StoryEditor
Rynek i trendy
18.05.2020 00:00

Kantar: po kwarantannie chcemy przede wszystkim zadbać o wygląd. Salony beauty czeka boom w biznesie!

Konsumenci po okresie izolacji z powodu koronawirusa nie mogą się doczekać powrotu do normalności, a zabiegi kosmetyczne i fryzjerskie zajmują czołowe miejsca na liście ich pragnień, znacznie wyższe niż jedzenie poza domem, spotkania towarzyskie i podróże. Tak wynika z badań agencji Kantar, które publikuje cosmeticdesign-europe.com.

Od dzisiaj w Polsce ruszyły salony fryzjerskie i kosmetyczne. Czy będą tak oblegane, jak przewidują to agencje marketingowe? Firma Kantar zeskanowała anglojęzyczne rozmowy na świecie w mediach społecznościowych dotyczące COVID-19, kwarantanny i koronawirusa, wykorzystując swój system sztucznej inteligencji w czasie rzeczywistym do zidentyfikowania osób, które określały, czego najbardziej wyczekują po zniesieniu restrykcji. Wyniki są zaskakujące.

Po kwarantannie konsumenci chcą „zabiegów urodowych”

Analiza mediów społecznościowych wykazała, że zabiegi związane z wyglądem były czynnością numer jeden, na którą konsumenci nie mogli się doczekać po zniesieniu zamknięcia z powodu koronawirusa. Dyskusje na temat usług beauty po kwarantannie miały 507 wzmianek w mediach społecznościowych, w porównaniu do 215 na temat jedzenia poza domem lub chodzenia do kina, 195 to wieczorne wyjścia, pójście do pubu lub na drinka z przyjaciółmi oraz 182 wzmianki o wydarzeniach na żywo, muzyce lub odwiedzeniu miejsc na wolnym powietrzu. Dla porównania tylko 74 wzmianki dotyczyły podróży po odblokowaniu.

- Konsumenci chcą poddać się zabiegom urodowym po odmrożeniu - fryzjerskim i kosmetycznym. Obejmuje to pójście do fryzjera, salonu kosmetycznego, uzyskanie określonej fryzury lub koloru oraz wykonanie paznokci lub wyregulowanie brwi. Jeśli więc prowadzisz zakład fryzjerski lub salon piękności, przygotuj się na boom w biznesie po zakończeniu kwarantanny. Możemy również spodziewać się wzrostu popytu na kosmetyki i produkty do makijażu  - prognozuje Kantar.

Ponowne zdobycie konsumentów będzie dotyczyło „doświadczenia zakupowego danej marki”

Według tej firmy analitycznej, na zachowania konsumentów związane z zakupami i konsumpcją dramatycznie wpłynęła trwająca globalna pandemia koronawirusa. Dbanie o siebie przeszło na drugi plan, ponieważ konsumenci nie wychodzili z domu i długo nie wracali do pracy stacjonarnej. Priorytetem stała się dla nich żywność i napoje oraz inne niezbędne zakupy. W miarę znoszenia globalnych blokad, Kantar poinformował, że marki, które chcą ponownie nawiązać kontakt z konsumentami będą musiały skupić się na „wykazaniu wartości doświadczenia danej marki”.

 - Ponieważ prawdopodobnie zbliżamy się do końca blokad, branża marketingowa i komunikacyjna ma niepowtarzalną okazję do tworzenia angażujących, rozrywkowych, budujących markę i przede wszystkim niezapomnianych treści. Wyzwaniem będzie znalezienie właściwej równowagi i wyróżnienie się - podsumowała agencja Kantar.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
25.08.2025 09:53
Bloomberg: Czy Boomersi wrócą do łask firm kosmetycznych, sfokusowanych na najmłodszych klientach?
Największą szansą dla firm konsumenckich może stać się zjawisko living for longevityShutterstock

Aby poradzić sobie z kryzysem demograficznym, firmy konsumenckie powinny skupić się na pokoleniu wyżu demograficznego, czyli Boomersach. Spadek wskaźników urodzeń do rekordowo niskiego poziomu, z którym mamy do czynienia w krajach rozwiniętych, w połączeniu z dłuższym życiem ludzi, mocno oddziałuje na globalny rynek produktów – spożywczych, odzieżowych, a także kosmetyczno-pielęgnacyjnych.

Mimo że osoby starsze wciąż posiadają większą siłę nabywczą, świat dóbr konsumpcyjnych wciąż jest znacznie bardziej skupiony na zaspokajaniu potrzeb młodych. To najwyższy czas, aby producenci skupili się na silversach, w przypadku których istnieje szeroki rynek – od żywności poprzez modę po artykuły higieny osobistej.

