StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2025 23:54

Marki luksusowe i premium w Polsce 2024/25: największe wyzwania [RAPORT]

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie / igor_kell - stock.adobe.com

Segment marek premium i luksusowych rozwija się w Polsce w szybkim tempie. W obliczu rosnącej konkurencji i ewoluujących trendów konsumenckich kluczowe pytania brzmią: kim są klienci marek premium w Polsce i jak budować ich lojalność – mówią Dominika Hofman i Marta Wojciechowska, autorki raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”.

Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”, będącego pierwszą w naszym kraju analizą doświadczeń i preferencji konsumenckich w sektorze marek premium i luksusowych, miała miejsce 19 lutego w Warszawie.

Luksus coraz bardziej dostępny

Jak wynika z analizy ekspertów KPMG, polski rynek dóbr luksusowych napędzany jest przez rosnącą liczbę zamożnych Polaków, a liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie. W 2023 roku liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rok do roku, osiągając 2,5 mln osób. Łączne zarobki tej grupy wyniosły 714 mld zł (wzrost o 29 proc. rok do roku).

Jak oszacowali eksperci z KPMG, kategoria luksusowych kosmetyków i perfum osiągnęła w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (jest to wzrost o 5,8 proc. r/r). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży. 

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Dominika Hofman i Marta Wojciechowska postanowiły przyjrzeć się bliżej temu rynkowi pod kątem konsumenta: kim jest, co decyduje o jego wyborach, czy i jak można zbudować jego lojalność. 

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Klienci marek premium i luksusowych nie są już wyłącznie osobami o najwyższych dochodach. Coraz częściej są to konsumenci aspiracyjni, świadomi, śledzący światowe trendy oraz oczekujący wartości dodanej w każdym kontakcie z marką. Tym samym wyśrubowane standardy obsługi, transparentność działań oraz autentyczność komunikacji stają się niezbędne do budowania lojalności i trwałych relacji – wyjaśnia Dominika Hofman

image
Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury” 2024/25
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Emocje, przeżycia, potencjał rynku

Jak podkreśla ekspertka, w dobie zmieniających się preferencji konsumentów, coraz większą rolę odgrywają doświadczenie, oparte na emocjach i przeżyciach. – Luksus nie jest już definiowany wyłącznie przez materialne dobra, ale również przez czas, uwagę oraz personalizowane usługi, które pozwalają klientom poczuć się wyjątkowo – dodaje Dominika Hofman.

Autorki raportu podkreślają, że ich celem jest nie tyle podanie danych liczbowych, ale przede wszystkim przyjrzenie się oczekiwaniom i emocjom klientów sektora premium i luksusowego w Polsce.

Polska scena marek premium ma ogromny potencjał, a kluczem do jego wykorzystania będzie umiejętne połączenie globalnych wzorców z lokalnymi aspiracjami – zauważa Dominika Hofman.

Jak wskazali ankietowani, czynnikami wpływającymi najmocniej na ich lojalność wobec marek premium jest wysoka jakość obsługi klienta (prawie 74 proc.), personalizowana oferta (36 proc.) oraz relacja emocjonalna z doradcą (34,5 proc.).

W dresie do butiku Chanel

Polscy konsumenci i eksperci wskazują też zgodnie, polski rynek marek premium i luksusowych różni się od rynków Europy Zachodniej. W badaniu ponad połowa (54 proc.) klientów przyznało, że spotkało się w sektorze premium z dyskryminacją.

Jestem pewien, że ta liczba byłaby kilkukrotnie niższa np. w Niemczech (...) W Berlinie absolutnie naturalną rzeczą jest wejście do butiku Chanel w dresach i zakup torebki z przyjemną, nie budzącą sztucznego dystansu obsługą i kilkoma kieliszkami szampana. W Polsce taka sytuacja jest wyjątkową rzadkością lub wręcz niemożliwa – wskazuje Bartosz Lechowski, fractional customer experience and marketing executive. – W Polsce rynek marek luksusowych w dużej części jest tworzony na bazie budowania dystansu do klienta, swoistego wywyższania się marki i wzmacniania w ten sposób poczucia jej niedostępności i wyjątkowości – podsumowuje Bartosz Lechowski. 

Obsługa klienta – kluczem do sukcesu?

Marki luksusowe inwestują w angażujące emocjonalnie kampanie, wspierane przez AI, prześcigają się w innowacjach i tworzą coraz bardziej zaskakujące doświadczenia zakupowe. 

