StoryEditor
Rynek i trendy
21.11.2022 00:00

Mintel: 3 kluczowe trendy w branży kosmetycznej na rok 2023 i kolejne lata

Firma Mintel, która niedawno przewidywała gwałtowny wzrost handlu w mediach społecznościowych, ujawniła teraz trzy kluczowe globalne trendy konsumenckie, które będą miały wpływ na branżę kosmetyczną — i branżę środków higieny osobistej — w 2023 roku i później.

Raport firmy Mintel rysuje przed branżą beauty nowe wyzwania, ale i nowe możliwości rozwoju — w szczególności w trzech zakresach; medykalizacja prowadzi do większego zapotrzebowania na dowody potwierdzające twierdzenia, tworząc wartość dzięki produktom opartym na składnikach i napędzając rynek syntetycznych, naturalnych składników. Beauty & wellness mają być elementem self-care i przyczyniać się do dobrego samopoczucia na każdym etapie życia. Marki powinny także zaakceptować i usankcjonować kreatywny chaos w kategorii, aby stworzyć nowe zasady zaangażowania i budowania społeczności, pozwalając na więcej zabawy, eksperymentowania i majsterkowania przy zakupionych produktach.

Udowodniony postęp techniczny i medykalizacja beauty

W raporcie firmy Mintel czytamy: „Ponieważ rośnie zapotrzebowanie na bardziej wydajne i skuteczne produkty i zabiegi, konsumenci będą bardziej dociekliwi, aby znaleźć dowód na to, że ich pieniądze są dobrze wydawane”. Potencjalny rozwój marek kosmetycznych może wynikać z pojawienia się sekwencjonowania genetycznego oraz postępów w diagnostyce i urządzeniach diagnostycznych do noszenia na sobie. Branża może spodziewać się rosnących możliwości wynikających z rosnącej świadomości na temat aktywności hormonów, zagrożeń dla zdrowia i diagnostyki, drukowania 3D, spersonalizowanych witamin i suplementów oraz terapii genowych. Ponadto możemy być świadkami dojrzewania technologii biologii syntetycznej, oferujących sposoby na zrównoważoną produkcję produktów beauty & wellness. „Branża kosmetyczna musi nauczyć się wykorzystywać tę technologię do opracowywania nowych produktów i procesów, ulepszania istniejących, i obniżania kosztów, aby zachować konkurencyjność w przyszłości”, czytamy w raporcie.

Self-care połączone z powrotem do społeczności

Raport firmy Mintel stwierdza: „Podczas gdy konsumenci mają coraz mniej czasu na dbanie o dobre samopoczucie, w obliczu presji i stresu będą szukać sposobów na podniesienie się na duchu, a beauty & wellness jest idealną kategorią wspierającą dobre samopoczucie”. Jednak bez względu na podejście, jakie przyjmą marki i sprzedawcy detaliczni, niezwykle ważne jest, aby wszyscy konsumenci czuli się widziani i byli targetem komunikacji. Patrząc w przyszłość, czytamy dalej w raporcie, „znaczenie społeczności będzie nadal rosło po pandemii, ponieważ ludzie będą chcieli ponownie zjednoczyć się i poczuć się jej częścią. Klienci i klientki nie będą już akceptować indywidualnego podejścia do dobrego samopoczucia”. Marki kosmetyczne mogą chcieć wziąć to pod uwagę i skupić się na koncepcji „self-care społeczności”, która według Mintel zyska popularność, ponieważ konsumenci zauważają znaczenie wzajemnej pomocy jako sposobu na lepsze życie i samopoczucie. Raport kontynuuje: „W przyszłości spodziewaj się, że światowe firmy kosmetyczne skupią się na holistycznych nawykach i produktach, które wspierają wszystkie [aspekty dbałości o zdrowie i urodę], od snu po krążenie krwi i ich związek z pięknem”.

Nowe zasady zaangażowania

Raport firmy Mintel stwierdza: „Eksperymentowanie napędza zaangażowanie, a technologia zapoczątkuje nową generację doświadczeń, zarówno w sklepie, jak i w domu. [...] Ponieważ formaty online i offline nadal się łączą, technologia pozwoli na replikację doświadczeń w różnych kanałach przy użyciu prostych podejść, od RFID po cyfrowe awatary i metaverse”. Na koniec, patrząc w przyszłość, raport wspomina o rozwoju technologii VR, sprzętu i treści – i mówi, że „staną się one wystarczająco wygodne i praktyczne, aby konsumenci mogli z nich korzystać każdego dnia”. Mintel dodaje: „Umożliwi to markom strategiczne wykorzystanie tych technologii do tworzenia „fizycznych” — fizycznych i cyfrowych — doświadczeń, które zdominują sposób, w jaki konsumenci odkrywają, robią zakupy i łączą się z markami”.

Czytaj także: Mintel: lokalizm będziem trendem determinującym nawyki zakupowe

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 07:49