Przykładem takiego kraju, który stara się od dawna zaspokajać potrzeby starzejącego się społeczeństwa, jest Japonia. To tam powstają chociażby centra handlowe, projektowane z myślą o potrzebach seniorów. 

Ze starzejącymi się społeczeństwami mamy do czynienia także w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. W USA, mimo że liczba dzieci nadal przewyższają liczbę osób starszych, różnica ta ciągle się zmniejsza.

image

Julia Nalepa, Ipsos: Pielęgnacja anti-aging i era pozytywnego starzenia jako efekt wydłużającej się długości życia

Mimo że osoby w wieku dojrzałym wydają więcej na podróże i posiłki na mieście, moda dla seniorów jest często zaniedbywana. “Biorąc pod uwagę, że wiele osób starszych zgromadziło majątek w ciągu swojego życia, stanowią oni lukratywny potencjał rynkowy w czasach, gdy popyt w wielu miejscach jest niewielki” – zauważa Bloomberg.

Największą szansą dla firm konsumenckich może stać się zjawisko, określane przez badaczy trendów z agencji WGSN, “życiem dla długowieczności” (living for longevity). Chodzi tu ni mniej ni więcej, jak o przygotowywania się do wielu kolejnych lat życia.

Oczywistymi beneficjentami tego trendu mogą stać się branże wellness oraz kosmetyczna: w centrum uwagi wielu marek pielęgnacyjnych i producentów suplementów jest kolagen czy kreatyna, składniki powstrzymujące procesy starzenia skóry oraz mięśni.  

Sektor konsumencki jest zafascynowany pokoleniem Z i pokoleniem Alfa. Myślenie o ich późniejszych latach życia w tym samym czasie, gdy sprzedaje im się najnowsze gadżety, nie sprawi, że zmiany demograficzne staną się dziecinnie proste, ale powinno zwiększyć odporność firm.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.08.2025 12:51
Circana: Amerykański rynek kosmetyczny rośnie dzięki perfumom i pielęgnacji włosów
Od lewej do prawej: French Macaroons The Dua Brand, Les Belles de Ricci Amour d‘Amandier Nina Ricci, Pink Sugar Aquolina, Sakeena Lattafa Perfumes, Bubblegum JAFRA.Wiadomości Kosmetyczne

Amerykańska branża kosmetyczna w pierwszej połowie 2025 roku zanotowała wzrost, choć tempo różniło się w zależności od segmentu. Według danych Circana sprzedaż kosmetyków prestiżowych zwiększyła się o 2 proc., osiągając wartość 16 miliardów dolarów, natomiast rynek masowy wzrósł o 4 proc. do poziomu 34,6 miliardów dolarów. Wyniki wskazują, że to właśnie produkty dostępne w szerszej dystrybucji napędzały dynamikę rynku, wyprzedzając tempo wzrostu segmentu premium.

Największy wpływ na rozwój rynku miały perfumy. Sprzedaż zapachów w segmencie prestiżowym wzrosła o 6 proc., osiągając 3,9 miliardów dolarów, co było efektem wprowadzania nowych marek, a także rosnącej popularności formatów wysokokoncentratowych i miniaturowych. Jeszcze bardziej imponujący wynik zanotował rynek masowy – sprzedaż perfum wzrosła tam aż o 17 proc., głównie dzięki rosnącemu popytowi na damskie kompozycje. Tym samym to kategoria zapachowa stała się kluczowym motorem napędowym branży.

Wzrosty odnotowała również pielęgnacja włosów. Segment prestiżowy zwiększył sprzedaż o 6 proc. do 2,3 miliardów dolarów, przy czym szczególnie wyróżniały się produkty do stylizacji i pielęgnacji skóry głowy, które urosły aż o 19 proc. W masowym kanale sprzedaż wzrosła o 4 proc., choć liczba sprzedanych jednostek pozostała na podobnym poziomie. Makijaż przyniósł natomiast mieszane rezultaty – kosmetyki premium wzrosły jedynie o 1 proc. do 5,2 miliardów dolarów, głównie dzięki produktom do ust i mascarom, podczas gdy segment masowy zanotował spadki.

Najbardziej zróżnicowane wyniki pojawiły się w pielęgnacji skóry. Kosmetyki masowe w tej kategorii wzrosły o 4 proc., natomiast sprzedaż prestiżowa spadła o 1 proc. do 4,6 miliardów dolarów. Jasnym punktem okazała się pielęgnacja ciała, a w ujęciu całego rynku szczególnie wyróżniały się marki masstige, które zanotowały dwucyfrowe wzrosty. Dane wskazują, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty innowacyjne i hybrydowe, a także poszukują tańszych, ale jakościowych alternatyw dla marek luksusowych, co wyraźnie kształtuje nowe kierunki rozwoju rynku kosmetycznego w USA.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. sierpień 2025 10:07