StoryEditor
Rynek i trendy
21.11.2022 00:00

Mintel: 3 kluczowe trendy w branży kosmetycznej na rok 2023 i kolejne lata

Firma Mintel, która niedawno przewidywała gwałtowny wzrost handlu w mediach społecznościowych, ujawniła teraz trzy kluczowe globalne trendy konsumenckie, które będą miały wpływ na branżę kosmetyczną — i branżę środków higieny osobistej — w 2023 roku i później.

Raport firmy Mintel rysuje przed branżą beauty nowe wyzwania, ale i nowe możliwości rozwoju — w szczególności w trzech zakresach; medykalizacja prowadzi do większego zapotrzebowania na dowody potwierdzające twierdzenia, tworząc wartość dzięki produktom opartym na składnikach i napędzając rynek syntetycznych, naturalnych składników. Beauty & wellness mają być elementem self-care i przyczyniać się do dobrego samopoczucia na każdym etapie życia. Marki powinny także zaakceptować i usankcjonować kreatywny chaos w kategorii, aby stworzyć nowe zasady zaangażowania i budowania społeczności, pozwalając na więcej zabawy, eksperymentowania i majsterkowania przy zakupionych produktach.

Udowodniony postęp techniczny i medykalizacja beauty

W raporcie firmy Mintel czytamy: „Ponieważ rośnie zapotrzebowanie na bardziej wydajne i skuteczne produkty i zabiegi, konsumenci będą bardziej dociekliwi, aby znaleźć dowód na to, że ich pieniądze są dobrze wydawane”. Potencjalny rozwój marek kosmetycznych może wynikać z pojawienia się sekwencjonowania genetycznego oraz postępów w diagnostyce i urządzeniach diagnostycznych do noszenia na sobie. Branża może spodziewać się rosnących możliwości wynikających z rosnącej świadomości na temat aktywności hormonów, zagrożeń dla zdrowia i diagnostyki, drukowania 3D, spersonalizowanych witamin i suplementów oraz terapii genowych. Ponadto możemy być świadkami dojrzewania technologii biologii syntetycznej, oferujących sposoby na zrównoważoną produkcję produktów beauty & wellness. „Branża kosmetyczna musi nauczyć się wykorzystywać tę technologię do opracowywania nowych produktów i procesów, ulepszania istniejących, i obniżania kosztów, aby zachować konkurencyjność w przyszłości”, czytamy w raporcie.

Self-care połączone z powrotem do społeczności

Raport firmy Mintel stwierdza: „Podczas gdy konsumenci mają coraz mniej czasu na dbanie o dobre samopoczucie, w obliczu presji i stresu będą szukać sposobów na podniesienie się na duchu, a beauty & wellness jest idealną kategorią wspierającą dobre samopoczucie”. Jednak bez względu na podejście, jakie przyjmą marki i sprzedawcy detaliczni, niezwykle ważne jest, aby wszyscy konsumenci czuli się widziani i byli targetem komunikacji. Patrząc w przyszłość, czytamy dalej w raporcie, „znaczenie społeczności będzie nadal rosło po pandemii, ponieważ ludzie będą chcieli ponownie zjednoczyć się i poczuć się jej częścią. Klienci i klientki nie będą już akceptować indywidualnego podejścia do dobrego samopoczucia”. Marki kosmetyczne mogą chcieć wziąć to pod uwagę i skupić się na koncepcji „self-care społeczności”, która według Mintel zyska popularność, ponieważ konsumenci zauważają znaczenie wzajemnej pomocy jako sposobu na lepsze życie i samopoczucie. Raport kontynuuje: „W przyszłości spodziewaj się, że światowe firmy kosmetyczne skupią się na holistycznych nawykach i produktach, które wspierają wszystkie [aspekty dbałości o zdrowie i urodę], od snu po krążenie krwi i ich związek z pięknem”.

Nowe zasady zaangażowania

Raport firmy Mintel stwierdza: „Eksperymentowanie napędza zaangażowanie, a technologia zapoczątkuje nową generację doświadczeń, zarówno w sklepie, jak i w domu. [...] Ponieważ formaty online i offline nadal się łączą, technologia pozwoli na replikację doświadczeń w różnych kanałach przy użyciu prostych podejść, od RFID po cyfrowe awatary i metaverse”. Na koniec, patrząc w przyszłość, raport wspomina o rozwoju technologii VR, sprzętu i treści – i mówi, że „staną się one wystarczająco wygodne i praktyczne, aby konsumenci mogli z nich korzystać każdego dnia”. Mintel dodaje: „Umożliwi to markom strategiczne wykorzystanie tych technologii do tworzenia „fizycznych” — fizycznych i cyfrowych — doświadczeń, które zdominują sposób, w jaki konsumenci odkrywają, robią zakupy i łączą się z markami”.

