sezon czwarty, który zadebiutował w sierpniu, zdobył 19,9 miliona widzów w ciągu zaledwie czterech dni od premiery. Na TikToku hasło „Emily in Paris clothes” zostało użyte w siedmiu milionach postów, a profile na Instagramie poświęcone analizie stylizacji z serialu przyciągają dziesiątki tysięcy obserwatorów. Takie zaangażowanie w mediach społecznościowych pokazuje, że serial nie tylko dostarcza rozrywki, ale także kreuje trendy, które znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Zrozumienie zachowań widzów Netflixa jest kluczowe dla skutecznego marketingu. Według GlobalWebIndex, aż 44,3 proc. intensywnych użytkowników platformy jest pod wpływem reklam na mediach społecznościowych, a 45,6 proc. pozytywnie reaguje na kampanie emailowe. To właśnie dzięki takim kanałom komunikacji marki mogą skutecznie docierać do swojej grupy docelowej. Co więcej, partnerstwo Netflixa z Google Lens, które pozwala fanom skanować stylizacje bohaterów i kupować podobne ubrania, jest innowacyjnym rozwiązaniem łączącym świat wirtualny z rzeczywistością.

image
Netflix

Serial „Emily w Paryżu”, osadzony w realiach współczesnej mody, stanowi wyjątkową platformę dla marek luksusowych, wykorzystując status Paryża jako światowej stolicy mody. Jak zauważa Alex Caceres, szef marketingu Metricool, globalna publiczność serialu – obejmująca millenialsów, pokolenie Z, entuzjastów mody i świadomych stylu konsumentów – jest zafascynowana jego luksusową, ale jednocześnie przystępną estetyką. Twórcy starannie dobierają marki, które są bliskie zarówno im, jak i obsadzie, co pozwala na organiczną ekspozycję produktów. Fabuła, skupiająca się na Amerykance eksplorującej paryski świat mody i randek, zapewnia widzom relatywny i aspiracyjny punkt widzenia.

Zapowiedziany piąty sezon „Emily w Paryżu” z pewnością przyniesie kolejne innowacje w zakresie integracji marek i fabuły. Obserwatorzy rynku zauważają, że sukcesy marek kosmetycznych, takich jak Augustinus Bader czy Foreo, oraz luksusowych producentów, takich jak Baccarat, mogą zachęcić kolejne firmy do współpracy. Serial nie tylko odzwierciedla zmieniające się trendy w marketingu, ale także je tworzy, pokazując, że subtelne i kreatywne podejście do promocji może przynieść ogromne korzyści. Opierając się na sukcesie swojego pierwszego telewizyjnego cameo, Banfield powiedział, że nie będzie to ostatni raz, kiedy Baccarat współpracuje z "Emily w Paryżu". Czy widzowie powinni spodziewać się Heartbreak 2.0, skoro sezon 5 Emily in Paris jest już oficjalnie w drodze na mały ekran? „Wszystko jest możliwe” – mówi.

Kosmetyki i akcesoria jako bohaterowie drugoplanowi

Jednym z przykładów skutecznej integracji marek w fabułę jest współpraca z Augustinus Bader, luksusową marką kosmetyczną. W czwartym odcinku najnowszego sezonu główna bohaterka, Emily, pracuje nad kampanią dla tej firmy. Co ważne, historia została przedstawiona w sposób organiczny, co podkreśla sam współzałożyciel marki Charles Roiser. Po emisji odcinka marka odnotowała znaczny wzrost zaangażowania w social mediach, w tym tysiące wyświetleń filmów na TikToku. Takie podejście pokazuje, że subtelne wprowadzenie produktów w kontekst fabularny może być bardziej efektywne niż tradycyjne reklamy, szczególnie w przypadku produktów luksusowych.

To była organiczna integracja fabuły. Uwielbiamy ten serial i byliśmy podekscytowani, gdy producenci skontaktowali się z nami, abyśmy byli częścią tej historii.

powiedział Roiser.

Podobny sukces odniosła marka Foreo, której urządzenie do oczyszczania twarzy Luna 4 Mini pojawiło się w sezonie drugim w łazience Emily. Mimo że obecność produktu w serialu nie była wynikiem płatnej współpracy, wygenerowała ogromny wzrost zainteresowania wśród globalnej publiczności. Dalija Tot, szefowa komunikacji marki, zauważyła, że reakcje klientów były „przytłaczająco pozytywne”.

Po ekspozycji [w serialu telewizyjnym] zauważyliśmy wzrost globalnej widoczności i zainteresowania, szczególnie wśród kluczowych docelowych konsumentów. Ta ekspozycja wywołała znaczący szum, co zaowocowało wzrostem świadomości marki i znacznym wzrostem sprzedaży.

