StoryEditor
Rynek i trendy
08.08.2024 12:46

GfK: Rynek produktów FMCG na licencji rośnie w siłę — Psi Patrol w czołówce

Kosmetyki na licencji to już stały element sklepowych półek. / Wiadomości Kosmetyczne

Rynek produktów FMCG z licencjonowanymi grafikami postaci z bajek, filmów i seriali dalej rośnie. W okresie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wartość tego segmentu zbliża się do 482 milionów złotych, co oznacza wzrost o ponad 17 punktów procentowych w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Analizy przeprowadzone przez CPS GfK jednoznacznie wskazują na dynamiczny wzrost rynku produktów FMCG z licencjonowanymi grafikami. Wartość tego segmentu, która w okresie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. zbliża się do 482 milionów złotych, to wyraźny sygnał rosnącego zainteresowania konsumentów. Wzrost o ponad 17 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego pokazuje, jak skuteczna jest strategia wykorzystania popularnych postaci w marketingu produktów szybkozbywalnych.

Zwiększone zainteresowanie produktami z grafikami licencjonowanymi przekłada się na ich większy udział w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych na artykuły FMCG. Konsumenci, kierując się lepszymi nastrojami i chęcią zakupu produktów premium, coraz częściej sięgają po artykuły z ulubionymi postaciami z bajek i filmów. W odpowiedzi na ten trend, producenci i detaliści wprowadzają na rynek coraz więcej produktów wysokiej jakości z takimi grafikami. Analiza CPS GfK potwierdza, że głównymi nabywcami są rodziny z dziećmi, ale rosnące zainteresowanie można zauważyć również wśród bezdzietnych osób do 34. roku życia.

Wzrost wartości rynku produktów z grafikami licencjonowanymi to tylko jeden z wielu wskaźników świadczących o ich rosnącej popularności. Jak zauważa Jakub Dubniak, konsultant w Consumer Panel Services GfK, liczba kodów kreskowych dla tych artykułów wzrosła w ostatnim roku o 20 procent.

Najwięcej takich produktów, aż 58 proc., jest kupowanych w dyskontach. Istotną rolę odgrywają także supermarkety i sklepy małoformatowe

- mówi Dubniak.

Od kilku lat na rynku dominują produkty z grafiką Psiego Patrolu, które stanowią motor napędowy tego segmentu. Mimo że inne trendy ulegają zmianom, to produkty z Psiego Patrolu cieszą się niezmiennym zainteresowaniem. W zeszłym roku Myszka Miki była jednym z faworytów rynku, zajmując miejsce na podium pod względem wartości sprzedanych produktów. Jednak w ostatnim czasie jej popularność znacząco spadła, a produkty z jej wizerunkiem nie znalazły się nawet w pierwszej dwudziestce. Z kolei na popularności zyskały produkty z motywem Akademii Pana Kleksa, które weszły do pierwszej piątki. Biorąc pod uwagę zapowiedzianą kontynuację filmu, trend ten może się utrzymać przez dłuższy czas, co wskazuje na dynamiczność i zmienność preferencji konsumentów w tym segmencie rynku.

Triumfy na rynku produktów FMCG święcą zwłaszcza kosmetyki na licencji popularnych bajek, które zdobywają coraz większe uznanie wśród konsumentów. Największym zainteresowaniem cieszą się kosmetyki z wizerunkiem postaci z takich franczyz jak Frozen, wspomniany już Psi Patrol, Miraculum czy My Little Pony.

Czytaj także: Produkty z postaciami z bajek warte są fortunę. Nie masz ich w sprzedaży? Błąd!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 07:52