Czytaj także: Mintel: lokalizm będziem trendem determinującym nawyki zakupowe

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.09.2025 14:33
UCE Research: Młodzi Polacy coraz częściej kupują w promocjach
Młodzi polują na promocję m.in. w drogeriach.Grupa Rossmann - błędy cenowe, tajemnicze promocje 99gr

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV”, aż 32,5 proc. osób w wieku 18–25 lat deklaruje, że od 20 proc. do 40 proc. ich codziennych zakupów stanowią produkty kupione w promocjach. Najczęściej są to konsumenci z dochodami w przedziale 3000–4999 zł, ze średnim wykształceniem i mieszkający w mniejszych miejscowościach liczących od 5 do 19 tys. mieszkańców. Badani wskazują, że promocje pomagają im racjonalnie gospodarować budżetem, choć nie są jedynym wyznacznikiem decyzji zakupowych.

Drugą najliczniejszą grupą są młodzi konsumenci, którzy deklarują, że 40–60 proc. ich podstawowych zakupów odbywa się w promocjach – taką odpowiedź wskazało 26,5 proc. ankietowanych. Eksperci zwracają uwagę, że dla tej części młodych promocje nie są już dodatkiem, lecz naturalnym elementem codziennego koszyka. Często są to osoby na początku kariery zawodowej lub studenci, którzy dysponują ograniczonymi środkami i dzięki rabatom mogą kupować więcej lub produkty lepszej jakości.

Zdecydowanie mniej respondentów wskazuje skrajne wartości. Zakupy w promocjach w zakresie 60–80 proc. deklaruje 10,7 proc. badanych, a aż 80–100 proc. jedynie 4,1 proc. uczestników sondażu. Z kolei 12,6 proc. młodych konsumentów kupuje w promocji mniej niż 20 proc. produktów. 13,6 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić, jaki odsetek ich codziennych zakupów stanowią przeceny.

Eksperci podkreślają, że wyniki odzwierciedlają specyfikę polskiego rynku, gdzie znacząca część asortymentu – m.in. żywność, kosmetyki i środki czystości – regularnie trafia na promocje. Młodzi konsumenci, choć wyczuleni na ceny i ostrożni w wydatkach, nie zawsze mogą pozwolić sobie na czekanie na rabaty. Dlatego dominują umiarkowane wskazania w przedziale 20–40 proc., które pokazują racjonalne podejście do zakupów i oszczędzania w grupie osób o średnich dochodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 12:54
„Tired Girl” – nowy trend makijażowy pokolenia Z
Od lewej; Gabbriette, Jenna Ortega, Hypnotique.Getty Images/Netflix/instagram.com/hypnotique

Przez dekady wizerunek zmęczenia był w kulturze piękna czymś, czego należało unikać. Korektory, kremy pod oczy czy rozświetlacze miały niwelować cienie i sprawiać, by twarz wyglądała świeżo oraz promiennie. Trend „Tired Girl”, który wywodzi się z TikToka, odwraca tę logikę – zamiast maskowania oznak braku snu, celebruje on ich widoczność. Cienie pod oczami, blada cera i nieco „niedokończony” makijaż stają się estetycznym wyborem, a nie defektem do ukrycia.

Wizerunkową twarzą nurtu jest Wednesday Addams, bohaterka serialu Tima Burtona na Netfliksie, grana przez Jennę Ortegę. Na czerwonym dywanie aktorka odtwarza makijaż z wyraźnymi cieniami pod oczami, co stanowi kontrast wobec dotychczasowych standardów. Podobne inspiracje można odnaleźć w popkulturze – od Angeliny Jolie w filmie Przerwana lekcja muzyki po Natalie Portman w Leonie Zawodowcu. Wśród współczesnych ambasadorek stylu wymienia się Lily Rose-Depp czy influencerkę Emmę Chamberlain.

Popularność „Tired Girl” w dużej mierze napędza TikTok. Od lipca 2025 r. trend funkcjonuje tam jako osobna kategoria, a instruktaże pokazujące, jak uzyskać efekt niewyspania, osiągają ponad 300 tys. wyświetleń każdy. Influencerka Lara Violetta określa tę estetykę mianem „moldy makeup” i podkreśla, że „worki pod oczami są chic, bo trzeba sobie na nie zapracować”. Makijażyści opisują ten styl jako niedbały, zadziorny i autentyczny – alternatywę dla perfekcyjnych wizerunków z Instagrama.

image

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Eksperci trendów wskazują jednak, że „Tired Girl” nie ma tak głębokiego zakorzenienia jak subkultury lat 90. Grunge był powiązany z ruchem antysystemowym i wspólnotą, podczas gdy „Tired Girl” należy do tzw. zjawisk „core”, czyli internetowych mikroestetyk takich jak „cottagecore” czy „Barbiecore”. Są one szybkim sposobem komunikowania nastroju lub tożsamości, lecz charakteryzuje je ulotność i podatność na zastąpienie kolejnym wiralowym trendem.

Fenomen „Tired Girl” można również odczytywać jako odpowiedź na presję, z jaką mierzy się pokolenie Z. Badacze wskazują, że młodzi dorośli funkcjonują w realiach niepewnego rynku pracy, zadłużenia studenckiego czy odpowiedzialności ekologicznej, przy jednoczesnej potrzebie realizacji własnych ambicji. Publiczne eksponowanie zmęczenia i autoironiczny humor stają się strategią radzenia sobie z tym ciężarem – manifestem: „jestem wyczerpany, ale żartuję z tego i nie udaję perfekcji”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. wrzesień 2025 00:12