Takie nieplanowane ekspozycje mogą przynieść firmom ogromne korzyści, zwłaszcza gdy ich produkty trafią w gusta grupy docelowej serialu, jaką są młodzi, aspirujący konsumenci zainteresowani modą i urodą. Nie tylko Foreo zresztą zyskało na byciu elementem scenografii i nie tylko Foreo stało się tłem dla zmagań Emily z francuskimi realiami.

Czytaj także: Kilian ma nowego ambasadora: został nim gwiazdor „Emily w Paryżu”, Lucien Laviscount

image
Foreo

Na półce w łazience Emily, w jej paryskim mieszkaniu, znajduje się charakterystyczny krem w żółtym słoiczku – L’Occitane Divine, który jest bestsellerem francuskiej marki L’Occitane en Provence i zdobył liczne nagrody. Za szczoteczką Foreo, umieszczoną na półce pod lustrem, można zauważyć Fenty Beauty Cheeks Out Cream – kremowy bronzer do twarzy stworzony przez markę Rihanny. Na umywalce, obok szamponu do włosów Augustinus Bader, widoczny jest także kosmetyk legendarnej francuskiej marki Payot, założonej w 1919 roku. Najprawdopodobniej jest to oczyszczający żel do demakijażu Payot Nue Gelée Démaquillante D’Tox, rozpoznawalny po charakterystycznym opakowaniu. Nie wiadomo, na ile obecność tych produktów jest wynikiem płatnego product placementu, a na ile decyzją artystyczną scenografów, niemniej wszystkie te kosmetyki zostały odnotowane przez fanki i media.

Baccarat, luksusowy producent kryształów, podszedł do współpracy z „Emily w Paryżu” w wyjątkowy sposób, wprowadzając do fabuły fikcyjny zapach „Heartbreak”. Perfumy te, choć pierwotnie stworzone na potrzeby serialu, są dostępne do kupienia w rzeczywistości za 410 euro. Co ciekawe, butelka perfum nawiązuje do klasycznego designu Baccarat, sięgającego lat 80.

Integracja marki z serialem była starannie zaplanowana – w jednym z odcinków odbywa się bal maskowy w Maison Baccarat, historycznej rezydencji w Paryżu. Adam Banfield, prezes Baccarat w Ameryce Północnej, podkreśla, że taka narracyjna integracja jest skuteczniejsza niż klasyczne lokowanie produktu, ponieważ pozwala widzom lepiej zrozumieć i zapamiętać historię marki.

Product placement, product creation

Product placement w serialu „Emily w Paryżu” to potężne narzędzie marketingowe, które przynosi znaczące zyski markom obecnym w fabule. Wymienione powyżej przykłady pokazują, jak skuteczna może być organiczna integracja marek w serialu. Dzięki ogromnej globalnej publiczności, która obejmuje zarówno millenialsów, jak i pokolenie Z, widzowie serialu stają się naturalnymi ambasadorami promowanych produktów, udostępniając stylizacje, rekomendacje i zakupy w mediach społecznościowych. Taka strategia przyciąga aspirujących konsumentów, którzy pragną naśladować luksusowy styl życia prezentowany przez bohaterów.

Podobne korzyści przyniosła współpraca z markami kosmetycznymi, które znalazły się w centrum zainteresowania fanów serialu. Przykładem mogą być marki oferujące produkty w sieciach takich jak Sephora czy Douglas, które dzięki nawiązaniu do estetyki i stylu bohaterów serialu skutecznie przyciągnęły klientów marzących o namiastce paryskiego luksusu. Tego typu inicjatywy, często obejmujące limitowane kolekcje lub edycje inspirowane bohaterami, łączą ekskluzywny wizerunek z dostępnością, co zwiększa sprzedaż i wzmacnia pozycję marek w świadomości konsumentów.

Popularność tych produktów wynika z ich umiejętności łączenia aspiracyjnego wizerunku „Emily w Paryżu” z przystępną ceną i szeroką dystrybucją. Współprace marek kosmetycznych z serialem, obejmujące m.in. palety cieni, pomadki czy produkty do pielęgnacji skóry, znajdują swoje miejsce na półkach popularnych drogerii, takich jak Rossmann czy Ulta Beauty. Dzięki temu marki te docierają do milionów konsumentów, którzy chcą odtworzyć styl bohaterów serialu w swojej codziennej pielęgnacji. W chwili obecnej do grona marek, które nawiązały collab z serialem, zaliczyć można Bath & Body Works, Lancôme, Michel Germain Parfums, Essence, Makeup Revolution, Pantene, Tint.