Jednak nawet najbardziej wyrafinowana komunikacja nie zrekompensuje błędów i niedociągnięć w procesie obsługi klienta – wskazuje Marta Wojciechowska, luxury brand marketing expert. – Obszar edukacji zespołów sprzedażowych oraz poprawa jakości obsługi konsumentów premium będzie prawdopodobnie jednym z głównych wyzwań branży w jej dążeniu do utrzymania stałego, dynamicznego wzrostu – podkreśla Marta Wojciechowska.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
18.03.2025 14:37
Oclean: Kobiety bardziej konsekwentne niż mężczyźni w kwestiach higieny jamy ustnej
Pixelshot

Badanie przeprowadzone przez niezależną grupę badawczą IQS na zlecenie marki Oclean ujawniło znaczące różnice w nawykach higieny jamy ustnej między kobietami a mężczyznami w Polsce. Wyniki wskazują, że kobiety wykazują większą konsekwencję w dbaniu o zdrowie jamy ustnej, częściej odwiedzają dentystę i bardziej zwracają uwagę na estetyczne aspekty higieny. Mężczyźni natomiast preferują produkty i rutyny, które są dla nich wygodne i efektywne.

Z raportu wynika, że kobiety częściej odwiedzają dentystę – 73 proc. badanych deklaruje regularne wizyty kontrolne, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi jedynie 51 proc.. Ponadto 85 proc. kobiet przykłada wagę do świeżego oddechu w porównaniu do 76 proc. mężczyzn. Wizualne efekty dbania o higienę jamy ustnej są istotne dla 84 proc. kobiet, natomiast wśród mężczyzn ten wskaźnik wynosi 62 proc.. Preferencje zakupowe również się różnią – kobiety wybierają produkty, które łączą skuteczność z delikatnością, natomiast mężczyźni zwracają uwagę na trwałość oraz nowoczesne technologie.

Różnice są widoczne także w codziennych nawykach. Wieczorne mycie zębów pomijane jest okazjonalnie przez 33 proc. kobiet, ale już 45 proc. mężczyzn przyznaje, że zdarza im się o nim zapomnieć. Poranne mycie zębów bywa pomijane przez 22 proc. kobiet i aż 37 proc. mężczyzn. Co więcej, kobiety częściej wymieniają szczoteczki lub główki w szczoteczkach elektrycznych – robi to 65 proc. respondentek co trzy miesiące, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi jedynie 44 proc..

Dane te wpisują się w szersze trendy w branży pielęgnacji osobistej, gdzie kobiety częściej wdrażają rutyny prewencyjne, a mężczyźni wybierają rozwiązania maksymalnie wygodne. Oclean podkreśla, że te różnice mogą mieć znaczenie dla strategii marketingowych i rozwoju produktów, dostosowanych do odmiennych preferencji obu grup.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Ciało
14.03.2025 12:15
“Album Piękna” – wspólna inicjatywa Dove i Rossmanna, wspierająca naturalne piękno
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie / fot. Marzena Szulc
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie / fot. Marzena Szulc
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie / fot. Marzena Szulc
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie / fot. Marzena Szulc
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Album Piękna - inicjatywa Dove i Rossmann, wystawa w Warszawie
Gallery

Marka Dove oraz sieć Rossmann połączyły siły, tworząc wyjątkowe kompendium naturalnego, prawdziwego piękna – Album Piękna. W ramach tej inicjatywy powstała wyjątkowa, poruszająca kolekcja zdjęć, wykonanych przez Zuzę Krajewską. Fotografie zostały wzbogacone historiami kobiet, opisanymi przez Justynę Kopińską.

Bohaterkami zdjęć (i historii) są “zwykłe kobiety” – takie jak nasze koleżanki, siostry, ciocie czy babcie. Unikatowy zbiór został zamknięty w albumie, łącząc misje obu marek – chęć towarzyszenia kobietom na co dzień w ich drodze do czułości i docenienia samych siebie.

Kobieta taka jak Ty

Album Piękna to wyjątkowy, artystyczny projekt Dove i Rossmann, którego celem jest promowanie prawdziwego piękna oraz wsparcie kobiet w pokochaniu siebie, skupieniu się na relacji ze sobą i swoim ciałem. Dlatego do akcji zaproszono wszystkie kobiety, niezależnie od tego w jakim są wieku, jaki rozmiar ubrań noszą, jaki mają rodzaj włosów czy kolor skóry. 

W ten sposób powstała unikalna kolekcja zawierająca portrety zwykłych-niezwykłych kobiet uchwyconych na zdjęciach znanej fotografki Zuzy Krajewskiej oraz w wywiadach licznie nagradzanej dziennikarki i reportażystki, Justyny Kopińskiej

Laureatki zostały wybrane spośród tysięcy zgłoszeń, dokonanych za pośrednictwem aplikacji Rossmann.pl. Album Piękna, wpisujący się w misję Dove i Rossmanna, to projekt inaugurujący współpracę obu marek w trosce o prawdziwe piękno.

Galeria prawdziwego piękna

W wyniku realizacji projektu powstała wyjątkowa, wirtualna galeria dostępna na stronie www.albumpiekna.pl

Wernisaż z udziałem autorek albumu i kilku jego bohaterek miał miejsce w Warszawie 12 marca. Plenerową wystawę Albumu Piękna będzie można oglądać też jeszcze do końca marca w łódzkiej Manufakturze.

Czytaj też: Sara James twarzą najnowszej kampanii Rossmanna o samoakceptacji

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. marzec 2025 15:38