Tego typu działania marketingowe, bazujące na serialowym fenomenie, przynoszą nie tylko znaczące zyski, ale również długoterminowe korzyści w postaci zwiększonej rozpoznawalności i lojalności klientów wobec marek, które potrafią skutecznie połączyć storytelling z dostępnością produktów. Co teraz mogą począć marki, które chcą uszczknąć conieco z tego słoika miodu? Zgłaszać się, póki scenariusz sezonu 6. jest jeszcze w trakcie prac.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.01.2025 12:00
Millenialsi kupują w social mediach częściej niż Zetki? Zaskakujące wyniki badań Retail Technology Show
Adem AY

Millenialsi w Wielkiej Brytanii przejmują prowadzenie w zakupach za pośrednictwem mediów społecznościowych, wyprzedzając technologicznie biegłą Generację Z. Wartość rynku social commerce w kraju ma wzrosnąć z 7,4 miliarda do niemal 16 miliardów funtów do 2028 roku, co oznacza dynamiczny rozwój tej formy sprzedaży.

Nowe badania przeprowadzone przez Retail Technology Show (RTS) wykazały, że to Millenialsi stają się najszybciej rosnącą grupą demograficzną dokonującą zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych w Wielkiej Brytanii. Wynik ten zaskakuje, ponieważ powszechnie uważano, że to technologicznie zaawansowana Generacja Z dominuje w zakupach online. Millenialsi wykazują szczególne zainteresowanie platformami takimi jak Facebook, Instagram i TikTok, podczas gdy przedstawiciele Generacji Z częściej dokonują zakupów na Robloxie.

Według raportu opublikowanego przez TikTok we współpracy z Retail Economics, rynek social commerce w Wielkiej Brytanii ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2028 roku. Wartość tego segmentu wzrośnie z 7,4 miliarda funtów do niemal 16 miliardów funtów, co oznacza, że zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych będą stanowić 10 proc. całego rynku e-commerce. Jest to tempo czterokrotnie szybsze niż ogólny wzrost sprzedaży internetowej.

Dynamiczny rozwój social commerce przyczynia się także do popularyzacji pojęcia „community commerce”. Ten model sprzedaży opiera się na zaangażowaniu użytkowników w społecznościach internetowych, co przekłada się na większą skłonność do zakupów. Wykorzystanie interakcji w przestrzeniach online staje się kluczowym narzędziem napędzającym sprzedaż w sieci.

Czytaj także: TikTok Shop podbija rynek: 45 proc. Amerykanów i Amerykanek robi zakupy na platformie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.01.2025 10:00
Koniec królowania mięty? Nietypowe smaki i nowoczesne rozwiązania w higienie jamy ustnej napędzają rynek
Getty Images

Rynek produktów do higieny jamy ustnej wchodzi w 2025 rok z imponującym tempem wzrostu. Konsumenci coraz częściej sięgają po innowacyjne, naturalne i ekologiczne rozwiązania, co napędza rozwój tego sektora. Kluczowe trendy to rosnąca popularność domowych produktów wybielających, segment premium oraz nietypowe smaki i formy aplikacji.

Według najnowszych danych branżowych, rynek produktów premium do higieny jamy ustnej rośnie średnio o 12 proc. rocznie. Coraz większe zainteresowanie konsumentów zaawansowanymi rozwiązaniami, takimi jak pasty z aloesem, probiotyki wspierające mikrobiom jamy ustnej czy szczoteczki z włóknami antybakteryjnymi, wskazuje na rosnącą świadomość zdrowotną. Globalnie przewiduje się, że cały rynek produktów do higieny jamy ustnej będzie odnotowywać skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 5,2 proc. w latach 2024–2032.

image
Nietypowe smaki pasty robią aktualnie karierę — np. herbaciany, gumy balonowej czy ogórkowy.
Mr Pickle‘s
Kluczowe trendy wpływające na rynek to rosnąca popularność domowych produktów wybielających oraz zwiększone zainteresowanie kosmetykami premium. Konsumenci szukają ekologicznych i naturalnych produktów, które odpowiadają ich potrzebom zdrowotnym i estetycznym. Coraz częściej wybierane są również produkty o nietypowych smakach i innowacyjnych formach aplikacji, co podkreśla zmianę postrzegania higieny jamy ustnej jako części holistycznej troski o zdrowie.

Dodatkowym czynnikiem napędzającym rynek są kampanie edukacyjne organizacji zdrowotnych, które zwracają uwagę na znaczenie higieny jamy ustnej w profilaktyce chorób takich jak próchnica, zapalenie dziąseł czy nowotwory jamy ustnej. W połączeniu z innowacjami technologicznymi, takimi jak zaawansowane szczoteczki elektryczne czy nowoczesne formuły past do zębów, rynek produktów do higieny jamy ustnej zyskuje na znaczeniu i staje się integralnym elementem codziennej pielęgnacji.

Czytaj także: UCE Research: ok. 77 proc. Polaków i Polek nie wie, co znaczą kolorowe paski na tubach past do zębów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. styczeń 2025 18:04